hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Agresszív nagymalac

Yamaha FZ1Fazer 2006

Ha nekiszegeznénk a kérdést az utcai járókelőnek: "Mi az a Fazer?" a következő válaszokat kapnánk:
 
  • "Que?! Áááá, "fázzéé"! Szi, szi, lenni ’csinálni’." - mondaná a portugál, mert az ő nyelvükön ezt jelenti ez a szó.
     
  • "Joolopukki Mikahakkinen" (vagy valami ilyesmi) - szabadkozna a finn, hogy ő köszöni szépen, de nem éhes. Merthogy náluk az egyik legnagyobb vendéglátó hálózatot hívják Fazernek.
     
  • Yamaha FZ1Fazer 2006A 14 év alatti korosztály pedig valószínűleg fedezékbe rohanva zizegne a szájával, ahogy a szó hallatán eszébe jutna a Star Trek sorozat villanyborotva kinézetű kézi lézerfegyvere (phaser) amivel a jóságos főszereplők pörkölték a gonosz népeket.


Mindenki más csak nézne bután, kivéve: ha nem épp egy motoros akadna az utunkba. Még a portugál motorosnak is hamarabb jutna eszébe az R1-blokkos félmeztelen modell, mint saját anyanyelvének multifunkcionális igéje.

Yamaha FZ1Fazer 2006Yamaha FZ1Fazer 2006

2001-2005                                                                                  2006-tól


A Fazer szó már kimondva is valami olyasmit sugall: ez a cucc éles! És tényleg, 2001-ben - három évvel a 600-as Fazer bemutatása után - mikor először csavarozták bölcsővázba a karburátoros R1 blokkot, a nagy Fazer azonnal az élre tört. A kistesó eladásain megízlelt siker az akkor új, nagyobb motorral is megismétlődött. Nem csoda, hiszen az R1 blokkot nem sokkal butították az eredeti teljesítmény alá, ezzel a csupasz kategóriában új távlatokat nyitva, a futómű stabil volt mint egy tank, mindemellett pedig egész kényelmesen foglalhattunk helyet rajta. Mindez megfejelve az R1 fékrendszerével. Nem csoda, hogy aki ment vele egy karikát, rögtön beleszeretett, azonban ezek után nem könnyű a jót még jobbá tenni, mivel egy sikermodell utódjával szemben mindig nagyok az elvárások.

Ikrek

Yamaha FZ1Fazer 2006A 2006-os ezres modellek (FZ1 és FZ1 Fazer) egyszerre jöttek a világra, azonban ezek a ikrek nem egypetéjűek, merthogy a külsejük merőben eltér egymástól. A Yamaha a tavaly előtt piacra dobott hatszázas kistesókhoz hasonlóan, az ezres esetében is párhuzamos projektbe fogott, azaz a korábbi, csak fejidomosként létező Fazer utódja mellé befogott egy teljesen pucér változatot is. Utóbbi, az FZ1 nevű bajkeverő inkább a városi huligánkodást kedveli, illetve az azt kedvelők fogják szeretni, amit a keskenyebb tükrök is jól alátámasztanak. A nyomottabb, bulldogfenék-szerű hátsó idom, amin nincs kapaszkodó, és a fejidom helyén pislákoló hatalmas küklopsz szem pedig azt az érzést erősíti, miszerint ő a lázadó a két testvér közül.

A mi teszt alanyunk a józanabb - legalábbis külsőre - inkább a túrázós fazonoknak szánt félpucér változat. Azt hiszem az ikrek közül ő a báty, hacsak néhány perc is az eltérés köztük. De még ez a józanabb változat is igen agresszor, a feketére sült cipó kipufogó dobjával, a masszívan kibuggyanó hátsó lámpaburájával és az éles, vágott szemű első ikerfényszóróival. A szakértőbb szemeket pedig alaposan szurkálják a fordított első villák, na meg égetik a fröccsöntött alu hídváz formái.

     Yamaha FZ1Fazer 2006     Yamaha FZ1Fazer 2006

A csupasz FZ1-en az utas csak a pilótába kapaszkodhat

Ergonómia
 
Amibe a régin ülve leginkább beleköthettünk, az az üléspozíciója volt. Ezen a ponton bőven akadt mit javítani, mert elég messzinek érződött az eleje, ami az egyébként magabiztos motor leggyengébb pontja volt. Az újon az első kerék ahelyett, hogy valahol a távolban elöl lenne, inkább alattunk van, azzal a jótékony hatással, hogy így magabiztosabbnak érezzük a kezelhetőséget.
A "mélyen a motorban ülünk" érzetű ülést, magasabb és sportmotorosabb nyeregre cserélték. Szerencsére/sajnos a párnázás is keményebb lett. Hogy kinek melyik, az a motorozási stílusától függ, mert sportosan motorozni előnyösebb ha kemény az ülés, hiszen így jobban átjön a motor minden rezdülése, a túrás szekció azonban hangosan fog felhördülni, mert hosszabb távon (100+ km egyhuzamban) zsibbasztja a feneket.

Yamaha FZ1Fazer 2006

A kormány sem nyúlik a hónunk alá talicska fogantyúként, ellenben masszív és széles, ami egyrészt kényelmesebb, másrészt szintén önbizalom növelő tényező, mivel jobban átjön rajta, hogy mit is művel az első kerék.
A ping-pong ütő méretű plexit is lecserélték egy gyerek-hólapát kivitelre. Amíg a korábbi maximum (de ez egy hangsúlyos "maximum") 140-ig volt képes valamelyest elterelni a menetszelet, addig az új már 160-170- ig is megbirkózik a feladattal, mindez egyenes háttal értve, 180 centis magassággal számolva.

Blokk

Yamaha FZ1Fazer 2006A 2004-től gyártott, 172 lovas R1 blokkját addig butították, míg "csak" 150 lóerős nem lett, illetve a nyomatékgörbe hasát igyekeztek az alacsonyabb fordulatszám tartományban gömbölyíteni. Az eredmény: az előző szériánál 7 lóerővel több, (új: 150 LE 11.000 ford./percnél, régi: 143 LE 10.000 ford./percnél) míg a nyomaték ugyanúgy 106 Nm, de az új 500 fordulattal később adja le (8000-nél, míg a régebbi már 7500-nál).
Tehát elvileg fogalmunk sem volt mire számítsunk, főleg a 2004-es R1-blokk nyomatékhiányát ismerve, ráadásul innen-onnan azt hallottuk, hogy az új Fazer bizony nem áll a helyzet magaslatán az alsó fordulatszám tartományt tekintve. De az emberi érzékekben az a legszebb, ahogy át tudják verni a saját gazdájukat, ezért inkább a tényekre hagyatkoztunk. A mérési eredmény a következő oldalon olvasható, a keretes részben.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

Nyomatékrugalmasság: régi kontra új Fazer


Yamaha FZ1Fazer 2006
Mivel azt hallottuk, az új gép nem olyan nyomatékos, mint a korábbi változat, nekünk sem kellett több, azonnal a telefonért nyúltunk. A megmentőnk Levente barátunk lett, aki szervált egy csontszéria előző generációs Fazert, majd készségesen segített nekünk a mérések elvégzésében.
 
Tudományos mérési módszerünk a következő volt: szép lassan felpakoltunk negyedikbe, majd 60-nal egymás mellett gurulva, közös megegyezésen alapuló jelzésre, tökegyszerre raktuk rá a teligázt. Ezt többször is megismételtük, majd cseréltünk és úgy szintén. Az eredmény: Levi 92 kilója alatt a régi már alulról lemaradt, míg én a 75 kilómmal simán lehagytam az újjal. Mikor viszont cseréltünk, és az újnak kellett a nehezebb pilótát cipelnie, akkor alul (olyan 3000-től) egymás mellett mentünk, majd ahogy emelkedett a fordulat, az új gép egyre erőteljesebben elhúzott. Még a 17 kiló plusszal is.


A különbség tehát nem nagy, de azt bátran kijelenthetjük: az új változat nem nyomaték-szegényebb a régebbinél. Pont.

Yamaha FZ1Fazer 2006Egyébként közvetlenül egymás után ülve a két motorra, érzésre nem is a nyomaték-kérdés tűnik fel leginkább, hanem az, hogy a régi karburátoros változat mennyivel finomabb. Na, az sem egy lágytojás, de az új, injektoros blokk durvább, hirtelenebb, így kevésbé toleráns a fakezűekre nézve. Karbi : injektor - 1:0. Ráadásul, ha zárt gázról adjuk rá a tüzet, az új alattomosan ránt egyet és ezt bizony semmilyen kifinomult csuklómozgással nem tudjuk kiküszöbölni. Még a hátsó ülésen ülők is határozottan érzik ezt a problémát, sőt ők még inkább, hiszen ott nehezebb kapaszkodni, így minden rángás jobban érződik. Ez azonban csak akkor jelentkezik, ha teljesen zárt gázállásról nyitjuk meg a csapot. Ha stabilgázról adagolunk, akkor a befecskendező teljesen oké, erre pedig mi sem jobb bizonyíték, mint az egykerekezés. Bár bizonyos tesztelők szájából azt hallottuk, hogy az új Fazerrel nem lehet kerekezni, nekem egyáltalán nem úgy tűnt, kettesben is szépen, gond nélkül jött fel. Természetesen ilyet művelni közúton nem illik ugyebár, csakis forgalom elöl elzárt útszakaszokon, és ott is rendesen beöltözve.

Még hogy nem lehet vele egykerekezni… csak nem szabad. Legalábbis közúton nem.

Az egykerekezés közben kitűnően kiütközik, ha egy injektor nincs a toppon, mert ha rángat, akkor nehéz játszani a gázzal, azaz nehezebb a hátsó keréken egyensúlyozni, míg ha az injektor finom, akkor ez a művelet sokkal könnyebb. Márpedig itt könnyű volt.

Felfüggesztés
 
A korábbi Fazer nehéz, acél dupla bölcsővázát gusztusos fekete alu hídváz váltotta le, ami nagyon hasonlít az R1-esére de semmi köze hozzá. Csak a fröccsöntött alumíniumváz-gyártási technológia azonos, amivel előállítják.


Fröccsöntött aluváz


Yamaha FZ1Fazer 2006A fröccsöntött alumíniumváz-gyártási technológiával a 2003-as R6-on (jobbra a képen) találkozhattunk először. Ezt az eljárást azért alkalmazza előszeretettel a Yamaha egyre sűrűbben, mert így a gyártás folyamán nem tud levegő jutni a vázfal szerkezetébe, tehát az masszívabb lesz. Ráadásul ezzel az eljárással könnyebb alakítani mindenféle formát. Például a Fazer esetében az új R1-hez hasonlóan a vázfal vastagsága nem mindenhol ugyanakkora. A nyaknál, illetve a hátsó lengőkar felfogatási pontjánál vastagabb, hiszen itt nagyobb erők hatnak, de bizonyos pontokon a vázfalat vékonyabbra tervezték, így ott rugalmasabb.

De akkor miért jó ez, mikor azt halljuk mindenhol, hogy a vázak egyre merevebbek?

A történet

Mint az élet minden területén, a legnagyobb előrelépések itt is a háborúk alatt zajlanak - vagyis a mi esetünket nézve a GP-ben. Yamaha FZ1Fazer 2006 Valamikor a 80-as években id. Kenny Roberts (akkor már háromszoros GP500-as világbajnok) arra kérte a Yamahát, hogy készítsen neki egy olyan merev vázat, amilyet csak tud. Elkészült az extramerev GP motor, Roberts ment vele egy karikát, majd kijött, leszállt róla és azt mondta: ez nem kell, köszi!
A gyárak szép lassan rájöttek, nem elég ha a futómű elemek rugóznak, a vázaknak is át kell venniük valamennyit a munkából, amellett, hogy merevnek kell lenniük (vagyis nem szabad csavarodniuk). Ez segíti a futómű munkáját, így kaphat minél több visszajelzést a motoros. Mivel az utcai motorok vázai sosem érték el a versenytechnika merevségét, a 90-es évek elejétől mindenhonnan azt halljuk, hogy a motorok vázai egyre merevebbek és merevebbek. Ma már inkább az egyensúlyról szól a történet: egy váz legyen erős és merev ott ahol a legnagyobb terhelést kapja, egyébként meg kis mértékben rugalmas.


Az új Fazer lábai is jóval agresszívabbak, mint a korábbi futómű elemek. Ezért a szokásos magyar utakon jóval pattogósabb; a régire átülve ez után a kényelem azonnal feltűnik, de ezzel együtt jár az is, hogy az idősebb motor sokkal jobban nyafog, ha kanyarodni kell. Pedig azt is szerettük, sőt szeretjük a mai napig, mert pontos gép, de közvetlen az újhoz viszonyítva egy takony.

Yamaha FZ1Fazer 2006

A hétvégét egy csinos utassal dobogókőztük el, ekkor derült ki, hogy az új gép két személlyel pont olyan, mint az előző egy ember alatt. Ilyenkor nem pattog, hanem hosszasan hintázik, így a lábtartó bütyök szakaszosan, éles "krrr… krrr… krrr…" hangot hallatva kóstolgatja az aszfaltot tempósabb kanyarokban. De ez csak rugó előfeszítés kérdése, ami kétszemélyes üzemmódhoz mindenképp ajánlott.

Yamaha FZ1Fazer 2006
A bal oldalon felülről merevített hosszú hátsó lengőkar az R1 inverzének tűnik (ami ugye alulról merevített) és a sportos unokatestvéréhez hasonlóan 190-es hátsó gumit ölelget, ami kifejezetten illik ehhez a motorhoz. Hmm, kísérteties a hasonlóság az R6R-rel, ugyanis a lengővilla jobb oldalának semmi köze a balhoz: a másik fele banán lengővilla formájú. Aszimmetria rulez! Kár, hogy a méretes kipufogótól ebből nem sok látszik.


Józan döntés volt a gyártól, hogy nem csicsázta túl az FZ1-et olyan alkatrészekkel, amik jól néznek ki, de az utcára nem sok értelmük van, ellenben igen felsrófolnák a gép árát. Ilyen lenne a radiálisan felfogatott féknyereg, amit egy versenyző talán megérez de még ő sem biztos, utcán meg végképp nem.

Az FZ1 Fazer hagyományos fékrendszere épp csak egy hajszállal tud többet, mint a hibátlan korábbi, azt is inkább azért érezzük erősebbnek, mert a kompaktabb üléspozíció miatt jobban irányításunk alatt érezzük a kemény féktáv alatt történteket. Ráadásul a rendszernek 9 kilóval kevesebbet is kell lefékeznie ha az új Fazeren ülünk. (És 14-gyel kevesebbet, ha a csupasz FZ1-en.)

Yamaha FZ1Fazer 2006

Összegzés
 
Azt bizonyosan állíthatjuk, hogy az előző modell minden részletében puhább. Avagy az új gép mindegyik porcikája sikerült feszesebbre. Míg a Yamaha az utolsó szériás R1 esetében egy olyan motort rakott össze, ami a sportgépek között is kőkemény és pengeéles, de hétköznapi használat közben sem kap kompressziós gerinctörést az, aki az átlag magyar országútra merészkedik vele, addig az új Fazer pont a fordítottja: egy olyan túramotor, amivel állatkodni is lehet, bármit is jelentsen ez a szó egy motoros számára. Most speciel a kanyarvadászatra gondoltam, bár ezzel a motorral a szoknyavadászat sem lehet nehéz. Ezt mondjuk nem tudom, inkább beszélgetek, minthogy a slusszkulcsot lazán az ujjam körül pörgetve gizdázzak egy motorral. Meg amúgy sincs ilyen motorom. Sajnos.

Yamaha FZ1Fazer 2006



2010-02-19 13:26:29

Nekem a régi (2001) van.Túl sokat tud,vagy én keveset ,imádom!A popóirritáció viszont való igaz

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FZ1

Yamaha FZ1

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 150 LE (110 KW) 11000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 106 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 190/50 - 17

Tengelytáv: 1460 mm

Hossz: 2140 mm

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár