hirdetés
2010-08-17 , Írta: Rolf Henniges, Képek: Jacek Bilski
Bookmark and Share

hirdetés

Még hosszabban egykerekezni, még jobban csúsztatni, még vadabbul vezetni: a KTM Duke már eddig is a világ egyik leglázadóbb szellemű motorkerékpárjának számított. Ez alól a 690-es R változata sem kivétel. Vagy talán mégis?

Számoljunk csak utána: az első Duke forradalmi, 553 köbcentis, egyhengeres LC4 erőforrásával 1993-ban jelent meg. Hat évvel később az osztrákok a Duke II-höz már kiegyensúlyozótengelyt és 625 köbcentit is adtak. Dobpergés közepette 2008-ban egy tökéletesen átdolgozott Duke 690-esről hullott le a függöny, amelyet innentől kezdve az új fejlesztésű, 654 köbcentis, nagy teljesítményű egyhengeres hajtott. Ez 65 lóerős névleges teljesítményével a világ legerősebb gyári egyhengeresének számított. Akkoriban aligha gondolhatta volna bárki is, hogy ezen a motoron lehet még mit javítani.

Motorok KTM 690 Duke R 2010

Most mégis sikerült. A KTM 690 Duke R személyében áprilistól a negyedik és egyidejűleg minden idők legerősebb egyhengeres Duke-ja kerül a boltokba. Az R a KTM-nél szokásos módon a Racing jele, ami a Duke esetében a kereken 1 kilogrammal kisebb tömeg mellett 5 plusz névleges lóerőt is jelent a normál változathoz képest.

A KTM 75 lóerőt ígér 7500/min-nél és 70 newtonmétert 5500/min-nél. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy a 2008-as mérőpados tesztünkön egy különösen erős Duke-példányt sikerült kifognunk, amely már akkoriban is elképesztő 69 lóerőt teljesített. 71 lóerejével az R még ezt az értéket is túlszárnyalja, emellett 73 newtonméteres maximális forgatónyomatékát már 5400/min-nél átadja a hátsó keréknek. Ennél viszont sokkal fontosabb, hogy minden fordulatszám-tartományban nagyobb a nyomatéka.

Motorok KTM 690 Duke R 2010

Három nappal a mérések után tesztcsapatunk a dél-francia Col de l’Espigoulier-nél végre szabadon engedi a mindössze 159 kilogrammos tesztpéldányt a Transporter fogságából. Napsugarak simogatják az R modelleknél kötelezően narancssárgára szinterezett vázat, és megtörnek a karbonból készült első sárvédőn, amely a Wethje cég – a Forma–1 egyik beszállítója – gyártmánya. További megjelenésbeli eltérés a standard Duke-hoz képest, hogy a féktárcsa-felfogatás, a féknyereg és az utaslábtartó felfogatása is fekete. Ez jobban is illik a rosszfiú-imázshoz, ami annyira levakarhatatlan erről a gépről, mint Mike Tysonról a notórius fenegyerek híre.

Motorok KTM 690 Duke R 2010Egy lágy gombnyomás elég ahhoz, hogy a ténylegesen 690 köbcentis egyhengeres felébredjen téli álmából. Már alapjáraton is robbanásra kész és minden gaztettre kapható. Tíz–húsz kanyargós kilométer óvatos megtétele után eléri az üzemi hőmérsékletet, és alig várja, hogy megmutassa, mit is tud. Gyorsan ellenőrizzük az üzemmód kapcsolóját: egyes fokozat – lágy gázvétel, visszafogott terhelésváltások. A kettes és hármas mód a sportos vezetési stílushoz való nagyon direkt, agresszív gázvétellel és erősebb terhelésváltásokkal. Oké, mehetünk. Hármas mód. A végtelennek tűnő egykerekezés során esélyünk sincs, hogy az első kerék leérjen a talajra. Már csak a fékezés segít. A hátsó 240-es tárcsával szerelt hátsó fék csodásan adagolható és igen hatékony. Az első kerék sivítva ér földet. Ideje volt, hiszen már itt is a kanyar. Az első, egyujjas fék is jól adagolható, és szükség esetén igazi horgonyként zabolázza meg az elszabadult állatot.

Egy csapásra elkap a Duke-mámor, amelyben az ember már csak egykerekezni, még nagyobbat dönteni és még inkább keresztbe csúsztatni akar. A rendkívül magasan lévő lábtartók és a gyári, jól működő antihopping kuplung sem áll ennek útjába, sőt. A kizárólag az R modell számára készülő, titán-nitrit bevonatú villaszárak, valamint a rugós tag dugattyúrúdja vad száguldásra csábít, hiszen a futómű rendkívül finoman reagál, kiváló a visszajelzése és mindig elegendő a tartaléka. Mindenekelőtt ugyanakkor az új főtengellyel, hajtókarral és dugattyúval készülő, új 690-es erőforrás járul hozzá a rosszfiú-karakterhez. A 4,5 mm-rel hosszabb löket 36 köbcentivel nagyobb térfogatot eredményez, a sűrítés 11,8-ról 12,5:1-re nőtt. A végeredmény elképesztően jó – alig hisszük, hogy a KTM ezt a vívmányt egyelőre nem alkalmazza a többi 690-es modellnél.

Motorok KTM 690 Duke R 2010

Az új gép már 2500/min-től megfeszíti izmait. Már nem csörög-zörög, a láncot sem rángatja. Közepes fordulatszámon a 690-es sokkal potensebbnek tűnik, mint elődje. Mindezt anélkül, hogy erősebben vibrálna, vagy veszített volna pörgősségéből. Ilyennek szerettük volna a világ legerősebb egyhengeresét már a kezdetektől fogva. Az, hogy az elődhöz képest érezhető teljesítménytöbbletet gyorsuláskor nem igazán tudja érvényesíteni, a szűk váltófokozás miatt van. 100 km/h-s sebesség eléréséig kétszer kell végrehajtani a váltás folyamatát. Nyomatékban az R viszont jóval túlszárnyalja a normál 690-est.

Összegzés:

A vad Duke R-ben tehát két lélek lakozik. Az előzőnél nyomatékosabb motor lágy gázvételi reakcióival az egyes móduszban akár még túrázásra is alkalmas. Egyszerűen zseniális.

Motorja erős és kulturált
A futómű érzékeny és sok a tartaléka
A 95-ös benzin minősége is megfelelő számára
Fényszórója meglepően jó
Választható az üzemmód, ezáltal sokoldalúbb
Korlátozottan alkalmas utassal való közlekedésre
A visszapillantó tükrök nem sok mindenre jók
Címkék:  ktm , 690 , duke , duke r , teszt , 2010


2010-08-27 17:27:59

http://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__1115599-milyen-az-uszoagyazasu-fektarcsa

2010-08-24 15:56:10

Sziasztok!Még csak nemrég kezdtem foglalkozni a motorokkal így még néhány kifejezés nem teljesen tiszta,valaki leírná mi is az az "úszóágyazású" fék?A választ előrre is köszönöm.

2010-08-23 06:57:04

Hát....ki. De néhai játéknak meglehetősen drága. Sokoldalúnak meg ugye nem nevezhető, mert ez olyan "rosszalkodós" motor, nem túrázós, andalgós.

2010-08-19 16:36:14

Egy ilyen géppel azért már kiélhetem magam...

2010-08-17 23:18:07

De kipróbálnék egy ilyen dögöt. A negyedét nem tudnám kimotorozni annak ami benne van, de valszeg végig vigyorognám a szerencsétlenkedésem. Marha jó lehet.

2010-08-17 14:05:06

Ez egy állat! El is kezdtem csöpögtetni a nyálam. Hát ha még a hátsó ülés valamivel utasbarátibb lenne...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 690 Duke R

údaje

Hengerűrtartalom: 690 cm3

Max. teljesítmény: 70 LE (51,5 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 70 Nm 5500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 160/60 ZR 17

Tengelytáv: 1472 mm

Végsebeség: 191 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár