hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Super macho

Buell Lightning Super TT XB12STT


CityX, azaz City Cross, Super TT. Erik Buell különkiadású Lightningjainak neve éppoly kísértetiesen agresszív, mint a megjelenésük. A masszív kézvédők és a dupla, rácsos fényszóró egyaránt azt sugallja, hogy ezek a gépek bármilyen ütközetre fel vannak készülve. Míg a Lightning megjelenésekor már vérbeli streetfighter volt, ezek a leszármazottai egyenesen a városi dzsungelek alvilági háborújának szülöttei. Háború az útjainkon? Szerencsére még nincs, de hát mit is lehet jobban eladni, mint a fantáziát?

De nem csak a fantázia volt az, ami Erik Buellt a Super TT megalkotására ösztönözte. A streetfighterek és szupermotók divathullámának éppúgy nagy szerepe volt ebben, mint a gyakorlati tapasztalatoknak. "Éppen a barátaimmal kirándultunk Arizonában egy CityX-szel és egy Lightning Longgal, amikor bevillant, hogy milyen praktikus motor jönne létre, ha keresztezném őket. Az 1200-es motor nyomatéka, a hosszabb futómű nagyobb stabilitása, mindehhez a CityX könnyedsége és coolsága. Egyszerűen meg kellett építenem.“ - meséli a karizmatikus mérnök és cégalapító.

Receptje meglehetősen egyszerű volt: végy egy Lightning Long-ot, szereld fel rá a CityX kormányát, kézvédőit és lámparácsát, majd fűszerezd meg az egészet az Ulysses magasra szerelt első sárvédőjével, egy pimasz egyszemélyes üléssel és az alatta elhelyezett, szupermotókhoz illő oldalsó rajtszámtáblával. A hatás nem marad el: az összes Lightning közül a Super TT (a nevet Buell az Amerikában népszerű, infielddel és ugrósánccal ellátott amerikai TT Dirt Track versenyekről kölcsönözte) bizonyult a legagresszívabbnak. Egy magányos city-fighter macho motorkerékpárja.


Buell Lightning Super TT XB12STTBuell Lightning Super TT XB12STT

Amikor ráülünk az új Buellre, már egyáltalán nem tűnik olyan szörnyűnek. Sokkal inkább egy igen kompakt motornak, kényelmes, bár kissé magas üléssel, jól kézre álló, közepesen széles kormánnyal, és jó mozgásszabadsággal. Mindennek jó hasznát lehet venni a városi dzsungelben. De a Super TT szinte kiált a kanyargós országútért, és szerencsére Dél-Spanyolországban ezekből elegendő is jutott a kerekek alá.

Az önindítóval a szokásos vihart váltjuk ki belőle, az ősi kéthengeres Harley-blokk rázkódik az Uniplanar gumiágyazásban, és nemsokára a gázra is odaadóan reagál. A kuplung könnyen jár, és aki emlékszik arra, hogy egykor a Sportster váltóját milyen kőkeményen és hangosan lehetett csak kapcsolni, az örömmel veszi tudomásul, hogy mindez már rég a múlté, az ötfokozatú váltómű immár lágyan és pontosan kapcsolható. Az 1200-as Harley Sportster erőforrás Buell-kivitelben minden alkalommal élmény. Fejlesztéssel töltött órák ezrei érlelték, tiszta csoda, hogy az egyszerű tolórudas kétszelepes még az Euro 3-as normát teljesítve is mekkora erőt présel ki hengereiből. Persze nem olyan pörgős, mint korszerű, vízhűtéses, négyszelepes konkurensei, de példát mutat nekik a gázvétel és a terhelésváltások terén, és a hosszú löketű erőforrás által leadott laza, ellenállhatatlan nyomaték a legjobb ellenszer rosszkedv esetén. Bár a 16,7 liternyi üzemanyagot is magába foglaló merev alumínium hídvázba beszorított erőforrás igen gyakran igényli a hűtőventilátor frissítő levegőjét, a TT esetében a levegőt szerencsére nem úgy vezették el a hátsó hengertől, hogy az égetné a pilóta bal lábát. Akinek alkalma volt korábbi Buell modelleket is kipróbálni, annak az is feltűnhet, hogy az erőforrás mechanikailag mennyivel csendesebb lett. Ugyanez érvényes az alája helyezett tipikus Buell-kipufogóra, de a belsejében lévő csappantyúrendszernek köszönhetően teljes terhelésnél mégis olyanokat dobban, ami méltó ehhez az ősi erőforráshoz.

Buell Lightning Super TT XB12STT

 

A Buellek futóművéről sokat vitatkoztak már, a TT esetében kétségtelenül kiválóan sikerült. A Pirelli Scorpion Sync-kel felszerelve pontosan irányítható, és nagy szabadmagassága mellett a tapadási határokat is egyértelműen jelzi. A Showa rugózó elemek lágyan reagálnak, a gyártó által ajánlott beállítással a spanyol burkolat durvább egyenetlenségeit is könnyedén elnyelték. A szerpentinen gyors kanyarváltásnál viszont minden alkalommal némi imbolygás futott végig a motoron. Elöl és hátul egy fordulattal több nyomó- és húzófokozati csillapítás segített a dolgon, és ezáltal az első kerék visszajelzése is transzparenssebbé vált. Bár így a durvább lyukakat már nem simította ki teljes mértékben, de én még mindig kényelmesnek találtam. Ráadásul bár az egyszemélyes ülés szupermotós érzést ad, mégis sokkal kényelmesebb, mint amit első pillantásra ígér, és ez hosszú úton sem változik.

A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

Nagyon finom ezenkívül a Buellre jellemző egytárcsás fék, az óriási, a felni peremére felfüggesztett 375-ös tárcsával és a belülről ráharapó hatdugattyús féknyereggel. Nyomáspontja tiszta, ezenkívül igen pontosan adagolható, és a hegyekben a sok fékezgetés után sem puhult fel. A még leghosszabb formájában is nagyon rövid Buellt ezzel a fékkel igen könnyű első kerékre állítani. A nyomatékos, mégsem túl agresszív erőforrással pedig az egykerekezés is könnyen megy. A Super TT-vel tehát kiválóan fel vagyunk szerelve a városi dzsungel kávéházai előtti bemutatókra is.

Buell Lightning Super TT XB12STTBuell Lightning Super TT XB12STT

 

Szériában szigorúan egyszemlyes üléssel kapható az SST


Erik Buell embereinek ezen a téren volt még egy-két ötletük. Az STT csak fehérben kapható. Túlságosan ártatlan? A szűzies színt csak azért választották, hogy jó alapot kínáljanak az egyedi fényezésnek. Hiszen az airboxborítás (nem a tank!) műanyag részeinek, a szélvédőnek és az oldalt elhelyezett rendszámtáblának a felülete Buell szerint ideális tér a tulajdonos személyiségének kifejezésére. Fehér, hogy akár rögtön átfényezhessük valami másra. Azt, hogy ez milyen is lehet, a teszt színhelyén mutatta be az osztrák Marcus Pfeil, az európai custom-motorkerékpárok egyik legelismertebb airbrush-designere. Az egyik TT-ből pillanatok alatt kék versenygépet varázsolt, egy másikból egy látszólag durván flexelt alumíniumdarabokból összerakott gépet, egy harmadikból pedig elegáns zöld szörnyet alkotott, a negyedik pedig rengeteg graffitijével úgy tűnt, mintha egyenesen a gettóból jött volna. A művészi szabadság itt tehát szériatartozék. A finomabb lelkek ugyanakkor a TT-t kétszemélyessé is tehetik a felárért kapható kétszemélyes üléssel és utaslábtartókkal.

Bármilyenné is alakítjuk majd, a TT minden individualitása mellett olyan motor marad, amely nem csak városi vagánykodásra felel meg. Erőforrása karizmatikus, de mára megbízhatóvá kulturálttá forrta ki magát, fékei csodásak, futóműve kifejezetten jó. Megjelenése viszont gonosz, és még gonoszabbá tehető. Igazi szuper macho.



A kistermetűekért

 Bár Erik Buellnek sajátos ötletei vannak, de vásárlói kívánságait és javaslatait mindigBuell Lightning Super TT XB12STT figyelmesen meghallgatja. Így szerzett tudomást arról is, hogy a kistermetű pilótáknak milyen gondjai vannak motorjaival - mindenekelőtt a leguniverzálisabb Buellel, az Ulysses-szel. Ezért a 2007-es évjárat másféle formájú ülést kapott, és mivel sokan az erős fékezéskor hamar felütő villát is kifogásolták, dolgoztak még egy kicsit a hangolásán. A még kisebb termetűeknek Buell megalkotta a Lightning XB12Scg-t, azaz a Lightning Low modellt, amelynél a mélyebb metszésű ülésnek és a 120/129-ről 74/90-re csökkentett rugóutaknak köszönhetően az ülésmagasság 726 milliméterre csökkent. Azért pedig, hogy a kistermetűek ne érezzék magukat kínosan amiatt, hogy egy extra alacsony géppel motoroznak, a Low-on egyetlen a nevére utaló tábla sincs, és még a Buelleket ismerőknek is jól meg kell nézniük, hogy felismerjék a különbséget. A teleszkóp átmérője 43-ról 41 milliméterre zsugorodott, a rövidebb szabad hosszúságnál ez elegendő ahhoz, hogy a motor ne veszítsen stabilitásából.

A változtatások hatása lenyűgöző. Az Scg nyergében ülve egy közepes termetű pilóta még behajlított térddel is két teli talppal áll az aszfalton. Egy 162 centiméter magas kolléganőnkkel tett próba azt is megmutatta, hogy egy ilyen kis termetű hölgy is két lábbal, biztosan áll a földön. Az érem másik oldala: lábukat a lábtartóra téve már a közepes termetűeknek is eléggé be kell hajlítaniuk a térdüket, és ez már rövid úton is elég kényelmetlen, bár hozzá kell tenni: az Scg nem nekik készült. A kecses kolléganő kiválóan érezte magát a nyeregben. A megrövidített rugóutak persze valamivel kevesebb tartalékot kínálnak, de az Andalúziában gyakori úthullámokon sosem ütöttek fel, és a valamivel feszesebbre rugózás sem bizonyult kíméletlenül Buell Lightning Super TT XB12STTkeménynek. Persze így a szabadmagasság sem határtalan, mégis elég keményen kell menni ahhoz, hogy a lábtartók leérjenek. A normál S változattal összehasonlítva az Scg-t valamivel direktebbnek éreztem, és a Low olyan volt, mintha egy gyerekmotoron ülnék. A normál verzió összességében kiegyensúlyozottabb, ezért ha méretei miatt nincs vele gondunk, akkor jobb, ha ezt választjuk. Az alacsonyabb verzióval mindenekelőtt azoknak a kisebb termetű női motorosoknak oldódott meg a problémája, akik régóta szemeztek már egy Buellel, de mindig is tartottak a magasságától.

Az Ulysses esetében az alacsonyabb ülésmagasság igen viszonylagos fogalom. Az új formájú ülésről tényleg valamivel könnyebben leér a lábunk, a rövid lábú, endurókkal kevés tapasztalattal bíró pilótáknak mégis meggyűlik a baja a kalandos sportgéppel. Az ülés formája tökéletes, sokat dolgoztak azon, hogy ne veszítsenek az üléskomfortból. Az új villahangolás is pozitívum: a kanyarodás még könnyebb, a Pirelli Scorpion Sync-ek tapadása pedig igazi kanyarkirállyá teszi az Ulyssest.



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Buell Lightning Super TT XB12STT

Buell Lightning Super TT XB12STT

údaje

Hengerűrtartalom: 1203 cm3

Max. teljesítmény: 101 LE (75 KW) 6600/min-nál

Max. forgatónyomaték: 110 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 375 mm-es dupla tárcsafék, 6 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1365 mm

Végsebeség: 207 km/h

Buell
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár