hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

A 950-es hegymászó

A KTM 950R Super Enduro bemutatója után más megvilágításba került a hegyi felfutók sztárja és a Dakart is megjárt gépóriás.

KTM 950 R Super Enduro


Tesztünk helyszínét nem is lehetett volna jobban kigondolni, mint Giovanni Sala tavalyi hegyi felfutó sikerszínhelyét, az Erzberget.A világ legrégebbi bányáját, az 1400 éve művelt vaslelőhelyet, ahol a 600 méteres szintkülönbséget széles szerpentineken járhatjuk be. A 16 km hosszú út a csúcsra kellően technikás és gyors, hogy egy ilyen motor bizonyítsa érettségét. Mindehhez jó szervezésre is szükség volt, hiszen a világ minden tájáról érkező 47 újságíró mindegyikét kiszolgálni sem egyszerű feladat. A 47darab 950-es fogadott minket a konferencia után, hogy bármely körülmények között kedvünkre vallathassuk őket. A szerelők cserélték fáradhatatlanul a letört elemeket, az orvosok serénykedtek a testrészek hasonló meghibásodásából adódó javításán. Szerencsére a fő szerep a fotósoké és a pilótáké volt nem a medikusoké. A pályabejárással egybekötve a fotósok végezték dolgukat, csak a borongós idő nem kedvezett feladatuknak. Tesztpilóták pedig jegyezték szorgosan a kanyarok sorrendjét a motor tulajdonságaival egyetemben. Hiszen az elszántabb, gyakorlottabb tesztpilóták lehetőséget is kaptak a csütörtöki, kizárólag kéthengereseknek meghirdetett viadalon való részvételre. Így én is izgatottan vártam a csütörtököt.


KTM 950 R Super Enduro


Térjünk vissza a motorra, hiszen nem csak versenyzőknek készítették a gépet. Súlya miatt inkább az utcai motorosok kedvence lesz, akik olykor azért előszeretettel lemerészkednek a vadonba. A feltankolva közel 200 kg-os óriás vázageometriája az endurók könnyű kezelhetőségét adja, súlyelosztása pedig szintén a könnyű vezetést segíti, tömege csak a motor talpra állításánál és szűk fordulóban érződik. Ilyenkor szívesen tolja a kanyarból kifelé az első kerekét, és a tank túl hosszú ahhoz, hogy kellő mértékben terheljük az első kereket. Bukásnál a tankja az egyetlen sebezhető pont, hiszen ilyenkor az az első, amely találkozik az anyafölddel. A kuplung a szokásos Magura hidraulikus szerkezet, ami a váltóval jól működik együtt. Talán csak a gázvisszaengedés nélküli váltás a gyengéje. Erre több tesztpilóta is panaszt emelt, mert a 3. és 4. sebesség között talált üres többször is előfordult a felfutók alkalmával.


Az erőforrása bármely sebességi fokozatban túl izmos (90 Nm forgatónyomaték), váltogatással nem is kell sokat bajlódni. Nehéz is megmondani melyik sebességi fokozatban van az ember, mivel annyira halkra sikerült a kipufogórendszer, hogy azt menet közben nem is hallani. Szerencsére úgy hangolták a karburátoros erőforrást, hogy mindig finoman adagolható az erő, így még a laza talajon is meglepően jól el lehet vele boldogulni.

Főként a nagyobb növésűeknek kedvez a motor építése, nem olyan kompakt, mint az egyhengeresek, az üléspozíció a kanyarnál való előreülést nem engedi. Ez a murvás fordulóknál nem kevés bosszúságot okozott nekünk. Fékei a szokásos Brembo 300 mm-es 240 mm-es párosítás, az Adventure-rel szemben az R-nél csak egy tárcsa került az első kerékre, ami elegendőnek bizonyult. Az első fék túlmelegedése csak versenytempónál jelentkezett, akkor viszont kellemetlen élmény volt. A futómű 250 mm-es rugóútjával, és széles tartományban beállítható csillapításával a nagyobb ugratásokat is jól viselte, a blokkot és az előtte elhelyezett olajtartályt védő masszív alumínium lemezre a 330mm-es átlépő magassága miatt pedig csak a felverődő kövek miatt volt szükség. A Metzeler Karoo széria abroncsok ekkora erő mellett csak gyenge kompromisszumnak felelnek meg a közutaktól távol, de én is inkább utcai gumival használnám ezt az óriást.


KTM 950 R Super EnduroKTM 950 R Super Enduro
Ha le is keskenyítették a supermoto tankját, nem lehet eléggé a kormány felé csúszni a szűk kanyarokban. Masszív aluminium lemez védi a blokkot és az olajtankot.


Miután megmásztuk az Erzberget a murvás szerpentinen, a másik oldalon szűk csapásokon és csúszós patakmedrekben jöttünk megint le. Meglepő, mi mindenre képes ez az óriás. Viszont ha érezzük, hogy eldől, jobb időben leugrani, mert nem jó érzés, ha az ember egy 200 kilós motor alá esik.

A célcsoport a cég állítása szerint a 30-45 éves, gyakorlott terep és utcai motoros, aki ezáltal is bizonyítja saját extrém képességeit. A motor fejlesztése már 4 éves múltra tekint vissza. Akkor került a hires-hirhedt 950-990-es kéthengeres a piacra. Technikai újítások sora hódította meg az utcai túrázók ezreit. A erőforrása kellően erős és könnyű lett (mindössze 58 kg és 100 LE), a korábbi egyhengeres modellektől megszokott rázkódás eltűnt, helyette jött a 200km/órás végsebesség.

Ez a motor jól illeszkedett a cég profilváltásába, hiszen az európai statisztika szerinti Off-Road szekcióban szerzett 45%-os arány már nehezen növelhető. A cél az országút, amit olyannyira komolyan is gondoltak, hogy a MotoGP-n a KTM az élbolyhoz tartozik. Ez az erőforrás az átmenet a két osztály között és mindkét porondon sikerre pályázhat.

Design-ja követi a gyár trendjét, fiatalos, lendületes ami a célcsoportnak a legfontosabb. Ami szintén fontos fegyvertény, hogy a motorhoz jár 12 hónap garancia, melyhez 24 hónap jótállás társul. Az pedig tény, hogy az eddig piacra került 950-es változatokból csak Németországban, már több mint háromezer talált gazdára.



A Dirt Bikes véleménye


Teljesen más ez a motor, mint az egyhengeres hard endurók. Viszont jól kontrollálható, hatalmas erejével teljesen új dimenziókat nyit meg a terepmotorozásban.

 




Erzberg prolog, azaz a nagyfőnökök összecsapása

 

KTM 950 R Super EnduroA világ talán legnagyobb off-road motorversenyének helyszine már évek óta Erzberg. Az ezerötszáz induló úgy vág neki a hegyen kijelölt, szinte járhatatlan útnak, hogy soha nem teljesitette ötvennél több motoros azt. A szabályok egyszerűek: Elsőként célba érni a kijelölt 30 kilóméteres szakaszon úgy, hogy arra maximum 4 óra áll rendelkezésre. Nem is kell bonyolítani, mert ez a kihívás a világ minden tájáról mágnesként vonzza a legjobb terepmotorosokat. Sztárokból nincs is hiány, sem show-elemekből. A tavalyi nyertes David Knight, a hétszeres világbajnok Giovanni Sala, az amerikai élő legenda Jeremy McGrath, vagy a hirhedt dupla-hátraszaltókirály Travis Pastrana, valamint Ronnie Renner pedig a show felelősként érkezett. A nagy megmérettetés előszeleként pedig a Királykategória (kéthengeresek) hegyi felfutóját tartották. Ezen a vállalkozókedvű újságírók is rajtolhattak nyertek. Nem is lehetne jobb terepet találni a végső teszthez, így a keddi napon tesztelt 950-es Super Enduro nyergében vártuk a világbajnokokkal tűzdelt mezőny startját. A prológ távja csupán 16 km és a majdnem függőleges falak megmászását kerülve vezet a csúcsra. A köves talaj, beláthatatlan fordulók és hatalmas tempó viszont igazán látványossá teszi a versenyt. A hosszú egyenesben - vagy inkább kvázi egyenesekben - a a legnagyobb sebesség 182 km/óra, ezt követi a hajtűkanyar 25km/órával... és ugrató 140-es tempóval. Erre a csütörtöki időjárás remek lehetőséget kinált. Tökéletes napsütés por nélkül, hála az előző napi esőzésnek.
 
Elsőként a nagy sztárok, majd a tavalyi év helyezettjei következtek. A ralikból ismert rajt a falu főteréről indult sokezres tömeg előtt. A rendőrség figyelt csak jobban a közönségnél, ők az egykerekezést 50 eurós csekkel honorálták taps helyett. Az időmérés a szerpentin lábánál vette kezdetét, ahová a törvény keze már el nem ér. Innentől már csak a fizika szabja a határokat...

Két esélyünk van saját legjobb idő elérésére. A jobb időnk dönti el a 140 fős mezőnyben a helyezésünket. A nehezítés csupán az, hogy a két mért időnek különbsége nem lehet több mint hatvan másodperc. Aki ezt átlépi, az 30 másodperces büntetést kap. Nekem ez annyira jól sikerült, hogy a két időm között 0,072 mp volt, ami a 10 perces szakaszra vetítve mosolyra fakasztott többeket. Viszont a szabály az elmúlt évi küzdelem élbolyát eléggé átszabta, mert a Finnek murvamenője, az abszolút meglepetés, a BMW istállóból Simo Kirssi második körideje átlépte a bűvös határt, így vesztve el az elsőséget.

A nagy csata idén is a KTM és a boxermotoros BMW között dúlt. Az elsőséget végül a KTM világbajnoka, David Knight szerezte meg az 1200-as BMW-t hajtó Kirssi előtt. 2 másodperc volt a különbség a két éllovas között. Érdekesség talán még annyi, hogy Knight a verseny előtt csak két nappal ült először kéthengeresen. Kirssi szótlansága legendás, csak annyit jegyzett meg, hogy elfékezte magát kétszer is. A sajtótájékoztató után két csinos lány bírta még szóra néhány sörrel közösen, ami nagy szám, ha figyelembe vesszük briliáns kommunikációs adottságait. Viszont ez nem a szavak, hanem a lóerők csatája, tehát figyelmesen várjuk a következő összecsapást, ahol talán nem is nézi be a féktávokat.
 
Az újságírók és az élboly között több mint 1 perces volt az időkülönbség, ami annak ellenére is elgondolkodtató, hogy mi inkább az utcára való gumikkal teljesítettük a távot. Én a több mint 150 fős mezőnyben harmadik legjobb firkászként a 14. helyen végeztem. A díjátadó után indult a banzáj a sörsátorban és buli volt reggelig a főszereplő. A fotósok és az újságírók is jól oldódtak a tömegben a legendás helyi italok hatására is.
 
Jövőre ugyanitt!











Címkék:  ktm , 950 r , super enduro


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 950 R Super Enduro

KTM 950 R Super Enduro

údaje

Hengerűrtartalom: 942 cm3

Max. teljesítmény: 98 LE (72 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 90 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es szimpla tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 140/80-18

Tengelytáv: 1577 mm

Végsebeség: 210 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár