hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Móka a négyzeten

Mindjárt leszögezném, itt most nem egy használtmotor-tesztet olvashatsz, de remélem egészebb képet tudsz alkotni a Duke II-ről, ha belekeverem a saját tapasztalatokat is.

KTM Duke II

Pofátlanul fiatalon sikerült egy 2001-es példány nyergébe ülnöm, és visszatekintve szerencse is kellett hozzá, hogy egyszer sem ért vele baleset. Mert ez a motor alapvetően instabil állapotban érzi magát a legjobban - értsd: egyik kereke a levegőben van, netán tapadását veszti. Kicsit olyan is, mint a baseball-ütő: alapvetően békés célokra találták ki, mégis az emberek többsége huligánkodásra használja.

KTM Duke II

Ezt a jellemet erősíti már álló helyzetben is a kicsit "kihaénnem" stílusú design - kezdve a projektoros lámpákkal felszerelt fejidomtól, a harsány színeken át, a szépen kidolgozott dupla kipufogókig. Mellesleg a fejidom olyan jellegzetesre sikeredett, hogy megannyi streetfighter átépítés ékeskedik a "Tyúk" tollával.

Egy kis Duke történelem

KTM Duke IIA KTM első nem-off-road modelljeként a Duke 1995-ben jelent meg a kínálatban, merőben újat hozva az utcai motorok világába. Az első generációt egymás melletti fényszórók és fűzött kerekek jellemezték. Szinte majd minden évben finomítottak a motoron, később önindítót is kapott, majd 99-ben megjelent a második generáció. Addig még nem látott öntött BBS felnijei, Ducati 916 stílusú dobjai, a WP futómű és Brembo fékalkatrészek jobb minősége határolták el a sima LC4 Supermotótól. Menet közben a plusz öt lóerő érzésre nem jelentős. A kisebbet bólintó, keményebbre hangolt futómű és a sokkal harapósabb első fék miatt a Duke azonban jobban érezteti veled, mi is történik éppen a kerekek alatt. Persze a rövidebb rugóút és az öntött felnik megfosztják mindenféle terepalkalmasságától.

KTM Duke IIA 625-ös blokk már nem egy mai gyerek, de emiatt nagyon kiforrott konstrukció is egyben. A 4 szelepet egy vezérműtengely mozgatja, 55 lőerős teljesítményét 7000-es fordulat környékén adja le. Fontosabb ennél, hogy kb. 4000-től használható, 7000 fölé sokkal pedig már nem nagyon érdemes kergetni. A kiegyensúlyozó tengely ellenére van rezgés bőven - a lábtartón érezhető leginkább, hosszú úton zsibbasztóan hat. Ez még éppen elviselhető, annál bosszantóbb viszont, hogy a rezgés képes eltörni a segédvázat a kipufogó dob felfogatásánál. Az importőr  szerint  ezt  a hibát a 2005 utáni modelleknél már sikerült kiküszöbölni.

KTM Duke II

Az önindító mellett a biztonság kedvéért meghagyták a berúgó kart is a dekompresszorral együtt. Ez egy kis kar a kuplung felett, ami kinyitja az egyik kipufogószelepet. Így nyomás híján könnyedén meg lehet találni a holtpontot a berúgó karral. Jómagam egyszer próbáltam meg berúgni, majd látván a kék foltot a lábamon megfogadtam hogy soha többet.

KTM Duke II

A szintén a 2005-ös évtől kezdődően már nagyobb sűrítésű "high flow" hengerfejjel és hidraulikus kuplunggal gyártják a motorokat. A váltó ötsebességes, pontosan kapcsolható, és ürest is csak ott találni ahol a helye van. Az első két fokozatban gázra elemeli az elejét, némi ügyeskedéssel akár harmadikban is lehet vele hanyatt közlekedni.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

KTM Duke II

A futómű a megszokott módón minőségi White Power elemekből épül fel, és teszi a dolgát ahogy kell. Sőt, a KTM minden bizonnyal annyira meg volt elégedve a WP munkájával, hogy néhány évvel ezelőtt meg is vásárolta az egész céget. A rúgó-előfeszítés mellett a húzó-, és nyomófokozati csillapítás is állítható - elöl és hátul egyaránt. Sajátomon csak a hátsó rugót feszítettem be, mert hosszú kanyarokban kigyorsításkor pumpált a hátulja.

KTM Duke II

KTM Duke II
Fordulékonyságát nem érheti panasz, piszok gyorsan lehet átdobni egyikről a másik oldalra. Ebből következik, hogy az Alpok szerpentinjein vagy pedig egy gokart-pályán érzi magát a legjobban. A Hungaroringen sem vall szégyent, igaz a célegyenesben kissé hamar leforog az ötödik sebesség. A kisebb súly és remekül adagolható Brembo fék miatt féktávon remekül be lehet szúrni a sportmotoroknak, és körülbelül 140-es tempóig simán tartható velük a lépés.


Viszont minél szűkebb és kanyargósabb az út, annál szélesebb vigyor ül a Duke pilóta arcára. Ahol egy sokhengeres nagymotorral csak botladozol és ki sem tudod rendesen húzatni, ott ezzel a nagyra nőtt robot-szöcskével frenetikusat lehet csapatni. Kanyar előtt keményen rámarva a fékre elég csak a sebességeket visszadobálni, hogy megcsússzon a hátulja, és kigyorsításkor cseppnyi kis rántás a kormányon elég, hogy egykeréken hagyd el a fordulót.

KTM Duke II

KTM Duke IIViszont bármennyire tetszik is ez fajta stílus valakinek, nem biztos, hogy magára is tudja venni. Sokan biztosan furcsállják, hogy párhuzamot vonok a szupersport motorok és a Duke között, de mindkettőt az aktív motorozást kedvelőknek találták ki. Zárójelben megjegyzem, annak idején én is ezzel a kategóriával szemezgettem, majd a Duke-ot választottam. De említhetném még a 600-as nakedeket is, mint a Hornet, a GSR, az FZ6, és társai - ezeknél a Herceg nagyságrendekkel egyedibb és sportosabb. Utcán elsősorban akkor fogod érezni a Duke hátrányait, ha gyakran motorozol nagyobb távolságokra. Ott hiányozni fog némi szélvédelem és az egyenes üléspozíció ellenére fárasztó a messziremenés. A konstrukcióból adódóan hiányozhat egy sokhengeres, befecskendezős motor kifinomultsága is. Viszont ha a kilométerek nagy részét városban teszed meg, ha a motorozás egyet jelent neked a kanyargással, ha netán szeretetnél egy kicsit kilógni egy pályanap mezőnyéből, és/vagy életed az egykerék, akkor ez a Te motorod!

KTM Duke II

Az általunk tesztelt példány a Limited Edition feliratot viselte az oldalán, gyakorlatilag ez egyedül a metál-narancs idomokat és szintén ebben a színben pompázó felniket jelenti. Na meg azt, hogy ebben a formában már nem lesz többé megvásárolható a Duke - jövőre lyuk lesz a palettán, mindaddig, amíg meg nem jelenik a harmadik generáció, az új 690-es blokkal. Remélhetőleg a mostani formákat viszik tovább, mert a 690-es szupermotyó véleményem szerint esztétikailag erős kihívásokkal küszködik… Tehát aki most végzetesen beleszeretett, rohanjon a legközelebbi márkakereskedésbe!

KTM Duke II

A mindennapokban

Általánosságban könnyű együtt élni a motorral
, mindennapi furikázásra is megfelel. Az ülésmagasság a 170 centiméter felettieknek kedvez, a kezelőszervek jól működnek. Végre megfutja a 180-at, fogyasztása - ha érdekel valakit - 5 és 8 liter között mozog. Alkatrészei minőségiek, néhány apró kidolgozási hiányossága van csupán: a tömítések imitt-amott kilógnak, a rezgéstől néha kirázódnak a csavarok és elfordulnak a műszerfal visszajelző lámpáiban az izzók. A sajátomnak pedig nagyon gyenge minőségű volt a felni-fényezése.
Ár-érték aránya egy 600-as sportmotorhoz képest szerintem nem túl jó, és rétegmotor lévén az értékvesztése is nagyobb az átlagosnál.

De a Duke által nyújtott élmény bőven átlag feletti
, és a hasonló huligán-bájkoknál ez az elsődleges szempont. A leendő tulajokat kérjük, gyakoroljanak megfelelő önmérsékletet!

KTM Duke II



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár