hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

A legszebb vonalon

A Moto Guzzi új túrázója, a Norge 1200 gyártója hatalmas túra tradíciójára tekinthet vissza. Egyből négy változatban kapható, új vonalat vezet be a kínálatba, és mesésen szép útvonalakon próbálhattuk ki.

Moto Guzzi Norge 1200


Giuseppe imádta az utazást. A Mandellói márka alapítójának, Carlo Guzzinak öccse, és az 1921-ben alapított gyár első főmérnöke ezért a kezdetektől fogva olyan motorokat akart megvalósítani, amivel szinte a világ végére el lehet utazni. Az akkori motorépítésnek egyik fő problémája a hátsó rugózás megoldása volt. Guzzi kitalált egy hátsó lengővillás megoldást, ami négy, egy dobozba elhelyezett spirálrugóra támaszkodott. Az így kialakított "elasztikus váz" volt az alapja annak az 500-as túragépnek, amit 1928-ban G.T. néven piacra dobtak. Hogy bebizonyítsa képességeit, Giuseppe Guzzi saját maga elindult egy ilyen motorral az észak-olaszországi gyáruktól Norvégia legészakibb csücskére. A több, mint 6000 kilométeres utat az akkori rossz utakon is teljesítette három hét alatt, és bizonyította, hogy a kényelmes rugózásos gép nemcsak működik, de megbízható is. Innentől kezdve az G.T. 500 a Norge melléknevet kapta.


Moto Guzzi Norge 1200Ismét itt a Norge, de most már nem 500-as, viszont ismét a legnagyobb Moto Guzzi. A Breva V 1100 motorjának furatát megnövelték 3 mm-rel, löketét további 1,2 mm-vel, így ismét kitolva a keresztbe beépített V-kettes eddig legnagyobb változatát, 1151 köbcentis lökettérfogattal, valamint több mint 100 Nm forgatónyomatékkal. De nem egyedül az erőforrás új, a Norge-t elektromosan mozgatható szélvédővel felszerelt idommal is ellátták, és modern ABS is található rajta. Aztán hogy minden túrázó pont azt a felszereltséget találja meg rajta, ami neki megfelel, egyből négy formában kínálják az új túra zászlóshajójukat: T, TL, GT, és GTL változatban. A legegyszerűbb, T-nél csak manuálisan állítható a szélvédő, a TL-nél már elektromosan. A GT idomához lábvédők, valamint hátul vízfelcsapódás védő társul, és széria tartozék a markolatfűtés, és az oldaldobozok. A GTL változaton mind emellett még Tom Tom Rider szatellites navigációs rendszer, valamint topcase tartozik.


De mindegy, melyik változat, mindegyik az 1100-as Breva-ra alapszik, és ez pont így is jó, hiszen ez a motor már a múlt évben bizonyította, hogy a Moto Guzzi képes tradicionális, keresztben beépített V-kettes koncepciójával megfelelni a modern idők követelményeinek is, és rendkívül könnyen motorozhatónak bizonyult. Ugyanez a váz, a kardánreakcióktól mentesített, egykarú lengővilla, váltómű található a Norgéban is, a tank-ülés vonal szintén megmaradt. Elöl viszont vadonatúj idom társult hozzá, ami négy projekciós fényszórójával teljesen egyedi arcot kapott. Már 1950-ben, első motorgyártóként volt a Moto Guzzinak szélcsatornája, az új idom, ha nem is pont amögött a legendás ventilátor mögött készült, de bőséges szélcsatornás fejlesztésen esett át, mielőtt megkapta végleges formáját.


A megnövelt motor hengerenként két gyújtógyertyával van ellátva, a benzinbefecskendezésnél a porlasztócsúcs egész közel a szívószelephez, a szívótoroba került. A jobb belső hűtés érdekében egy furaton keresztül irányított olajsugár hűti a kipufogó szelepeket.


Ahogyan az a Moto Guzzinál lassan szintén tradíció, egyből a gyárból indul az újságírók tesztnapja. De itt óriási előnyben vannak az észak-olaszok szinte a világ összes többi gyártójával szemben, hiszen egy másik gyár sem található ilyen mesés környezetben. Ami új, hogy az útvonal nem papírra van írva, hanem beprogramozva a Tom Tom Rider navigációs rendszerbe, ami a GTL változatnál széria tartozék, és a másik három kivitelhez is rendelhető. Tehát akkor a kapunál balra, a körforgalomnál az első jobbra, majd irány kifele Mandellóból északnak.


Moto Guzzi Norge 1200   Moto Guzzi Norge 1200

A Breváról ismert, három kerek órához társul a GTL-nél a Tom Tom Rider navigációs rendszer


Az út kanyarog a Como-i tó partja mentén, csodálatosan szép az idő. Süt a nap, a tó felöl finom, kellemesen nedves levegő keveredik a virágok és a fák illatával. Végre nyár, már annyira vártuk. Annak ellenére, hogy az idom véd a menetszéltől, ez még így is jól érezhető. A Moto Guzzi eddigi legnagyobb erőforrása nyugodtan végzi alattam a dolgát, finoman veszi a gázt, viszont hamar érezteti, hogy ha kell, akkor rengeteg nyomatékkal rendelkezik. Alig kell váltani, már 2500-as fordulattól erőteljesen tol előre, anélkül, hogy rázkódna. De maga a váltás sem avval a kőkemény kuplungozással és kemény hangokkal járó, akadozó lábmunkával jár, ami hírhedté tette a régebbi Guzzikat, vajpuhán megy minden.


Hamar meg lehet szokni a masina méretét, persze, hogy nem annyira kezes, mint a pucér Breva, de a tetemes idomhoz képest tényleg könnyen fordul, és a jól kézhez eső, széles kormánnyal tényleg gyerekjáték terelgetni a hegyi szerpentineken. De hogy ebből még mennyi vár rám, ezt nem is sejthettem.


Moto Guzzi Norge 1200Moto Guzzi Norge 1200Bevallom, kicsit elkéstem az egész bemutatóról, de nem az következett be, amitől féltem, hogy így nem jut elég időm kipróbálni a motort, hanem pont az ellenkezője: amikor haza indultak a többi újságírók, a fejlesztőosztály két mérnöke és a tesztpilótája beöltözött, és elment velem motorozni. Minden szatellites navigáció nélkül, a kedvenc teszt-útjaikra. "Bírod a kiképzést?" kérdezte Luigi, a tesztpilóta, de még mielőtt válaszolni tudtam volna, már el is indult, majd eszeveszett tempóban végigcsörtetett a több mint fél évszázados, hepehupás gyorsforgalmi úton. A kényelemre hangolt futómű meglepően jól bírta ezt a hajszát. Lecco délutáni csúcsforgalmán átvergődve aztán kijutottunk a kanyargós hegyi utakra, és itt egyáltalán nem az várt, amit egy ekkora túragőzöstől várni lehetett. Luigi megsarkantyúzta előttem a még tesztműszerekkel felszerelt példányát, és úgy dobálta jobbra-balra, mintha középkategóriás naked bike lenne. Csak avval a különbséggel, hogy az 1200-as motor a kanyarok kimenetén jobban tol, mint azoknál. Felérkezve a hegycsúcsra, csodálatos látvány várt ránk. Ott terült el alattunk a tó kék, tükörsima vize, északra az egyre magasabbra tornyosodó svájci hegyek, délre az egyre lankább völgyek.


Miután kicsodálkoztuk magunkat, ismét leereszkedtünk a tó felé. Hajtű hajtű után, Luigi úgy tűnik, nem szereti lassan. A 320-as Brembo fékeket talán ezért is vezettette be már évek óta, és talán ezért sikerült őket ilyen hatásosra összehozni. Az ABS is igen finoman végzi a dolgát, nem nyit ki fölöslegesen hosszan, mindig biztonságban érezteti az embert.


Visszaérve a gyárba, még sokáig elbeszélgettünk a váratlan, intenzív tesztelésről, ami viszont kiderítette, hogy a Moto Guzzi a Norgéval magához hű ennél a túragépnél is. Giuseppe Guzzi törekvése a kényelem felé társul jó kanyarodó képességgel. Ezt megtudni, nem is kellett elmenni vele Norvégiáig. De az is egy szép útvonal lehet vele.







Címkék:  moto guzzi , norge , norge 1200


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Moto Guzzi Norge 1200

Moto Guzzi Norge 1200

údaje

Hengerűrtartalom: 1151 cm3

Max. teljesítmény: 95 LE (66 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 100 Nm 5800/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1495 mm

Végsebeség: 215 km/h

Moto Guzzi
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár