hirdetés
2009-10-05 , Írta: Mező János, Képek: Szabó-Jelik Ádám
Bookmark and Share

hirdetés

Megújult a KTM világjárója, amely fiatal kora ellenére is legendává kezd válni. Erősebb és célszerűbb lett, de egyvalami nem sokat változott...

Szenzációs lett volna, ha úgy történik, ahogyan eleve eltervezték: az új 990 Adventure sajtóbemutatója a tervek szerint Marokkóban lett volna. Sajnos az esemény elmaradt, és a világjáró szép csendben, minden nagyobb felhajtás nélkül érkezett meg hazánkba. Olyannyira csendben, hogy nem is mi magunk próbáltuk ki először, hanem arra a nevezetes olvasói tesztre meghívott olvasóink. Persze egy egészen kicsit azért mi is mentünk az új gépekkel, de nem mi fogalmaztuk meg tapasztalatainkat, hanem ők. Pedig voltak, és azt is el kell mondanunk, hogy kedvező, meggyőző benyomásokat szereztünk az új kalandorgéppel kapcsolatban.

Motorok KTM 990 Adventure 2009

A 2006-ban megjelent nagy Adventure eddig egyszer esett át nagyobb változtatáson, amikor is a 950-es, karburátoros erőforrást 990-es, befecskendezős verzióra cserélték.

Motorok KTM 990 Adventure 2009
Változatlan maradt a komolyabb eséseket is kibíró erős, kónuszos kormány

Úgy látszik, ismét eljött a blokkcsere ideje: ezúttal a 990 Superduke R – de legalábbis ahhoz nagyon hasonló – erőforrását kapta meg a 2009-es Adventure. Szemre nem sok minden változott, a gyár azonban úgy nyilatkozott, hogy gyakorlatilag új blokkot terveztek a megújított modellbe. Egy biztos: műszaki tartalmát tekintve az új erőforrás sokkal közelebb áll a Super Duke-éhoz, mint a tavalyi Adventure-éhoz. Módosítottak a hengerfejen, az égéstéren és a vezérműtengely bütykeinek profilján, könnyebb dugattyúkat, hajtókarokat, csapszeget kapott, valamint könnyebb lett a főtengely is. Mindezek hatására még tovább csökkent a mozgó-forgó alkatrészek súlya, kevesebb lett az ellenállás és még könnyebben pörgött fel az amúgy is meglehetősen fordulatszáméhes erőforrás. Finomítottak a sokat bírált befecskendező rendszert szabályozó elektronika programján is, a korábbi évjáratok ugyanis meglehetősen – hogy finoman fogalmazzunk – aktív gázvételi reakciókat mutattak. Na, jó, hogy érthetőbb legyen: gázadásra igen hirtelen lódultak meg, míg gázelvételre megtorpantak.

Motorok KTM 990 Adventure 2009
Szebb és finomabb lett a műszerfal

A fent említett változtatások következményeként a 2009-es Adventure hat lóerővel izmosabban robogott elő mattighofeni istállójából.A motorikus és elektronikus fejlesztések mellett pár apró, de hasznos módosítást is végrehajtottak az amúgy igen sikeres modellen. Például a két tank között kialakított tárolórekesz ajtaját és zárját módosították, az eddig semmire nem jó, 12 voltos stekkeraljzatot használható, 20 mm-es szivargyújtó aljzatra cserélték. Erre lehet telefon- vagy elemtöltőt csatlakoztatni. Az esetlegesen felszerelendő GPS számára gyárilag kialakított csatlakozót találhatunk a jobb tank mellett, a burkolat alatt. Átalakították a műszerfalat, annak formája finomabb, elegánsabb lett. A felni, a lábtartók és a féknyergek időjárás- és sóálló, fekete bevonatot kaptak, a küllők rozsdamentes acélból készülnek, a küllőanyák pedig galvánozottak. Ezeket a változtatásokat a tengeri országok visszajelzései alapján foganatosították, de nálunk is jól jönnek. Végezetül alakítottak egy keveset a rozsdamentes kipufogódobvégeken is.

Motorok KTM 990 Adventure 2009
Végre használható elektromos csatlakozó a korábbi stekker-aljzat helyett

Az olvasói teszten szerzett kellemes tapasztalataink egyetlen dologban csúcsosodtak ki: a meglepően lágy gázvételi reakciókban. Tulajdonképpen egyszerűen oldották meg a problémát: gázelvétel esetén az igazi alapjáratnál magasabb értékre esett vissza a motor fordulatszáma, így kerülték el a hirtelen megtorpanást, majd a gázadásra bekövetkező rántást. Akkor az volt a véleményünk, hogy a gázreakciók kisimítása már-már túl jól is sikerült, hiszen ezzel a megoldással erőteljesen csökkent a motorfék hatása.

Motorok KTM 990 Adventure 2009
Új a tárolórekesz ajtaja és zárja

A plusz hat lóerő valószínűleg jól jön, de ebben a műfajban ez azért nem olyan fontos, a közel száz lóerő is lenyűgöző dinamikával kényeztette el a tulajdonosokat. A csökkentett mozgó tömegekkel egyben a rezgéseket is sikerült csökkenteni, ez az utazási komfortot növeli és valószínűleg jó pár alkatrész élettartamát is megnöveli. Azt már lehet, hogy csak bebeszéljük magunknak, hogy alacsony fordulaton mintha a láncot is kevésbé gyepálná az új gép.

Motorok KTM 990 Adventure 2009
A lábtartó sóálló, szinterszerű bevonatot kapott

A most tesztre kapott Adventure – bár részt vett az olvasói teszten is – mintha nem ugyanaz a motor lenne. Egyáltalán nem tapasztalni nála a gázelvételkor jelentkező, magasabb fordulatszámot, megmaradt a régebbi modellévek erős motorféke, és ha nem is olyan mértékben, mint korábban, de gázelvételre továbbra is megtorpan. Ráadásul úgy viselkedik, mintha nem is gép, hanem a környezetére érzékeny élőlény lenne. Más és más körülmények között másként viselkedik. Szinte szeszélyes. Néhány alkalommal indítás után pár másodperccel leállt és ezt több újraindításkor is megismételte, pedig megvolt az alapjárata. Majd egy napon hasonló kezdetek után kifejezetten agresszíven viselkedett, amely szokatlanul élénk gázreakciókban nyilvánult meg. Másnapra ez elmúlt, de az olvasói tesztnapon tapasztalt állapot azóta sem állt be. Mi pedig kissé tanácstalanul vakarjuk fejünket a dolog előtt.

Megmaradt viszont a kategória magasan legjobb futóműve, amelyhez bűn lenne hozzányúlni, mert az úgy jó, ahogy van és megmaradt a tökéletes kényelem. Egy tesztpilóta-barátnő szerint – aki sok motort minősített már utasként – élete legkényelmesebb utazásait az Adventure-ön élte át.

Motorok KTM 990 Adventure 2009

Megmaradt még, sőt fokozódott az a nagy endurók között egyedül a KTM Adventure-nél tapasztalható hihetetlen menetaktivitás, mindehhez 4000-es fordulattól gyorsítás közben olyan fojtott hangon ordít, hogy libabőrös lesz tőle a gazdája. A forgalmat – ha aszfalton jár vele az ember – majdhogynem fölényes magasságból szemléli, tükrei pont elkerülik az autók tükreinek magasságát, még kis tempónál is remekül manőverezhető, viszont zavaróan kicsi a kormányelfordítási szöge és sajnos nem változott a kissé bizonytalan nyomáspontú első fék sem. Pedig ott a csodálatos példa a KTM 990 SMT-nél. Az a fék itt is tökéletes lenne.

Összegzés: a KTM 990 Adventure eddig is a nagy túraendurók egyik etalonja volt, egyedülálló dinamikával és akár komolyabb offroadozásra is alkalmas futóművel. Most még erősebb és átgondoltabb lett, miközben összes eddigi erényét megtartotta. Nem kizárt, hogy a makrancoskodó befecskendező rendszer csak a mi tesztgépünk sajátossága, de ha nem így van, akkor éppen itt lenne az ideje, hogy az amúgy tökéletes világjáró motornak ez a része méltó legyen összes többi tulajdonságához.

Címkék:  ktm , 990 , adventure , 2009


2009-11-26 10:06:17

Bejön ez a fajta motor kialakítás. Meg a "becsavargom" a fél világot gondolat is.

2009-10-13 17:24:11

Kedvenc motorom <3 Remélem a következőm ilyen lesz...tuti gép egy Bamakóra!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 990 Adventure

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 105 LE (78 KW) 8250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 100 Nm 6750/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 150/70 R 18

Tengelytáv: 1570 mm

Végsebeség: 224 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár