hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Suhanó penge Az egyre jobban fogyó energiahordozók okozta helyzet miatt célkeresztbe kerültek alternatív meghajtási módok. És az elektromotor a terepen a zaj és a károsanyag kibocsátás problémáját is megoldja.


Electricmoto Blade T6


A négykerekűek piacán a villanymotor nem nagy szenzáció, már nagyon régóta kísérleteznek vele. Legnagyobb hátulütője a tápjainak hosszú feltöltési ideje. Az akkumulátorsor cellafeszültségeinek optimális mértékre emelése órákba is telhet. De van itt más tényező is. Az energiát szolgáló akkumulátorok nagyon nehezek, így minél hosszabb ideig szeretne valaki haladni, annál több aksira van szüksége, ami viszont nagyobb súllyal jár, így ettől csökken a hatótávolság… Valahol ez a 22-es csapdája, és ez két keréken még egyszer hatványozódik. Ezért nem is lehetett eddig nagy számban látni elektromosan hajtott, kikapcsolódásra vagy sportolásra szánt motorokat. Most viszont egy amerikai cég egész jól megoldotta ezt a komoly fejtörést okozó problémát: itt van a Blade.


Első ránézésre valahol a komoly downhill biciklik és a krosszmotorok félresikerült aktusának eredményeként fest. Légies, mint egy bringa, mégis látszik, hogy pedál híján valami más hajtja. De még hogy! Maximálisan 55 Nm nyomatékot és 28 lóerőt teljesít a Blade villanymotorja, 44 Nm-t enged meg az elektronika. Elképesztő, ha belegondolunk, hogy sok utcai 250-es motor nem rendelkezik ilyen komoly adatokkal. De miért van szükség ennek a fantasztikus teljesítménynek megfelezésére? A gyári adatok szerint a motor három órát képes megtenni normál használatnál, de folyamatosan ütközésig húzott gáznál ez az időtartam mindössze egy órára csökken. Na de milyen egy óra! Igazi élmény és szórakozás.



Electricmoto Blade T6


De kanyarodjunk vissza oda, hogy miként is néz ki, és mennyire bicikli ez a motor. A kerekeken és a gumi köpenyeken tisztán látni, hogy honnan származnak: a downhill bringák felső kategóriájából. Az első Öhlins teleszkópok azonosítása már nem ilyen egyszerű. Az előbb említett kerékpároknál is alkalmaznak ilyen méretű szárakat, akár csak az utánpótlás motokrossz gépeknél. A hátsó Öhlins gátló megint nem okoz ekkora fejtörést, tisztán látszik, hogy motorkerékpáré van behelyezve a váz és a lengővilla közé. Az villahíd és a kormány szintén motoréra emlékeztet. A hidraulikus tárcsafékek fő és munkahengerei a KTM junior krosszairól származnak, míg a tárcsák bicikliről vannak átcsavarozva. A váz, burkolat és ülés pedig már egyértelműen a motorok világából származik.


Most, hogy sikerült azonosítani az UFO-nkat, mélyedjünk el benne egy kicsit jobban, hogy is működik. Ilyenkor az első gondolat az, hogy ezen nem kell sokat töprengeni, kell pár akkumulátor, egy villanymotor, meg egy potméter, amivel a teljesítményt lehet adagolni. Ha ez ennyire egyszerű lenne, akkor nem is számítana ilyen kuriózumnak ez a jármű. Mert mivel egy villanymotor álló helyzetben adja le legnagyobb forgatónyomatékát, a teljesítmény adagolás jóval bonyolultabb megoldást követel. Van erre egy külön elektronika, ami figyeli a gázmarkolat állását és annak pozíciójának megfelelően vezérli a legoptimálisabban a villanymotorba jutó energiát. Ez meghajt egy fogasszíjas kereket, ami pedig a láncot, így engedve a kemény nyomatékot a talajra. Az elektrónika természetesen állítható, és van rajta az említett "felező" kapcsoló is.


Electricmoto Blade T6Electricmoto Blade T6

 
Egyszerű megoldás az erő hátsókerékre vitelére. Az akkumulátorok nagy helyet foglalnak, de ez a technika fejlődésével változhat


Építése és ülésmagassága relatív alacsony, a hat darab akkumulátor jelentős részét képezi a gép mindössze 82 kilogrammos súlyának. Teljesítménye több mint elegendő, ráadásul a terelgetése is légies, akár csak egy suhanó penge. Ha már a suhanásnál tartunk, elég furcsa, hogy úgy halad a motor, hogy szinte semmi hangja sincs. Aszfalton még azt  kis sziszegést is elnyomja a gumi súrlódásának össze nem téveszthető surmogása.


A fékek nagyon finomak és precízek. A lábtartók relatív alacsony elhelyezése és a kormány kellően magasra ívelése kényelmes testtartást eredményez állva és ülve egyaránt. Az ülés nem túl széles és viszonylag kényelmes, de ne feledjük, terep gépről van szó, így ez nem is elvárás. Futóműve tökéletesen dolgozik. Tesztpéldányunk Öhlins összetevői komoly minőséget képviselnek, bár kicsit lágyra voltak hangolva, aminek köszönhetően rosszul sikerül ugratások után keményen összekoppantak. A penge kiérdemeli nevét, rendkívül könnyű irányítani, olyan érzése van rajta az embernek, mint ha csak egy bringán ülne. Minden terepen könnyen boldogul. Nagy hibája, hogy a hátsó sárvédőt kicsit alul méretezték, ennek következményeképp a hátsó kerék pont az ember fenekéhez szór mindent.


Electricmoto Blade T6Electricmoto Blade T6

 
A főfékhenger gyerekmotorról származik, akárcsak a tárcsa


Légiességének köszönheti, hogy trükközésekre optimális. Könnyen első, vagy épp hátsó kerékre lehet állítani, mindenféle erőlködés nélkül. Ebben egy apró dolog még nagyon sokat tud segíteni. Mivel maga a tervező is úgy volt vele, hogy valahol a bicikli és a motor közti átmenetről van szó, így kétféle hátsó fék megoldással rendelhető: a hátsó fékkar vagy kéznél, mint a biciklinél, vagy mint a tesztelt példánynál, motor módján, a jobb lábnál. Erdős Csaba, aki eljött velünk erre a havas, de egyetlen lehetséges tesztnapra - mivel a tesztpéldány csak a Budapest Motorkiállításra érkezett, másnap visszakerült Ausztriába, és a Magyarországra szánt szállítmány még váratott magára - a Hungaroring Offroad parkba, azonnal azt próbálgatta, mi mindent lehet alakítani vele, és máris rendelt magának egy Bladet. "Ezzel akár tornatermekben vagy irodákban is vállalhatok fellépéseket."
 


Electricmoto Blade T6



De mi történik akkor, ha lemerülnek az akkumulátorok? Sajnálatos módon a tervező valami miatt kifelejtette, hogy fékezés közben visszatöltse az akkumulátorokat a motor. Persze ez soha nem lenne akkora mértékű, mint maga a fogyasztás, de növelhetné a nyergében eltölthető időt. Így nem marad más, mint a hagyományos töltés. Bár azért ez sem olyan egyszerű. Tizenkét különböző állás van magán a töltőn, és a rendelkezésre álló időnek megfelelően lehet a műveletet végrehajtatni. Így egy teljes készenléti fok elérése egytől tizenkét óráig terjedhet. Ehhez nem kell mást tenni, csak széthúzni a csatlakozót, ami egyben a "gyújtáskapcsoló" is, és össze kell dugni a már beállított töltővel.


Ez a nem túl olcsó játékszer két kivitelben is rendelhető, az általunk tesztelt terep és az aszfaltra szánt szupermotó változatban.

 

A Dirt Bikes véleménye

Összességében egy nagyon jól átgondolt jármű, amely környezetbarát, élvezetdús és ötletes. Remélhetőleg más cégek is beszállnak majd ebbe a játékba, és hamarosan még jobban kiforrnak az elektromos terepmotorok. Az Electricmoto már 2006-ra is sok dologban fejlesztett.

Címkék:  electricmot , blade t6


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Electricmoto Blade T6

Electricmoto Blade T6

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár