hirdetés
2010-10-28 , Írta: Zách Dániel
Bookmark and Share

hirdetés

A hetvenes évek elején megjelent Z1-re emlékeztet, de a kétezres évek elején készült a Kawasaki Z, amikor sokan vágytak kényelmesebb sportmotorokra. Megnéztük, milyen a streetfighter korszak alapműve használtan.

A Kawasaki Z1000 könnyen megjegyezhető motor, a Motorrevü számára különösen az. A 2002-ben bemutatott típussal a lap történetében először ötvenezer kilométeres távot tettünk meg. A teljes szétszereléskor, a váltóból hallható sivítás ellenére újszerű vagy még megfelelő állapotú alkatrészeket láttunk, pedig négyhengeres gép váltott pilótás nyúzópróbán esett át és télen sem pihent. Ugyancsak ez a Kawasaki volt az első, és az óta is az egyetlen motorkerékpár a garázsunkban, amely az eredeti lánc szettel teljesítette a távot.

galéria Kawasaki Z750/Z1000 használt
A 2007-es modellváltáskor eltűnt a jellegzetes kipufogó dob. Ma is sokan visszasírják

A Kawasaki új korszakát elindító egyedi összképet részben meglévő modellek alkatrészei adják. A Z-k ülésidoma, hátsó lámpája és műszerfala a korabeli ZX-636R-ről származik, acélcsövekből hegesztett gerincvázuk sémája a legendás GPZ900R-t idézi, míg a blokk nagyrészt megegyezik az egyik legsikeresebb Kawasaki sportmotor, a ZX-9R hajtóművével. Erről a gépről emelték át a futómű, illetve a fékrendszer néhány elemét, illetve a felniket is.

galéria Kawasaki Z750/Z1000 használt
A GPZ900R-től merítették a Z sorozat vázának ötletét

A hengerek nagyobb furattal készültek, de a forgattyús ház és a főtengely azonos. Persze változnak az idők, ezért már az első generációs Z1000 dupla pillangószelepes befecskendezést kapott az egyenletesebb gázreakciók érdekében, szelepvezérlését pedig úgy alakították ki, hogy a csúcsteljesítmény helyett a hétköznapokon, tehát városban és országúton is jól használható legyen a motor. Ezt a célt végül a modellfrissítéskor érték el teljesen a Kawasakinál.

A Z1000, illetve egyszerűbb és újkorában egymillió forinttal olcsóbb testvére a 2004-ben megjelent Z750 sem olyan univerzális, mint a csupasz gépek. Nem kényeztetik az utast, nem pakolhatók könnyen, és a vezető is aktív, félsportos helyzetben ül. Ezért egyik sem azoknak a motorosoknak való, akik csupán praktikus motort keresnek.

galéria Kawasaki Z750/Z1000 használt
A Kawasaki Z750 csak egy egyszerű négy az egybe rendszert kapott

Aki viszont a sportgépeknél nagyobb kényelemre és jobb városi használhatóságra vágyik, de néha kilátogatna a versenypályák nyíltnapjára is, az a Z1000-rel elégedett lesz. A motor már viszonylag alacsony fordulatszámról is használható, de mégis hatezer fölött jön igazán lendületbe. Ott olyan erőteljesen reagál a gázadásra, hogy borsot törhet néhány valódi sportmotor orra alá, irányítása pedig még a széles, nagyobb fékezéskor komoly felállító erőt termelő 190-es hátsó gumi ellenére is megfelelő.

A két évvel a nagytestvér után bemutatott Z750 csupán egyetlen alkatrészével, az állítható kuplungkarral előzi meg az eredeti ezrest. Egyébként a blokk a Z1000 csökkentett hengerűrtartalmú átirata, teljesítménye érezhetően kisebb, száztíz lóerejével inkább a hatszázasokhoz áll közel. Azokhoz képest viszont nem szenved hátrányt a kis Z, hiszen valamivel rugalmasabb, kevesebbet kell rajta váltogatni és a 2007-es modellfrissítésig készített S modell kis fejidomával, illetve egyrészes túranyergével az alapmodellnél sokkal kényelmesebb. A kedvező árért megbocsátjuk egyszerű teleszkópjait, acél lengővilláját a kevésbé terhelhető fékeket és azt, hogy a nagytestvér jellegzetes, rozsdamentes acél kipufogója helyett közönséges négy az egybe rendszert visel.

galéria Kawasaki Z750/Z1000 használt
Kétszemélyes túrázáshoz a fejidomos Z750S-t találjuk

Bár még ma sem tűnik elavultnak az első széria, 2007-ben mindkét Z-t alaposan felfrissítették. A merevebb váz kevesebb vibrációt juttat a vezető felé és jót tesz a Z750 stabilitásának, hogy ettől az évtől az is fordított teleszkóppal készült, amelynek nem csak az előfeszítése, de a húzófokozati csillapítása is állítható. A motorok befecskendezésének, szelepvezérlésének és gyújtásának átalakítása után mindkét modell simábban húz alulról és a katalizátornak köszönhetően megfelel az Euro-3 normának. Jót tett a használhatóságnak az is, hogy a Kawasaki félig analóg kivitelűre cserélte a korábbi, nehezen leolvasható műszerfalat. Bár nem volt rájuk panasz, a gyár új fékeket szerelt a Z750-re és a Z1000-re. A kisebbik modell továbbra is kettő, a nagyobbik radiális, négydugattyús első féknyergekkel készült és mindkét modellhez rendelhető volt az sportos beállítású ABS.

A korai évjáratok nehezen leolvasható, búváróra szerű műszeregységét a ráncfelvarráskor félig analóg szerkezet követte, melyen végre az üzemanyagszint is látható

A túrázóknak rossz hír lehet, hogy a frissítéskor eltűnt a Z750S, így összesen két évjárat példányai közül választhatnak. A többi változat itthoni hirdetései közt rengeteg első generációs Z750-et kínálnak, a legolcsóbbakat ráadásul kevesebb, mint egymillió forintért. Megkímélt, újgenerációs darabokat 1,3-1,4 millióért kaphatunk, ennyiért bőven akadnak régebbi, szép Z1000-esek is.

Nagyon ritka a több mint negyvenezer kilométert futott példány, ezért használt Z750 és Z1000 vásárlásakor keressük a korábbi balesetek nyomait. Már egy sérült lábtartó vagy karcos motorfedél is árulkodó jel, de a legbiztosabb, ha a tankot leszerelve nézzük át a váz acélcsöveit. Mindkét használtan kapható generációra igaz, hogy akár ütközéssel nem járó bukásokkor is deformálódhat a villanyak környéke. Ha megvan a láncfeszítő összes alkatrésze és a kipufogó tömítései sem fújnak ki, jöhet a próba és persze az alku.

Összegzés:

A Kawasaki két feltűnő csupasz gépe sportmotoros szemmel sokoldalú és könnyen kezelhető, a naked bike-ok közt viszont az egyik legfeltűnőbb. Különcségük és tartósságuk elég lehet ahhoz, hogy egyszer belőle is legenda váljon belőlük.

Címkék:  kawasaki , z750 , z1000 , használt motor teszt


2010-11-04 21:11:36

Na vazz! Pedig ez a blokk inkább tépi mint húzogatja azt a nyomorult láncot, az 50.000 tényleg kisebb csoda!

2010-11-04 09:33:46

Remek szerkezet és a gyári láncszett valóban tartós! Nem értem, hogy miért írja a szerző, hogy "melyen végre az üzemagyagszint is látható"??? A 2004 évjáratú Z750-esen is van üzemanyagszint mutatás, és tökéletesen leolvasható! Amúgy meg a régi műszerfallal sincsen semmi láthatósági probléma, aki ezt nem látja, az inkább ne menjen ki a forgalomba!:-)

2010-11-01 15:07:35

Ez tökéletes!

2010-10-29 09:14:36

Ez így kevés, szedd össze magad légy szíves!

2010-10-29 09:11:06

Nehezen mondom egy motorra, hogy nem jó, erre sem tudom

2010-10-29 08:38:28

Legjobabb!

2010-10-29 06:30:43

Nekem tetszik!!!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kawasaki Z750R

Kawasaki Z750R

údaje

Hengerűrtartalom: 748 cm3

Max. teljesítmény: 106 LE (77,7 KW) 10500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 78 Nm 8300/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Nissin féknyereg

Fék hátul: 250 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70ZR17M/C (58W)

Gumi hátul: 180/55ZR17M/C (73W)

Végsebeség: 232 km/h

Kawasaki
Kawasaki Z1000SX

Kawasaki Z1000SX

údaje

Hengerűrtartalom: 1043 cm3

Max. teljesítmény: 138 LE (101,5 KW) 9600/min-nál

Max. forgatónyomaték: 110 Nm 7800/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 250 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1445 mm

Hossz: 2105 mm

Végsebeség: 240 km/h

Kawasaki
Kawasaki Z1000

Kawasaki Z1000

údaje

Hengerűrtartalom: 1043 cm3

Max. teljesítmény: 138 LE (101 KW) 9600/min-nál

Max. forgatónyomaték: 110 Nm 7800/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 250 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1440 mm

Hossz: 2095 mm

Végsebeség: 240 km/h

Kawasaki
Kawasaki Z 1000
Kawasaki Z 1000

Kawasaki Z 1000 2007

údaje

Hengerűrtartalom: 953 cm3

Max. teljesítmény: 125 LE (91 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 99 Nm 8200/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 250 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1445 mm

Végsebeség: 241 km/h

Kawasaki
Kawasaki Z750 2008
 Kawasaki Z750 2008

Kawasaki Z750 2007

údaje

Hengerűrtartalom: 748 cm3

Max. teljesítmény: 106 LE (78 KW) 10500 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 78 Nm 8300 /min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 250 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70-ZR17

Gumi hátul: 180/55-ZR17

Tengelytáv: 1440 mm

Végsebeség: 230 km/h

Kawasaki
Kawasaki Z1000 2003-
 Kawasaki Z1000 2003-

Kawasaki Z1000

údaje

Hengerűrtartalom: 953 cm3

Max. teljesítmény: 125 LE (92 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 99 Nm 8200/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 292 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70-17

Gumi hátul: 190/50-17

Tengelytáv: 1445 mm

Végsebeség: 240 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár