hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

A nagy áttörés

Az ötvenes motorjairól híres Slovén gyár nagy lépésre szánta el magát: belevágott egy nyolcad literes négyütemű kisgépbe. Méghozzá nem is akármilyenbe, hanem egy elég komoly szupermotót alkotott meg.

Tomos SM 125 F


Ilyen pillanatokban szomorkodik kicsit az ember, amikor látja, hogy szomszédos, szintén egykori "keleti" ország rendelkezik saját gyárral és márkával. Igenis nem kell ahhoz nyugatra menni, hogy érdekességbe bukkanjon az ember. A hazánkban ma már nem túl ismert márka nagyot lépett előre és egy igen ütőképes motort hozott létre. A Minarellinél gyártott, kis Yamaha XT erőforrása hajtja, ami egy igen kiforrott léghűtéses négyütemű blokk. Ugyan nem egy izomkolosszus, de városi használatra ideális és elegendő.


Tomos SM 125 FMaga a motor szép, ütős külsőt kapott. A fejidom és a gyári Akrapovic kipufogó rendszer igazi gyöngyszem, akár csak a radiálisan szerelt féknyereg, amit szintén radiális pumpa működtet, akár csak a profi nagy versenygépeknél. Szintén nagyot dob a fekete agy, ráf és küllők. Morcos megjelenést kölcsönöz az amúgy utcái használatra szánt szupermotónak. Az Öhlins aranyra eloxált első teleszkópnak semmi köze a nagy gyárhoz, csak optika, de mindenesetre feltűnő és jól is működik. A műszerezettségét nem vitték túlzásba, de nem is lett volna sok értelme. A kilométeróra és a pár LED bőven elegendő.




Tomos SM 125 F    Tomos SM 125 F
Az erőforrás japán, a fékek spanyolok.
 

A motornak két hibáját sikerült azonnal kitapasztalni, az egyik, hogy a benzincsapon nincs feltüntetve a nyitva-zárva-tartalék állás, így csak sakkozni lehet. A másik az indítás. Egyszerűen hatalmas a berúgó holtjátéka, a kb. 25 centiméteres útból mindössze 5 centin fog, ami viszont nem forgatja át rendesen, ezért több esetben egyszerűbb volt betolni. Persze indul rúgásra is, de korántsem elsőre. Ha már jár a motor, kellemesen halk. Ezen mondjuk könnyű segíteni, mert a gyári cső többszörösen van fojtva, halkítva. Először is ott a szita, no meg a szűkítő. Eltávolítása után már "szupermotósabb" a hangja. Az üléspozíció kényelmes, kellően magasan van a kormány. A kuplung vaj puha és nagyon jól adagolható. A karburáció jó, a gázreakció kifogástalan. A nagy lendtömeg miatt a fordulatot viszont elég lassan veszi. Az erőforrás érdekes módon relatív pörgős és alul nem kecsegtet túl nagy nyomatékkal, de 5000-től már egész szépen megindul. De hát zsírúj volt, és az sem kizárt, hogy a fojtás eltávolítása után már más képet mutatna. Hengerűrtartalmához mérten van benne elegendő motorfék.


Tomos SM 125 F


Gokart versenypályán való tesztnél a futómű kicsit hintázik, mert a hangolása lágy egy picit, de mivel nem versenygépről van szó ez teljesen megérthető. Sőt, városi használatnál kifejezetten jól csillapítja a gödröket, szinte észre sem veszi az ember a magyar kátyúkat. A fékek sajna nem teljesítettek túl jól, de ez akár annak is betudható, hogy a motorba nem volt 1 km mikor megkaptuk, így összekopni sem nagyon volt ideje a betétnek a tárcsával. Tény, hogy a teszt vége felé már egyre jobb lett.




A Dirt Bikes véleménye


Bármilyen korosztálynak ajánlható, minden kezdő egyformán fogja szeretni. Kellően fiatalos, nagyon jó menettulajdonságokkal.






Címkék:  tomos , sm 125


2013-03-22 21:02:03

Helló! Én egy Tomos sm 125-ös motort szeretnék venni de nem tudom, hogy magyarországon hol lehet kapni. És hogy mennyi az ára? Légyszi segítsetek!

2012-09-12 22:23:43

Pár észrevétel még a motorról mivel én is ilyet hajtok 1 ideje.A fékek nagyon jók szerintem semmi baj velük.igaz a hátsó disc tolásnál nyikorog ami nem csak az enyémen van így... Nem rég értem haza Horvátországból.Végigmotorztam vele 9 nap alatt ezész horvátországot mintegy 2530 km ert.a motor gond nélkül vette az akadájokat.a lánc viszont nem bírta ilyen jól mert nagyon kinyult!a motorba most van 6700 km én 3000 rel vettem kb. 1 hónapja szóval jóformán le se száltam róla azóta.a fogyasztást számotva 2.2 re a hegyes vidékeken 2.5 re jött ki.én nagyon meg vagyok a motorral elégedve még a 600 as honda és a zx 9 r ninja után is!Igaz én hiányolom a 6. sebeséget!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Tomos SM 125 F

Tomos SM 125 F

údaje

Hengerűrtartalom: 124 cm3

Max. teljesítmény: 11,2 LE (8,2 KW) 8400/min-nál

Max. forgatónyomaték: 9,6 Nm 8000/min-nál

Gumi elöl: 100/80-17

Gumi hátul: 130/70-17

Tengelytáv: 1470 mm

Hossz: 2060 mm

Végsebeség: 108 km/h

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár