hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Frissített klasszikus

Yamaha XJR 1300

Mikor az XJR 1200-at 1999-ben leváltotta az 1251 köbcentisre növelt XJR 1300-as, a dugattyúk, a hajtókarok és a hengerfal anyagának könnyebbé és ellenállóbbá tétele volt a sláger, csakúgy, mint új szenzorok a karburátorba, valamint az azóta már legendássá vált Sumitomo féknyergek, vagyis az akkori csúcs sportgép, az R1 fékei. Igaz, hogy Öhlins futómű-elemek akkoriban még csak az XJR limitált SP-szériájához dukáltak, azonban 2004-től a sokat kritizált alap futómű helyett már csak Öhlins-es verzióban kapható. A 2007-re érvénybe lépő szigorúbb környezetvédelmi normák miatt a Yamaha akár le is állíthatta volna az FJ családfára visszavezethető lég-olajhűtéses blokkal felvértezett XJR projektjét, hogy valami egészen újba kezdjen, azonban szerencsére nem tette, ehelyett inkább korszerűsítette ezt a gyönyörű, kultikus modellt. A mai elvárásoknak megfelelően befecskendező, szekunder levegőrendszer és szabályozatlan katalizátor segíti környezetünk megóvását, a nyomatékgörbe kikerekítéséért pedig a számos egyéb Yamaha modellen már jól bevált EXUP-szelep felel.  Az időtlen formát néhány modern elem színesíti, mint a 2002-es R6 ívelt, dupla kerek hátsó lámpája, vagy a műszerfal középső digitális egysége benzinszintjelzővel, kilométer számlálóval és időórával. 

Yamaha XJR 1300

A retro bigbike elengedhetetlen alkatrészei az analóg sebesség- és fordulatszámmérő. A digitális középső kijelző ízlésesen illeszkedik hozzájuk, a műszerek teljes burkolata króm színű.

A metálkék fényezéshez ragyogóan illik a középen hosszában végigfutó, fehér "felemás Le Mans csík" ami némi sportos jelleget hivatott sugallni, szakértőbb szemek pedig az Öhlins felirat láttán pislognak elismerően. A rengeteg króm és polírozott alkatrész hab a bigbike rajongók tortáján, az egyoldali, vékonyka kipufogó azonban nem sugározza az erőt úgy, mint az előd tömzsi, dupla dobjai. Ez a benyomásunk azonnal köddé is válik, amint megérintjük az önindító gombját és meghalljuk azt a mélyen dohogó, telt duruzsolást, amitől a szőr is feláll a hátunkon.

Yamaha XJR 1300

Egyetlen cingár kipufogódob az eddigi két vaskos ágyú helyett. A hangja azonban kellemes csalódás.

A hihetetlenül sima járású blokk bárminemű vibrációnak még a legapróbb jelét sem mutatja, a teljes fordulatszámskálán úgy suhan végig, hogy közben kizárólag egyetlen módon ad tudomást működéséről: bődületesen tol. Tisztességes bigbike-hoz illően már alapjáratról meglódul, 4500/min-nél meglovagolja egyre előtörő nyomatékhullámát, majd bő 9000-ig töretlenül nyomul tovább. Habár nem sokan lesznek, akik egy ilyen motort tiltásig húzatnak, ráadásul felesleges is, sokkal kellemesebb egész alacsony fordulatokon szörfölgetni és hamar elváltogatni az öt fokozatot a pontos, egyértelműen működő váltón. Apropó, alacsonyfordulati nyomaték. Csak úgy kíváncsiságból, egyszer ötödik fokozatban egészen alulra engedtem a fordulatot, hogy megtudjam, vajon hol van az az alsó határ, ahol az egyhármas már kijön a sodrából és csak mérgesen csattogtatja a vezérműláncot. Jelentem: sehol. 30 km/h-ig engedtem vissza legmagasabb fokozatban - ez már kevesebb mint 800/perces fordulat, tehát jóval alapjárat alatt - majd rácsavartam a gázt. Az XJR rosszallásnak cseppnyi jelét sem mutatta, 800-tól 1500-ig minimális vibrálással letudta a kínzást, majd vígan tolt tovább.

Yamaha XJR 1300

Karburátorokhoz hasonlóan finom működésű injektor, karakteres, bordázott hengerek.

És ez az amiért ezeket a bigbike-okat szeretjük. Csodálatos külső, kellemes telt basszus a hangjátékban és persze nyomaték a pincéből. Egész pontosan 116 Nm 5800-as fordulaton, amelyből 2800-nál már közel 100-at megkapunk. Az injektor precízre sikerült, a gázadagolás gyerekjáték, a hidraulikus kuplung könnyen jár, így minden helyzetben egyszerűen tudjuk beosztani az erőt. A lég-olaj hűtésű blokk pedig felmelegedve összetéveszthetetlenül kellemes illatot áraszt.


A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

Az XJR azonban valami többet is sejtetni enged, legalábbis a két, oldalt elhelyezett hátsó rugóstag aranyló színe és a rajtuk hivalkodó Öhlins felirat alapján többet várunk, mint amit az átlagos futóműelemektől megszokhattunk. Ráadásul az új modell 43 mm-es első villái már minden paraméterükben állíthatók, tehát első pillantásra úgy tűnik, a Yamaha halad a korral és komolyan vette az XJR futóművét több ízben ért kritikákat.

Yamaha XJR 1300

A jellegzetes Öhlins rugóstagok

Nos, a precízebb, teljesen állítható futómű valamivel keményebb lett, de még mindig hintázós - hiába, az acél bölcsővázba bújtatott 251 kilós menetkész tömegtől mégsem várhatunk csodát. Főleg a hosszabb úthullámokon kezd komótos himbálózásba, mindemellett valamivel több visszajelzést nyújt a Dunlop Sportmax D252 gumik felől. És sosem jön ki a sodrából, még két személlyel sem. Az R1-től örökölt Sumitomo féknyergek igen agresszívan harapnak a 298-as tárcsákba, annyira, hogy az már sportmotorokhoz mérten is meglepő. ABS-szel kombinálva valószínűleg a kategória leghatékonyabb fékrendszerével büszkélkedhetne a Yamaha, így azonban kifinomult ujjakkal kell kezelni őket, főleg csúszós felületen. A hátsó fék kétdugattyús nyerge meglehetősen hatékonyan segíti az elsők munkáját, ami részben annak is köszönhető, hogy az XJR súlypontja alacsonyra került. A pilóta viszonylag mélyen ül a motorban, ez pedig lassú tempónál könnyedén manőverezhetővé teszi a motort, így a városi araszolgatás és az éles fordulók sem jelentenek különösebb gondot. Rajta ülve már nem tűnik olyan terebélyesnek, mint első ránézésre, egyedül a testes tank csalóka, ellenben a kormány viszonylag közel van és nem is túl széles, így összességében inkább kis, kompakt érzés a Yamahán ülni.

Yamaha XJR 1300

Harapós R1 fékek és teljes mértékben állítható villa

Szélvédelemről csupasz motor lévén egyáltalán nem beszélhetünk, így az XJR-en a motorozás 130 km/h-ig jelent élményt, efölött pusztán küzdelmet a szél ellen. De az XJR nem is autópályás végsebesség tesztre való, hanem élménymotorozni, és ha kanyarvadászatra kerül sor, akkor sem vall szégyent. A Yamaha nagyon is jól tette, hogy megtartotta modellpalettáján ezt a sportos csupasz bigbike-ot, mely a retro vonal ma létező legszínesebb egyénisége.

Yamaha XJR 1300

Műszaki adatok - Yamaha XJR 1300

Motor

Lég-olajhűtésű, négyütemű, négyhengeres soros motor. Két, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés, kettős hatású katalizátor és szekunder légrendszer, generátor 340 watt, akkumulátor 12V/12Ah, önindító.
Furat x löket 79 x 63,8 mm
Lökettérfogat 1251 cm3
Sűrítési viszony 9,7 : 1
Névleges teljesítmény 107 LE (78,4 kW) 7700/min-nál*
Max. forgatónyomaték 116 Nm 5800/min-nál*
 
Erőátvitel

Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, ötfokozatú váltómű, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.
 
Futómű

Acélcső dupla bölcsőváz. Elöl teleszkópvilla
43 mm belsőcső átmérővel, hátul alumínium zárt szelvény lengővilla, kétoldalt szerelt rugóstag. Elöl 298 mm-es dupla tárcsafék, négy dugattyús féknyergekkel, hátul 298 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.

Rugóút elöl/hátul 130/110 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17 / 5.50 x 17
Abroncsméret elöl/hátul 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
 
Méret és tömeg

Tengelytáv
1500 mm
Villaszög 65,7 fok
Utánfutás 100 mm
Ülésmagasság 795 mm
Szára tömeg (gyári adat) 222 kg
Tank 21 l
 
Ár: 2 728 000 Ft regisztrációs adóval (Yamaha Hungária)
 
* mért érték





2009-12-18 12:17:58

Van egy ilyen a atai szalonbab is, mindig megbámulom, ha arra járok...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Yamaha XJR 1300 1998

Yamaha XJR 1300

údaje

Hengerűrtartalom: 1250 cm3

Max. teljesítmény: 106 LE (79 KW) 8000 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 100 Nm 6000 /min-nál

Fék elöl: 298 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 180/55 - 17

Tengelytáv: 1510 mm

Hossz: 2175 mm

Végsebeség: 222 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár