hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Sportmax

Yamaha XP500 Tmax


Amikor a Yamaha 2000. nyarán bemutatta a Tmaxot, rövid ideig a világ legnagyobb robogója volt. De aztán jött a Honda Silver Wing 600, majd a Suzuki Burgman 650, és nemrég a Gilera GP 800, evvel a Tmax egyre hátrébb került a sorban. Futóműve viszont a súlyelosztás és a menetstabilitás terén inkább sportmotorhoz, mint robogóhoz hasonlít, így a mai napig utolérhetetlenül sportos menetdinamikával vértezi fel a Tmaxot. Ezt főleg Európa robogó fellegváraiban, Rómában, Barcelónában és Párizsban értékelik annyira, hogy a Tmax Európa legsikeresebb maxirobogója lett, és hét év alatt több mint 100 000 darab talált gazdára. A Yamaha mégsem pihen babérjain, és a három évvel ezelőtti, lágy modellápolás után, amikor benzinbefecskendezést és 15 colos első kereket kapott csúcsrobogójuk, most teljesen átdolgozták a Tmaxot.


Yamaha XP500 Tmax
Keretprogram: a teljesen előre szerelt motor maradt, a váz most aluöntvény

Yamaha XP500 TmaxA stabilitásnövelés és súlycsökkentés érdekében lecserélték az eddigi acélcső hídvázat alumíniumöntvényre, ez az elődhöz képesti, összesen öt kilós súlycsökkentésnek több mint a felét teszi ki. A vázat úgy alakították ki, hogy felvegye a légszűrőházat is, ami így kedvezőbb helyre került. Áthangolták a motor elektronikáját, és amellett, hogy megfelel az Euro 3-as normának, szinte az összes résztartományban megerősödött, és ehhez hangolták az ékszíjautomata váltót.



A tengelytáv 5 mm-el megnőtt, a két stabil híddal ellátott teleszkópvilla belső csövei combos 43 mm átmérőre híztak, most már elöl és hátul egyaránt 15 colos kerekeken áll a Tmax, és a rugós tagokat elöl/hátul újra hangolták. Az első fék, amellett, hogy új a főfékhenger és beállítható a fékkar, az R1 négydugattyús monoblokk féknyergeivel lett ellátva. Opcióként ABS is kapható.
Harapófogó: veszedelmesen fognak a régi R1 féknyergei a Tmaxon

 


Yamaha XP500 Tmax
Minden a helyén: jól áttekinthető és elegáns az új műszerfal, a gyújtáskapcsoló a kormány elé került

Az új Tmax küllemét úgy módosították, hogy jellegzetes, két fényszórós arca felismerhető maradjon, mégis sokkal elegánsabb és sportosabb lett, mivel ügyesen kombinálták a japán formatervezők a kerek formákat ferde síkokkal. Így például meredekebben ível felfelé a kipufogó, a faridom meg visszafelé lett vágva. Teljesen újra lett rajzolva a műszerfal is, ami most három kerek órából és egy nagy LCD kijelzőből áll, és sötétben narancssárgán világít. 


Yamaha XP500 Tmax
Kis ötlet, nagy hatás: hátra nyílik az ülés, így ha megálltunk, máris hozzáférünk a csomagokhoz

De nem csak a külcsínen dolgoztak, sok praktikus részletettel is ellátták a Tmaxot. A műszerfal alatt mindkét oldalra jutott egy-egy lezárható kesztyűtartó, bennük polcok lettek kialakítva mobiltelefonnak, pénztárcának, térképeknek és hitelkártyáknak. A gyújtáskapcsoló a kormány elé került, így nem kell a vezetőnek átnyúlni afölött, ha beteszi a kulcsot. Az ülés meg elöl nyílik fel, így nem kell a motor mögé menni megállás után, hogy ki- vagy bepakoljunk a csomagrekeszbe. A tankot meg megnövelték 15 literre a nagyobb hatótávolság érdekében.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2
Japánba hívták az újságírókat az első menetpróbára, és egy olyan helyen próbálhattuk ki, mit tud az új Tmax, ahol tényleg megmutathatta képességeit. Úgy hívják, hogy Shuzenji kerékpár gyakorlótér, de ez csak tipikus japán visszafogottság, mert ez a "gyakorlótér" valójában csodálatos park három különböző méretű, döntött kanyaros oválpályával, két hatalmas halfpipe-al, egy bicikli krosszpályával, valamint egy 4,7 kilométeres hegyi szerpentinnel, ami körpályaként lett kialakítva. Olyan, mint egy csodaszép az országút - csak mivel a Yamaha exkluzív kibérelte, ellenforgalom nélkül. Így tényleg a körmére lehetett nézni a Tmax futóművének.


Yamaha XP500 Tmax

 
Jellegében tényleg nem változott a Tmax. A motor ugyanúgy jellegzetes kéthengeres hangján szól, az automata váltó úgy van hangolva, hogy ha csutkára húzzuk a gázt, azonnal indulás után 7500-as fordulatot ér el az erőforrás, ezt tartja végig, így mindig maximális teljesítmény megy a hátsó kerékre. Ennek megfelelően a gyorsulás is igen meggyőző. Mégis a futómű varázsolja el az embert igazán. Szinte csak gondolni kell egyet, és a Tmax oda fordul, ahova akarjuk. Mintha csak a kis újunk erejére lenne szükség a széles kormányon, hogy irányt változtassunk. Még maximális dőlésszögből a másikba is. Több mint 200 kiló? Persze hogy annyi, de azt maximum akkor érezzük, ha hegynek fel próbáljuk tolni a Tmaxot a garázs előtt.
 
De nemcsak fordulékonysága lenyűgöző, amit a rugóstagokból kihoztak, egy külön robogóvilágba röppenti a Yamahát. Kényelmes, mégis olyan kristálytisztán visszajelez, és úgy tartja az úton a Tmaxot, hogy versenymotor legyen, ami vele lépést tud tartani. Az egésznek csak a középállvány szab korlátot, ami a sportos hozzáállású újságíróknál igen megszenvedte a tesztnapot és sok szikrát szórt a kanyarokban. Ha kellő mértékben leköszörüljük, a fényezett küszöb a következő, ami talajt fog, és ilyenkor még mindig bombabiztosan tapadnak a Dunlop Sportmax GPR radiális gumik. Ez persze a valós életben nem lesz szempont, mert közforgalomban lehetetlen józan ésszel így menni. De jó tudni, milyen tartalékok rejlenek a Tmax futóművében.


Yamaha XP500 Tmax
Kanyarvarázs: sok hely van a Tmaxon, teljesen laza az üléspozíció, mégis nagyon sportosan tudunk vele csörtetni

 Eközben olyan kényelmes az üléspozíció, mint egy fotelben, a lábaknak rengeteg hely van, akár egy csopperesen előre tudjuk őket nyújtani. Ilyen lazán, mégis ilyen gyorsan - összetéveszthetetlen élmény. Az új első fék szintén megérdemel egy misét. Nagyon finoman adagolható és veszedelmesen fog. A hátsóval viszont érdemes óvatosan bánni, ha más robogóhoz vagyunk szokva, mert a Tmax nem farnehéz, mint a robogók általában. Ezért a fenomenális menetdinamikájának az az ára, hogy extrém fékezés közben könnyű lesz a hátulja, és ilyenkor leblokkolhat és kifarolhat a hátsó kerék. Próbált már valaki maxirobogóval stoppízni? Nem sikerült? A Tmaxal lehet! De itt is a valós életben inkább az ABS-es változat biztonságát fogják értékelni a vásárlók. Mint azt is, hogy a magasabb, rafináltan formált szélvédő mögött szinte szélzaj- és huzatmentesen utazunk.

Elegáns, laza, és veszedelmesen sportos. Az új Tmax mindent megtesz, hogy elődje sikertörténetét folytassa. Még ha ennyi csúcsteljesítménynek még mindig igen szép ára is van.
 
 
Műszaki adatok - Yamaha XP500 Tmax

Motor
 
Vízhűtésű, négyütemű, kéthengeres soros motor egy kiegyensúlyozó himbával. Két lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 31 mm torokátmérővel, motormenedzsment, hármas hatású katalizátor, akkumulátor 12V/8Ah, önindító.
 
Furat x löket 66 x 73 mm
Lökettérfogat 499 cm3
Névleges teljesítmény 44 LE (32 kW) 7500/min-nál
Max. forgatónyomaték 46 Nm (4,8 mkp) 6500/min-nál
 
Erőátvitel

Olajfürdős, röpsúlyos tengelykapcsoló, ékszíjautomata váltó, szekunderhajtás lánccal
 
Futómű

Alumíniumöntvény hídváz. Elöl teleszkópvilla 43 mm belsőcső átmérővel, hátul alumíniumöntvény lengővilla, himbarendszerre szerelt, központi rugóstag. Elöl 267 mm-es tárcsafék négydugattyús féknyereggel, hátul 267 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel, alumíniumöntvény kerekek

Rugóút elöl/hátul 120/116 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 15 / 5.50 x 15
Abroncsméret elöl/hátul 120/70 - 15 / 160/60 - 15
 
Méret és tömeg

Tengelytáv 1580 mm
Ülésmagasság 800 mm
Száraz tömeg (gyári adat) 203 kg
Tank 15 l
 

Ár: érdeklődésre (Yamaha Hungaria)

 
Kabát: Kushitani Shun
Nadrág: Kushitani TPT-4
Sisak: Shark SK4 Tuxedo
Cipő: Bering Starlift
Kesztyű: Kushitani Hikaru X-trafit



2008-10-08 00:45:38

Szerintem pedig városi közlekedésre egy hasonló áru motorhoz képest sokkal jobban megéri az árát.Országúton két személlyel is gyors.Kényelmes ,kivisz a világból.130 felett is biztonságos tartalékkal rendelkezik.kELL ENNÉL TÖBB?iGEN,DE NEM A KÖZÚTON.

2008-06-01 17:48:32

Egyszerűen nem fér bele 2 millió feletti ár egy robogóba. Teljesítménytől függetlenül. Pedig a T-Max tényleg élménygép. De lássuk be. A teljesítménye ezen az áron már igen kevés. A kényelem ízlés kérdése, de a csomagtér bővíthetőség (oldaldoboz, tanktáska?) korlátozott.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha XP500 TMax 2008-

Yamaha XP500 TMax

údaje

Hengerűrtartalom: 499 cm3

Max. teljesítmény: 44 LE (32 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 46 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 267 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 267 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 15

Gumi hátul: 160/60 ZR 15

Tengelytáv: 1580 mm

Végsebeség: 165 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár