hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Mint a versenyosztály fajzatai, úgy álltak múlt ősszel a kölni Intermoton: a KTM 990 Super Duke R és a 950 Supermoto R. Előbbi a második generációs Super Duke radikálisan sportos, egyszemélyes változata, utóbbi a már magában radikális Super Enduro R leszármazottja.Mindkettő koromfeketén, a tipikus KTM narancssárga már csak a vázon és diszkrét, stilizált R betűként. Pont ilyen motorokat követel a rajongók kemény magja egy olyan márkától, amely mindent legszívesebben Ready to Race kínál. Ezért nem volt meglepő, hogy amellett, hogy először került sor Magyarországon egy motor első nemzetközi sajtótesztjére, nem az országúton, hanem kizárólag a Pannonia-Ringen és a hozzá tartozó szupermotó pályán zajlott a tesztelés.

KTM Super Duke R / Supermoto R


Nem is volt olyan rég, hogy a KTM kimerészkedett az aszfaltra, de miután azonnal nagy volt az érdeklődés a Super Duke és a nagy Supermoto iránt, elhatározták, hogy ezeket a radikálisabb vásárlók kedvére még kicsit felhergelik. Kézenfekvő is volt: a Super Duke második generációja eleve valamelyest szelídebbre sikerült, a Super Enduro R már csak arra várt, hogy szupermotósítsák, a Power Parts katalógusban meg nagy választékban találhatók a haragításhoz szükséges alkatrészek. A hatásról pedig Gerald Kiska ügyes színválasztása gondoskodik. De a fejlesztési osztálynak ez még nem volt elég, a gépek finomhangolása mutatja, mennyire szívügyük voltak ezek a motorok.


KTM Super Duke R / Supermoto R

Még a Brembo féknyergek is feketék a KTM pályamacsóin

A Super Duke R-t a titániumnitridezett versenyvilla, az alsó villahíd alá szerelt, állítható kormánylengés csillapító és a 10 mm-rel rövidebb rugóúttal rendelkező WP verseny rugóstag, az egyszemélyes ülés és a narancs színre szinterezett váz különbözteti meg első ránézésre az alapváltozattól. Ezen kívül - ugyanúgy, mint a Supermoto R-nél is - feketére eloxálták az összes szálbacsiszolt alumínium alkatrészt: a lengővilla, a váznyúlvány, a villahidak, a kormánykiemelők és a lábtartókonzolok, de még a radiálisan rögzített, négydugattyús Brembo féknyergek sem maradhattak ki a fekete színkezelésből. Kevésbé látszik, hogy a Super Duke R hátulját megemelték 1,5 centivel, ezáltal a villaszög 1,2 fokkal meredekebb, az utánfutás 7 mm-rel rövidebb lett.


KTM Super Duke R / Supermoto R

A Supermoto a Super Enduro R karcsúsított vázát kapta meg

A Supermoto R alapja a Super Enduro R, és vele annak a lengővilla csapágy fölött keskenyített váza.
Ennek, és az új tank és hűtőmaszknak köszönhetően 4 centivel előbbre ül a pilóta, mint a standard Supermotón. A rugóstagok meg feszesebb hangolást kaptak.

A Super Duke R legjellegzetesebb alkotóeleme, az egyszemélyes ülés máris érezhető, ahogyan helyet foglalunk benne. Az üléspárna formája a szupersport motoroknál már bevált, hátra jól tartja a vezetőt, oldalra kellő mozgásszabadságot enged neki, előre meg jól belesimul a tank vonalába. Mivel szűken a motor mellé lehet róla állítani a lábakat, nem is tűnik kellemetlennek a 865 mm-rel nem éppen alacsony ülésmagasság.Az újrahangolt 999 cm3-s kéthengeres finoman veszi a gázt légtorkonként két pillangószelepével, ahogy a Super Duke R kimegy a pályára. Már az első kanyarban szembe tűnik, mennyivel kezesebb az R a standard változatnál. Aztán ahogy a gumik felmelegednek, komoly versenypálya fegyvernek és végtelen örömmotornak bizonyul.


KTM Super Duke R / Supermoto R

Teljesen Racing: a Super Duke R csak egy személynek élvezetes, de annak annál inkább

Játszi könnyedséggel fordul, kigyorsításnál könnyű a legszűkebb íven is tartani, és a széles kormánynak köszönhetően kigyorsításnál a csúszások is könnyen kontrollálhatók.
Hogy mennyire, azt egy üstökösként elsuhanó árnyék szemlélteti. Andy Meklau, a Pannonia-Ringen lakó Superbike-vb futamgyőztes sem akart lemaradni a Super Duke R-ről, és közelről látni, mit művel vele, elgondolkoztat, hogy érvényesek-e rá és erre a gépre a fizika általánosan elfogadott törvényei. Hihetetlen kanyarsebességgel fordul, majd kigyorsításnál vad erőcsúsztatással távozik a következő kanyar felé. Az első kerék a levegőben, a hátsó túlpörögve húz hosszú fekete csíkokat, a rugós tag pumpál, a gumi kegyelemért nyöszörög. A Super Duke RR-nek (lásd motorrevü 2005/10), az eddigi legélesebb naked bike fegyvernek is az ő hangolása adta az utolsó csiszolást, és a pont erre a gépre emlékeztet az R. Kristálytiszta visszajelzést adnak rugós tagjai és nagyon jó tapadást biztosítanak kigyorsításnál. De nem is csoda, hiszen a vele szerzett tapasztalatokat kamatoztatta a KTM az R fejlesztésénél.

A 2007-es Super Duke erőforrásnak lágyabb gázvétele és egyenletesebb teljesítmény leadása a pályán csak előnyt jelent. Finomabban lehet terelgetni vele a motort a csúszáshatár szélén, és a jól adagolható, mindig kiszámítható teljesítmény hamar bizalmat kelt, így bátran ráhúzzuk a gázt. Mivel a fekete lövedék alulról erőteljesen és egyenletesen tol, bonyolult kanyarkombinációkban megspórolhatunk jó néhány sebességváltást, és evvel másodperc töredékeket. A finoman adagolható, brutálisan erős és kitartós első fék szintén segít a gyors köridőknél.

De az is igaz, hogy a Pannonia-Ringen nincs igazi sikán, és elméletileg pont ott kellene a Super Duke R-nek parádézni. Így át a gokart pályára, és amit ott művelni lehet, arra eddig még egy ezres motor sem volt képes. Maximum egy szupermotó tudná ezt, abból meg nincs ezres, csak 950-es. Abból a legvadabbat meg épp most tesztelhetjük. És az valóban hihetetlen élményt nyújt. Szinte mindent megváltoztattak azokon a pontokon, melyeket a szupermotó versenyzők nehezményeztek az elődnél.

KTM Super Duke R / Supermoto RJóval előrébb lehet ülni, nem kell szülésre készülő női pozíciót felvenni, mivel keskenyebb lett a térdeknél minden. Sokkal sportosabb, szupermotósabb lett az érzet a nyergében. Ennek köszönhetően a súlyelosztás, a kormány fogása és a karok tartása is teljesen megváltozott. Sokkal stabilabban lehet a combokkal tartani és irányítani a motort, probléma nélkül lehet a legszűkebb fordulókba is a földig borítani, anélkül, hogy az eleje úszni kezdene, vagy birkózni kéne az íven tartásért. Pontos, precíz lett a kormányzás. Ha az embert bekötött szemmel ültetik fel, észre se veszi, hogy nem egy 450-es versenymotor nyergében ül. Első hallásra ez hihetetlennek tűnik, pedig ugyanolyan fürgén lehet egyik fordulóból a másikba tenni.

Ebben nagy segítség a finom gázreakció és a kellemesen egyenletes teljesítés leadás is. Lyuk nélkül, minden tartományban egyformán tol a V-kettes. Súlyából és lendtömegéből eredően a féktávnál, becsúsztatásnál nehézkes egy picit, mivel giroszkópikus hatása magas fordulaton viszonylag erőteljes, így a lapra borítással ki kell várni a féktáv végét, amikor már visszaesik annyira a fordulat, hogy szinte magától feküdjön be a fordulóba az R. Ha viszont már íven van, olyan, mint ha zsinóron húznák.
 
A futómű gyári hangolása telitalálat, leginkább egy versenymotorra hasonlít. A komoly gázadásokra is finoman reagál, nem nehéz vele keresztben kijönni a fordulóból. Inkább egykerékre áll, mint hogy átdobja az óvatlan pilótáját, és hihetetlen mértékű a tapadás. Ennek levét a lábtartók isszák meg, melyek folyamatosan szikrát szórnak és hamar elkopnak. Ilyen szempontból emelhették volna őket magasabbra is, de az a kényelem és a megfelelő üléspozíció rovására ment volna, mely így egyszerre sportos és komfortos.

Az alapváltozat egy szupermotó gépre próbált hasonlítani, ez viszont maga a szupermotó. Ki lehet jelenteni, hogy bármilyen pályán ugyanolyan jól, ha nem jobban megállja a helyét mint 690-es testvére. Legyen szó pályáról, szerpentinről, igazi kanyarvadász, aminek jelenleg nem sok ellenfele van a piacon. Hiba lenne egy gokart, vagy szupermotó pálya parkolójában letámasztani és pihenésre kárhoztatni, igen is fel kell vele menni és meg kell tapasztalni azt az örömöt és élményt, amit nyújtani képes. Ready to Race?



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 990 Super Duke

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 120 LE (88 KW) 9000 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 100,6 Nm 7000 /min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70-17

Gumi hátul: 180/55-17

Tengelytáv: 1450 mm

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár