hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Erények útján

 

Moto Morini 9 ˝Moto Morini 9 ˝


A Passo della Raticosa igazi motoros hely. Nagy parkoló a hágó tetejére épített vendéglő előtt, minden irányba kanyarok, amerre a szem csak ellát - az elméletben. Mert most mi vagyunk itt az egyetlen motorosok, alig látni az orrunkig, akkora a köd. Csöpög a lecsapódott pára a ruhánkról és a motorokról, az úton patakokban folyik a víz. Nem volt túl jó ötlet, ide feljönni, lent a völgyben még legalább fölöttünk volt a köd. De túl nagy volt a csábítás, hogy hátha a felhők fölött, a csodálatos napsütésben motorozhatunk majd itt a hegyi szerpentineken a Moto Morini második dobásával, a 9 1/2-lel. Amikor Gianni, Guido és Luigi Berti, valamint Maurizio Morini elhatározták, hogy újraindítják a tradicionális márkát, öt modellt képzeltek el a márka fő pilléreiként. Ebből első lépésben a Corsarót és a 9 1/2-et mutatták be, ahogy a nyilvánosság elé tárták a márka újraélesztését, és mindkét motorból egy-egy prototípust vonultattak fel a 2003-as milánói kiállításon. Eleinte úgy volt, hogy a 9 1/2 tényleg 950 köbcentis lesz, a Corsaro 1200-as motorja 107 mm-res furatával és ultrarövid, 53 mm-res lökettel.De aztán a fejlesztés során Franco Lambertini inkább úgy döntött, hogy marad a 66 mm-es lökethossznál és az 1187 cm3-nél, viszont mivel a 9 1/2 kevésbé radikálisnak volt tervezve, mint a Corsaro, visszavettek a teljesítményből. Ehhez beszűkítették a csatornákat, a szelepek átmérője a szívó oldalon 43,5-ről 40 mm-re csökkent, a kipufogó szelepek 35,7 mm helyett 34 mm-esek. A vezérműtengelyek is szelídebbek lettek, és a befecskendezés jellegmezőit is átprogramozták, hogy először is megfeleljen a motor az Euro 3-as előírásoknak, másodszor meg minél egyenletesebb és lágyabb teljesítményleadást nyújtson.


Moto Morini 9 ˝Moto Morini 9 ˝
A 320-as fék fűzött kerekekre került, masszív villahíd


Küllős kerekeivel és a szériában szerelt, klasszikus mintás Pirelli Phantom gumikkal a 9 1/2-ben felfedezhető némi retro irányzat, de ha megnézzük a további különbségeket a Corsarohoz képest, nyilvánvaló lesz, hogy főleg annál kényelmesebb, túrásabb naked bike-ot akartak megvalósítani alkotói. Ezért meghosszabbították a lengővillát és vele együtt a tengelytávot 30 mm-rel. Maga a lengővilla ovális keresztmetszetű acélcsőből készült, a rugóstag nem központilag, himbarendszeren keresztül csatlakozik hozzá, hanem a jobb szárához lett szerelve, enyhén elfektetve. Így maga a szög változása ad neki némi progresszivitást, mint a Cantilever rendszernél. Mivel rajta keresztül nagy erők hatnak aszimmetrikusan a vázra, azt a felvételi pontjánál szintén ovális keresztmetszetű csővel megerősítették. A lábtartó lejjebb és előrébb került, az utaslábtartó meg nem a segédvázhoz kapcsolódik, hanem közös, alumíniumöntvény konzolra került a vezető lábtartójával, így lényegesen kényelmesebb térdszöget nyújtva az utasnak. A kónuszos csőkormány magasabbra ível, a tank formáját is hozzáalakították az egyenesebb üléspozícióhoz, és megnövelték térfogatát 20,8 literre. A fékek maradtak a Corsaronál jól bevált Brembo darabok, a rugóstagok elöl/hátul bőséges, 150 mm rugóúttal rendelkeznek. Igaz, az első, 50 mm-es, felfordított Marzocchi villa nem állítható, viszont hídja alul hosszú szakaszon veszi közzé a villaszárakat, és hat csavarral rögzíti őket. A 9 1/2-ről lemaradt a Corsaro jellegzetes, két nagy végcsöves kipufogója, már csak egy hangtompító húzódik az ülés bal oldalán, de ennek jó oka van, a jobb oldalra tartozékként kapható nyeregtáskát terveztek, és a rendelkezésre álló tesztgépre ez ugyanúgy fel volt szerelve, mint a szintén tartozékként megrendelhető, félmagas szélvédő.


Moto Morini 9 ˝Moto Morini 9 ˝
A vázat a rugótag felfogatásánál megerősítették, egydobos a kipufogó


Helyet foglalva mögötte igen testes motor benyomását kelti a 9 1/2, nagy tankjával és magas kormányával. Ahogy az 1200-as erőforrás életre kel, ez a benyomás még csak megerősödik. Nem tudja az erőforrás letagadni lökettérfogatát, és mivel nem egészen 90 fokos a hengerszöge, nem is egyenlítik ki egymást a mozgó tömegek, így mindig érezhető némi rezgés, ha nem is zavarón. De kicsit nyers ezáltal az erőforrás, ami viszont egyben karakteressé is teszi. A kuplung lágyan és pontosan működik, a váltó is feltűnés nélkül dolgozik, ez némileg megkönnyebbíti a dolgunkat, ahogy a gyártól kifűzzük magunkat a bolognai forgalmon keresztül, a hegyek felé. Igaz, már legalacsonyabb fordulatról húz a nagy kéthengeres, igazán jól mégis úgy 3000-res fordulattól érzi magát, azalatt enyhén csapkod a lánccal. Teljesítményleadása viszont nagyon szép egyenletes, mindegy, hol adunk neki gázt, mindig egyformán határozottan tol. Teherváltásai viszont elég durvák, a befecskendezés nagyon is spontán reagál, ez főleg akkor érezhető kellemetlenül, amikor kezdünk a hegyekben beérni a ködbe és az út nyálkássá válik. Nagyon oda kell figyelni innentől a finom gázadagolásra ahhoz, hogy folyékony íven tudjuk lekövetni a kígyózó hegyi utat. A futómű, ha nem is a legkezesebb fajtához tartozik, de nagyon pontosan tartja a megadott irányt, célpontosan talál a legcselesebb ívekre is. A 320-as Brembo dupla tárcsa igaz nem divatos, radiálisan rögzített nyergekkel és nem is radiális fékpumpával lett ellátva, de pont azt igazolja, hogy a hagyományos megoldás is lehet tökéletesen adagolható és hatékony.


Moto Morini 9 ˝


Hogy mennyire véd a túraplexi a menetszéltől? Egyelőre fogalmam sincs, csak a pára csapódik le rá, olyan sűrű a köd, hogy akár mennyire szűken követem, alig látom Christian Bianchini-t, a Morini tesztpilótáját, aki eljött velünk, hogy megmutassa kedvenc hegyi útvonalait. Bella Italia? Valamikor nyáron. Most annyit látni a tájból, mint egy gőzölgő Menestronéból a gőzfürdőben. De legalább a Pirelli Phantom retromintás gumik jobban tapadnak a vízen, mint ahogy az eredetiek tették 25 évvel ezelőtt. Ez kis helységben Christian megáll. "Nem vagytok éhesek, itt sütik a legfinomabb steaket." Hát igen, az olasz ínyenc feltalálja magát az ilyen zord körülmények között is. Az általa kiszemelt vendéglő legalább kárpótol a kimaradt vezetési élményért. Annyira, hogy kezd sötétedni, ameddig észbe kapunk, hogy még egyetlen fotó sem készült eddig. De aztán csodák csodája, hirtelen száraz lesz az út egy rövid szakaszon, és ha a fotós nincs is épp irigyelni való helyzetben, de legalább többet tud visszaadni ebből a motorból, mint csak szürke szamarat a ködben.

Moto Morini 9 ˝


És itt először mutathatja meg a 9 1/2, mi is rejlik valójában benne. Rugóstagjai nem túl sportos hangolásúak, bőséges rugóútjukkal kellő kényelmet nyújtanak és tökéletesen kivasalják még a mellékutak hullámait is, csillapításuk mégis elég feszes ahhoz, hogy sehol sem leng utána a felépítmény. A fokozott tempó sem tudja kihozni a futóművet a sodrából, a 9 1/2 ilyenkor is teljesen szuverén marad. A nyerge meg elég kényelmet nyújt ahhoz, hogy még az egész napos motorozás után sem érezzük az ülőgumóinkat. A 9 1/2 tehát jogosan viseli a 3 1/2-re utaló nevet. Igaz, az sokkal kisebb volt, de tökéletesen ötvözte a sportosságot a hétköznapi erényekkel és túrakészséggel. Most már csak annak kell bebizonyosodnia, hogy vajon ugyanolyan elnyűhetetlen lett-e az új utód, mint Franco Lambertini akkori legendás alkotása. Ha igen, akkor biztos hogy nem ködös jövő vár a Moto Morinire.




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Moto Morini 9 1/2

Moto Morini 9 1/2

údaje

Hengerűrtartalom: 1187 cm3

Max. teljesítmény: 117 LE (86 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 102 Nm 6700/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1470 mm

Moto Morini
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár