hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Ausztrál cápa A Squalo olaszul cápát jelent, Ausztráliában minden bizonnyal a teljesítményt értik alatta. A nagy teljesítményt.

Vee Two Super Squalo
Squalo - cápa a halastóban. Háromrészes burkolat, egykarú, térhálós cső lengővilla, ezek a legmarkánsabb különbségek az ős-999-hez képest.
 
Henry Brook tipikus ausztrál. Egyszerű, egyenes, két lábbal áll a földön. Down to earth, ahogy azt nem csak a nyugat-ausztráliai metropolisban, Pearthben mondják. Vee Two nevű - nomen est omen - cégében a műszaki dolgok iránt rajongó Brook mindent épít, aminek bármi köze van a V2-es motorkoncepcióhoz. Elsősorban a Harley-Davidson és a Ducati nagy kéthengereseit.

Brooknak nagy segítségére van az, hogy két lábbal áll a földön. "A tuningolásnak valódi haszna, értelme kell hogy legyen. Nem lehet öncélú, felesleges hivalkodás", magyarázza az egykori versenyző cégének etikáját. Legújabb alkotása mégis mindkettőnek megfelelhetne. A Ducati 999 S alapon épült modell neve Super Squalo. Nevével - a Squalo olaszul cápát jelent - ez a Ducati éppúgy a sportmotorok királyának érezheti magát, mint ahogy a cápák a nyugat-ausztrál tengerpart víz alatti világában.

Vee Two Super SqualoAz erő kulcsa: egy kompresszor. Míg az autóiparban Daimler-Benz-nek köszönhetően ez a technika már 1921-ben egy közönséges járműben is megjelent, a motorkerékpár-gyártók - a versenygépektől, például a harmincas évekbeli kompresszoros BMW RS 500-tól eltekintve - eddig nem éltek ezzel a lehetőséggel. A kétkerekűek világában sorozatgyártásban csak a Peugeot próbálkozott ezzel a technikával 2003-ban, egy robogóval, a Jet Force 125-tel. Brook számára érthetetlen ez a visszafogottság. "A jövő a feltöltéses motoroké, az autóipar már régóta ezt jelzi. A feltöltésnek köszönhetően először is csökken a motorok károsanyag-kibocsátása, másrészt a kisebb, ezáltal kompaktabb és könnyebb erőforrásokból sokkal több teljesítményt lehet kihozni."

A turbófeltöltővel, azaz a motor kipufogógázával meghajtott turbinával ellentétben, amely növekvő fordulatszámnál konstrukciós okokból szinte kiküszöbölhetetlen késéssel tolja a szívócsatornába az összesűrített levegőt, a Squalo esetében egy kompresszor semlegesíti az ebből adódó úgynevezett turbólyukat azáltal, hogy a főtengely és a turbótengely mechanikus összeköttetésben van egymással.A töltőnyomás így gyakorlatilag reakcióidő nélkül nő meg, mindenekelőtt az alacsony fordulatszám-tartományban, a gázvételi reakció pedig gyakorlatilag egy nem feltöltős motoréhoz hasonlít.

A szintén Ausztráliában előállított Sprintex kompresszor mechanikus hajtása szembeszökően megkülönbözteti a Super Squalót a gyári 999 S-től. Egy a kuplungkosárral összekötött szíjtárcsa hajtja meg szíjjal a hengerek közé helyezett kompresszort. A kompresszorházban vannak a gázmarkolattal vezérelt 60 mm-es pillangószelepek (gyári 999: 54 mm), valamint a két további, léptetőmotorral működtetett utókapcsolásos másodlagos szelep is.

Vee Two Super Squalo 
Az airbox helyét elfoglaló száraz papírszűrők.
 
A felturbózott Super Squalo alapjáraton gyakorlatilag alig különbözik gyári testvérétől. Az L-motor mély hangon dübörög, már álló helyzetben is elnyomja a kompresszor hajtószíjának csendes surrogását. Csak a három részre osztott, a jármű közepe táján hasas ívelésű idom sejteti, hogy a motor különleges élményt tartogathat számunkra. Olyat, amelyet átélve még Brookot is meggyanúsíthatnánk azzal, hogy laza figyelmeztetésével "ne felejtsd el, 204 lóerő" álnok módon ártalmatlannak álcázza motorját. A kuplungot ráengedve a Duc még mindig szelíd bárányként viselkedik, és olyan jól nevelten fordul az első kanyarokban, mintha nem is kellene jóval nagyobb erőt megszelídítenie, mint gyári, 137 lóerős testvérének. De időnként már most is érezni, hogy mi fog következni. Bármilyen kis gázlöket tol egy jókorát az ausztrálosított olasz modellen, megrántja a karodat és gorombán nekilök az üléstámlának. A hátamban érzem, akárhányszor hozzáérek a gyújtásmegszakítóval összekötött váltóhoz.

Vee Two Super Squalo
Ha már jövőbemutató: kis monitor a nagy visszapillantó tükör helyett.
 

Vee Two Super SqualoA következő egyenesben minden idegszálam megfeszül. Úgy tűnik, hogy minden egyes csepp, amelyet a kompresszor pluszban az égéstérben lévő keverékhez ad, egy célt tart szem előtt: a gyorsulást. Az ezres superbike-oknak hajszálnyi esélyük sincs az extrém Ducatival szemben. A Super Squalo úgy viselkedik a konkurenciával vívott gyorsulási versenyben, mint egy cápa, amelyik vért szagolt. Ezekben a pillanatokban kétség nélkül elhisszük, hogy az angliai Goodwoodban, a Festival of Speed-en még a Superbike-világbajnok Troy Bayliss 2006-os gyári Ducatiját is legyorsulta. A Squalót azonban nem kizárólag a rendkívüli gyorsulás jellemzi, a doppingkúra után is megőrizte sportosságának teljes spektrumát.

Laza kanyarokból való lágy kigyorsításkor vagy szűk helyen való araszoláskor a Super Squalo éppolyan kulturáltan tol, mint egy gyári 999. Mégis üdítően elszánt, emellett ugyanaz a nyombiztos 999 marad, amilyennek régóta ismerjük. Ezen sem az eredeti, a Ducati Monsterre emlékező egykarú acélcső lengővilla, sem a 8 kilogrammos, a kompresszor és a hajtás jelentette túlsúly nem változtat.

Öröm üröm nélkül? Jó is lenne. Aki szeretné élvezni a hatalmas nyomatékot, annak anyagilag is jól kell állnia. Mr. Brook ugyanis 50 000 eurót kér egy Super Squalóért, és csak 99-et akar készíteni belőle. Ebből egyiket sem hivalkodó pózoláshoz.







2010-03-16 22:22:30

Kis monitor a nagy visszapillantó helyett? M.o-n ellopnák a kamerát az első parkolóban! Már ha feltűnne valamelyik zseninek, hogy nincs tükör. . .

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár