hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Narancsverseny

Teljesen ártatlanul kezdődött: a KTM valamivel több mint három éve újsághirdetésen keresztül keresett könnyű terepjárművek futóművében járatos mérnököket. A figyelmes szakújságírók ebből azonnal kiszimatolták, hogy az osztrákok támadásra készülnek a quadoknál is.

KTM 450 XC

Nem is csoda, hiszen legnagyobb piacukon, Amerikában ez még nagyobb üzlet, mint az enduróké. Aztán jött a részvények cseréje a Polaris-szal, amit ismét visszavontak, az egész együttműködés annyit eredményezett, hogy a Polaris kapott erőforrásokat a KTM-től, az osztrákok meg minden bizonnyal nem kis betekintést az ATV technikába és piacba.

Most tehát megjött, és egyáltalán nem ártatlanul. Alapja igaz, a régi EXC blokk, de már a karterház is módosítva lett, hogy állja a sarat négy kerék között is. Az olajteret megnövelték, a berúgókart teljesen lehagyták, a váltó hat helyett öt előre és egy hátra fokozatot kapott. Utóbbit kimondottan könnyű kapcsolni: ha egyesben vagyunk, meg kell húzni a kuplungkar fölötti műanyagpöcköt, és ekkor az egyes alatt még egy sebességfokozat kapcsolható. A versenyzők kérésére ezt olyan hosszan áttételezték, hogy egy kicsúszás után gyorsan vissza tudjanak jönni a pályára. Hogy ismét előre felé haladjunk, egyszerűen csak felfelé kell nyomni a váltókart, és ismét egyesben vagyunk. 

 KTM 450 XC KTM 450 XC
A tolatósebesség az első alatt helyezkedik el. Zárolását egy bovbdenen keresztül a kuplung fölötti műanyagkar oldja ki.
 
Annak ellenére, hogy az enduro 89 x 72 mm-es konfigurációját vették alapul és nem az SX rövidlöketűbb változatát, de a módosított kipufogónak és a nagyobb légszűrőháznak köszönhetően a quad erőforrása három lóerőt izmosodott, és csak hajszálnyira marad el a krosszgéptől. 

KTM 450 XC
A régebbi EXC blokkot külön a quadhoz szerkesztett váz veszi körül.
 
A futóműhez teljesen saját vázat szerkesztettek. A motoroknál jól bevált króm-molibdén csöveket használták itt is, így a váz mindössze 14,5 kilót nyom. Az első lengőkarok szintén ilyen csövekből készültek, az alsók alakja ívelt, ami nagyobb hasmagasságot eredményez. A gömbfejek és a tűgörgős csapágyak könnyen cserélhetőek, az utánfutás, a kerékösszetartás és a dőlés beállítható. Ezenkívül léteznek hosszabb és rövidebb lengőkarok a keskeny és a széles nyomtáv választásához. A hátsó lengővilla két masszív négyszögszelvényből készült, himbarendszer nélkül csatlakozik hozzá az Öhlins gátló. A króm-molibdén hátsótengelyen két pozíción lehet rögzíteni a kerekeket, ami szintén állítható nyomtávot eredményez. A kerekeknél és a fékeknél a KTM szintén a legfinomabb alkatrészeket szerezte be. Douglas alukerekek és Maxxis Razr gumik a quadsportban a csúcsot jelentik. A Magura meg csak a KTM-nek szállítja a finom négydugattyús féknyergeit.


KTM 450 XC

Ha élőben ál előttünk az új KTM qaud, főleg rendkívül kompakt méretei tűnnek szembe. A narancs fenevad sokkal kisebbnek fest, mint a többi versenyquad. A nyergéből sem változik a helyzet, de ahogy életre kel az egyhengeres négyütemű, a törpéből óriás lesz. Az egyhengeres hatalmasat tol, teljesítmény leadása semmiben nem hasonlít az enduro lágy gázvételéhez, minden sokkal agresszívabb, olyan, mint az SX-nél. Ha ütközésig nyomjuk a gázkart, az első kerekek még harmadikban is elemelkednek a földről, és hullámos talajon a vezetőnek az összes erejére szüksége van, hogy ne csavarodjon ki a kezéből a kormány.

KTM 450 XC

A fék még brutálisabb. Egyetlen újnyi erő elég ahhoz, hogy a quad a terepen úgy horgonyt vessen, mint egy autó aszfalton.
Eközben a Maxxis terepgumi szinte bele vágja magát a talajba. Mégsem egészen egyszerű a dolog, mert ha közben hullámok jönnek, akkor nagyon ráz az eleje és ilyenkor komoly művészet a harapós féket adagolni, illetve eltalálni a bekanyarodási pontot. Amikor visszavettünk az első Öhlins nyomófokozatú csillapításából, javult a helyzet. Pont ez ennek a gépnek a sarkalatos pontja: ahhoz, hogy egy adott pályára optimálisan beállítsuk, sok időre és tapasztalatra van szükség. Az ötszörös bajnok, Linninger Patrik, aki a tesztben asszisztált ezt csak alátámasztotta. "A fék, az mega, a motorteljesítmény jó, és a hátsó rugóstag is nagyon finom. De ahhoz, hogy tényleg gyorsan tudjak menni vele, ahhoz finomítani kell az elején, és nekem szélesebb nyomtávra és hosszabb tengelytávra lenne szükség."

Hogy mit tud az XC jól beállítva és avatott kezekben, azt Amerikában már eddig is bizonyította három bajnoki címmel egyetlen szezonban. Ja, és van az XC-nek még egy 510 cm3-as változata. Az hogy tolhat…







2010-01-30 11:49:10

Hát nekem nagyon bejön ez a Quad,jó lenne egy otthonra ,de csak hobby szinten!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 450 XC

KTM 450 XC

údaje

Hengerűrtartalom: 449 cm3

Max. teljesítmény: 52 LE (38 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 48 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 180 mm-es szimpla tárcsafék, úszóágyazású, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 80/100 - 21

Gumi hátul: 110/100 - 18

Tengelytáv: 1280 mm

Hossz: 1810 mm

Végsebeség: 150 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár