hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Egy, mint más sem Az R 1200 GS és az R 1200 RT után a BMW a sportos boxerét is felújította. Kisebb tömeg, nagyobb teljesítmény - a módosításoknak köszönhetően az R 1200 S jóval fickósabb lett. Emellett mégis teljesen "S" maradt.

BMW R 1200 S

Ha meggondoljuk, az R 1200 S a BMW modellprogramjának legsportosabb tagja. Hiszen látva, hogy mit művelnek a japánok a négyhengeres szupersportmotorok között, a négyhengeres K 1200 S elképesztő teljesítménye ellenére is legfeljebb hangulatos mozgó fotelnek tekinthető. Egészen más viszont az R 1200 S. Az új sportboxer legifjabb kiadása olyan értékekkel büszkélkedhet, amelyek a teljesítményt és a tömeget tekintve egyaránt a kéthengeres szupersztárok közé emelik. 122 lóerő, 213 kilogramm teletankolva - így már minden további nélkül versenyre kelhet a Ducati 999-essel vagy a Aprilia RSV 1000 R-rel. Aki pedig a milánói vásáron hallotta a BMW-Motorrad vezetőjét, Dr. Herbert Diess-t az új S első hivatalos bemutatóján, az minden bizonnyal pont ezt is várta. "Az S betű hagyományosan a sportosságot jelzi - mi ezt komolyan is gondoljuk" mondta Diess a szakközönség előtt.

Amikor azonban először ráülünk, rögtön kiderül, hogy a sport a BMW-nél minden ellenkező feltételezés ellenére továbbra is hétköznapilag értendő. A kormány kényelmes, de nem túl alacsony. A lábtartók magasra, de azért nem túlságosan magasra, és inkább előre, mint hátra kerültek. Mindehhez kényelmes üléspárna és a két elődnél karcsúbb derék járul. Az eredmény nagyon kompakt, de semmi esetre sem feszült üléspozíció, tehát inkább tömeg-, mint élsport. Ezt eddig másképp ismertük, különösen Olaszországból. Leginkább ott, ahol a pilóták az utolsó millimétereken fékeznek, és az utolsó barázdákon gyorsítanak. A versenypályán, a mindig ismétlődő íveken és a mindig azonos fékezési pontoknál.

BMW R 1200 S

Térhálós csőváz acélból, vastag pillangószelep-testek 52-es átmérővel, egy csomó szenzórral, szondával és fúvókával- majdnem, mint a nemes kéthengeres olasz sportolóknál

Ha a BMW főnöke sportosságról beszél, akkor ő valami másra gondol. Az országútra, a civil életre, a mindennapos, állandóan változó körülményekre. Mindig új kanyarokra és új kihívásokra. Ezt a feladatot az új R 1200 S jobban ellátja, mint eddig bármelyik boxer. A 8250/min-nél leadott 122 lóerő és különösen az igen korai, 6800-as fordulatnál leadott 112 Newtonméter igen erős érv. A GS-modellhez viszonyított teljesítménynövekedést a hengerfej alapos átalakításával érték el: a módosított vezérlésű és nagyobb szelepemelést lehetővé tévő vezérműtengelyeket három helyen csapágyazták, a keményebb szeleprugóknak és erősebb himbáknak köszönhetően pedig megnőtt a fordulatszám. A motor ezenkívül még új dugattyúkat kapott, amelyek 12,5:1-re növelték a sűrítést, 47-es helyett 52-es pillangószelepeket, 50-es könyököt - és már kész is minden idők legerősebb, legpörgősebb gyári boxere, amelynek viszont a nagy sűrítés miatt drága 98-as benzinre van szüksége ahhoz, hogy elérje az optimális teljesítményt. A kisebb tömegnek köszönhetően nincs nehéz dolga a boxernek, még akkor sem, ha a dél-afrikai Kapstadtban rendelkezésünkre bocsátott prezentációs motorok ABS-szel (1,5 kg) és széles, 6 colos hátsó felnivel a hivatalos közlés szerint 217 kilót nyomnak az előzetesen bejelentett 213 kilóval szemben. Végül is az előd, az R 1100 S, teljes menetfelszerelésben 243 kg-ot nyomott, ehhez 97 lóerőt és 94 Newtonmétert adott le.  Nem lehet rá panaszunk tehát, amikor az új sportboxer beindul. Ráadásul a teljesítményhajszolás mellett megőrizte azt a rendkívül előnyös tulajdonságát, hogy a legalacsonyabb fordulatszámról is erősen húz.

BMW R 1200 SÚj ezzel szemben amikor 6000-es fordulatszám fölött rátesz még egy lapáttal. Ilyenkor az első kerék igen könnyű lesz az első két sebességfokozatban, és az S hatalmas nyomatékkal halad előre, igazi élsportoló benyomását keltve. Ezekben a pillanatokban sajnáljuk, hogy a leszabályozó már 8800/min-nél véget vet a mulatságnak. De a messzire kinyúló hengerfejek és a szívó- és kipufogócsatornák ebből adódó hátrányos kialakítása, valamint a szelepvezérlés miatt nem is várhatunk ennél sokkal többet. Szintén a magasabb fordulatszámnak köszönhető, hogy a kiegyensúlyozótengely ellenére mindig újra és újra eszünkbe jut, milyen hatalmas erő tombol a boxer-erőforrásban. Mindenekelőtt gázadásnál vibrál erősen a két kormányvég, az ülés és a lábtartók. Igaz, ez már az S elődjénél is így volt. Ellentétben a gázvételi reakcióval, ami a teljesítmény növelésével problémásabbá vált. Nem is annyira a kanyargós országúton, finom, egyenletes gázadásnál, hanem akkor, amikor a pillangószelepek hirtelen nyílnak ki, például előzésnél. Ebben az esetben a motor először igen keményen reagál, utána viszont gondolkodik egy másodpercet, mielőtt igazán nekiindulna. Ez nyugtalanságot kelt a futóműben, ráadásul a motor eleje terhelésváltáskor a teleleverekre jellemzően az új 1200-asnál is mélyet bólint. Ezért, mint igazából minden BMW boxert, az új S-t is ajánlatos lazán és nyugodtan vezetni, hogy élvezhessük a makacs konstrukció előnyeit és kiküszöböljük hátrányait.

Előbbiekhez tartozik kétségtelenül a kényelem. Ráadásul az opcionálisan rendelhető Öhlins sportfutóművel, amellyel a bemutatón részt vevő motorokat is felszerelték, az R 1200 S a sportmotorok között a lágyabbak közé tartozik, amellyel még a többórás országúti barangolás sem megterhelő. A kormánynyak 1 fokkal meredekebb, 66 fokos lett, az utánfutás pedig 100-ról 87 mm-re csökkent, ezáltal javult a manőverezési készség anélkül, hogy a stabilitás hátrányt szenvedett volna. Így felszerelve a valamelyest megnövelt tengelytáv (1478 helyett 1487 mm) ellenére is könnyedén kanyargunk a dél-afrikai országúton. Mivel nagyon későn ér le, ezért alaposan döntögetve gyorsan haladunk. Szükség esetén a fék rendkívül jó szolgálatot tesz, elöl 320 mm-es tárcsákkal és négydugattyús féknyergekkel. Ráadásul fékrásegítés nélkül, mert ezt az elektronikus segédkütyüt a BMW a sportos boxer esetében szerencsére lehagyták.

BMW R 1200 SBMW R 1200 S

A sebesség a fontos, nem a fordulatszám. A szigetelőanyag néhol kilóg a hangtompítóa alól

Az adagolhatóságnak ez jót tesz, még akkor is, ha a szerkezet ebben a tekintetben még mindig nem tartozik a legjobbak közé. Hatékonysága viszont kétséget kizáróan rendkívüli, ráadásul a bekapcsolt ABS (felárért) mellett probléma nélkül belekapaszkodhatunk a fékbe. Ha mégsem akarjuk használni, akkor - a sportos S-en integrálfunkció nélküli - blokkolásgátlót egy gombnyomással kikapcsolhatjuk.

Minden idők legerősebb és legsportosabb boxermotorjának küldetése továbbra is a sportos országúti motorozás. Ezzel pedig az R 1200 S immár meglehetősen egyedül van, semmihez sem hasonlítható. Ez sajnos az árban is megmutatkozik - az olyan extrákkal, mint az ABS, az Öhlins rugózó elemek és a 6 colos kerék, több mint 4 millió forintot fizethet ki a vásárló.

 

 

BMW R 1200 S- Műszaki adatok

 

Motor

 

Lég/olajhűtésű, négyütemű, kéthengeres boxer motor. Egy, lánchajtású, magasan fekvő vezérműtengely és négy, négy, nyomórúddal, kétkarú himbával és emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 52 mm torokátmérővel, motormenedzsment, hármas hatású katalizátor, generátor 600 W, akkumulátor 12V/14Ah, önindító. 

 

Furat x löket 101 x 73 mm
Lökettérfogat 1170 cm3
Sűrítési arány 12,5:1
Névleges teljesítmény 122 LE (90 kW) 8250/min-nál
Max. forgatónyomaték 112 Nm (11,4 kpm) 6800 /min-nál

 

Erőátvitel

 

Hidraulikus működtetésű, egytárcsás, száraz tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás kardántengellyel.

 

Futómű

 

Teherviselő motor/váltómű egység, acélcső segédváz. Hosszanti háromszögtartós teleszkópvilla 41 mm belsőcső átmérővel, hátul egykarú alumíniumöntvény lengővilla, központi rugóstag. Elöl 320 mm-es dupla tárcsafék, négydugattyús féknyergekkel, hátul 265 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.

Rugóút elöl/hátul 110/120 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17 / 5.50 x 17
Abroncsméret elöl/hátul 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17

 

Méret és tömeg

 

Tengelytáv 1487 mm
Villaszög 63,4 fok
Utánfutás 110 mm
Ülésmagasság 830 mm
Teletankolt tömeg (gyári adat) 213 kg
Tank 17 l

 

Alapár: 3 528 000 Ft (BMW Magyarország)

 

Címkék:  bmw , r 1200 s


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 BMW R1200ST 2007

BMW R1200ST 2007

údaje

Hengerűrtartalom: 1170 cm3

Max. teljesítmény: 110 LE (81 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 115 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 180/55 - 17

Tengelytáv: 1502 mm

Végsebeség: 210 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár