hirdetés
2009-11-16 , Írta: Borsay Szabolcs, Képek: Mező János, pan-photo.com
Bookmark and Share

hirdetés

Nagyon örültem, amikor a Motorrevü szerkesztői ismét tesztelésre csábítottak. A feladat ezúttal egy igazi különlegesség, a KTM 990 SuperDuke R alapos kipróbálása volt, és mit tesz a sors, ezúttal bőven volt időm barátkozni az osztrák géppel.

A helyszín legyen mondjuk a Pannónia-ring! Ott már többször versenyeztem is, ezért azt gondoltam, ennél jobb, több nem kell, hogy teljes képet alkothassak a KTM újdonságáról. A motor átvételekor újabb meglepetés ért, hiszen a felniken vadonatúj Pirelli Diablo Corsa III-s gumik feszültek, vagyis tudtam, a gumikon nem fog múlni az élmény. Ráadásul mire leérek, addig be is kopik, így tökéletes lesz pályára.

Motorok KTM 990 SuperDuke R
A KTM R modelljeit már messziről fel lehet ismerni jellegzetes narancssárga vázukról. Az R változat első teleszkópjai titán-nitrid bevonatot kaptak

Az M1-es autópályán Győr felé haladva élveztem a motor nyomatékát, rugalmasságát. Nem kell visszakapcsolni, százas tempótól folyamatosan tol egészen a fordulat- és sebességhatárok végéig, ami fordulatnál körülbelül kétszázharminc kilométeres sebességet jelent. Menet közben három zavaró dologra lettem figyelmes. Az egyik, hogy hétezres fordulatnál a lábtartók annyira rezonálnak, hogy pár kilométer alatt elzsibbad az ember vádlija. A második, hogy a láb nem simul bele a tankba, így egyenesen, direktbe kapják a menetszelet, ami megpróbálja kicsavarni a combokat. Erősen kell szorítani a tankot, aminek következtében komoly izomlázzal kell számolni. A harmadik, hogy az ülésnek nevezett valami inkább hasonlít fapadra, mint motorülésre. Persze ne legyünk igazságtalanok, ez a motor nem arra készült, hogy körbeutazza vele az ember a világot és nem is arra, hogy 200 felett száguldozzon az autópályán. Amúgy az első lámpa és a fölötte lévő kis plexi 150–160-ig egész jól eltereli a szelet a felsőtestről és a sisakról.

Motorok KTM 990 SuperDuke R
A hátsó rugóstag keményebb, mint a standard változaté, csillapítása erősebb, alapbeállítása a versenypályát célozza meg

Ahogy Győrnél elhagytam a pályát és délnek, Ostffyasszonyfa irányába vettem az irányt, már alig vártam a rossz minőségű mellékutakat. Kíváncsi voltam, hogy ott vajon hogyan fog teljesíteni a futómű. A gyári beállítások elég kemények, a KTM szerint versenypályára hangoltak, de ezen a szakaszon nem volt zavaró, jól lehetett döntögetni és szépen követte a kanyar ívét. Megérkezve a pályára, gyorsan elintéztem az ilyenkor szokásos teendőket: jegyvásárlás és persze a gumik nyomásának ellenőrzése. Mint kiderült, jól tettem, közel 0,5 barral több volt a gumikban, mint ami nekem kellett, így jócskán le is engedtem belőle, majd irány a pálya. Már majdnem kihajtottam a depóból, amikor kiderült, hogy aznap fordított nap van, ami nagyon megkavart, ugyanis fordítva még egyszer sem mentem itt.

Motorok KTM 990 SuperDuke R
Az R kincse az Akrapovic kipufogóleömlő, a végdob az alapváltozatéval azonos

Nem volt más választásom, kihajtottam a pályára. Gondoltam, az első húsz percben megszokom, a másodikban pedig megyek egy jót. Így is történt. Ahogy róttam a köröket, egyre jobban gyorsultam, ennek következtében elkezdett kijönni a gyári futóműbeállítás pontatlansága. Mint kiderült, sem elöl, sem hátul nem volt negatív rugóút, emiatt féktávon a hátsó kerék veszélyesen bepattogott és párszor közel kerültem ahhoz, hogy kiegyenesítsem a kanyart. Lejöttem a pályáról és ellenőriztük a futóművet, ami elöl-hátul puhának bizonyult a gyárilag pályázáshoz beállított adatokkal. Az első teleszkóp húzó- és nyomófokozatán egyaránt két klikket zártunk el. Hátul rosszabb volt a helyzet, ott a nyomófokozatból 10 klikket, a húzón 6 klikket zártunk el, így a második felmenetelre sokkal kezelhetőbb lett a motor, a féktávokon mutatkozó bizonytalanság is megszűnt és nagyon könnyű volt egyik kanyarból a másikba kormányozni a KTM-et. Még a lefektetett állapotban rátekert teljes gázra sem mozdult meg, csak nagy erővel jött ki a kanyarból. Igaz, ehhez szükség volt a már üzemmeleg és nagyon jól viselkedő gumikra is.

Motorok KTM 990 SuperDuke R
Utasokat nem szállít! A pilóta se számítson semmi jóra

A tempós pályázást legjobban a túlságosan direkt gázreakciók zavarták. Ez az LC8-as is úgy működik, mintha gázkar helyett csak egy ki-be kapcsoló gomb lenne rajta. Első, második és harmadik fokozatban a legkisebb gázkarmozdításra is megugrik a motor, visszafelé pedig olyan, mintha vészleállítót nyomna le az ember. Így nehéz jól, gyorsan beengedni a SuperDuke R-t a kanyarba, ráadásul a rángatás következményeként az ideális ívet is el lehet veszíteni. Kerestem az alapjárat-állító csavart, ugyanis kicsit magasabb alapjárat csökkent ezen a problémán, de nem találtam, az egész befecskendezőrendszer burkolt, így nem lehet kívülről hozzáférni, csak komolyabb megbontás után. Kár, mert amúgy a gépnek sok nagyon finom pontja is van. A radiális Magura kuplung adagolhatósága példás, a váltó könnyen kapcsolható és pontos, a gyárilag fémhálós csövekkel szerelt Brembo fékrendszerre pedig elég rágondolni és máris komoly lassulásban lesz részünk. Ha kicsit határozottabban használjuk, könnyen a levegőbe emelkedik a hátsó kerék. A kipufogó külleméről kár vitát nyitni, mindenki döntse el saját maga, hogy tetszik-e vagy sem. Véleményem szerint Mr. Akrapovic, aki az egész rendszert készíti erre a modellre, gyárthatott volna valamivel szebb formát is, ráadásul olyasmi hangot ad a két végdob, mintha a víz alól szólna.

Motorok KTM 990 SuperDuke R
A motoron és futóművön történt változtatásokkal feláldozták az utcai komfortot a jobb köridők érdekében. A jutalom 132 LE a 120 helyett

Hazafelé nem siettem, ezért volt időm figyelni több olyan dologra, amire eddig nem. Jó, teljes képet mutatnak a visszapillantók, könnyen kezelhetőek a kormánykapcsolók, és ha éppen nem sietünk sehová, az R változat akár 6–7 liter benzinnel is beéri száz kilométerenként, így kétszáz kilométer fölött van a hatótávolsága. Szép és jól működik a műszerfal, ami könnyen áttekinthető és sok információt szolgáltat, mint ahogyan jól világít az első lámpa is.

Összegzés:

Egy jót motoroztam egy jó motorral, csak egy kérdésre nem kaptam választ: kinek és milyen célra gyártotta a KTM ezt a motort?

Nyomatékos, alulról húzó motor
Jól állítható futómű
Nagyon jól adagolható kuplung
Gondolatolvasó fékek

Kellemetlen rezonancia 7000/min-nál
Kemény ülés
Túlzottan direkt gázreakciók

Címkék:  ktm , 990 , superduke , r


2010-01-28 17:15:01

Szerintem a SuperDuke az egyik legjobb amit a KTM kitalált,meg tudnám szokni!

2010-01-14 21:20:35

Ez az egyik álmom IMÁDOM

2009-11-29 11:14:11

A Duke a legjobb példa arra, amikor eltérnek az eredeti koncepciótól, mert maga a gyártó is meghülyül a folyamatos gazdasági versenyben. Ez a bringa már rég nem az alpesi kanyargásról szól, ahhoz már igen kemény és nem felhasználóbarát!

2009-11-27 10:20:47

A kép profi kaszkadőr közreműködésével forgalom elöl elzárt területen készült

2009-11-26 23:12:59

Az utolsó képere azt kell, hogy mondjam: Ejnye! Ilyet nem szabad csinálni! Hát milyen példát mutatunka gyerekeknek! Ezt az oldalt kicsik is olvassák!

2009-11-26 09:48:35

Ja, úgy lehet. Mondjuk, akkor már van is rutin!

2009-11-24 23:54:12

Hát, ő egyből versenypályára gondolna, nagyon helyesen...bár megnézném, rutinpályán mit csinál ez a gép, monnyuk a nyolcasnál...sztem feldől, vagy kiszélesíti a nyolcast Bár Kipörgő hátsó kerékkel lehet szűkebb nyolcast csinálna mint én anno a VTR250-nel

2009-11-24 22:39:31

Hej, ha most itt lenne Fazervin barátunk, tuti megkérdezné, hogy melyik "pályára" szeretnél Te R1 -et De nincs.

2009-11-22 18:55:07

Bár, jobban belegondolva, pályára nem ilyen gépet vennék, akkor már inkább R6, vagy inkább R1. Igaz, pályamotoros tapasztalatom nincs, de biztos jobbak nála, hiszen a vb-n is hasonlókkal mennek. Ha a Duke alkalmasabb lenne versenyre, azt használnák. Végig gondolva, én sem tudok válaszolni, hogy kinek, milyen célra gyártotta a KTM ezt a motort

2009-11-18 14:57:32

hát igen, mondjuk a pesti napi forgalomban lehet én is hamarabb elhasalnék vele, de pályára biztosan jó választás!

2009-11-17 19:14:02

Ja, csak sajnos meghalnék vele...ez a motor késztet arra, h csináld a hülyeséget...amit nem szoktam a sajátommal. Nyáron görögben béreltem 250-es szupermotyót...na az előhozta belőlem az állatot...sajnos.olyanokat műveltem vele, amit soha. Szóval ez még inkább csábítana, szigorúan csak páyán használnám...na jó ez álszent volt

2009-11-17 11:57:12

nekem szerencsém volt egyszer a kakucsringen hosszan körözni ezzel a motorral és szerintem nagyon rendben van. ha valakinak a forma is bejön, akkor nagyon ideális kis gép.

2009-11-16 19:15:13

A KTM örömködésre gyártotta ezt a motort azoknak...mindenkinek

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 990 Super Duke R

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 132 LE (97 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 102 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70-17

Gumi hátul: 180/55 R 17

Tengelytáv: 1450 mm

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár