hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Rohamcsalád

Acélkék ég és fénylően narancssárga motorok: jól indult a nap a dél-spanyolországi Almeriában. A KTM nemcsak a három új modellje fejlesztésével igyekezett, hanem a terület felkészítésénél is, ahol az első újságírók kipróbálhatják őket.

KTM 690 Duke

Még egy éve sincs, hogy az osztrákok piacra dobták az első, a legújabb generációs erőforrással szerelt típusukat, a 690 Supermotót, most máris három újabb típussal gyarapították ezt a modellcsaládot. Egyik sem más, mint logikus modellfejlesztés, mégis nagyon sok tudással és finom részletmegoldással készültek arra, hogy mindegyik a kategóriájának a csúcsára jusson. 

Az Enduro és az SMC - Supermoto Competition - új, önhordó tank/farrésszel ellátott vázat kapott, a Duke a Supermoto futóművére épül. A Super Duke-ra emlékeztető tank hagyományos helyre került, viszont a kipufogót a motorblokk alá helyezték, mint a hamarosan megjelenő RC8-nál, mivel így lehet a legtöbb térfogatot súlypont szempontjából a legkedvezőbben elhelyezni. 

 KTM 690 Enduro KTM 690 SMC
 
Fordított világ: az Enduronál és az SMC-nél a tank hátra, az airbox elé került.

Könnyű, ötküllős Marchesini kerekek, Dunlop Sportmax GPR Alfa-10-es gumikkal, 320-as, úszó ágyazású féktárcsa, radiálisan rögzített, négydugattyús Brembo féknyereggel és főfékhengerrel, valamint minden irányba állítható WP rugózó elemek csúcs futóművet szavatolnak,
Gerard Kiska a szögletes formatervezéssel és agresszív, két egymás fölötti ellipszoid fényszórós lámpamaszkkal összetéveszthetetlen arculatot.

 KTM 690 Duke KTM 690 Duke
Egyszerű, de nagyszerű: blokk alatt jól védetten elfér a nagy hangtompító. Ennél nincs jobb: úszóágyazású 320-as féktárcsa és radiális Brembo nyereg.

A 690 Enduro a legendás LC4 640 utódja. De evvel sok kötelesség is terheli, hiszen ősei alkották meg a hard enduro fogalmát.Emellett ma még az aszfalton is helyt kell állnia, és meg kell felelni a műszaki és környezetvédelmi elvárásoknak. Ennek tudatában alkotói mélyen elmerültek műszaki kincsesládájukba. Teljesen új térhálós hídvázat szerkesztettek hozzá, ami még filigránabb és könnyebb a Supermotóénál, és a tankkapacitás és a kormány mögötti szabad mozgástér közötti ördögi kört avval törték meg, hogy váznyúlványként szerelték fel az önhordó, fröccsöntött műanyag tankot, ami ezen kívül még az egész villamosságnak is helyet nyújt, magába foglalja az ülés felfogatját és zárát, valamint hozzá csatlakozik a sárvédő és a kipufogó tartója. A légszűrő így a motor fölé került, és hosszú pipát kapott a lehető legmagasabb ponton, ami például vízátkelésnél előnyös. 

KTM 690 Enduro
A pálmafák alatt végtelen szabadságérzetet sugall, de az itthoni utakon és a homokbányában sem fognak benne csalódni.

A hátsó, alumíniumöntvény lengővilla a sportendurókéra emlékeztet, és nem mutatja kifelé merevítő bordáit, mint a Supermoto és a Duke. 250 mm rugóút elöl/hátul kellő terepképességről gondoskodik, a kellő mértékben feszes hangolás és a Metzeler Enduro 3 gumik az utcai alkalmasságról. 

Az Enduro az SMC alapjaként is szolgál. A sportos szupermotó viszont még az endurónál is hosszabb rugóutakat kapott (275/265 mm), drótküllős kerekeket alumínium ráffal a szokásos 3.50 x 17 és 5.00 x 17-es szupermotó méretben, ezekre extratapadós Pirelli Dragon Supercorsa Pro gumik lettek felszerelve. Ugyanaz a Brembo fénynyereg lassít itt is, mint a Duke-nál, viszont annak radiális főfékhengere elmaradt, és a 320-as tárcsa is egyszerűbb kivitelű.

KTM 690 SMC

A motorfejlesztésnél a mattighofeni mérnökök kiemelten az elektronikán dolgoztak az elmúlt évben. Különösen a gázvétellel és a teljesítmény leadással foglalkoztak, és az elektronika által nyújtott lehetőségekből úgy profitálhatnak a vásárlók, hogy háromállású kapcsolót kaptak, amivel különböző jellegmezők hívhatóak le a gyújtásponthoz, a pillangószelepek vezérléséhez és a befecskendezett üzemanyag mennyiséghez. Viszont nem a kormányra helyezték a kapcsolót, mint a japán sportmotoroknál, hanem az enduro és az SMC esetében az ülés alá, a Duke-nál a vázra, a hátsó rugóstag felfogatja elé rejtették egy gumi tokba, így csak álló helyzetben kapcsolható. A 3-as az alapállás, a 2-es az éles, az 1-es a lágy, az endurónak és az SMC-nek létezik még egy 0 állása, ami gyenge minőségű, akár 80 oktános benzin használatára is alkalmassá teszi az erőforrást.

Mivel az Enduro és az SMC nem kétcsöves kipufogórendszeren keresztül lélegzenek ki, módosított kipufogóbütyköt kaptak, és rájöttek, hogy ez a Duke-nál is némi többletteljesítményt varázsol a motor alatti kipufogó mellett. Az Enduro és az SMC teljesítményét 63, a Duke-ét 65 lóerővel adják meg. Ezt anti hopping kuplungon és hatsebességes váltón keresztül továbbítják.

Sok sötét elmélet, de a valóság annál világosabb, itt áll az Enduro menetkészen. Már Spanyolországban sem lehet felhőtlenül terepezni, ezért főleg egy hatalmas sóderbányában élhettük ki magunkat, de az azt körülvevő utak kaktuszok és pálmák közötti, elhagyott kőkunyhókhoz vezettek, így mégis maradt némi kaland íze. 

KTM 690 Enduro
Terepen új referencia kategóriájában a 690 Enduro, de még az aszfalton is jól helytáll.

KTM 690 EnduroAz Endurón az első pillanattól felpezsdül a vér. Tíz kilóval könnyebb a múlt évben bemutatott Supermotónál, evvel játszi könnyedséggel bánik el az erőforrás. És a futómű olyan kezes, hogy az előd, az LC4 640 mellette úgy hat, mint egy tank. Sokkal inkább az EXC versenyenduróra emlékeztet a 690-es, könnyedén fordul, finoman adagolható az erőcsúsztatás, és nagyon jó a súlyelosztása. A mozgásszabadság a kormány mögött példás, állva és ülve egyaránt minden pont kézhez és lábhoz esik. A gyors murvás szakaszokon is jól vizsgázik a KTM, csak nagyon mély terepen és ugratókon érezhető, hogy mégis kompromisszumot kötöttek a rugós tagok hangolásánál, hogy az aszfaltra is alkalmas legyen a 690-es.
Viszont pont ezért az országúton is jól helytáll az Enduro. Laza testhelyzettel, végtelen szabad magassággal és jól tapadó és kontrollálható Metzeler Enduro 3-as gumikkal igazi öröm vele a kanyarvadászat. És még a spanyol hegyi szerpentineken sem gyengélkedett a kétdugattyús féknyereggel ellátott, hullámos 300-as féktárcsa.

De épp a KTM épített ide még jobbat: az SMC itt még élvezetesebb.Irtózatosan fordulékony, végtelen a Pirelli Dragon Supercorsák tapadása, és olyan a féke, mint a mesében. Már a kétszemélyes, civil Supermoto is élvezetes, de ez a sportos, egyszemélyes kivitel mégis egy más világ. Érdekes módon benne jár a 690-es erőforrás a legdurvábban, 3500 alatt csapkod a lánccal, viszont fent annyira robbanékony, hogy oda kell figyelni, ne forgassuk folyamatosan a leszabályozó környékén. 

KTM 690 SMC
A kezes állat: nagyon kezes az SMC, a kis változtatások az Endurohoz képest teljesen más karaktert eredményez. Sokkal fürgébb és vadabb, mint a kétszemélyes SM 690.

A kezességét az SMC egy szupermotó pályává átalakított parkolóban is bizonyíthatta. Teli olyan alattomos, szűk fordulókkal, hogy még biciklivel is munka itt körbekanyarogni. De az SMC itt is állta a kiképzést, és teljesen meglepő volt, mennyire könnyű itt körbedobálni. Hogy hogyan lehet, azt a spanyol szupermotó bajnokság másodikja, Francesco Cucarera mutatta be igen látványosan.

KTM 690 SMC

A Duke-ot ez mind hidegen hagyta. Neki nincs szükség versenysikerekre, abból a kultuszból él, hogy az első KTM volt, ami kijött az aszfaltra és a szerpentineken megfélemlítette a sportmotorokat. Combos egyhengeres blokkal, laza testtartással és versenyminőségű rugós tagokkal és fékekkel. Mindezt a legújabb Duke is felvonultatja, de mivel ezt már mások is kopírozták, még mindenre rátesz egy lapáttal. Ha rögtön az SMC-ről szálunk át, szembe tűnik, hogy a Duke alacsonyabb, az ülése szélesebb. Itt is lazán ülünk, de az ugyanolyan széles kormányt mélyebben fogjuk, így az üléspozíció agresszívabb. A fék nyomáspontja a radiális főfékhengerrel még határozottabb, a feszesebb rugós tagok meg határozatabban tartják az úton. Fordulékonyságban nincs sok különbség a Duke és az SMC között, viszont a tíz kiló többletsúly bőven felemészti a Duke 2 lóerős többletteljesítményét. Ezért az SMC valamivel elevenebbnek tűnik.

KTM 690 Duke
 

Elhunyt a herceg, éljen az új herceg: a 690 Duke szögletes és igen agresszív külsőt, valamint blokk alatti kipufogót kapott, a legfinomabb versenykomponensek hatalmas kanyarodást produkálnak.
 

De ez semmit nem csorbít az élvezeten, amit a Duke a kanyarlabirintusokban nyújt. A Brembo versenyfék brutálisan emészti fel a sebességet, borotvaélesen fordul a Hegyek Hercege, a rugós tagok kristálytisztán visszajeleznek, és a Dunlop Sportmax gumik nemcsak jól tapadnak, de igen semleges viselkedést is szavatolnak a Duke-nak. Ezt még egy Duke sem tudta jobban. Viszont megvan neki, ami őseinek hiányzott. Már azok is a Szerpentinek Királya névben álltak, de ha jött egy KTM 690 Dukeegyenesebb szakasz, reménytelenül lemaradtak az erősebb gépek mögött. Persze ma sem olyan erős a Duke, mint a két és a négyhengeres sportmotorok, mégis kilométeróra szerint majdnem 200-ra röppenti a 690-es blokk. A legális sebességeket meg olyan gyorsan eléri, hogy nem igazán érzi az ember soha a teljesítmény hiányát. 

De mi van avval a kis kapcsolóval? A 2-es álláson úgy szaggatja az aszfaltot a Duke, ahogy még nem ismertük egyhengerestől. 4000 és 7000 között érezhetően erősebb, efölött nincs különbség az alapálláshoz képest. De ennek igen ideges jellem az ára, lassú haladás közben sokkal több koncentrációt követel a finom gázadás és a folyékony haladás, a kanyarkimeneteknél sokkal hirtelenebben kitör a hátsó. Igaz, így adrenalin bombává alakul a Duke, de az alapbeállítás mégis idegkimélőbb. Ez a két másik motornál ugyanígy van. Igaz, az SMC is igazi bomba a 2-es pozíción, de a szupermotópályán csak Cucarera tudott így gyorsan menni. Az 1-es mód, ami amellett, hogy lassabban nyitja a pillangószelepeket 30% elvesz a csúcsteljesítményből, első megközelítésre igen unalmas. 4000 fölött csak lassan nő a fordulat, viszont nagyon lágyak a gázreakciók, és nagyon finomak a teherváltások. A Duke a téli, csúszós utakon, az Enduro az iszap közepén, vagy az SMC esőben a szupermotó pályán - itt igenis van értelme. Az igazán tapasztaltak tudják, hogy ilyenkor a kevesebb több lehet. Nem véletlenül vetettek vissza még világbajnokok is a teljesítményből a finomabb teljesítményleadás érdekében a nagy enduróknál.


KTM 690 SMC

A narancsok országa: kanyarok, napsütés, természet. Hozzá a Duke, az Enduro és az SMC, és az összes vágy beteljesült.


A spanyol nap vörösen süllyed a tengerbe, és még jobban csillog a három új KTM narancssárga színe. A Duke elsőrangú kanyarvadász, aminek már a teljesítménye miatt sem kell szégyenkeznie. Az Enduro méltó utódja az LC4 640-nek, de azt a terepen egy kvantumugrással meghaladja. A SMC - jelenleg legalább is még - nem azonos feladatot kapott, mit a SMC 640, ami igen ígéretes alapot képezett a nagy kategóriás szupermotó versenyekre. De ki tudja: Francesco Cucarera tesztelt két lekönnyített és kifinomított 690-es prototípust. Állítólag 80 lóerősek voltak, és olyan könnyedén fordultak még a szűk pályán is, hogy a spanyol gyorsabb volt velük, mint saját 450-es versenygépével…


KTM 690 Enduro adatlap itt!


KTM 690 SMC adatlap itt!



2010-01-30 11:54:16

Hát elég érdekes lett a dizájn,még szokni kell!
De tökéletes a motor ahogy ezt ,már a XXI.századi KTM-ektől megszokhattuk !

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 690 Duke

údaje

Hengerűrtartalom: 654 cm3

Max. teljesítmény: 65 LE (48 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 67 Nm 5500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 160/60 ZR 17

Tengelytáv: 1472 mm

Végsebeség: 200 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár