hirdetés
2009-04-14 , Írta: Gert Thöle, Képek: Künste, Sdun, Herzog
Bookmark and Share

hirdetés

Amit az amerikai gyár még az újságírók elől is eltitkolt. A Buell 1125 CR mágneskapcsolója alkalmanként akkor is lezárja a fojtószelepeket, ha teljes gázzal gyorsít a pilóta. Elég meglepő magyarázattal szolgál a gyártó a fura jelenségre.

Gyerünk, csutkagáz! Végre szabad az autópálya belső sávja, és intenzív gyorsításra készül Norbert Kappes, a MOTORRAD szerkesztője, ám legnagyobb meglepetésére tudomást sem vesz a gázkar parancsáról a Buell 1125 CR. Pontosan úgy viselkedik, mint egy konyhai robotgép, amit hirtelen kihúznak a konnektorból. Szerencséjére még időben fékezni tud a mögötte haladó autó. Alighanem valamiféle teljesítmény-kimaradás áll a háttérben.

Mivel az esetek többségében nem volt jellemző a kipróbált Buellre ez a fajta váratlan megtorpanás, először azt hittük, soron kívüli meghibásodásról lehet szó, és kicseréltettük a tesztmotort. A rakoncátlan példányt megvizsgálták az importőr szervizében, de semmit nem találtak rajta.


Buell 1125CR

Miután a második 1125 CR is hasonló tüneteket produkált, mi magunk próbáltuk megkeresni a hiba okát. Hossza vizsgálódás után rájöttünk az összefüggésre: csak akkor fogy ki váratlanul a szufla a kéthengeresből, ha kettesben vagy hármasban, kis fordulaton ad gázt hirtelen az ember. Ilyenkor, mint ha zajmérést „sejtene” a 1125 CR, egyszerűen megtagadja a gyorsítást.

Kutatásainkból kiderült, hogy az „aktív szívórendszer” áll e drasztikus jelenség hátterében. Konkrétan arról van szó, hogy bár teljesen rá van adva a gáz, egy erős mágneskapcsoló két-három másodperc erejére lezárja a fojtószelepeket. A rövid szünet elteltével aztán ismét kinyitnak, és dinamikus gyorsításba kezd a motor. Mint arra a fékpadi mérések is rávilágítottak, csak a 40 és 50 km/óra közötti sebességtartományban tapasztalható ez a jelenség, kizárólag ebben a sávban aktív a mágneskapcsoló. Megjegyzendő, hogy ha lehúzzuk róla a kábelt, akkor kifogástalanul működik a Buell, de tény, hogy nem a törvényi előírásoknak megfelelően.

 
A műanyag burkolatot és a légszűrőházat leszerelve válik láthatóvá a mágneskapcsoló

Amikor említést tettünk az amerikai gyártónak tapasztalatainkról, a következő rövid és tömör választ kaptuk: „Tesztjeink alapján kijelenthetjük, hogy vásárlóink többsége semmit nem észlel az aktív szívórendszer működéséből normális használati körülmények között.” A Buell USA szerint más gyártók is trükköznek, hogy jó legyen a zajmérés eredménye, ám a többi gyártmánynál nem tapasztalhatók ilyen kedvezőtlen mellékhatások. Nincs tudomásunk még egy olyan márkáról, amely hasonlóan ügyetlenül oldotta volna meg ezt a feladatot, ráadásul ilyen veszélyes következményekkel.

Hogy cégen belül mégsem kezelték olyan érdektelenül a dolgot, azt az is bizonyítja, hogy a Buell utólagos tájékoztatása szerint a sajtópremierre kiiktatták a motorokon az aktív szívórendszert, az eseményt követően pedig elvégezték rajtuk azokat az átalakításokat, amelyekkel már megfelelnek az EU-jogszabályoknak. Hoppá!

Szinte csak véletlenül jutott tudomásunkra, hogy a Buell manipulált motorokat bocsátott a nemzetközi szaksajtó képviselői rendelkezésére a berlini bemutató alkalmával úgy, hogy erről egy árva szót sem szólt a rendezvény ideje alatt. Ehelyett inkább az új motorvezérlést méltatta, büszkén megjegyezve, hogy a 1125 R is kérhető vele. Talán nem alaptalanul érezzük mi, újságírók, hogy felültettek bennünket.

Címkék:  buell , 1125CR


2009-11-26 12:19:52

Mindig jó, ha van a háznál egy megbízható mágnesszelep, vagy mégsem?

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Buell 1125CR

údaje

Hengerűrtartalom: 1125 cm3

Max. teljesítmény: 148 LE (109 KW) 9800/min-nál

Max. forgatónyomaték: 111 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 375 mm-es tárcsafék, 8 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi hátul: 120/70 ZR 17

Tengelytáv: 1385 mm

Végsebeség: 265 km/h

Buell
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár