hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Királyi örökség A XXI. század elejére alig maradt olyan motorkerékpár, amely a nosztalgiára hajlamos motorkedvelôknek készült. De van egy, amely az elmúlt negyven évben alig változott.

Royal Enfield

Az igazán klasszikus külsôt már csak az orosz Ural, az ukrán Dnyepr és egy-egy gyártó ideig-óráig tartó lelkesedése alatt gyártott retró stílusú, de modernebb gépek nyújtanak. Az utóbbi idôkben ilyen kaland volt a Yamaha SR 500 vagy a Kawasaki W 650.

És most bemutatkozik Magyarországon is a nagy túlélô, a Royal Enfield!!!

A gyár a XIX. század közepén alakult Angliában. Eleinte gépalkatrészeket valamint kerekeket gyártottak, és 1893-ban kezdték használni az Enfield nevet. Pár évvel késôbb a Royal Small Arms Companyvel közösen fegyvergyártásba kezdtek, ettôl kezdve hívták a céget Royal Enfieldnek. 1899-ben született meg elsô "motorkerékpárjuk", az 1,5 LE-s francia Le Dion erôforrással hajtott három- és négykerekű változat. 1931-tôl négyütemű, négyszelepes egyhengeresek dübörögtek az Enfieldekben. Ekkor keresztelték el Bullet névre motorjukat. 1949-ben elkészült a Royal Enfield 500 Twin, amelynek nem sokkal késôbb Indiában is megkezdték a gyártását. Az 50-es évektôl az indiai hadsereg volt a gyár legkomolyabb megrendelôje, így a gyártás 1961-ben véglegesen átkerült Indiába.1993-ban kezdôdött a Bullet 500 típus gyártása, amely azóta is a gyár legsikeresebb modellje.

Royal Enfield
A Royal Enfield modellpalettája 350-es és 500-as benzinüzemű, valamint 500-as dízelüzemű motorokra terjed ki. A magyar importôr egyelôre csak az 500-as benzines változatokat forgalmazza, amelyekbôl lehet kapni jobb váltós példányokat is.

Az ötszázasokból az abszolút retró stílusú, elöl-hátul dobfékes Standardet, és a tárcsafékes, modernebb erôforrással és elektronikus gyújtással szállított Electrát próbáltuk ki. A két változat között akad pár különbség. Felszereltségét, korszerűségét tekintve mindenképpen az Electra a favorit, de ha valaki kompromisszum nélküli retróhangulatra vágyik, mindenképpen a Standard a számításba vehetô alternatíva.

Mindkét modell ugyanazzal a vázzal, tankkal lámpafejjel, kormánnyal és kerekekkel kerül forgalomba, de más generációjú a két erôforrás, más a két gép hengerfej-kialakítása, más a futómű, és másak a fékek. A lényeges különbségek mellett pár apróságban is eltérnek egymástól, de ezek döntô módon befolyásolják a két motor megjelenését. A modernebb változat teleszkópján gumiharmonika található, a Standardon fém villaszárburkolat. Az Electrán elöl tárcsafék lassítja a tempót, az alapverzión pedig hagyományos dobfék. Ez utóbbin szebb sárvédôk találhatók, és szép a vékony aranykeret a fényezett elemeken, az Electra változat hátsó lengéscsillapítóján pedig szinte szúrja az ember szemét a gáztartályos rugós tag. Ugyanakkor mindkét gép rendelkezik elektromos önindítóval, de berúgókarral is életre kelthetôk.

A két motor üléspozíciója tökéletesen azonos, mindkettôn egyenes felsôtesttel ül a vezetô, a comb derékszöget zár be a lábszárral, a kezek a legtermészetesebb módon érik el a kormányt. Már azzal, hogy az ember helyet foglal az egészen enyhén lépcsôs ülésen, felteszi lábait a lábtartóra, megmarkolja a kormányt, ötven évet ugrik vissza az idôben.

Royal Enfield
Csodaszép, hangulatos, betétes tankfényezés

Ehhez a motorhoz stílus kell!
Egy igazi enfieldes nem önindítóval kelti életre motorját, hanem tisztességgel berúgja. Amikor elôször bizonytalanul pöffen egyet, hihetetlenül hosszú szünet után pöffen még egyet, majd még egyet, végül komótosan beindul, valami elemi örömmámor önti el az embert. Ezt a gépet KEZELNI kell! Hozzá tartozik a szellemiségéhez.

Az alapváltozat futóműve érezhetôen lágyabb, kevésbé stabil, míg a modernebb teleszkóppal és gáztartályos hátsó lengéscsillapítóval szerelt Electra biztosabban áll az úton. Az Electra elsô tárcsafékje kétdugattyús úszóágyazású féknyergével nem rosszabb, mint egy átlagos cruiser elsô fékje. Ehhez a sebességhez, és tömeghez teljesen elegendôek. Más a helyzet a Standard dobfékjével. A fékkart a markolatig be lehet húzni, és csak némi jóindulattal nevezhetô fékhatásnak a reakció. Ennél a motornál használni kell a hátsó féket is, és még akkor is csak mérsékelt a lassulás mértéke. Ésszel és elôrelátóan kell közlekedni vele. Nem csak a feelinget, de az ötven évvel ezelôtti fékek hatását is tökéletesen idézi. Sajnos a közlekedés tempója régen túlhaladta ezt a fékhatást. De aki ilyet vesz, tudomásul fogja venni mindezt.

Mindketten meglehetôsen finoman és komótosan veszik a gázt, nem ébred gyilkos erô, nem rángatnak és nem bólintanak, egyszerűen csak mennek. A Standard 80 km/órás sebességnél érzi jól magát, a Electra 100-nál. Mindkét géppel hamar fel lehet váltani akár ötödikig, ötventôl-hatvantól remekül elvannak a legmagasabb fokozattal, és visszaváltva sem lesznek dinamikusabbak.

Royal Enfield
A Standard változatnál stílusos, de gyenge dobfék repíti a Royal Enfield tulajdonosát.. vissza az időben

Az Enfield ülésén értelmüket veszítik az olyan fogalmak, mint nyomáspont, teljesítmény, gyorsulás vagy féktáv, csak nyugodt, békés, ráérôs motorozás van egy igazi GÉP hátán. Mint amilyen akkor lehetett, amikor a világ még átlátható, érthetô és egyszerű volt. Akárcsak az Enfieldek.

Összegzésként: a két motor közel hasonló kinézetű, egyikük kompromisszumok nélküli retrójármű, annak összes elônyével és hátrányával, másikuk kevésbé stílustiszta, cserébe nagyobb használati értékkel kényezteti tulajdonosát.







A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Royal Enfield Bullet

Royal Enfield Bullet

údaje

Hengerűrtartalom: 499 cm3

Max. teljesítmény: 23 LE (16 KW) 5000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 40 Nm 3000/min-nál

Fék elöl: 178 mm-es dobfék, dugattyús

Fék hátul: 150 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-19

Gumi hátul: 100/90-19

Tengelytáv: 1370 mm

Végsebeség: 138 km/h

Royal Enfield
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár