hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Csúcsformában

Könnyen lehet, hogy az új nagy Fazer és pucér testvére tovább folytatják kisebb rokonaik sikertörténetét - Afrika legdélebbi csücskén legalábbis igencsak nyerőnek tűntek.

Yamaha FZ1 (FZ1 Fazer)


A szürke aszfaltcsík végigkanyarog a partmenti szirteken, a mélyben fodros hullámok csapdossák a sziklákat, kellemes párával megtöltve a nyári levegőt. A négyhengeres erőforrás fújtatva veszi a gázt, és feltartóztathatatlanul tolja előre a gépet, az abroncsok beletapadnak az aszfaltba, az FZ1 pedig örömtáncot jár a kanyarokban.


Öt évvel ezelőtt az FZS 1000 Fazer átgondolt, teljes felszereltségű allrounderként jelent meg. Az R1-es szupersportmodellből átvett erőforrás erejének köszönhetően új mércét állított fel a naked bike-ok között, és rögtön sorozatban nyerte az összehasonlító teszteket. Az akkoriban még igencsak sportos gép azonban ma már a sokkal radikálisabb konkurencia mellett inkább nyárspolgárinak tűnik. A kistestvért már több mint két évvel ezelőtt megújították, így a Fazer-közösség már régóta arra várt, hogy a Yamaha a nagyot is váltsa fel - ahogy az a 600-asoknál már bevált, egy sportos naked bike-kal és egy túrázásra alkalmas félidomossal. Logikus, hogy az új modellek a nevüket is az FZ6 és az FZ6 Fazer után kapták, csak egy egyessel benne.


Yamaha FZ1 (FZ1 Fazer)
Az új R1-ből származó erőforrás
 
Az újrakezdéshez az R1-es 2004/2005-ös évjáratú erőforrását választották, a teljesítményleadást viszont az új feladatoknak megfelelően módosították. A sűrítés 12,4-ről 11,5-re való csökkentésével, szelídebb vezérlési időkkel és a szívóoldalon 0,3 milliméterrel kisebb szelepemelkedéssel, valamint a befecskendezés és a gyújtás jellegmezői módosításával a csúcsteljesítményt 150 lóerőre csökkentették 11 000/min-nél, ugyanakkor a szupersportmodellhez képest 2000 fordulattal hamarabb jelenik meg a szinte változatlan, 106 newtonméteres maximális forgatónyomaték. Hogy a naked bike-ot alacsony fordulaton is lágyabban lehessen vezetni, mint a szupersportmodellt, megnövelték a főtengely lendtömegét 7,32-ról 9,765 kilóra.


Több elektronikus kütyü is azon munkálkodik, hogy a nyomaték-görbe simább, a gázvétel pedig lágyabb legyen. Az immár rövid és vastag kipufogóban Exup-rendszer vezérli a nyomáshullámokat, a szívóoldalon 32-bites processzor által vezérelt szekunder pillangószelepek gondoskodnak az ideális mértékű áteresztésről. A kuplungot és a váltót szintén az új követelményekhez alakították, az ötödik és a hatodik fokozat áttétele valamivel rövidebb lett. Az Euro-3 norma teljesítéséhez a kipufogó két katalizátort és lambdaszondát kapott.


Az FZ6-oshoz hasonlóan a futómű alapja egy csavarozott váznyúlvánnyal ellátott alumíniumöntvény hídváz. Az új vázban a motort - többek közt a hűtő ívelt kialakításának köszönhetően - 35 milliméterrel előrébb lehetett beépíteni, ami jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy elérjék a kívánt, 51/49 százalékban az első kerék felé eltolt sYamaha FZ1 (FZ1 Fazer)úlyeloszlást. A 43 milliméter átmérőjű fordított teleszkópvilla nyomófokozati csillapítását a bal, a húzófokozatit a jobb oldali villaszárba építették be, így egymástól teljesen függetlenül lehet állítani őket. A hátsó, présöntött lengővilla egy új kialakítású himbarendszeren át, rugóelőfeszítésben és nyomófokozatában állítható központi rugóstagot működtet. Az ötküllős öntött alumínium felnik 8 százalékkal könnyebbek, mint az előző modellé, annak ellenére, hogy a hátsó 6 coll széles. Az első tárcsafék 298-ról 320 milliméteresre nőtt, vastagsága viszont 0,5 milliméterrel 4,5-re csökkent, így tömege nem változott. A jól bevált négydugattyús monolit féknyergek megmaradtak, a hátsó tárcsafék átmérője viszont 267 milliméterről 245-re apadt. A trendet követve az FZ1 190/50-es, választhatóan Michelin Pilot Road vagy Dunlop D221-es hátsó abroncsokon gurul.


Ergonómiáját tekintve a Fazer jóval kompaktabb és sportosabb lett. A kormányvégek lejjebb, a lábtartók magasabbra és hátrébb kerültek, a pilóta majdnem 5 centivel közelebb ül a kormányhoz, mint az előző modellen. Optikailag is a motor első részét, valamint a sportosságot hangsúlyozzák, a gép sziluettje olyan, mint egy ugrásra kész ragadozóé. Az idom viszont erősen emlékeztet az előd arculatára. A pucér modellnek agresszív, rövid, lefelé csúcsosodó fényszórója van. A váznyúlvány és az ülés is mutatja, hogy az FZ1-re sportos streetfighterként, az FZ1 Fazerre pedig jóval sokrétűbben felhasználható allrounderként gondoltak a tervezőik. Az FZ1 ülése és váznyúlványa rövid, a hátsó ülés gyakorlatilag csak vészhelyzetre szól, a Fazer hosszabb ülése és kapaszkodói viszont azt mutatják, hogy itt ténylegesen számításba vették az utast. Az allroundernek középtámasza is van, a jobb szélvédelem érdekében a szélvédő 17 milliméterrel magasabb, a burkolat oldalsó felső széle valamivel szélesebb, mint az előd esetében.


Csodás napsütésben először a pucér FZ1 kerül sorra. Rögtön kiderül, hogy egészen más fából faragták, mint a régi FZS-t. Az üléspozíció sokkal kompaktabb, a térdszög hegyesebb, a testhelyzet mégis lazább, és magasabb pilótáknak sem kényelmetlen. Az első pillantásra inkább dragbarnak kinéző, magas kiemelőkre szerelt, egyenes kormány jól kézre esik, a motor gombnyomásra beindul, aztán fordulatszámra éhesen veszi a gázt. A kuplung könnyen jár és jól adagolható, a váltás mégis kissé olajozatlannak tűnik. Egy pillantás a kilométerórára: alig 700. Lehet, hogy a váltóműnek még egy kis időre van szüksége ahhoz, hogy bejáródjon. A balos forgalomban az elővároson át a gyorsforgalmi út felé haladok, a forgalom élénk, az FZ1 könnyedén felveszi a tempót - akár egy farkas a bárányok közt. Irányításához kevés erő kell, már 2000/min fölött a gázmarkolat legkisebb megmozdítására is hevesen reagál. Amint kiértünk a forgalomból, megmutatja valódi dinamikáját. Csodás egyenletességgel gyorsul, a közepes fordulatszám-tartományban is erősen húz, majd süvítő tűzijátékként csörtet 7000/min-től a 12 000-es piros tartományig.Az R1-es 7000/min körüli forgatónyomaték-hiánya nála egyáltalán nem jelentkezik, az FZ1-es hajtómű épp ebben a tartományban nagyon erős. Ezt az erőt nagyon kulturáltan viszi át az útra, az első kerék csak akkor emelkedik el az aszfalttól, ha a pilóta is azt akarja. 3000-es és 5000-es fordulatszám között elsősorban a tankon át enyhén csiklandoz, egyébként a hajtómű nem termel kellemetlen vibrációkat.


Yamaha FZ1 (FZ1 Fazer)Yamaha FZ1 (FZ1 Fazer)

Az FZ1 fara és fényszórója streetfighteresen rövid. A műszerfal itt a villához, a Fazeren az idomhoz rögzített. Jól látható a rövid tömzsi kipufogó Exuppal

Yamaha FZ1 (FZ1 Fazer)Yamaha FZ1 (FZ1 Fazer)


Hanyag eleganciával hagyja magát az FZ1 bedönteni, sokkal mozgékonyabb, mint az FZS. A széles hátsó kerék ellenére az úthullámok alig zavarják meg a megkezdett ívet. Az első fék elsőrangú, tiszta nyomásponttal, kiválóan adagolható, a fékerő kis kézi erő mellett egyenletesen nő. Tehát minden a legfinomabb. Vagy mégsem? Amikor a kanyargós szakaszon először kipörgetem, gyorsan elmúlik az eddigi felhőtlen öröm. 10 000/min-nél, amikor a kanyar előtti gázelvétel után újra gázt adok, az ötszelepes hirtelen csak kis késéssel reagál, aminek az eredménye egy kellemetlen, terhelésváltási rántás és egy teljesen elrontott ív. Még kétszer-háromszor megpróbálom, az eredmény mindig ugyanaz. Az utcai forgalomban valószínűleg sosem használnánk így az ezrest, de az FZ1 sportos kialakítása arra is alkalmassá teszi, hogy pályanapokon is használják, és legkésőbb ott ez a hiba mindenkinél előjön. De a fejlesztők azt ígérték, a szériagyártás kezdetéig még egyszer dolgoznak rajta.


A pucér modell villája nagyon feszes, kiváló a visszajelzése, viszont - legalábbis a teszten alkalmazott beállításokkal - igencsak keményen indul, ennek következtében a rövid úthullámok hevesen rázzák a pilóta csuklóját. A hátsó rugóstag evvel szemben mintaszerűen tette a dolgát. A lábtartók kanyarban nagyjából ugyanakkor érnek le, mint az FZS esetében.


Feltámad a szél. A lökések igencsak cibálják a motort és a pilótát, de a légnyomást még erős ellenszélben is jól lehet bírni, a kompakt üléspozíció miatt a felsőtest nem kínál túl nagy támadási felületet. Szélcsendben az FZ1-en a tartós 160-as tempót is ki lehet bírni.


Elnyújtott, majd egyre szűkebb kanyarokkal közeledik az út a déli találkozóhely felé, az FZ1 pedig mindenhol jól teljesít. Igen aktív, cseppet sem fárasztó üléspozíciójának és kellemes, nyomatékos erőforrásának köszönhetően a kanyargás nagyon élvezetes rajta.


Yamaha FZ1 (FZ1 Fazer)


Ezután a Fazer kerül sorra. Kis módosítás, nagy különbség. Bár a pilótának először csak az idom tűnik fel, mégis egészen más érzés menni vele. Kicsit komótosabbnak tűnik, sokkal inkább emlékeztet az FZS-re. Mit tesz a kormány körül felszedett néhány kiló! A szerpentineken viszont hamar kiderül, hogy a villa hangolása is más. A rövid lökéseket sokkal simábban elnyeli, ugyanakkor nem ad olyan közvetlen visszajelzést, mint az FZ1. A valamivel komótosabb menettulajdonságokhoz gyorsan hozzá lehet szokni, a szerpentinek a Fazerrel is nagyon élvezetesek. Sőt, még a hátsó ülésen is egész kellemes az élet.


Valamivel több mint 350 kilométernyi dél-afrikai nyár és balos forgalom után véget ér a teszt. A Yamaha a nagy Fazer két utódjával tovább növelte annak használási lehetőségeit. Jól néznek ki, még akkor is, ha itt-ott azért találunk olcsó megoldásokat, mint a nem beállítható kuplungkar (a fékkart ellenben a pilóta kézméretének megfelelően ötféleképpen lehet állítani). Ami pedig a kiegészítőket illeti: az FZ1-es a hátsó ülést takaró burkolattal, szénszálas alkatrészekkel és bukópogácsákkal még sportosabbá alakítható, a Fazerből pedig alsó idommal, túraszélvédővel és kofferekkel teljes értékű sporttúramodellt varázsolhatunk. Igazi nyereség - nem csak a világ másik végén.





Címkék:  yamaha , fz1 , fazer , fz1 fazer


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FZ1

Yamaha FZ1

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 150 LE (110 KW) 11000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 106 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 190/50 - 17

Tengelytáv: 1460 mm

Hossz: 2140 mm

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár