hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Jogos kérkedés Az új MV Agustán díszelgő 312-es felirat jelzi a bámészkodó számára, hogy a világ leggyorsabb nagyszériás sportmotorjához van szerencséje, amely pontosan 312 km/h-s végsebességet ért el. Ez már elég gyors, nemde?

MV Agusta F4R 312


Pontosan egy évtizede született újjá az MV Agusta, Olaszország legpatinásabb, legnagyobb verseny-történelemmel büszkélkedő márkája, az igazi kétkerekű Ferrari. Az 1997-ben bemutatott F4 750 megalkotója maga a "motorkerékpárok Michelangelója", Massimo Tamburini volt, egyedi külleme, innovatív vázkialakítása pedig egy radiális szelepelrendezésű soros négyhengeres motort rejtett, amit a nagy Enzo fia, Piero Ferrari tervezett. Tíz évvel és 35000 legyártott F4-gyel később pedig itt új F4 R 312 amellyel új mércét szándékoznak felállítani utcán és versenypályán egyaránt.

Bevallom, mikor először jutott el hozzám ez a hír, úgy gondoltam ez is csak egy újabb limitált szériás F4 lesz a számtalan korábbi mellé, a végletekig feltuningolva, csillogó-villogó alkatrészekkel teleszórva, bizonyára horribilis árcédulával és egy csúcsos teljesítménygörbével. De ma már látom, tévedtem. Ugyanis amellett, hogy az F4 R 312-ből csak idén 4000 darabot fognak gyártani, nem is lesz ésszerűtlenül drága. Ami pedig a hegyes teljesítménygörbére vonatkozó előítéletemet illeti, helytállását az előző napi esőzésektől még nedves monzai versenypályán megrendezett bemutatón volt szerencsém saját kézből megtapasztalni.

A vizes pálya azonnal nem várt lehetőséget kínált az R312 valós értékeinek felfedezésére, azaz hogy kiderítsük mennyire könnyen vezethető akár a félelmetesen nedves első sikán sétatempójában, vagy kanyarokból kigyorsítva teligázon, kihasználva a száraz foltokat. Így hamar világossá vált számomra, hogy az R312 komoly előrelépés, és itt most nem arra a bizonyos végsebesség értékre gondolok.

MV Agusta F4R 312Soha nem voltam nagy rajongója a 312 megjelenésével egy időben leköszönő F4 1000R-nek, mivel túlságosan hirtelen reagált és amikor tavaly ősszel átállították Euro 3-as üzemmódba, még jobban megcsappant az a kevéske középtartományi nyomatéka, tovább hegyezve motorkarakterisztikáját. 7000-es fordulatnál volt a határ, itt egy erőteljes teljesítményugrással rendelkezett, így mindig keményen kellett hajszolni, hogy kiaknázzuk a benne rejlő lóerőket.

Ennek fényében egy kisebbfajta csodának is betudható Andrea Goggi és az F4 projektvezető, Marco Cassinelli által vezetett motorfejlesztési csapat munkája, akik plusz 9 lóerőt voltak képesek előcsalni az ezres négyhengeresből úgy, hogy közben még mindig megfelelnek mindenfajta Euro 3-as károsanyag- és hangkibocsátási előírásnak. Sőt, amint azt első monzai köreim ékesen bizonyították, az R312 üzemanyag ellátása is óriási előrelépés az F4R-hez képest. A gázfelvétel alacsony fordulaton sokkalta lágyabbra sikerült, aminek köszönhetően hamarabb és agresszívebben tudtam rátenni a gázt, valamint a korábban az Euro 3 diktálta elvesztett középtartományi nyomatékot is sikerült visszacsalogatni a motorba, a teljesítmény leadás simább és lineárisabb lett. 7000 körül még mindig megindul, de ez már közel sem annyira hangsúlyos, mint az F4R-ben volt. A műszerfal apró piros fordulatszám-villantója már a pesszimista 11500-as értéknél felvillan, de az R312 ilyenkor még erőből, noha észrevétlenül gyorsul tovább a 13500-nál megálljt parancsoló leszabályozásig.

A befecskendezés mind a négy kipróbált F4 R 312-ben hibátlanul teljesített, már szinte alapjárattól fokozatosan növekvő erővel, erőátviteli rántásoktól mentesen, tisztán húz, egészen leszabályozásig, amellyel a második menet alkalmával sikerült túl jól összeismerkednem.

Az R312 blokk oly könnyedén pörög, lehengerlően lineáris teljesítményét oly finoman adja le, hogy a Parabolica kanyar hosszú, nyújtott, lefektetett kigyorsítási szakaszán nagy igyekezetemben újra és újra beleforogtam a tiltásba.

Az alacsony fordulaton is már kellemesen adagolható üzemanyagellátás Monza 300 km/h-s célegyenesének végén is készségesen teszi dolgát. Azt sajnos nem mondhatom el magamról, hogy a cél végén sikerült volna elcsípnem a 300-as értéket a digitális műszerfalon - a mesebeli 312-ről már nem is beszélve - de nem az igyekezetemen múlott: sokszor villant fel előttem a 290-es érték hatodikban, kicsivel 12000 felett, mielőtt kidobtam volna a horgonyt, hogy visszaváltsak egészen egyesig a finom és pontos váltóval. A hatdugattyús Nissin féknyergeket az R312-n már egy radiálisan szerelt, négydugattyús Brembo fékrendszer váltotta fel, amely temérdek visszajelzést nyújt, érzésre és adagolhatóságra kiváló.


MV Agusta F4R 312MV Agusta F4R 312

A vezérműtengelyek a szívóoldalon 1,1 a kipufogón 0,5 milliméterrel mélyebbet nyitnak a nagyobb titánszelepeken. A hátsó futómű speciális szelepe úgy szabályozza a húzócsillapítást, hogy féktávon a földhöz ragasztja a hátsó kereket, így az nem pattog el. (lent)

MV Agusta F4R 312MV Agusta F4R 312MV Agusta F4R 312


Az MV egyoldali lengőkarját támasztó Sachs rugóstagba épített speciális szelep úgy szabályozza a gyors húzócsillapítást, hogy megakadályozva a hátsó kerék féktávokon való elemelkedését. A szelep amellett, hogy növeli biztonságunkat, olyan újítás, ami megérte pénzét, mert tényleg működik és nem is rontja le az R312 kiváló futóművét és sportmotorhoz mért viszonylagos kényelmét.

A tempós, kemény féktávokat a meggyőző EBS (Electronic Braking System) hátsókerék-bepattogás gátló rendszer is segíti, amely ugyanazt, vagy talán többet is tud, mint egy csúszókuplung, és valamivel könnyebb is. Akár hármat is visszakapcsolhatunk gyors egymásutánban, az EBS rendszer képes lesz megakadályozni a hátsókerék pattogását az egyik henger szelepeinek folyamatos nyitva tartásával. Ezzel csökken a motorfék ereje, közben az R312 jellegzetes, kb. 5000 alatt kezdődő, kellemesen gurgulázó utógyújtás-féle hangot produkál. Zseniális megoldás, ami nem zargatja sem a kuplungot, sem az alapjáratot.

És a híres MV kezelhetőség? Van az is. Amint felszáradtak és felmelegedtek a monzai ívek, az F4 R 312 hálásan bizonyította, mit tud. Mélyen be lehet fékezni a kanyarokba anélkül, hogy bármi bizonytalanságot, beesési hajlamot éreznénk, a csodás, 50 milliméteres Marzocchi villák úgy szívják magukba az autók által hátrahagyott keresztbordákat, mintha ott sem lennének. A gyors irányváltásokat a könnyű, kovácsolt Brembo alumínium kerekek segítik, mivel az MV 65,5 fokos villaszöge és 104 mm-es utánfutása inkább konzervatív mint radikális. Elképesztően stabil és semleges viselkedésű még a leghosszabb, leggyorsabb kanyarokban is, a bekormányzás semleges a Supercorsa Pro gumin, de érezhetően nagyobb izomerő kell a gyors irányváltásokhoz, mint például egy új R1-en. Ha már lent van az íven, mintha odaragasztották volna, a Pirelli abroncsok jól illenek a motorhoz, és meglepő milyen sok tapadást biztosítottak a vízen.

MV Agusta F4R 312

 

Ízléses színkombinációk, szolid R312 felirat, gyönyörű műszerek


Az F4 R 312-vel az MV új etalont állított fel a superbike kategóriában, és ezt ne tessék kizárólag tetemes végsebességére érteni! A leggyorsabb szériamotor cím elérése feljogosítja ugyan a dicsekvésre, de valójában e képességét talán egyik tulajdonosa sem fogja tudni igazán kihasználni. A tapasztalt gyári MV fejlesztőpilóta, Fabrizio Latini felbecsülhetetlen tudása és visszajelzései által viszont egy olyan új, lenyűgöző egyliteres F4 jött létre, amely összehasonlíthatatlanul kiforrottabb elődjénél minden téren. Emellett Goggi úr és motorfejlesztő csapata lényegesen több erőt csalogatott elő az MV egyedi, radiális elrendezésű szelepeken lélegző négyhengereséből, miközben az Euro 3 miatt elveszett nyomatékot is képesek voltak megtalálni a gépben. A végtermék pedig egy tisztább, gyorsabb, izgalmasabb, ugyanakkor könnyebben vezethető sportmotor lett. És hogy a 312-es csomag van olyan ütőképes a versenypályán, mint amennyire jól vezethető az utcán, azt Eraldo Ferracci AMA Superbike csapata és az FIM Superstock Világkupa MV Agusta csapata fogja bizonyítani nekünk az idén.

 

Címkék:  mv agusta , f4 r 312


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

MV Agusta F4R 312

MV Agusta F4R 312

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 183 LE (134 KW) 12400/min-nál

Max. forgatónyomaték: 115 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 210 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/55 ZR 17

Tengelytáv: 1408 mm

Hossz: 2007 mm

Végsebeség: 312 km/h

MV Agusta
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár