hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Könnyedségmámor

KTM 690 Supermoto


Passo de Porrera, Katalónia. Az észak-spanyolországi motorosokat csak irigyelni lehet az ilyen útszakaszokért. Még ezt a kis mellékutat is tapadós, sima aszfalt borítja, a csúcsról gigantikus kilátás tárul a szemünk elé az erdőkre és a szirtekre, és egyetlen egyenes sem hosszabb 300 méternél. Kanyarok, kanyarok, és megint csak kanyarok. Most azonban a helybéliek irigyelhetnek engem, hiszen egy olyan motor nyergében ülök, amelyet egyenesen ide teremtettek: a KTM 690 Supermoto, az osztrákok első, az új egyhengeres erőforrással készült motorja van alattam.

A csomagolás 690 köbcentit ígér, de csak csak 654 cm3 van benne. Az LC4 640-eshez képest a lökettérfogat a furat 1 milliméterrel, valamint a löket 2 milliméterrel való megnövelésével jutott idáig a 625 cm3-ről. A megfelelő üzemanyag-keverékről a 46 milliméter átmérőjű elektronikus Keihin befecskendezés gondoskodik, a pillangószelep állását léptetőmotor korrigálja. Így az elektronika nemcsak hidegen és alapjárati fordulaton szabályozza a pillangószelep állását, hanem részleges terhelésnél is, ha itt túl nagy gázt húzunk neki. A kiegyensúlyozótengely nagyon közel került a főtengelyhez, a kiegyenlítősúly egy síkban jár a hajtókarral, ami igen hatékony vibrációcsökkentést ígér. A teljesen új OHC hengerfejhez ferdén kapcsolódik a fedele, ami megkönnyíti a szelephézag-állítást. Az egy felül fekvő vezérműtengelyt rövid lánc hajtja meg, a négy szelepet görgős kétkarú himba működteti. Az Euro 3-as norma eléréséhez a kipufogókönyökbe egy lambdaszonda, a két rozdamentes acél hangtompítóba pedig egy-egy katalizátor került. A Yamaha XT 660-hoz hasonlóan lehet vitatkozni a kipufogó megjelenéséről, de a nagy egyhengeresek között a teljesítmény kihasználását és az emissziós előírásokat tekintve ez a ralisportban kifejlesztett változat bizonyult a legjobbnak.

KTM 690 SupermotoKTM 690 SupermotoKTM 690 Supermoto

 

Új stíluselemek: maszk-lámpa-sárvédő egység, ami némi szélvédelmet is nyújt, újraszerkesztett műszerfal


Finom erőátvitelről az új antihopping kuplung gondoskodik.
Amellett, hogy gázelvételkor tehermentesíti a kuplungrugókat, gázadáskor még jobban előfeszíti öket. Új fejlesztésű hatfokozatú váltómű vezeti tovább az erőt, ez még dinamikusabbá teszi az egyhengerest.

A futómű esetében a KTM felhasználta a kéthengeres modellekkel szerzett tapasztalatait, és az új egyhengeres köré is térhálós hídvázat tervezett króm-molibdén-acélból. A hátsó segédváz a KTM-re jellemző módon négyszögletes alumíniumcsőből készül, és a fővázhoz csavarozzák. Műszakilag nem, optikailag viszont teljesen új utakon jár a hátsó kerékfelfüggesztés. Az alumíniumöntvény lengővilla külső oldalán szégyenkezés nélkül bepillantást enged merevítőbordáira és vájataira. Himbarendszeren keresztül csatlakozik a központi rugóstaghoz, a KTM a Supermotónál nem alkalmazta a házi PDF-rendszert. Elöl egy vaskos, 48 milliméter átmérőjű fordított WP villa teljesít szolgálatot.

Radiális felfogatású négydugattyús Brembo nyereg fogja közre az úszóágyazású 320 milliméteres tárcsát, a Prestige modell (105 000 Ft felár) esetében még egy lépéssel továbbmentek, és a Brembo még nemesebb, négy fékbetétes féknyergeit használták, az egészet pedig - a kuplunghoz hasonlóan - az olasz specialista radiális főfékhengere működteti. További különbségek az alapváltozat és a Prestige között, hogy az utóbbi drótküllős kerekek helyett a Brembo könnyű öntött felnijein gördül, emellett a hátsó rugóstag és a villa is teljes mértékben állítható.

KTM 690 Supermoto

 

A vázkoncepció a kéthengereseknél már bevált, a lengővilla nyíltan mutatja merevítőbordáit


A további felszereltséget tekintve mindkét modellen a jellemző KTM-jegyeket fedezhetjük fel. Házi designerük, Gerard Kiska agresszíven sarkos külsőt álmodott a szupermotónak, olyan lámpaidommal, amely kacsacsőrként az első sárvédőben folytatódik. A hátsó oldalfedelek viszonylag terebélyesek, sokat elnyelő dobozokként is funkcionálnak, és magukban foglalják a nagy levegőszűrőt és a biztosítékdobozt, valamint még egy tárolórekeszt is rejtenek, és a gyújtáskulccsal egyszerűen nyithatók. Az analóg fordulatszámmérővel ellátott műszerfal és az LCD-kijelzős kilométeróra megjelenése szintén frissebb az eddiginél, a kúpos Renthal-kormány ezzel szemben megfelel a jól ismert KTM-standardnak.

De eleget nézegettük, a Supermoto azért van itt, hogy menjünk is vele. Egyik kanyar sem túl szűk neki, egy kanyarkombináció sem túl bonyolult. A Supermoto mégis egészen másképp megy, mint gondolnánk. Az egyhengerestől elvárt nyomaték egyelőre elmarad, de a Supermoto eddig soha nem tapasztalt kezességgel és hihetetlenül transzparensen veszi a fordulókat. A városban olyan fürge, mint egy 125-ös, a hegyekben pedig még a sokkal erősebb kéthengereseknek is kihívást jelent. Az új futóműtől egyszerűen nem jutok szóhoz, eddig ismeretlen dimenziókba emel, és még az erőforrást is háttérbe szorítja. Nem mintha ez gyengélkedne, de a névleges 64 lóerő ellenére az Euro 3 útjában áll az igazán kolosszális erőleadásnak. Az alsó fordulatszám-tartományban a 690-es legfeljebb középszerűnek mondható. Mindez nem olyan vészes azonban, hiszen az új egyhengeres egészen mást kínál: a lehető legfinomabb megjelenést. A kiegyensúlyozótengely szinte teljesen megszüntette a vibrációkat az alsó és a középső fordulatszám-tartományban, csak egészen fönt érzünk némi rezgést a kormányvégeken. A gázvétel is rendkívül lágy, és az antihopping kuplungnak köszönhetően a terhelésváltások is puhák, a pilótának nem kell évtizedes tapasztalattal rendelkeznie ahhoz, hogy a szupermotóval lágy stílusban haladjon.

KTM 690 Supermoto

 

A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

Ne dőljünk be azonban a kulturált menettulajdonságoknak és az erőforrás kis fordulaton tanúsított légszomjának. A benne szunnyadó vadállat ugyanis ki fog törni - csak valamivel feljebb. Míg a rövid löketű és kis lendtömeggel ellátott hajtómű a három alsó sebességfokozatban egyáltalán nem szereti a 3000-nél, hatodikban pedig a 4000-nél kisebb fordulatot, feljebb annál élénkebb lesz. Vehemensen közelít a 7800/min-nél kezdődő piros tartomány felé, és egyhengereshez képest elképesztő tartalékai vannak. A vajpuhán kapcsolható és jó fokozású hatsebességes váltómű is segíti temperamentumosságát. Persze nem tud lépést tartani a mai erős többhengeres gépekkel, de egy ilyesfajta motortól teljesen szokatlan, hogy a sebességmérő mutatója könnyedén a 180 fölé kússzon. És ha a kanyarlabirintus elég szűk hozzá, akkor szinte senkinek sincs esélye a KTM-mel szemben. Az egyhengeres összpontosított tömegének köszönhetően villámgyorsan lehet egyik ívről a másikra dönteni, a feszes hangolású rugózó elemek kristálytiszta visszajelzést adnak az útburkolatról, a harapós, jól adagolható fékeknek köszönhetően pedig egészen kitolhatjuk a fékezési pontot.

 

KTM 690 SupermotoKTM 690 Supermoto

 

A kiegyenysúlyozó tengelyes erőforrás teljesen új konstrukció. A hengerfej fedele ferdén elvágott a könnyebb szelepállítás érdekében


Hamar világossá válik: menet közben a 690-es nem hasonlítható az eddig ismert szupermotókhoz, menetdinamikáját tekintve sokkal közelebb áll a Duke-hoz. A közepesen hosszú rugóutak, a feszes hangolás és az alacsony üléspozíció az utcára való, és hamar bizalmat ébreszt a pilótában. A merev váz és a kiváló tapadású Bridgestone BT 090 abroncsok szintén hozzáteszik a magukét. A keskeny ülés és a tankhoz való átmenet viszont egyértelműen a terepsportból származik, kiváló mozgási szabadságot ad, ugyanakkor korlátozza is a motor hosszú utakra való alkalmasságát. A Supermoto egyértelműen a kanyargásra való. Lehet még ezt egyáltalán tovább fokozni? Igen. A neve pedig 690 Supermoto Prestige. Fékei még harapósabbak és még jobban adagolhatóak, rugózó elemei még finomabban reagálnak, a Metzeler Sportec M3 abroncsokkal pedig egy hajszálnyival még kezesebb.

Sokat vártak az új Supermotótól, a megvalósult modell még többet kínál, még ha kicsit másképp is, mint ahogy azt vártuk. A kőkemény egyhengeres hang az Euro 3 bevezetése óta már a múlté, és az alsó fordulatszám-tartományban mutatott erős nyomatékot is hiába várjuk. Ettől eltekintve azonban az egyhengeres igen pörgős, új szférákat nyit ebben a kategóriában - és teszi mindezt teljesen váratlan menetkultúrával. A futómű pedig önmagáért beszél. Ez az elképesztő manőverezési készség leírhatatlan, egyszerűen át kell élni. Mert a Supermoto soha nem látott könnyedséggel gazdagította a motorkerékpárok világát.

KTM 690 Supermoto

 

 

KTM 690 Supermoto - MŰszaki adatok

Motor

Vízhütésü, négyütemű, egyhengeres motor egy kiegyensúlyzótengellyel. Egy, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep. Száraz karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés xx mm torokátmérővel, motormenedzsment, hármas hatású katalizátor, generátor 224 W, akkumulátor 12V/9Ah, önindító.

Furat x löket 102 x 80 mm

Lökettérfogat 654 cm3
Sűrítési viszony 11,7 : 1
Névleges teljesítmény 64 LE (47 kW) 7500/min-nál
Max. forgatónyomaték 65 Nm (6,7 kpm) 6550 /min-nál

Erőátvitel

Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal. 

Futómű

Térhálós acélcsö hídváz csavarozott alumínium váznyúlvánnyal. Elöl felfordított teleszkópvilla 48 mm belsőcső átmérővel, hátul alumíniumöntvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag. Elöl 320 mm-es tárcsafék, rdiálisan rögzített, négydugattyús féknyereggel, hátul 240 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyerteggel. Drótküllös kerekek alumíniumráffal (Prestige alumíniumöntvény kerekek).

Rugóút elöl/hátul 210/210 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17 / 5.00 x 17
Abroncsméret elöl/hátul 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17

Méret és tömeg

Tengelytáv 1460 mm
Villaszög 64 fok
Utánfutás 112 mm
Ülésmagasság 875 mm
Teletankolt tömeg (gyári adat) 161 kg
Tank 13,5 l

Ár        690 Supermoto 2 305 000 Ft

690 Supermoto Prestige 2 410 000 Ft (KTM Hungary)*

*regisztrációs adóval

Ruha: Spidi Proto1
Sisak: Acerbis Impact
Szemüveg: Ariete Palladium
Csizma: Sidi Crossfire SRS
Kesztyű: Spidi Penta


 




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 690 supermoto 2007-

KTM 690 supermoto R

údaje

Hengerűrtartalom: 653,7 cm3

Max. teljesítmény: 63 LE (46 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 65 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es szimpla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es úszóágyazású, 1 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 R 17

Gumi hátul: 160/60 R 17

Tengelytáv: 1472 mm

Végsebeség: 190 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár