hirdetés
2010-05-25 , Írta: Rosivall Ágoston, Képek: Metzeler
Bookmark and Share

hirdetés

A gumiválasztás sohasem könnyű. Ez különösen igaz, ha sportmotorokról beszélünk, mert általában ha egy gumi tartós, akkor nem tapad, ha jó esőben, akkor nem jó szárazon, vagy fordítva, nem is beszélve a közúti használat és a versenypályák eltérő követelményeiről. Nekik jelenthet megoldást a Metzeler legújabb fejlesztése, a Sportec M5.

Portugáliában mutatta be a Metzeler új szupersport gumiját. Ahogy azt a teszt előtti sajtótájékoztatón elmondták, a fejlesztők célja az volt, hogy egy kompromisszumok nélküli szupersport gumit alkossanak, amely minden körülmények között, mindenféle aszfalton, minden motoron, utcán és pályán egyaránt jól működik, ezen kívül tartós és minden vezetési stílushoz megfelelő. A feladat nehéz, a problémát a Metzeler mérnökei a gumi szerkezetének, a keveréknek, a vízelvezető csatornák alakjának és elhelyezésének megfelelő összehangolásával próbálták megoldani.

Az M5 a Metzeler Interact technológiájával készül, csak úgy, mint a Racetech versenygumik. Ennek az a lényege, hogy a futófelület különböző dőlésszögekhez tartozó területein – a keverék megváltoztatása helyett – a kerék forgási síkjával párhuzamosan futó acélsodronyok eltérő feszessége és sűrűsége biztosítja, hogy a gumi minden helyzetben megfelelő teljesítményt nyújtson. Az úgynevezett 0 fokos acél öv középen feszesebb, biztosítva ezzel nagy sebességnél és féktávon a stabilitást, a gumi két oldalán a sűrűbben elhelyezett acélsodronyok lazábbak, nagyobb tapadási felületet és ezáltal jobb tapadást biztosítva, majd kicsit lejjebb, azon a részen, amit maximum dőlésszögnél használunk, megint egy kicsit feszesebbek, a jobb tartás és jobb visszajelzések érdekében.

A Metzeler marketingesei nagyon büszkék voltak a gumi oldalán található jelzésekre, amivel ellenőrizhetjük a használt dőlésszöget. Én ezt egy kicsit veszélyesnek tartom, mert biztos lesznek olyanok, akik mindenáron le akarják majd koptatni a legutolsót, sőt még szegény elefántot is. Nekik azt javaslom, hogy ezt inkább a pályán tegyék meg.

A vízelvezető csatornák a görög pi-t formázzák. A tapadási felület minden esetben legalább kettőt érint ezekből

A teszt közúton, egy körülbelül 120 km-es túrával kezdődött. Az időjárás tökéletes volt. Kipróbálhattuk a gumikat szárazon és vízen is. Tizenöt különböző motort biztosítottak a szervezők, mert azt szerették volna, ha megtapasztaljuk, teljesen mindegy, mire szerelik, ezek a gumik mindenképp jól működnek. Tetszett is, amit tapasztaltam. A motorok jól irányíthatóak voltak, és minden dőlésszögön azt csinálták, amit várt tőlük az ember. Elég lassan, csoportokban mentünk, de azért amennyire lehetett, próbálgattam, mit lehet és mit nem. Már itt észrevettem, hogy nagyon jól működtek a gumik a vizes úton, de igazán meggyőző az volt, amikor a boxok mögötti fellocsolt sávon kellett fékpróbákat végeznünk körülbelül 100 km/h-s sebességről. Megdöbbentően hamar meg tudtam állni, de ebben nagy szerepet játszott, hogy az aszfalt is nagyon tapadt ezen a részen.

Végre eljött a pillanat, amit vártam. Ötször húsz percet mehettünk Portimaóban a pályán. Ennyi idő alatt szerintem két garnitúra ide való versenygumit biztosan teljesen kivégeztünk volna. Ezeken meg nem is nagyon látszott elváltozás annak ellenére, hogy délelőtt a másik csoport már ment velük ugyanennyit. Pedig itt az aszfalt sem az a kíméletes fajta, és én is mindent elkövettem, hogy ne ússzák meg egyben a napot.

Az új gumi az elődjéhez, az M3-hoz képest átlagosan 10%-kal nagyobb felületen érintkezik a talajjal. Ezáltal jobb a tapadás, jobbak a visszajelzések és kopásállóbb is.

Az első gumival nagyon elégedett voltam: egész sokáig és keményen be lehetett fékezni a kanyarokba. Nem volt nehéz megtalálni a tapadás határait, de ott is jól érezhető volt, hogy mi történik. A hátsó gumiról is ugyanez mondható el, de mint a Metzeler versenygumijai esetében, itt is nagyon kell figyelni a kigyorsításoknál, mert nagy dőlésszögnél – főleg, amikor már nem új – képes minden előrejelzés nélkül olyan hirtelen megcsúszni, hogy abból akár baj is lehet. Amikor a motor már viszonylag fel van állítva, akkor nincs gond, kontrolláltan lehet csúsztatni a hátulját. Néha még itt is meg-megugrik, de ez már közel sem olyan veszélyes, mint nagy dőlésszögnél.

Az új vízelvezető csatornáknak és a megnövelt szilika tartalmú keveréknek köszönhetően esőben is jobban tapad és kiszámíthatóbban viselkedik

Összefoglalva a tapasztaltakat azt tudom mondani, hogy a tervezőknek sikerült megvalósítaniuk, amit szerettek volna. A gumi minden körülmények között jól működik az utakon és meglepő módon pályamotorozásra is alkalmas. Szerintem tökéletes választás azoknak, akik utcán motoroznak, de néha-néha szeretnének ésszel a pályán is menni anélkül, hogy rengeteg pénzt költenének versenygumikra és gumicserére. Akik meg csak utcán szeretnének menni, nem nagyon hiszem, hogy találhatnának sokkal jobbat. Sokan versenyzők által eldobált gumikat használnak. Ez nem túl jó ötlet, mert azok sokkal nehezebben melegszenek be, és esőben egész biztos, hogy feleennyire tapadnak.

A siker ellenére a fejlesztők nem ülnek a babérjaikon. Folyamatosan tesztelnek, és nagy hangsúlyt fektetnek a felhasználókkal folytatott kommunikációra is. Más dolguk nincs is, mivel a vetélytársakkal ellentétben a Metzeler cég csak motorgumigyártással foglalkozik, úgyhogy ebben kell kimagaslót alkotniuk.


Címkék:  gumiteszt , metzeler , sportec , m5 interact


2010-05-31 08:10:22

Mintha azt írta volna. . . .

2010-05-29 08:45:51

A régi Divinek nem 18 as a kereke? Vagy rosszul tudom?

2010-05-28 10:57:42

Ez tényleg érdekes méret..
Legalábbis mai szemmel nézve.
Egy felni csere, meg nem olcsó mulatság, még ha bontóból szerzed be, akkor sem.

2010-05-27 20:51:43

Kedves BoBoBá

A Divire elég érdekes méret jár. 130/70 18", ilyet kitalálni? De lehetne esetleg 17" felnit beletenni és akkor már más a helyzet. Persze ezt nem egyszerű megvalósítani, sokminden közrejátszik, sajnos nagyban a saját kis takarékpénztár a zsebembe.

2010-05-26 11:05:21

Én ki fogom próbálni.
Éppen aktuális a hátsó M3 cseréje.

ui.: Bakoszilárd! 160/60-asban van, a divire mekkora kell?

2010-05-26 09:15:21

Nekem nem kell ilyen gumi
Hol marad a nyers küzdelem a gép, és a közeg között?

2010-05-26 07:18:12

Ez tényleg szépen hangzik, de én szkeptikus lévén felteszem magamnak az örök érvényű kérdést, hogy ami mindenre, mindenhová jó az igazából talán nem jó semmire? Persze, értem én, elsősorban utcai használatra van kitalálva, hisz a versenykörülmények egészen mások.
Meg azért negyven egynéhány ezer forintért legyen is jó meg tartós!

2010-05-25 23:19:56

ígéretesnek tűnik ez a gumi a leírtak alapján, csak kár, hogy sport-túra motorokra nem lehet szerelni (gondolok a jó ki Divire )

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár