hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Kisebb, de finomabb Az új Yamaha XVS 1300A az egy évvel ezelőtt piacra került Midnight Star kistestvére. Egyes részletei, például teljesen új erőforrása viszont még igényesebb, mint a nagyobb változaté.

Yamaha XVS 1300 A Midnight Star


Előttünk magasodnak a Black Mountains hatalmas csúcsai, a Blue Ridge rezervátum fái gyönyörű késő őszi színekben pompáznak. Csak az ront valamicskét a hangulatunkon, hogy a napsugarak alig-alig bukkannak elő a felhők közül, és újra és újra eleredő eső áztat bennünket a hatalmas, mégis játszi könnyedséggel vezethető cruiseren. Észak-Karolina, Egyesült Államok. Itt egészen új távlatok nyílnak, az érzékek új birodalmába lépünk, és bepillantást nyerünk abba a titokba, hogy az amerikaiak miért a nagyobb motorokat szeretik, és hogy egy klasszikus cruiser miért alkalmasabb bármilyen más típusú motorkerékpárnál az itteni tájak és távlatok élvezetére.


Egy év alatt 650 000 eladott cruiser az USA-ban - nem csoda, hogy erre a piacra valóban megéri újabb és újabb modelleket kifejleszteni. Ennek ellenére a Yamaha egészen új utakra merészkedett a nagyobb testvérhez hasonlóan Európában is szinte teljesen ugyanebben a változatban piacra kerülő XVS 1300-zal: erőforrása teljesen új konstrukció, mindenfajta előzmény nélkül, egyik részét sem találjuk meg egyetlen régebbi modellen sem.Hightech megoldások klasszikus formába csomagolva, a célnak megfelelően kialakítva, de mégis úgy, hogy a jövőben bármilyen spekulációnak szabad teret engedhessen. Egyértelmű: az 1100-as Drag Star erőforrásának alapja az 1982-es XV 1000-es motor, ezzel a levegőhűtéses kétszelepessel pedig már nem lehet teljesíteni az Euro 3-as normát, és jó ideje már Amerikában sem lehet igazán eladni. De mégis: teljesen új erőforrást egy cruisernek, ráadásul a középkategóriában? Ez egyáltalán nem jellemző a japánokra, és mivel a Bulldog szintén a régi, 75 fokos V2-est rejti, és a vásárlók már régóta nagyobb teljesítményt várnak tőle, ezért kézenfekvő, hogy az utód (minden bizonnyal MT-02) szintén az új 1300-as erőforráson alapszik majd. Újabban pedig ráadásul egy 1300-as Super-Super Ténéréről is járják a hírek.


Yamaha XVS 1300 A Midnight Star

De egyébként is: középkategóriás cruiser? 80 köbinch-csel, az XVS 1300A akkora, mint még nem is olyan rég a Harley nagy kéthengeresei. A japánok az utóbbi években viszont igencsak rátettek egy lapáttal a lökettérfogatra a felső osztályban, ezért az új modellt a Yamaha is inkább a középosztályhoz sorolja. Bizony, iyen gyorsan változnak az idők! A menetérzést tekintve viszont a besorolás teljesen helyénvaló, a következetesen karcsúsított Midnight Start rendkívül könnyű vezetni, sokkal kisebbnek érezzük, mint amekkora valójában, és a kezdő motorosokat sem állítja megoldhatatlan nehézségek elé.


Ez a könnyedség annak a koncepciónak köszönhető, amely már a nagy Midnight Starnál is bevált. A következetes könnyűépítés mellett a kisebbik modell terheléseloszlásánál is az első kerékre esik nagyobb súly, és még ha a váz a nagyobb Startól eltérően nem is alumíniumból, hanem acélból készült, és az első féknek is be kell érnie a négy helyett két dugattyúval, a kicsinek is szinte mindene megvan, amiből a nagynak kijutott.


A kisebbik erőforrásnál a Yamaha ráadásul még több trükköt varázsolt elő a kalapból. A levegő helyett vízhűtéses kialakítás, a felül fekvő vezérműtengelyek és az égésterenként négy szelepet működtető görgős kétkarú himbák, a befecskendezés égésterenként két 12-lyukú befecskendezőfúvókával, mind-mind inkább sportmotorra, mint cruiser erőforrására vallanak. Ráadásul az új V2-es rövid löketű, az 1900-assal megegyező méretű furat mellett 35 milliméterrel rövidebb a lökete! Azért, hogy a keveréket megfelelő mértékben örvényesítsék, az égéstérben préssávot alakítottak ki, ezenkívül az XVS speciális gyújtógyertyákat is kapott. A tömegkiegyenlítésnél is mindent bevetettek, a két kiegyensúlyozó tengely a főtengely jobb, illetve bal oldalán forog, azzal ellentétesen.


A korszerű, sportos alkatrészeket letisztult, klasszikus külső alá rejtették. A vízpumpa és a vezetékek az erőforrás belsejébe kerültek, a hűtő szinte alig látható a váz két elülső csöve között. A hengerek bordázata klasszikus, a befecskendezést és a levegőszűrőt a motor jobb oldalára tették. A váltóval együtt igen hosszúra sikerült a cruiser motorja, ez a Roadsternél és egy esetleges túraenduró változatban biztosan másképp lesz majd. Ahogy a szekunder hajtás is, amelyet a XVS-hez hasonlóan az amerikai vevők kívánságait figyelembe véve fogasszíjjal oldottak meg.


A motor megjelenésének kialakításakor az amerikai Yamahások a 30-as évek formáit vették alapul, a kis Midnight Star vonalai sokkal letisztultabbak, mint a nagy testvér aero-dizájnja, és ezzel minden bizonnyal jobban megfelel az európai vásárlók ízlésének. A tankon elhelyezett, túltengő műszerfalat sem találjuk meg a kisebbik modellnél, csak egy nagy, a kormánytartóba integrált kilométerórája és egy, a jobb kormányvégről kezelhető, kisméretű multifunkciós kijelzője van. A long & low-koncepció viszont megmaradt, az XVS meglehetősen nagy, 1690 milliméteres tengelytávjához mindössze 715 milliméteres ülésmagasság társul.


Ha ráülünk, egyáltalán nincs 1300-as cruiser érzésünk. A kis Midnight Star ehhez a kategóriához képest igencsak kompaktra sikerült, ezt az alacsonyabb termetű pilóták jólesően veszik tudomásul. Viszont ennek is megvannak a maga hátrányai. A nagyon kényelmes formájú, remekül kézre álló és nem túlzottan széles kormánynak ütközésig elfordított állásban már egy 170 centis pilóta térde is útban van. Ilyenkor azt a cruiserekre nem jellemző módon ki kell hajtani. Ezzel viszont el is mondtuk az összes kritikát az elkövetkezendő 200 mérföldre. A kis Midnight Staron minden tökéletesen a helyén van, minden feltűnésmentesen és könnyedén működik, a pilóta nyugodtan koncentrálhat Észak-Karolina természeti szépségeire, és élvezheti a kanyargást a kiváló minőségű hegyi utakon.


Yamaha XVS 1300 A Midnight Star



A kuplung puhán jár és finoman adagolható, a váltó szintén puha és pontos. A motort gyerekjáték irányítani, rendkívül pontosan lehet vele manőverezni. Az első fék behúzása nagy erőt igényel, viszont hatékony. A hátsó furcsamód nem olyan harapós, mint ahogy azt a legtöbb cruisertől megszoktuk, egy kemény rúgást követően az első kerékre orientált súlyeloszlás miatt igen hamar blokkol.


A lábtartó trepnik a cruisereknél megszokott módon már jóval a gumik tapadási határa előtt leérnek, bár ez a tipikus vevőket kevésbé érdekli, mivel ők inkább a tájat élvezik, mint a sportos kanyargást. Azért a Midnight Starral szikraeső nélkül is igen gyors tempóban lehet haladni, és ha az út hepehupásabbá válik - ami egyébként Asheville környékén igen ritka eset -, akkor megállapíthatjuk, hogy a nagyon finoman reagáló rugózó elemek a durvább úthullámokhoz is elég feszes csillapításúak, így eredményesen meggátolják az utánlengést. Éppen ilyen bombabiztos az XVS egyenesfutása is.


Yamaha XVS 1300 A Midnight StarYamaha XVS 1300 A Midnight Star

Letisztult formák: a barokk tank fölötti mászerfal helyett a kormánytartóba behelyezett egység, sima sárvédő, de négydugattyús helyett csak kétdugattyús féknyereg. A blokk vízhűtéses és felül fekvő vezérműtemgelyes, de jól álcázza
Yamaha XVS 1300 A Midnight StarYamaha XVS 1300 A Midnight Star


Az erőforrás már legalacsonyabb fordulatról is rángatás nélkül, tisztán veszi a gázt, teljesítményleadása tökéletesen lineáris. Ami pedig a legmeglepőbb: nagy fordulatszámon is kimondottan pörgős egy cruiser-hajtóműhöz képest. A terhelésváltások puhák, a gázvétel példás - a műszaki ráfordítások megtették a magukét.


A Blue Ridge Nemzeti Park hágóiról fenséges kilátás nyílik a Black Mountains-re. Mintha nálunk nem lenne ilyen sokszínű az ősz. A hazaindulásig még majdnem 20 mérföldnyi élvezet vár ránk a Blue Ridge Parkway kanyargós útjain.


Kabát: Spidi Corporate
Nadrág: Spidi Naked New
Csizma: Sidi Panter Simpatex
Kesztyű: Spidi Spirit
Sisak: Momo Minimomo
Szemüveg: Ned Ludd 

 

Címkék:  yamaha , xvs 1300 , midnight star


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha XVS 1300 A Midnight Star

údaje

Hengerűrtartalom: 1304 cm3

Max. teljesítmény: 72,8 LE (54 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 106 Nm 4000/min-nál

Fék elöl: 298 mm mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 298 mm mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 130/90-16

Gumi hátul: 170/70B-16

Tengelytáv: 1690 mm

Hossz: 2490 mm

Végsebeség: 175 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár