hirdetés
2017-04-02 , Írta: Ocskay Zoltán, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Vannak stádiumai a halálfélelemnek. A fokozáshoz elég egy kis kart eltolni magunktól. Mintha konyhai habverőn emelnénk a fordulatot, hogy a palacsintatészta jobban kisimuljon. De míg ott a tál oldalára kenődik magasabbra a lé, itt a bőrruhánk bánja a kockáztatást. Félre gyorsan a nyúlszívvel, nézzük meg, mit bír a kilencvenéves technika. A bezárásra, lebontásra ítélt, történelmi múltú Millenáris pályán talán ez volt az utolsó motorozás.

Nagyon megváltoztak az emberek. Valahogy nem szeretik annyira a férfias zajokat, mint régen. Bár, ha azokra a beadványokra gondolok, amelyeket a Sváb-hegyen nyaraló arisztokraták írtak a belügyminiszternek az 1920-as évek derekán arrafelé zajló motorversenyek kapcsán, talán nincs is igazam. Mondjuk, ott a szervezők sem merültek el a Hogyan készítsünk elő polgárbarát eseményeket című tanfolyam anyagában, előfordult, hogy a hajnali 5 és 7 óra közötti időszakot jelölték ki edzésekre… Most ebéd utáni időben járunk, és a környékbeli házak ablakaiban állók közül valaki integet. Ha jól látom, nem nyitott tenyérrel.

 

Motorok Méray Blackburne (1927)
Kattintson a képre a galériához!


A Millenárison vagyunk, a betonteknő alján, és Robi elmélyülten nézi a gyertyát. Jó lesz ez – mondja elégedetten, és már tekeri is be a 260-as KLG-t. Olyan öreg, mint a motor, s talán pont ezért értik meg egymást. Mármint a gyertya és a motor. Robi, azaz Sarok Róbert, az 1927-es Méray-Blackburne tulajdonosa, nehezen tudja alaphelyzetbe hozni száját a széles mosolyból. – Tudjátok, ezt a motort ilyen pályákra építették. Itt, a Millenárison versenyeztek vele meg az Ügetőn. Nagy öröm ez nekem, hogy körbemehetek ezzel az öreg vassal – magyarázza, miközben a Davida sisak szíjával babrál.

 

Van berúgó a Mérayn, de inkább megtoljuk, és amikor a 26x2,5-ös virsligumi nyikkan egyet a betonon, megkapjuk az első sorozatot. A tompító nélküli 34 mm-es csövekből olyan hang tör elő, mintha Gatling gépágyús lőgyakorlaton lennénk. Egy-egy másodpercre kihagy, amikor a váltások miatt Robi elveszi a gázt, aztán folytatódik a verébriasztás. Nagyjából 80 körül mehet, követve az ideális ívet.

 

Motorok Méray Blackburne (1927)

 

A mai formájában 1928-ban átadott Millenárison eleinte a kerékpárversenyek betétszámaként rendeztek motoros futamokat. Aztán kiírtak önálló bajnokságot, de nemcsak szóló, hanem oldalkocsis kategóriára is. Ez azért érdekes, mert azt hittem, ezen a pályán életveszély oldalkocsizni. Mivel 1941-ig Magyarországon balra hajts volt, az oldalkocsikat a motor bal oldalára csavarozták fel, úgy talán alkalmasabb volt a körözésre a 36 fokban emelt fordulójú, 415 méteres pálya. Pár éve rendeztek itt nosztalgiafutamokat, akkor volt, aki leszerelte az oldalkocsit a motorja mellől, mert veszélyesnek találta, más pedig, aki mégis fennhagyta, csak a pálya alján körözött, ahol majdnem vízszintes a beton.

 

Motorok Méray Blackburne (1927)

 

Pedig itt a döntött fordulókat lehet igazán élvezni. A centrifugális erő a tankra préseli a mellkasomat, alig kapok levegőt, amikor a kanyar közepén az ideális kijárati irányt veszem célba, s mire egy mélyet lélegzem, megint jön a kanyar. Ne vedd el a gázt! – szuggerálom magam, és a bátorságnál csak a megfelelő ív eltalálása fontosabb, ha időre megy a dolog vagy versenyezni kell a többiekkel. Volt szerencsém itt néhányszor oldtimer versenyen hajtani, őrületes hangulata van, amikor nem éppen jobbról és balról, inkább alulról és felülről támadnak az előzni akarók, miközben a lassabbak kikerülése sem egyszerű, mert a rossz ívről könnyen katapultálja magát a motor. Amint egy jó ívet találva, fentről támadva a gyorsabbakat is le lehet lépni.

 

Címkék:  veterán , retró , méray




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki SV650 2003- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Kawasaki Ninja 250 R Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 BMW R 1200 GS 2010 Honda VTX 1800 Triumph Tiger 1050 BMW S 1000 RR 2010 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 Honda Hornet 600 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha SR125 1997- Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár