hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Munkamacska

Arctic Cat 400 4x4


Így írna Brehm "Az állatok világa" című művében az Arctic Catről:

"Az Artic Cat Laboralis - ismertebb nevén a munkamacska - négykerekű, négyütemű állat. Elterjedési területe elsősorban az észak-amerikai kontinens. A XX. század végén néhány példányt Európa és Ázsia fejlettebb területeire is behurcoltak, és ezek a példányok a kedvező feltételek mellett rohamosan elszaporodtak. Elterjedésük Európában nyugat-keleti irányban napjainkban megy végbe. Előfordulási helyei: erdők, mezők, szántóföldek. Életterének fokozatos szűkülése miatt gyakran látni emberi települések közelében, ahova elsősorban táplálékért jár be. Egyetlen alfaja kivételével benzin elégetéséből fedezi energiaszükségletét."


Arctic Cat 400 4x4


Neve félreértésekre adhat okot: az Arctic Cat helyes fordítása ugyan sarki macska (v.ö.: Arctic-Északi-sark), a munkamacska név azonban jobban kifejezi az állat igazi természetét. Mielőtt azonban Olvasóink kitépnék e cikket kiskorú gyermekeik kezéből, eláruljuk, hogy ez a sarki macska nem az utcasarkokon les áldozatára.

A minnesotai River Falls-i illetőségű amerikai gyártó Kawasaki, Suzuki és részben saját fejlesztésű erőforrásokkal szereli prémium kategóriás négykerekűit. Modellpalettájukban versenyquadok, és munka, vagyis Utility ATV-k egyaránt megtalálhatók 250 cm3-es egyhengerestől kezdve a 900 cm3-es V2-es erőforrással ellátottakig, két- és négykerékhajtású kivitelben.


 Arctic Cat 400 4x4 Arctic Cat 400 4x4

A négykerék-hajtásnak, a felezőnek, a független kerékfelfüggesztésnek és a differenciálzárnak köszönhetően káprázatosak a 400 cm3-es Artic Cat menettulajdonságai. Ahol jármű képes elmenni, ott ő is elmegy.

A cég filozófiája szerint az eddig legmegbízhatóbb (nem feltétlenül a legújabb) technikákat ötvözik saját fejlesztéseikkel, így esett a választás a Suzuki levegő-olaj hűtéses egyhengeres blokkjára, amely már az LT-F 400-ban is remekül megállta a helyét. A kormányról elektromos úton kapcsolható 2 vagy 4 kerék hajtását kardántengelyekre bízták, a motor erejével pedig ötsebességes, felezővel ellátott váltó gazdálkodik. A jó terepjáró képesség érdekében kategóriájában egyedülálló módon az Artcic Cat elöl-hátul dupla lengőkaros, vagyis független kerékfelfüggesztéssel rendelkezik.

A 400-as négykerekű már méreteiben is meglepően komoly, megjelenése erőt, megbízhatóságot sugároz, igazán XL-es méretű ATV. A bizalom tovább fokozódik, amikor közelebb lépve alaposabban is szemügyre vesszük a kidolgozás és a felhasznált anyagok minőségét. A műanyag elemek rugalmasak és hajlékonyak, még a mínusz négy fokos tesztnapon sem váltak rideggé, ráadásul minden elem pontosan és szorosan illeszkedik, sehol nem érhető tetten elnagyolt, költségtakarékos megoldás.


Arctic Cat 400 4x4
 
A kategória legnagyobb testű modellje az Artic Cat

Az ülés széles és hosszú, kifejezetten kényelmes, már méretein is látszik, hogy munkacélokra és nem versenyzésre készült. Tervezésekor fontos szempontnak számított, hogy az esetenként egész napos munkavégzés komfortos körülmények között folyhasson.

Az amerikai haszonjármű terepjáró képességeit előjelzi a nagy szabad magasság is, ennek következtében a vezető meglehetősen magasan ül, a 170-175 cm-es alkatú ember enyhén nyújtott térddel foglal helyet a munkagép ülésén. A kormányon lévő kezelőszervek elrendezése logikus, és azok jól kézre állnak. A jobb markolatnál helyezték el az önindítót és a hüvelykujjas gázbillentyűt, a kormányarmatúrán a 2-4 kerékhajtás elektronikus kapcsolója, a kormányszáron a differenciálzár bovdenes kapcsolója, míg a bal kormányvégen a fék található, amely egy reteszelő mechanizmussal kiegészítve egyben a rögzítőfék szerepét is ellátja.


Arctic Cat 400 4x4
 
A masszív, vastag haspáncél megóvja a motorblokkot és a felfüggesztést a talajegyenetlenségek, kövek ütéseitől. Lejtős kiképzésű eleje-hátulja miatt jó a kuszóképessége.

A bal lábtérben kapott helyet a váltó, amelynek himbás kialakítása egyszerűvé teszi a visszaváltásokat még vaskos bakancsban, vagy csizmában is. A váltó sebességfokozatainak sorrendje kissé eltér a motoroknál megszokottétól, ugyanis legalul található az üres, a sebességfokozatok pedig fölötte egymás után folyamatosan következnek. A váltó fölé rejtették el a berántózsinór gombját is, arra az esetre, ha önindítóval nem lehet életre kelteni az erőforrást. A térdmagasságban található labirintuspályán mozgó váltó karral lehet a hosszú áttételezésű üzemmód, és az ultrarövid felező között választani.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2
A jobb lábtérben az integrálfék pedálját találjuk, tehát mind a fékkar, mind pedig a pedál az összes féket egyszerre működteti. Ez a kétoldali megoldás lehetővé teszi, hogy a vezető még erősen megdőlt helyzetben is tudja valamelyik féket működtetni. Az integrálfék egyetlen hátránya, hogy a fékek segítségével nem lehet a tengelyterhelések arányát befolyásolni, de ez is inkább a sport quadok esetében érdekes.


Arctic Cat 400 4x4
 
Hatalmas, huszonhét literes tankja napokra elegendő üzemanyagot  rejt


Az Arctic Cat tereptulajdonságai jóval meghaladják a gyár által biztonsági, fogyasztóvédelmi okokból megadott lehetőségeit. Normál üzemmódban az enyhe tereppel a harmadik, a szűkebb és még szűkebb kanyarokkal a kettes és az egyes sebességi fokozat birkózik meg, a négyes, ötös fokozat a sík egyenesekbe való. Az extrém terepkörülményeket a felező és a differenciálzár segítségével győzi le az Artic Cat.

Futóműve legkezesebbnek természetesen két kerék hajtásnál mutatkozott, a négykerékhajtás kapcsolásakorn kanyarokban már ellen kell tartani a kerekeknek, a differenciálzár bekapcsolása pedig további erőfeszítéseket igényel egy-egy szűkebb és lendületesebb kanyarvétel esetén.


Arctic Cat 400 4x4

 
Mind az első, mind a hátsó kerekek kardántengellyel hajtottak

 

Annak ellenére, hogy a gyár ajánlása szerint 25 %-os emelkedő leküzdésére alkalmas, tesztünk során kettesben, felező és differenciálzár nélkül, négykerékhajtással 30%-osnál meredekebb emelkedőre is a legkisebb erőlködés nélkül kapaszkodott fel a sarkvidék gyermeke.

Összegzésül: az Artic Cat kifejezetten átgondolt koncepció mentén tervezett, prémium kategóriájú ATV, minden bizonnyal a legjobbak közülvaló. Számos olyan apró és nagyobb részlet teszi kifejezetten felhasználóbarát munka- vagy hobbieszközzé, mint a sokféleképpen bővíthető, gyorszáras "Speed rack" csomagtartórendszer, melynek teherbírása a többszöröse a gyár által biztonsági okokból megadott értéknek, a nagyon masszív haspáncél, a lengőkarok védelmét szolgáló lemezburkolatok, a 12 Voltos dugaszolóaljzat, a három csavar megoldásával kivehető kipufogó fojtás, és a számos, mezőgazdasági kiegészítő.


Arctic Cat 400 4x4
 
A kipufogó fojtása három csavar megoldásával eltávolítható

A megbízhatóságért, a minőségi anyagokért és munkáért azonban a quadpiac legmagasabb árát kell megfizetnie annak, aki egy Arctic Cat-et akar tudni a házkörül.



2013-05-15 15:51:41

Jelenleg egy TRV700 asom van 500Km-nél bedöglött az akku, nem cserélték garanciába mert már több mint fél éves a motor, habár 3 év garancia van rá. 750Km-nél folyik a hátsó hajtás szimeringje! több mint 3 millióért ennyit tud, mi lesz később? előtte egy Honda Rincon 680-asom volt 4500Km volt benne és kutya baja nem volt.

Nem igazán tudom ajánlani az Arctic Catokat az eddigi tapasztalataim alapján!

Zoli
zolcat@freemail.hu

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Artic Cat 400 4x4

Arctic Cat 400 4x4

údaje

Hengerűrtartalom: 398 cm3

Max. teljesítmény: 27 LE (20 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 36 Nm 4000/min-nál

Gumi elöl: 25 x 8-12

Gumi hátul: 25 x 10-12

Tengelytáv: 1270 mm

Hossz: 2150 mm

Végsebeség: 110 km/h

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár