hirdetés
2008-12-23 , Írta: Ralf Schneider, Képek: Rossen Gargolov
Bookmark and Share

hirdetés

Mindkettő a KTM terméke, és mindkettőre egyformán vonatkoznak a fizika törvényszerűségei. Ennek ellenére mind az X-Bow sportkocsi, mind a 1190 RC8 sportmotor a maga sajátos módján értelmezi a gyorsaság fogalmát.

Éppen a Hockeinheimring célegyenesében száguld a narancssárga-fekete színű roadster. Látszólag nagy a sebessége, ám ahhoz a szintén narancs-fekete köntösbe bújtatott motorhoz képest, amely másodpercekkel korábban hajtott el ugyanitt, látványosan lassúnak tűnik. Akárhogy is, ideje lenne fékeznie. Mi lesz már, jön a kanyar! Te jó ég, most aztán lesz nagy csattanás!


Szerencsére elmarad a rémisztő hanghatás. Mielőtt még elérné az ívet a kocsi, és elsüvít előttünk, halljuk, hogy olyan hangot gerjesztenek légterelő szárnyai, spoilerei és diffúzora, mint amikor beszívja a porszívó a padlón felejtett zoknit. Aztán pár pillanattal később megszólalnak a féktárcsái, és felsírnak a gumijai, majd a rázókövek felé sodródva beleveti magát a Nordkurvébe. Később, amikor megnéztük az adatrögzítő berendezés feljegyzéseit, láttuk, hogy a pályának ezen a pontján 11,5 m/s2 értékű lassulást produkált, szemben a kétkerekű RC8-cal, amely jellegéből adódóan csak 9,3 m/s2-tel fékezett ugyanitt. Hiába, igen jelentős a leszorítóerő és a széles gumik hatása. Egyedül a féktárcsák sínylik meg a négykerekű járgány 846 kilogramm tömegét.

Nem kétséges, hogy még a motorversenyekhez szokott nézőknek is újra meg kell tanulniuk követni az eseményeket, amikor az X-Bow repeszt a pályán. Amilyen szögesen eltérő ugyanis a két KTM felépítése – az egyik keskeny és magas, a másik lapos és széles –, legalább annyira különböző a sebességgörbéjük, amikor gyors kört teljesítenek. Az RC8-é nagyobb kilengéseket mutat, mint a roadsteré, és időben is el van csúszva ahhoz képest. Márpedig ez azt jelenti, hogy ahol az egyik jármű gyors, ott a másik lassú és fordítva.


Az 1,3 kg/LE teljesítménysúlyú RC8 lazán legyorsulja a 240 lóerős sportkocsit, és a célegyenesben elért 213 km/óra sebessége 30-cal haladja meg amazét. Ugyanakkor pár méterrel odébb 132 km/órával veszi a Nordkurvét az X-Bow, míg a sportmotor „csak” 109-cel tudja teljesíteni az ívet. Hasonló a helyzet, ha más-már mértékben is, az összes többi kanyar előtt és közben. Valamennyi közül az említett Nordkurvében csökken le legjobban az RC8 sebessége.

Aminek nem pusztán technikai magyarázata van. A pálya ezen pontján fontos szerephez jut a pszichológiai tényező is, amit nyilván figyelembe kell venni egy a szokásostól eltérő motorkerékpár/autó összehasonlító teszten. Előző nap este autóverseny előtti edzés színhelye volt az aréna, és olajos lett az aszfalt az egyik kocsi motorhibája miatt. Emiatt csak Karsten Schwers tesztpilóta kiváló reflexein és a szerencsén múlott az első gyors körben, hogy nem csúszott ki a pályáról az RC8. A gondnokság természetesen azonnal eltakarította a nyomokat, de azért maradt annyi olajfilm a kanyar kijáratánál, hogy a következő körökben óvatosabban hajtson Schwers.
Az autót irányító Horst von Saurmának (a sport auto magazin főszerkesztője) nyilván kevesebb fejtörést okozott a dolog, hiszen négy keréken sokkal bátrabban lehet csúsztatni és farolni, mint kettőn, főleg olyan pályán, ahol erre van hely. Ráadásul az autóknál sokkal szélesebb a határmezsgye farolás és kicsúszás között, és utóbbi nem olyan fájdalmas élmény, mint a motoroknál.


A Südkurve bejáratánál végképp egyértelművé vált, milyen jó tőkét lehet kovácsolni a pszichológiai előnyből és a remek tapadásból. Itt nem kell fékezni, rövid gázelvétel is elégséges a szükséges mértékű lassuláshoz. Az X-Bow tapasztalt pilótája eleve sodródva hajtott bele a kanyarba a sportkocsival. Így hosszabb ideig tudta nyomni a gázt, és hamarabb megkezdhette a kigyorsítást, mint a motoros. Utóbbinak szükségszerűen csökkentenie kellett a sebességét a kanyar holtpontján ahhoz, hogy megfelelő pozícióba állítsa a motort a kanyart követő egyenes szakaszon való gyorsításhoz.


A két pilóta közül egyik sem gondolt ezekre az apró vezetéstechnikai finomságokra, amikor később járművet cserélt, mindazonáltal nagy tisztelettel közelített a számára ismeretlenhez. Sauma, aki korábban a MOTORRAD szerkesztőjeként is dolgozott, és szabadidejében előszeretettel használja Honda Fireblade-jét, tempós kört motorozott ugyan, de szemmel láthatóan idegen volt tőle a motorra szerelt modern, széles hátsó abroncs viselkedése. Karsten Schwerst pedig, akinek korábban semmilyen tapasztalata nem volt formaautókkal vagy az X-Bow-hoz hasonló járművekkel, teljesen lekötötték az újfajta élmények és perspektívák. Már az is különleges élmény volt számára, ahogy bekászálódott a közel 100.000 eurós, remek kidolgozású autó vezetőülésébe, és látta, hogyan dolgoznak az orra előtt az első felfüggesztések. Meglepődve tapasztalta, mennyivel könnyebb elviselni úgy a vad fékezéseket, hogy nem 80, hanem csak 8 centivel ül az ember az aszfalt fölött, és négypontos biztonsági öv rögzíti a testét. És hogy micsoda erők hatnak a fejére olyan helyeken, ahol az RC8 nyergében szinte súlytalannak érzi magát. Egy szóval: teljesen más igénybevételnek van kitéve a pilóta a két KTM mindegyikében.

Egyedül a köridők lettek közel azonosak: az RC8 négy tizedmásodperccel hamarabb teljesítette a pályát.



2009-12-01 09:37:23

Nem a hétköznapi járművek táborát szaporítja egyik sem. Nemrég láttam a tv-ben, hogy az x-Bow annyira lassan fogy, hogy minden raktár tele van vele, egyelőre felfüggesztik a gyártását.

2009-11-22 19:03:29

Hú...vadak a gépek. X-Bow kissé hasonlít az Ariel Atomra, bár az még könnyebb és erősebb is. Ezek is a kéne kategória elemei.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM X-Bow

KTM X-Bow

údaje

Hengerűrtartalom: 1984 cm3

Max. teljesítmény: 240 LE (177 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 310 Nm 2000/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 262 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 205/40 R 17

Gumi hátul: 235/40 R 18

Tengelytáv: 2430 mm

Hossz: 3738 mm

Végsebeség: 240 km/h

KTM
KTM 1190 RC8

KTM 1190 RC8

údaje

Hengerűrtartalom: 1148 cm3

Max. teljesítmény: 155 LE (114 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 120 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, fix, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/55 ZR 17

Tengelytáv: 1430 mm

Hossz: 2040 mm

Végsebeség: 287 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár