hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Mennyország a pokolban A Kawasaki Z 1000 és Z 750 második generációi nagyobb nyomatékot ígérnek az alsó fordulatszám-tartományban.

Z 1000


Kawasaki Z 1000 (Z 750)


A világ elsüllyed a szikraesőben, a folyékony nyersvas narancssárgán izzik a sötét háttér előtt. A bolygó egyetlen tűzgolyó. Üdvözlégy a pokol tornácán. A Kawasaki reklámfilmje, amely az interneten reklámozza a Z 1000 új generációját, egy acélkohóban játszódik, ez pedig illik egy olyan japán naked bike-hoz, ami iszonyatosan sportos és érzéki, igazán felkavaró motorkerékpár.

A Kawasaki kulturális emlékműve egyenesen a márka megtestesülésének tekinthető, 2003-ban sikerült visszaadnia az önbizalmukat. Az image szempontjából és az eladásokat tekintve is nagy siker volt, amit a 2007-es modellel is szeretnének folytatni. A jelek vihart jósolnak. Vagy mégis óvatos modellápolást? A változtatások jelentősebbek, mint azt első pillantásra gondolnánk. Az új gép megjelenésében hasonló, és mégis teljesen más.

De nemcsak a designt frissítették fel, hanem a forgatónyomaték-görbét is. A négyhengeres gond nélkül indul, és azonnal rajtra kész. 2000-es fordulat felett az új Z 1000 nagyon erősen tol, hatodikban könnyedén szeli át 50-nel a lakott területet, és ugyanilyen lazán hasít harmadikban hegyen-völgyön át. 6500 fölött pedig a teljesítmény végképp elszabadul. Ezt már a korábbi Z-változat tulajdonosai is jól ismerik, az alacsony fordulatszámbeli féktelen erőről eddig viszont csak álmodhattak.

A lökettérfogat maradt 953 köbcenti, ezenkívül azonban a Kawasaki mindent latba vetett a nagyobb nyomatékért. Ezt kis és közepes fordulaton az új, szelídebb vezérlési idejű vezérműtengelyek és a kisebb szívó-, illetve kipufogószelepek hivatottak elősegíteni, ennek ellenére a csúcsteljesítmény még mindig 125 lóerőt eredményez, ami csak kettővel kevesebb, mint korábban. A szívóoldalon dupla pillangószelepek optimalizálják az áramlási viszonyokat. Az egyik, immár kisebb átmérőjű szelepet az eddigiekhez hasonlóan továbbra is a gázbowden működteti, a másik, ovális formájút pedig a fedélzeti számítógép szabályozza.

Az Euro 3 legújabb károsanyag-kibocsátási értékeinek teljesítésére a kipufogónak egyvalamire van a legnagyobb szüksége: térfogatra. A polírozott rozsdamentes acél az eddigiekhez hasonlóan csillog-villog, csak éppen a formája lett teljesen más, valamint a jókora kipufogódobok csak imitálják a négy-a-négyben kipufogót. A hangja telt, tompa, négyhengereshez illő. Nem mondható kifejezetten pörgősnek, de erőlködés nélkül éri el a 11 000-nél kezdődő piros tartományt. Hát igen, ez alapjaiban véve még mindig a régi ZX-9R erőforrása. A rövidebb áttételű meghajtáslánc tovább javított rajta: a fordulatszám 120 km/h-es sebességnél még mindig csak 5000/min-nél jár. Pedig a Kawa ennek a dupláját is tudja, méghozzá lazán és stabilan.

Kawasaki Z 1000 (Z 750)


A tengelytáv és az utánfutás csak minimálisan nőtt meg az elődhöz képest, mert egy hosszú motor tudvalevőleg stabil. A gerincváz továbbra is segít a motor hordozásában, de a tetszetős alumínium segédváznak köszönhetően már nem a hengerek tetejét és elejét fogja, hanem alulról és hátulról támasztja meg őket. Állítólag ennek az építési módnak köszönhetően a tömegek jobban koncentrálhatók, ez pedig a lábtartók alatt elhelyezett súlyokkal együtt csökkenti a vibrációkat.

Megszilárdult lávából létrejött kopár holdbéli tájon kanyarog az út a magasba, durvaszemcsés burkolata kiváló tapadású. Vajon ez a Z 1000 világa? Igen is meg nem is. Stabilan, feszesen és precízen, kiváló visszajelzéssel száguld rajta, öröm vele a motorozás. A Kawasaki joggal nevezi a vázat "rendkívül kommunikatív"-nak. A Z 1000 szinte rászívja magát az aszfaltra, nemsokára a lábtartók is leérnek. A fordított 41 mm-es villa tisztán reagál, a rugóstag pedig ideális módon tájékoztat az útburkolat állapotáról: állandóan jelen van, de sosem tolakodó.

Mindennek azonban megvan a másik oldala is: kanyarodáskor energikusan, erős kézzel kell dönteni. De macho-motor image-ához tökéletesen illik az, hogy egy kicsit erőlködni kell rajta.

A Kawasaki megmaradt a széles, hatcolos felnire húzott jókora 190-es guminál, ami egy bizonyos fokú döntés után, jelzés nélkül, önhatalmúlag még tovább dönti a Z 1000-est, fékezéskor pedig a Dunlop Sportmax Qualifier gumik jelentős felállítónyomatékkal reagálnak.

Kawasaki Z 1000 (Z 750)Ezzel szemben egyértelmű pozitívumot jelentenek a finom fékek. A radiális felfogatású négydugattyús féknyergek erősen harapnak a mutatós hullám-tárcsákba és finoman adagolhatóak, az ABS-es változat fém fékcsöveket is kapott. A sportos hangolású ABS későn avatkozik be, erőteljes fékezéskor akár a hátsó kereket is hagyja elemelkedni a talajtól, viszont hátul nagyon hamar közbelép.

Igen előnyös viszont az egyenesebb, az eddigihez hasonlóan aktív üléspozíció, a fényezett acélkormány közelebb került a pilótához. Jobbnak, harciasabbnak éreztem viszont, ha egészen az utasülésig hátracsúsztam. A pilóta ülése viszont nagyon vékony lett, ezért elég keményre készítették, és így néhány órányi motorozás után bizony kényelmetlenné válik. Mindenesetre mindennapi felhasználási területe sokkal szélesebb, mint azt a harcias külső sejtetné, és az eddigiekhez hasonlóan pokolian jó vele motorozni.






Z 750


Sportos, mégis komfortos. Erőtől duzzadó és mégsem brutális. Ezenkívül még szép is. A Kawasaki ugyanis nemcsak műszakilag, hanem megjelenésében is megújította a Z 750-est. Az első kerekét például immár egy 41-es fordított villa vezeti, amelynek húzófokozata és rugóelőfeszítése is állítható. Az újjávarázsolt műszerfal könnyebben leolvasható, több információt ad, ezenkívül pedig még tetszetősebb is. Királyként trónol a kis lámpaidomon.

A kormánynyak kismértékű módosításának köszönhetően a pilóta valamivel egyenesebben ül, mint az elődön, ezenkívül a motor lábnál karcsúbb lett. Az én 168 centis magasságommal éppolyan intimen kulcsolom át karcsú derekát, mint egy 190 centis kosaras.

A Z 750 hízott, kerek 12 kilogrammot szedett fel, a zsírpárnák egy része az ABS számlájára írható.

De elég az elméletből! A Z 750-est kiváló manőverezési készség, agresszív külső és négy hengerből jövő nyomatékos erő jellemzi. Az Euro 3 miatt 4 lóerővel kisebb csúcsteljesítményt, azaz 106 lóerőt teljesít 10 500/min-nél, szemben az előd 110 lóerejével 11 000/min-nél. Ez semmi. A különbséget - ha egyáltalán - akkor is legfeljebb a fordulatszám-tartomány felső egyötödében lehet érezni. A számokkal való bűvészkedésnél egyébként is sokkal fontosabb, hogyan viselkedik a motor a való életben.

Kawasaki Z 1000 (Z 750)Kawasaki Z 1000 (Z 750)


Itt pedig csak ennyi kell: gombot megnyomni, sebességbe tenni és gázt adni. A kis falvakon akár hatodikban is nyugodtan átgurul, ilyenkor a motor csak 3000-et pörög, ennek ellenére nem csuklik. A hangolása csodásan sikerült: az új, ovális, dupla pillangószelepek, a finomabban porlasztó fúvókák, a módosított szívóoldal és vezérműtengely, valamint az átalakított gyújtásgörbe és a nagyobb lendtömeg együttesen gondoskodik arról, hogy ne tűnjön el arcunkról az állandó vigyorgás.

A 748 köbcentis erőforrás 3500/min-től teljesen feléled, és kiválóan húz, 6500/min fölött pedig teljesen magánkívül van, nagyjából itt elszabadul a pokol: ami ezután jön, azt leginkább kontrollált dühkitörésnek nevezhetnénk. És hogy az olyan akadályok leküzdésére is megfelelően felkészítsék, mint egy-egy megelőzendő autó vagy éppen a következő kanyar, a Kawa a váltót is átalakította. A 750-es most jóval könnyebben és pontosabban veszi az egyes sebességfokozatokat. Az átalakított motortartó ezenkívül a minimálisra csökkentette a vibrációkat, csak 7000/min fölött vibrál egy kicsit a kormány. Mindez alig zavaró, és éppúgy hozzátartozik a motorhoz, mint a sportoláshoz az izzadás.

Kawasaki Z 1000 (Z 750)A váltott kanyarokban a Z 750 biztos befutó, az új fékekkel tényleg az utolsó centiméteren kezdhetünk lassítani a kanyar előtt. A Nissin gyártmányú ABS-fék nyomáspontja pontosan érezhető, a két kétdugattyús úszónyereg fantasztikusan lassít. Az ABS sportosan későn szabályoz, a Dunlop Sportmax Qualifierek pedig felállítják a motort kanyarban fékezéskor - akárcsak a negytestvérnél. A villát és a rugóstagot is újrahangolták, a futómű visszajelzése kiválóra sikerült. Komfortosan és érzékenyen reagál, másrészt viszont sportosan feszes és nem üt fel.

Az új Z 750 a test és lélek legjobb kombinációja! Elődjéből három év alatt 62 013 darabot adtak el Európa-szerte, és Franciaországban az utóbbi két évben belőle helyeztek a legtöbbet forgalomba. Ez nem véletlen, hiszen a kis Z egy mindennapokra alkalmas, szemtelen külsejű, precíziós műszerként viselkedő motor, ami az életet némi szabadságérzéssel fűszerezi meg.

 

 

Kawasaki Z 1000 (Z 750) - Műszaki adatok


Motor

Vízhűtésű, négyütemű, négyhengeres soros motor. Két, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 36 (32) mm torokátmérővel. Motormenedzsment, kettős hatású katalizátor és szekunder légrendszer, generátor 336 watt, akkumulátor 12V/8Ah, önindító.

Furat x löket 77,2 (68,4) x 50,9 mm
Lökettérfogat 953 (748) cm3
Sűrítési viszony 11,2 (11,3) : 1

Névleges teljesítmény 125 LE (92 kW) 10 000/min-nál (110 LE (81 kW) 11 000/min-nál) 

Max. forgatónyomaték 99 Nm (10,1 kpm) 8200/min-nál (75 Nm (7,6 kpm) 8200 /min-nál)

Erőátvitel

Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.

Futómű

Acélcső hídváz, motor teherviselő elemként beépítve. Elöl teleszkópvilla 41 mm belsőcső átmérővel, hátul alumínium (acél) zárt szelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag. Elöl 300 mm-es dupla tárcsafék, négy (két) dugattyús féknyergekkel, hátul 250 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel, ABS. Alumíniumöntvény kerekek.

Rugóút elöl/hátul 120/126 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17 / 6.00 (5.50) x 17
Abroncsméret elöl/hátul 120/70  ZR 17 /  190/50 ZR 17 (180/55  ZR 17)

Méret és tömeg

Tengelytáv 1445 (1440) mm
Villaszög 65,5 fok
Utánfutás 103  mm
Ülésmagasság 820 (815) mm
Szára tömeg (gyári adat) 209 (207)  kg
Tank 18,5 l


Ár: 2 630 000 (1 919 000) Ft (DMC Kft.)*

* regisztrációs adóval

 

Címkék:  kawasaki , z 1000 , z 750


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Kawasaki Z1000 2003-

Kawasaki Z1000

údaje

Hengerűrtartalom: 953 cm3

Max. teljesítmény: 125 LE (92 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 99 Nm 8200/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 292 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70-17

Gumi hátul: 190/50-17

Tengelytáv: 1445 mm

Végsebeség: 240 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár