hirdetés
2010-06-09 , Írta: Linninger Patrick, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Versenyquad lámpákkal? Nem ellentmondásos ez egy kicsit? A KTM szerint jól megférnek egymás mellett a sportos hobbisták és a szabadnapos versenyzők. Kiderítettük kinek ad többet az 525 XC.

Évek óta tartó zűrzavar uralkodik a quadok, hazai használhatóságát szabályozó – de mondhatnánk úgy is, hogy lehetetlenné tévő – rendelkezések között, míg a nálunk jóval rendezettebben működő országok közútjain, szabadon közlekedhetnek a motoros ipar négykerekűi. A legújabb fejlemények egyike a hazai gyakorlatban, hogy azok a quadok is részt vehetnek a közúti forgalomban (akár szilárd burkolatú úton), amelyeken nincs differenciálmű, igaz, rájuk 40 km/órás sebességkorlátozás vonatkozik.

Motorok KTM 525 XC 2010

Ez a rendelkezés hazánkban több márka több típusával is lehetővé teszi a közúti közlekedést. Ilyen például a KTM enduró quadja, az 525 XC. Tehát vége a bonyolult terepre szállítási logisztikának, nem kell nagyterű kisbusz, nincs szükség többé utánfutóra – feltéve, hogy nem megyünk vele messzire, vagy ha van elegendő időnk lábon és aszfalton megközelíteni a terepet, hiszen negyvenes tempóban ez eltart egy ideig.

Motorok KTM 525 XC 2010

Nem mintha az XC üléspozíciója nem lenne kényelmes. Az ülés szélesebb, mint az endurók nyerge, és a kormány azokhoz képest meglehetősen alacsonyra került. Profi tesztelőnk Linninger Patrick meg is jegyezte, hogy ő sokkal magasabb kormánykiemelőket használ. A kezelőszervek a megszokott helyen vannak, a gázt azonban nem markolattal, hanem hüvelykujjunknál lévő kis karral adagolhatjuk. Ez hosszabb, monoton tempónál - tehát a „ráutazásnál”, ahol nincsen gázjáték - már fárasztó. Az 525-ös gázreakciói amúgy határozottak, de a gép nem ideges, mint az osztrákok egynémely motorja, nem ugrik ki az ember alól és nem torpan meg durván gázelvételkor, mint egy hisztériás versenyló a vizesárok előtt.

Motorok KTM 525 XC 2010
Az erőforrás ideges túlzűsok néálküli határozottsággal reagál a gázbillentyű parancsaira

Az XC fékei jól adagolhatóak, bár a versenyzőnek okoztak egy kis meglepetést. De erről majd később. A KTM menettulajdonságai finoman szólva megszokást igényelnek. Ha élünk a legális közúti közlekedés előnyével, rövid idő alatt rengeteg quados túlélési reflexre tehetünk szert. Kanyarokban az ívbelső oldalra kell terhelnünk testsúlyunkat, különben hamar a levegőbe emelkednek a belső íven lévő kerekek, egyenesekben pedig folyamatosan korrigálni kell a kormánnyal, mert a KTM rövid, keskeny és még a kerekei is ballonosak, ezek pedig nagyon lerontják egyenesfutását. Patrik rutinos versenyzőként sem vállalta, hogy lábon vigye a narancssárga szörnyet a teszt helyszínére. Sem kedve sem ideje nem volt órákat vitatkozni a rendőrséggel, hogy van-e joga aszfalton haladni, vagy sem, így rám maradt a feladat. Félúton, az autóból kiszólva közölte: rossz volt nézni, ahogy az XC kígyózott előtte. Ugyanakkor a Közlekedési Hatóság 40 km/órás korlátozása még így, abszolút gyakorlatlan quadozóként is feleslegesen szigorúnak tűnik, nyugodtan kitolhatnák a határt 60 km/órára, addig semmi kezelhetetlen dolgot nem produkál a négylábú. Az imbolygást egy kis gázzal rendre ki lehetett küszöbölni.

Motorok KTM 525 XC 2010
A bal kormányvégen a kuplung mellett melegindításhoz való kar és rögzítőfék található

Aztán végül csak odaértünk Sóskútra, ahol Patrik váltott a nyeregben, és a siratófalak felé vette az irányt. A kalandos ódaút után nagyon kíváncsi voltam mihez kezd a 190 centi magas, 110 kilós, magyar bajnoki címeket és Alpok-Adria kupákat is birtokló quadbajnok. Vajon milyen arccal állítja le végül a motort, aki nyolcévnyi profi múlttal és megannyi kipróbált versenykategóriával a háta mögött kergeti meg a civileknek szánt sportquadot a legkeményebb körülmények közt?


„A tavaly már kipróbált KTM quadhoz képest, a fent leírtak ellenére óriási előny hogy ez a négykerekű KTM közúton is használható. Nagyobb katalizátoros kipufogót szereltek rá, így megfelel a környezetvédelmi előírásoknak, meg persze kerültek rá tükrök, irányjelzők és lámpák, szóval minden, ami a rendszámosításhoz kell. A fékekre sem lehet panasz, azok úgy harapnak, hogy az első kanyarban majdnem átestem a kormányon. Persze meg lehet szokni.

Motorok KTM 525 XC 2010

A versenyváltozathoz képest fontos különbség, hogy azon egycélú terepabroncsok voltak, az XC-n pedig Forroad jelzésű Mitasok. És ennek ellenére a kevésbé ballonos versenygumik úttartását éreztem biztosabbnak. A nagy méret előnye, hogy jobb a gép passzív rugózása, így a kisebb gödröket a gumik is képesek elnyelni, vagyis amit aszfalton kifogásoltunk, az terepen jót tesz a menetkomfortnak.

Már az első sóskúti körön éreztem, hogy ezt a KTM-et nem nekem állították be. Egy kicsit az ölemben volt a kormány, puhának tűntek lengéscsillapítók, és nem találtam rajta a kezelőszerveket. Miután ezekhez hozzászoktam, jóízűen köröztem a narancssárga szörnyecskével. A környező erdős részen is kipróbáltam a quadot, hiszen igazából ide tervezték. Míg a krosszpályán jó dolog, ha széles egy négykerekű futóműve - nagyobb kanyartempókra képes – egy sokszor szűkebb helyeken manőverező enduró quadnak ez egyértelműen hátrány. A KTM-mel szinte mindenhol elfértem, ha pedig mégsem, egyszerűen hátramenetbe kapcsoltam és úgy oldottam meg a manővert. A versenyváltozatok hosszabb tengelytávja is növeli a stabilitást, illetve a kanyarban való túlfordulástól és felborulástól is megmenti a vezetőt.

Motorok KTM 525 XC 2010
A WP rugóstagok csillapítása minden irányban állítható

Kiderült, a WP futómű egyáltalán nem gyenge és bár enduró quadról van szó, nem fog ki rajta a krosszpálya sem. A kötelező összeszokás után úgy éreztem, hogy alapvetően nem is változtattak sokat az alapkonstrukción. A váz, a futómű és a rugóstagok ismerősek voltak a jól bevált '09-es gépből, így az eltérések a sok apróságból tevődnek össze. Nagyon halk masina, ami egy félig utcai quadtól el is várható, mégsem hétköznapi.

Összegzés:

Talán a KTM is tudja, hogy a világ quadosainak jó, ha 5% versenyez, a többiek csak hobbiszinten, túrázásra, endurózásra használják a gépeiket. Az osztrákok elsősorban nekik, és nem nekünk, versenyzőknek készítették ezt a modellt.

Címkék:  ktm , 525 xc , quad , menetpróba , 2010


2010-06-15 18:55:10

én sem probáltam még sesem, de szivesen kiprobálnám
venni azért nem vennék akkor inkább egy krossz motort

2010-06-09 22:02:46

A suszter maradjon a kaptafánál -tartja a régi mondás és átfordítva ez valahogy úgy hangozhatna, hogy quadozzon, akinek az tetszik.

2010-06-09 16:16:31

Hmm...próbáltam már quadot, de nem nyerte el a tetsztésemet. Bár játszani biztos jó, ha megteheti az ember, hogy tartson egy rendes endurót, egy quadot, egy sportmotort, egy túrát és még sorolhatnám...

2010-06-09 15:35:46

Nagyon tetszik ez a módszer a szórakozásra. Volt már benne részem, és azóta is hiányzik

2010-06-09 15:25:02

Érdekes cikk, tetszett, de maradok a 2 kerekűeknél, nem nagyon sikerült meggyőznie. Bár állatkodásra tuti jó lenne

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 525 XC

údaje

Hengerűrtartalom: 510,4 cm3

Fék elöl: 180 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 200 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 21x7-10

Gumi hátul: 20x11-9

Tengelytáv: 1280 mm

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár