hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Kanyarcruiser Az új Bellagio 940-nel a Moto Guzzi teljesen újraértelmezi a sportcruiser fogalmát: nem a teljesítményt, hanem a futóművet tették igazán sportossá.

Moto Guzzi Bellagio 940


A comói tó és a Moto Guzzi neve immár elválaszthatatlanul összefonódott. Nemcsak azért, mert a sasos márka mozgalmas története elképzelhetetlen lenne a közvetlenül a tó partján, Mandello del Larióban lévő, műemlékvédelem alatt álló gyár nélkül, hanem azért is, mert a designerek és a mérnökök újra és újra a csodálatos tájból és a vidék elmondhatatlanul szép utcácskáiból merítenek ihletet. Ez mindig is így volt, és minden bizonnyal így is marad. A Breva, a műszakilag teljesen átalakított első modell arról a déli szélről kapta a nevét, amely szép időt hoz a comói tónál, az új custom-modellt pedig a tó körüli települések egyik legszebbikéről nevezték el. A kizárólag a szirtek körül kanyargó parti úton vagy a hegyeken át kígyózó szerpentinen elérhető Bellagio annak a földnyelvnek az északi csúcsán fekszik, amely a comói tavat összeköti a Lecco tóval. Hol is képzelhetnénk el stílusosabban ezt a modellt, mint Bellagióban, azon belül is a csodálatos Villa Serbelloni kertjében?


Az olaszok hajlamosak arra, hogy mindent lemásoljanak, aminek köze van Amerikához, még ha eltéveszthetetlenül mediterrán módon is. Így a híres italo-western modellek 40 évvel ezelőtt igazi klasszikussá váltak, és a Moto Guzzinál is nagy hagyománya van a custom-modelleknek. A 80-as években, amikor megalkották őket, megfeleltek az akkori korszellemnek, de a California és a Nevada időközben igencsak megöregedett. Így a tavaly novemberi EICMA vásáron nem jelentett meglepetést a Bellagio 940 bemutatkozása. A Breva-sorozatnak a customgépek igényeinek megfelelően átalakított műszaki megoldásai és a modern külsőhöz illő, egy oldalra került kettős kipufogó rögtön érdeklődést keltett a közönség körében. De a konvenciók ellenére a Bellagio más szeretne lenni, mint a többi sport-cruiser, és ez azonnal nyilvánvalóvá is válik, amint beleülünk az amerikai példaképről mintázott nyergébe, rátesszük a lábunkat az egyáltalán nem messze előre helyezett lábtartókra, és kezünkbe vesszük a dragbar kormányt. Az üléspozíció laza, de összeszedett, inkább egy naked bike-ra emlékeztet, mint egy cruiserre. Ez az első benyomás sok kilométer megtétele után is megmarad, és a Bellagiót igazi crossover modellé teszi.


Moto Guzzi Bellagio 940



De elég csak a naked-cruiser hozzávalóit megnéznünk, és rögtön világossá válik, hogy készítői pontosan ilyennek szánták. A stabil, 45 milliméter csőátmérőjű állítható teleszkóp, a CA.R.C. lengővillára támaszkodó, szintén állítható központi rugóstag, és a Metzeler Roadtec Z6 abroncsok, valamint az úszóágyazású 320-as dupla tárcsafék (még ha nem is négy-, csak kétdugattyús Brembo féknyergekkel) egyértelműen jelzi, hogy a Bellagio milyen igényeket támaszt a futóművel szemben. De a szép küllős kerekek, az egymás fölé helyezett rozsdamentes csövek, a magas kiemelőkön trónoló dragbar kormány, az igényesen elhelyezett krómozott alkatrészek, a csepptank, a Badlander ülés és alatta a félhold formájú sárvédő jelenti a hidat a custom bike-ok formanyelvéhez, a finom eloszlású kristálypigmentekkel tarkított matt fekete fényezés pedig szintén megfelel a cruiseresek ízlésének.


A menetiránnyal megegyezően forgó főtengellyel, két szeleppel és hengerenként két gyújtógyertyával ellátott tipikus Guzzi V2-es a Brevából származik, a 95 milliméteres furatot és a 66-os löketet az 1200 Sport dugattyúival és a 850-es főtengelyével kombinálták, tehát a sorozat legnagyobb furatát párosították a legrövidebb lökettel. Ez bizony nem nevezhető igazán cruiseresnek. Az egészet mégis úgy hangolták, hogy már 2800 és 4800-as fordulat között a 78 newtonméteres maximális nyomaték legalább 80 %-a rendelkezésre áll, a végeredmény pedig 75 lóerő 7200/min-nél, ami az Euro 3-nak is eleget tesz. A hatfokozatú váltóműhöz és a futóműhöz is a Brevát vették alapul, előbbi a cirkáláshoz hosszú áttételű magas sebességfokozatokat kapott, a futóművet pedig a cruiseres igényeknek megfelelően megnyújtották, a villaszög laposabb, az utánfutás hosszabb lett. De a long and low elv nem mehet a kényelem rovására, így kiegyeztek egy 780 milliméteres ülésmagassággal, elöl pedig 140, hátul 120 milliméternyi rugóutat hagytak.


A laza-kényelmes, szinte naked bike-os üléspozíció mellett továbbra is lazán érezzük magunkat a Bellagión. A kuplunghoz nem szükséges erős kéz, a váltó lágyan és zajtalanul veszi az egyest, és az elég nagy méretű Guzzi puhán elindul. A motor a legalacsonyabb fordulatszámon is lágyan jár, és nagyon tisztán veszi a gázt. Bár nem nevezném rendkívül kezesnek, de a Bellagio még mindig viszonylag kis erővel irányítható az azonos nevű település szűk utcácskáin. Elhúzok a kikötő mellett, a településről kifelé menet rögtön kezdődik a hegyre vezető kanyargós szerpentin. Az út itt-ott még nedves, de a motor lágy teljesítményleadásának és a Roadtec Z6 kiváló tapadásának köszönhetően stresszmentesen kanyargunk felfelé.



Moto Guzzi Bellagio 940



Még ha az alsó sebességfokozatokban már alapjáratról is kellemesen jár és tisztán veszi a gázt, akkor sem nevezhető elképesztő nyomatéknak az, amit a 936 köbcenti produkál. De ehhez egyszerűen hozzá kell szokni: az Euro 3 miatt a kéthengeresek egyértelműen veszítettek spontaneitásukból az alsó fordulatszám-tartományban, ezt a gyártók kénytelenek tudomásul venni. A fordulatszám viszont selyempuhán kúszik felfelé. Az ősrégi 90 fokos, nyomórudas V2-es laza és nyugodt jelleme a jókora lendtömeggel kiválóan illik a cruiser karakteréhez, csak a meghajtáslánc holtjátéka lehetne valamivel kisebb, akkor igazán harmonikusnak mondhatnánk a hajtóművet. Így terhelésváltáskor mégis átjön néhány ütés, és a pilótának koncentrálnia kell ahhoz, hogy a motor teljesen nyugodtan járjon. Az erőforrás abban is partner, ha gyorsan akarunk menni, teljesítménye bőven elegendő ahhoz, hogy lendületbe hozza a teletankolva 250 kilogrammos Bellagiót.


A cruiserek között párját ritkító, elsőrangú futómű gondoskodik arról, hogy a motorral akár sportosan is lehessen menni. A rugózó elemek elöl és hátul egyaránt kényelmesek, de már az alapbeállítással is elegendő tartalékkal rendelkeznek ahhoz, hogy kemény kigyorsításkor se inogjon vagy pumpáljon a gép. Aki még feszesebbet szeretne, ilyenre is állíthatja. Ezenkívül a Guzzi hasmagassága is elegendő ahhoz, hogy a kanyargás élvezetének ne szabjon határt egy hamar leérő lábtartó vagy komolyabb alkatrész. A cruiserek legtöbbjéhez képest a fékek kiválóan lassítanak, kezelésükhez sem szükséges túlságosan nagy kézerő, de minden kétséget kizáróan tökéletesnek mégsem nevezném őket. A kétdugattyús féknyergek igen harapós fékbetéteket kaptak, először jön a viszonylag hosszú üresjárat, amely után a fék hirtelen fog. A finom adagolás nem könnyű feladat. Különösen akkor, amikor a szerpentineken lefelé száguldva vágyakozunk a Breva vagy a Griso kiváló négydugattyús fékei után.

A kanyarok egyre szűkebbek, nem igazán az a terep, ahol egy cruiser otthon érezné magát. Nem így viszont a Custom-Guzzi, amelynek pont megfelel. Bár a hajtűkanyarokban érezni hosszú tengelytávját és utánfutását, kezdeti ellenállását enyhe bizonytalanság követi, de ez nem jelentős, így a Bellagio gyorsan bizalmat ébreszt a pilótában, és rövidesen a tiszta és gyors ívek is sikerülnek. Mindezt pedig rendkívül sokáig élvezhetjük, hiszen az üléspozíciónak köszönhetően idővel sem jelentkezik a cruisereken érzett szokásos hátfájás, a nyereg formáját nagyon eltalálták, és még hosszabb idő után is kényelmes. Furcsamód ugyanez a hátsó ülésre is igaz. Aki valaha is ült hátul egy amerikai Badlander ülésen, az minden bizonnyal sosem felejti el ezt a kínzóeszközt, amelyen állandóan hátracsúszott, és minden egyes homokszemcsét megérzett. Bár a Guzzi ülése ugyanígy néz ki, de hátul sokkal puhább, így az utas nem csúszik hátra, és egyenetlen burkolaton is bírja a gyűrődést - ráadásul ebben a rugózás is segítségére van. Termetes utas esetén a rugóelőfeszítést egy kézikerékkel másodpercek alatt átállíthatjuk. Ennek ellenére a Bellagio nem feltétlenül a legjobb motorkerékpár páros kirándulásokra, mert az utasnak erősen be kell hajlítania a lábát, és kapaszkodni sem tud. A Moto Guzzi viszont gondoskodott arról, hogy egyedül kiválóan megfeleljen a túrázásra, egy flyscreen mellett kétféle tanktáskát és 15 literes nyeregtáskákat is találunk a kiegészítők között. A kínálatból természetesen a Bellagio-designos ruházat sem hiányozhat.



Moto Guzzi Bellagio 940Moto Guzzi Bellagio 940



Chevrióból gyönyörű kilátás nyílik a comói tóra. Északról, a svájci hegyek hófödte csúcsai felől folyamatosan érkeznek a sötét felhők, de itt csak a virágzó fák illatát érezni. Csupa kanyar - ez nem lesz jó egy cruisernek - gondoltam a teszt előtt. De pontosan itt mutathatták meg nekünk az olaszok, hogy az új Custom többet kínál, mint a konkurencia. Bár a Guzzi sokáig várt az első igazán új custom-modelljével, a Bellagio most számos követőnek szolgálhat mintául.


Címkék:  moto guzzi , bellagio 940


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Moto Guzzi Bellagio 2007-

údaje

Hengerűrtartalom: 935,6 cm3

Max. teljesítmény: 74 LE (55 KW) 7200/min-nál

Max. forgatónyomaték: 78 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 282 mm-es fix tárcsafék, úszóágyazású, dugattyús

Gumi elöl: 120/70 ZR 18

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1570 mm

Hossz: 2270 mm

Végsebeség: 198 km/h

Moto Guzzi
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár