hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Finomított agresszió


KTM 2008


Ha valahol endurózás a téma, valószínűleg hamar szóba kerülnek a KTM-ek. Ha pedig enduro versenyről beszélünk, akkor a rengeteg nemzetközi és világbajnokságon szerzett számtalan KTM-arany önmagáért beszél. Tavaly például ismét hozzájuk vándorolt az összes világbajnoki cím. A mattighofeni gyár titka részben abban rejlik, hogy minden egyes dolgozója maga is motorozik a takarítónőtől a fejlesztő mérnökig, így itt tényleg szívvel-lélekkel készítik a motorokat - maguk a motorosok. Modelljeiket azért reklámozzák a "Ready to Race" (azaz versenyre kész) szlogennel, mert ahogy ők fogalmaznak, a KTM-ekben pont annyi van, amire egy off-road-osnak szüksége van, se több, se kevesebb. Talán nem is véletlen, hogy off-road motorjaik közül az endurók teszik ki az értékesített példányok kétharmadát.

A 2008-as modellévre a KTM az új XC4 blokkal szerelt endurók bemutatására koncentrált leginkább, így a Pireneusok lábánál fekvő Oliana festői szépségű erdőiben alakították ki az enduro pályákat az EXC-k számára, de a mellette található keményagyagos talajú motokrossz paradicsomban próbára tehettük a szintén megújult SX modelleket is.


 KTM 2008 - Endurók

KTM 2008KTM 2008

A 300 EXC szériatartozéka az önindító

Mint minden gyártónak, a KTM-nek is alkalmazkodnia kellett az Euro3-as normákhoz, ami nem kis kihívást jelentett a kétütemű motorok terén. De megoldották, és mivel hisznek a kétüteműekben, ezért fent is tartják őket, annyira, hogy már az Euor4-es, még szigorúbb követelményeket támasztó regulákra is nagy erőkkel készülnek. Azt mondják, menni fog. Az új KTM endurók egytől-egyig vadonatúj fejlesztésű vázat kaptak, megerősített segédvázzal. A fröccsöntött lengőkar módosított felfogatási pontja révén a himbarendszer nélkül csatlakozó PDS rugóstag geometriáját optimalizálták, ezáltal progresszívebb lett és nőtt a menetkomfort. Ráadásul a rugóstagon külön állíthatjuk a gyors nyomófokozati csillapítást is, így még inkább az aktuális körülményekhez igazíthatjuk a beállításokat.

A héttagú enduro-család sora a 125 EXC-vel kezdődik. Az ultra könnyű gép motorja idénre még erősebb lett alsó fordulaton is, az új, V-Force 3 névre keresztelt membránnak és az optimalizált gázáramlásnak köszönhetően. A legkisebb enduróhoz jól illik a vadonatúj váz, könnyű irányíthatóságát és nem utolsó sorban a négyüteműekkel szembeni egyszerűbb szerelhetőségét nagyra értékelik majd a kezdő endurósok. Hasonló módosítások történtek a 200 EXC-n is, ezen a modellen szintén érezhető a még inkább endurózásra hangolt teljesítmény karakterisztika.

KTM 2008A 250 EXC a négyütemű 450-esek komoly ellenfele az E2 osztályban, az új vázzal és az új PDS geometriával pedig még kezesebb lett. A kormánynyaknál található kábelt széthúzva a gyújtásgörbe harapós üzemmódból finomabba vált, így még amatőrök is könnyedén boldogulnak a megszelídült, lágyan nyomatékos kétüteművel. Ez az egyszerű rendszer egyébként a többi kétütemű endurón is megtalálható. A blokkot úgy tervezték, hogy az önindító helye is ki van alakítva, az már csak a tulajdonoson múlik, hogy szeretné-e felszerelni, vagy sem.

Az egyszerre könnyű és félelmetesen nyomatékos 300 EXC-E azonban már önindítóval az oldalán gurul ki a gyárból. Ez óriási előnyt jelenthet bizonyos kínos szituációkban, különösen, mikor több órás motorozás után az ember lába már nagyon elfáradt. A kétütemű endurók a "triálosabb" meredek, sziklás, erdei ösvényeken kiváló választásnak tűntek, játszi könnyedséggel irányíthatók és furcsamód barátságosak.




KTM 2008A négyütemű enduro-paletta alsó végén a 250 EXC-F, azaz a legkisebb négyütemű modell áll. Az új váz köré épített és ízléses ruhába csomagolt E2-es enduro blokkja némileg erősebb lett, de persze mint mindig, a konkrét teljesítmény adatokat nem árulták el. Nagyobb átmérőjű kipufogó leömlőt kapott és a gyújtásgörbe módosítása által javult az égés, ez pedig finomabb gázreakcióként, vagyis még inkább felhasználóbarát viselkedésként jelentkezett az erdei pályán, különösen katalizátorosaz alsó fordulatszám tartományban. Az ultra könnyű titánium szelepek,az új rugók, szelephimbák és szelepvezetők a motor hosszabb élettartamáért felelősek.

Az új XC4 blokk: egyszerűbb, megbízhatóbb, kezesebb

KTM 2008Ha igazán ütős endurót szeretnénk, akkor nem elég egy krosszmotorra felszerelni a lámpákat, ennél azért többre van szükség. A KTM fejlesztőmérnökei úgy döntöttek, hogy a négyütemű enduro blokkokat a motokrossz gépeikkel ellentétben csak egy felül fekvő vezérműtengellyel szerelik. A motokrosszban nagyon fontos a csúcsteljesítmény, dupla vezérműtengellyel pedig magasabb fordulatszámot lehet elérni, az endurózásban azonban mások a követelmények. Egyrészt szükség van nagy teljesítményre, de emellett hatalmas nyomatékra is és nagyon finom gázreakcióra a lassú, technikás szakaszokon. Ezeket a négyszelepes, egy vezérműtengelyes új XC4 blokk mind kitűnően teljesíti, mindamellett, hogy 0,5 kilóval könnyebb lett, teljesíti az Euro3-as normát, megbízhatóbb, ráadásul könnyebben szerelhető.

KTM 2008A szelepek kisebb szögben állnak (a szívószelepek titániumból készülnek), így kompaktabb az égéstér. Könnyebbek a szelepemelő himbák, a vezérműtengely a motor szellőztetésére is szolgál egyben. A hengerfej ferde kialakítása lehetővé teszi a minél egyszerűbb szerelhetőséget. A főtengely működtette kiegyensúlyozó tengely a forgattyús házon kívül elhelyezkedő ellensúlyokat mozgat, ezáltal kisebb a rezgés és a súrlódás. A motor kenése két külön körön történik - azonban közös olajszűrővel - így a kuplung lekopott morzsái nem rongálják a sérülékenyebb alkatrészeket.

A KTM off-road modelljei között az idei legnagyobb újítás a négyütemű XC4 enduro blokk. (Lásd a keretes írást!) A 450-es változatban rövidebb löketű lett az egy vezérműtengelyes OHC motor, neve idéntől 450 EXC-R, melyben az R betű jelöli a korábbi "Racing" szót. Az 530 EXC-R ennek az új motornak a nagyobb változata, azonban furat-löket aránya ugyanaz, mint a tavalyi 525 Racing-é, így a mérete is: egész pontosan 510,4 cm3. Az új blokk kifejlesztésénél az volt a cél, hogy a lehető legkevésbé rángasson, így a lassú, technikás szakaszokon is egyszerű legyen terelgetni, mindamellett megtartsa egész alulról előtörő nyomatékát és csúcsteljesítményét is. Ráadásul az Euro3 támasztotta környezetvédelmi követelmények még inkább megnehezítették a mérnökök dolgát, de végül megszületett az XC4 motor, a KTM eddigi legjobb enduro blokkja. Alulról hihetetlen könnyen indul el, akár álló helyzetből, másodikban, emelkedőn, mindenféle rángatás vagy prüszkölés nélkül és ezt a lágy gázvételt az egész fordulatskálán megtartja. De nem csak a blokkja, minden részlete finomabb lett. A korábbi változatok kemény hátulja időnként fenékbe billentett egy-egy ugrásnál, de idén ezzel nem találkoztam, az új, progresszív WP PDS rugóstag kifinomultabban veszi az akadályokat. A 450-es olyan jól sikerült, hogy a 400 EXC gyártását be is szüntették, hiszen ezek után már a hobbistáknak sincs mit félni a kultúrált 450-estől. Sőt, az 530-astól sem, az endurózás még sosem volt ilyen könnyű és felhasználóbarát, az elképesztő nyomaték minden eddiginél egyszerűbben vihető át a talajra.

KTM 2008


KTM 2008 - Motokrossz 


A kétütemű krosszgépekről már nem mondható el az enduró változatokra jellemző barátságos teljesítménykifejtés és ez így is van jól. Ugyan melyik versenyző szeretne krosszpályán finomkodást? Itt kétféle igény létezik, a teligáz és a minél rövidebb féktáv. A 125 SX "kétállású" gázkarja ennek megfelelően adagolja a blokknak parancsainkat, akárcsak a korábbi években. A dugattyú némi módosítását követően az új modell kicsivel erősebb lett, de ami ennél is fontosabb, megbízhatóbb. Az amerikai piacon a kis kétütemű kategóriában már 144 cm3 a sláger, hiszen a 250-es négyüteműekkel szemben tavalytól ez a kétüteműek hivatalos köbcenti határa a versenyeken, ezért a KTM - elsőként - megjelentette a már gyárilag is 144-es SX-et. Az egy híján 20 többletköbcenti körülbelül 2 lóerő pluszt jelent a 125-öshöz képest, és nyomatékban is jobb egy kicsivel a felfúrt változat, így méltó ellenfele a négyüteműeknek. A kis kétüteműek terelgetése gyerekjáték, a hihetetlen könnyű kezelhetőség mellé agresszív tolóerőt kapunk, amiért a gyakorlott motokrosszozók rajongani fognak.

KTM 2008


A 250 SX-F az a KTM, amivel a legkönnyebb motorozni. A 250 EXC-hez hasonlóan módosított, de kihegyezettebb négyütemű blokkból minden fordulaton azonnal jelentkező tiszta és jó értelemben véve vett nyers erőt kapunk, a hátsó kerék irányítása gyerekjáték a gázkarral. Mindez az off-road motorok között létező legjobb Brembo fékrendszerrel és a menthetetlennek tűnő helyzetekből is megmentő, pontos és progresszív WP futóművel, a legkönnyebben motorozható krosszgéppé avanzsálja a kis méregzsákot. Ráadásul a próbára tett gép minden helyzetben könnyen indult, hidegen, melegen, sőt vízszintes állapotból felemelve is…

KTM 2008     KTM 2008

Az off-road szegmens mintafékei, kis kézi erőre nagyon erősen fognak és maximális visszajelzést adnak


A nap legnagyobb meglepetését a 450 SX-F és az 505 SX-F szolgáltatták. Először is krosszmotor létükre nincs rajtuk berúgókar, csak önindító! Nem kizárt, hogy a KTM úttörő megoldása hamar elterjed és néhány éven belül ez lesz a trend a motokrossz világában. Hiszen még a legnagyobbak is esnek időnként és verseny közben az esetleges rugdosással elvesztett idő sokszor jóval több, mint az önindító csekély plusz súlya (mindössze 2 kg) miatt jelentkező kezelhetőségbeli hátrány. A másik meglepetés menet közben ért. A főtengely jobb kiegyensúlyozása révén a gázvétel finomabb, a 2008-as 450-es erejét elképesztően egyszerűen tudjuk előcsalogatni. Az enduróval ellentétben itt két vezérműtengely sürgeti munkára a szelepeket, ennek megfelelően akár 11.800-ig is elforog a könnyedén felpörgő DOHC blokk. A "barátságos" és az "iszonyú erős" két olyan kifejezés, ami nem sűrűn fér meg egy mondatban, viszont ha az új SX-F-ről beszélünk, akkor kéz a kézben járnak. Menet közben alig érezni nehezebbnek, mint a 250-es négyütemű kistestvért, amiben nagy szerepet játszanak a finomabban működő WP villák és a progresszívebb rugós tag. Ezeket természetesen minden új motokrossz modell megkapta, többek között az 505 SX-F is. 

KTM 2008


Az MX3 kategória új uralkodóján motorozva hihetetlenül lerövidülnek az egyenesek. Az elképesztő nyomatéktengerhez igazított váltó áttételei nagyon hosszúak, ott, ahol a 450-essel már harmadikat váltunk, az 505-ösön még tart a második fokozat. Ha nem sikerül elegendő lendülettel venni a kanyart, a következő ugratóig akkor is úgy felgyorsul, hogy átrepül bármit. Mindemellett nem lóg ki a sorból a finomítást tekintve, amatőr kézben is könnyen irányítható, jó indulatú, de borzasztóan erős. A precíz és hatásos fékrendszer ezen a motoron mutatta ki csak igazán a foga fehérjét, hiszen mindenhova hamarabb és gyorsabban értem oda, mint bármelyik másik géppel.

A KTM-ekről korábban elhíresült agressziójuk rossz értelemben vett része nem létezik többé. A gázreakció most már nem csak versenyzőknek használható, sőt, egy több órás enduroverseny vége felé ők is örülni fognak, ha motorjuk nem ránt hirtelen. Mindemellett a narancssárga gépek nem hogy nem vesztettek erejükből fikarcnyit sem, kicsit még combosodtak is.



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 400 EXC

údaje

Hengerűrtartalom: 393,4 cm3

Max. teljesítmény: 52 LE (37 KW) 11000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 42 Nm 9500/min-nál

Fék elöl: 260 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 ? 21

Gumi hátul: 140/80 ? 18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 135 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár