hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Endurance-szökevény Először az Enduro, azután a Megamoto, most pedig a Sport. A BMW ÜberBoxer sorozatának ugyanaz a rendeltetése a kétkerekűek között, mint az M-szériának az autók világában.

BMW HP2 Sport

A sorozat legújabb tagja, az exkluzív HP2 Sport a BMW Sportboxer World Endurance motorjának replikája. Az ősszel, Párizsban debütált modellt csak tavasz környékén kezdik gyártani, s mindössze körülbelül évi 1000 darab készül majd belőle. Ennek megfelelően az ára is igen borsos lesz ennek a pikáns különlegességnek.

"Minden HP2 modellt exkluzívra tervezünk, mert nem akarjuk, hogy minden sarkon álljon egy. Inkább azt szeretnénk, hogy az emberekben vágyat ébresszenek ezek a modellek" - magyarázza Peter Müller a német márka termékfejlesztési főnöke.

Noha a BMW nem korlátozza a gyártást - tehát nem valami egyedi, sorszámozott szériáról beszélünk -, ám a kis darabszámú sorozatgyártás, a lassú gyártási ütem (melyet a karbon alkatrészek komplikált elkészítése eredményez) teszik különlegessé ezt a motort - és persze árát.

Ha jobban szemügyre vesszük a HP2 Sportot, rájövünk, hogy ez valós replikája a gyári Sportboxer Endurance motornak, melyben a gyári motorral majdnem azonos szív is dobog. Az erőforrás 133 lóerőt présel ki magából 8750-es fordulatszámon. A versenymotor 140 lóerejéhez mért teljesítménycsökkenés a rozsdamentes acél kipufogóba épített katalizátornak és az Euro 3-as normák betartásának tudható be, de teljesítménye így is közel azonos az Endurance motoréval. Hátborzongató, hogy az utcai modell kisebb, 16 literes tankját és a versenymotor 17 másodperces tankolási ideje alatt lecserélhető kerekeit leszámítva szinte ugyanaz az utcai és a versenymotor. Még a MotoGP-ben fejlesztett 2D műszerfalat is rajta hagyták a HP2-n. Sorozatgyártásban készülő motor létére naprakész versenytechnikával van felszerelve az új üdvöske. Bravo BMW!

BMW HP2 Sport

A HP2 Sportot három hónappal később nyílt alkalmam kipróbálni egy száraz és napos téli napon a Spanyolországi Ascari Race Resort Track-en, minthogy az eredeti Endurance motorral mehettem. A teszt alatt bebizonyosodott, hogy nem csak kísérteties a hasonlóság a két motor között, hanem gyakorlatilag a HP2 Sport maga a versenymotor lámpákkal szerelt változata. Na jó… ennek a versenymotornak is vannak lámpái. Helyesbítek: maga a versenymotor jól használható türkökkel, dudával és indexekkel. 

A tágas és kényelmes üléspozíción nem változtattak a mérnökök. Elegendő hely kínálkozik, hogy szabadon mozogjunk a nyeregben, s hogy lelógjunk kanyarokban, de mégsem terhelő a csuklónak és az alkarnak a nyeregben töltött idő. A térdek kellemesen simulnak a tank oldalába, elegendő helyet kínálva a comboknak is. A lábtartókat sem helyezték olyan magasra, mint más sportmotorokon megszokhattuk, hiszen a hengerfejek előbb karcolnák az aszfaltot, mint a lábfejünk. Érdekes, hogy a pályázás közben sosem akad bele a térd a hengerekbe. A HP2 Sport üléspozíciója kivételesen kényelmes és megnyugtató, mitöbb, magabiztosságot ad. Érződik rajta, hogy versenyzők sok-sok nyeregben töltött versenyóra alatt csiszolták ilyen kényelmesre.

 BMW HP2 Sport BMW HP2 Sport
A lábtartók több irányba állíthatóak, a kormánycsutkáknál még a dőlésszög is.

Az endurance és az utcai motor kezelhetősége és vezetési élménye csaknem azonos; köszönhetően a teljesen állítható Öhlins első és hátsó rugóstagoknak. Az első Telelever felfüggesztés miatt azonban kicsit más érzés a motorozás, mint bármely hagyományos sportmotorral, hiszen amikor a Monobloc Brembo fék belekapaszkodik a féktárcsákba, hogy gyorsan és hatékonyan, mégis érzéssel lassítsa le a száguldó karbon-halmazt, a motor eleje kicsit lesüllyed és úgy is marad, nem számít milyen keményen fékez utána az ember. Az első Öhlins futómű pontos visszajelzést ad arról, hogy mit csinál odalent a Metzeler Racetec K3 miközben a végtelenségig kitolja az ember a féktávokat és mélyeket borít a kanyarokban. A futóművet a pályára hangolták a tesztre az ex-GP pilóta Jürgen Fuchs segítségével, hogy nyugodtan kiélvezhessük a pálya és a motor félelmetes adottságait. A futómű remek, ugyanakkor meg kell szokni, ahogy a Telelever dolgozik. 

A keskeny szélvédő jól eltereli a szelet a sisakról, viszont már kevésbé jobban a vállakról. A bőséges hely a plexi mögött azonban megengedi, hogy a célegyenesben bebújjak mögé, miközben egy alacsonyan szálló helikopter hangját idézve hörög alattam a boxer amint gyorsítok az egyenesben. Építési módját meghazudtolóan minimális vibrációval és maximális stabilitással gyorsul és egy boxerhez képest meglepő iramban építi fel a sebességet.

BMW HP2 Sport

Csak ismételni tudom önmagam, hogy legalább olyan nyomatékos a szériamotor, mint a versenygép, ugyanakkor az erőforrás kultúrált és kiegyensúlyozott. A könnyed egytárcsás kuplung kiengedésekor és a gázkar elforgatásakor a Bosch ECU gondolkodás nélkül röpíti előre a motort. A váltó puhán működik és az erőforrás már 2500-as fordulattól jól használható. Ha elérjük a 9500-as leszabályozást, sok boxerrel ellentétben nem durván rángatva, hanem finoman adja tudtunkra a HP2 Sport, hogy ne tovább. A motor inkább erőteljesen, mint robbanékonyan gyorsít. Noha a modern superbike-ok, vagy akár a Ducati 1098-as is robbanékonyabb nála, mégis egyedülálló ahogy 4000-8500/min között bárhol felveszi a sebességet. A titok, hogy a motor karakterisztikája úgy lett felépítve, hogy a nyomatékot és a teljesítményt gyönyörűen elosztották a teljes fordulatszám-tartományban. Ennek hála nem kell mindig magasan pörgetni, s így sokkal nyugodtabban, pszichikai stressz nélkül lehet vele hosszú időn keresztül is versenyezni. A Bosch befecskendező finoman működik és zárt gázmarkolat állásból is bármikor, rángatás nélkül veszi fel a motor a fordulatot. Kellemes csalódás ez, hiszen hengerenként mindössze egy injektor dolgozik. Mindez sok-sok időnek és fejlesztésnek köszönhető, amit a mérnökök a Bosch motor management rendszerének behangolásával töltöttek.

A tesztkörök alatt én is rájöttem, hogy nincs értelme pörgetni a motort - a 2D fedélzeti egység 8200-nál jelez, hogy váltsunk el -, sokkal kellemesebb a nyomatékon szörfölni. Ezzel a kellemes karakterrel és az igen versenyképes 178 kg-jával a HP2 akár még a Ducati 1098 ellen is kiállhat.

BMW HP2 Sport
Aki teljesen kiismeri magát a digitális műszerfal funkcióiban, az elmehet data recording specialistának
A BMW kezelhetősége kiváló, ugyanakkor figyelemmel kell lenni lassú kanyarokban a főtengely hosszirányú forgására. Ez az egyetlen alkalom amikor érezzük, hogy milyen erőforrás is dübörög alattunk. Ettől eltekintve a hátsó Paralever felfüggesztés is kifogástalanul teljesít és külön öröm, ahogy a motor magabiztosan suhan végig a kanyarokon, s ahogy az első Telelever hatalmas fékezések közepette is segít stabilan tartani a motort. 

A kardán és a kiálló hengerek ellenére öröm pályán motorozni vele, melyben nagy segítséget nyújt az 50-50%-os súlyelosztás is.


BMW HP2 Sport
Akár a versenygép: nem csak optikai a rokonság, a HP2 Sport az endurance versenygép sok alkatrészét örökölte.

Ez a motor kétségkívül különleges a maga nemében. Kipróbálva mindkét verziót elmondhatom, hogy a HP2 Sport rászolgált a replika névre, hiszen csak hajszálnyi különbségek választják el a versenymotort és az utcai változatot. A HP2 Sport a legmodernebb versenytechnikát, minőségi alkatrészeket és az endurance versenyzők tapasztalatának legjavát nyújtja. Aki hajlandó lesz kifizetni érte a csillagászati vételárat, annak egészen biztos, hogy ez a motor le fogja hozni a csillagokat.



Műszaki adatok - BMW HP2 Sport
 
Motor
 
Lég- olajhűtésű, négyütemű, kéthengeres bokszermotor. Két, lánchajtású felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett radiális szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés, 52 mm torokátmérővel, motormenedzsment, hármas hatású katalizátor, generátor 480 W, akkumulátor 12V/12Ah, önindító.
 
Furat x löket 101 x 73 mm
Lökettérfogat 1170 cm3
Sűrítési viszony 12,5:1
Névleges teljesítmény  133 LE (97,8 kW) 8750/min-nál
Max. forgatónyomaték 115 Nm (11,7 kpm) 6000/min-nál
 
Erőátvitel

Primer hajtás fogaskerekekkel, hidraulikus működtetésű, egytárcsás, száraz tengelykapcsoló, hatsebességes váltó, szekunder hajtás kardántengellyel.
 
Futómű

Teherviselő hajtóműegység, csavarozott acélcső/térhálós segédváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 41 mm-es belsőcső átmérővel, hátul alumíniumöntvény lengőkar, központi rugós tag. Elöl 320 mm-es dupla tárcsafék, radiálisan rögzített négydugattyús féknyergekkel, hátul 265 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
 
Rugúót elöl/hátul 105/120 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17 / 6.00 x 17
Abroncsméret elöl/hátul 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
 
Méret és tömeg

Tengelytáv                   1487 mm
Villaszög                      66 fok
Utánfutás                     86 mm
Ülésmagasság              830 mm
Száraz tömeg               178 kg
Tank/tartalék               16/4 l
 
Ár 5 850 000 Ft regisztrációs adóval (BMW Magyarország)

Címkék:  bmw , HP2 , hp2 sport


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 BMW HP2 2007

BMW HP2 Megamoto 2007

údaje

Hengerűrtartalom: 1170 cm3

Max. teljesítmény: 105 LE (78 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 115,6 Nm 5500/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 180/55 - 17

Tengelytáv: 1616 mm

Végsebeség: 220 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár