hirdetés
2010-03-03 , Írta: Rolf Henniges, Képek: Kawasaki, Henniges
Bookmark and Share

hirdetés

„Az előző Z 1000 olyan volt, mint egy farkasbőrbe bújt, szelíd bárány. Az új is farkasnak néz ki, de akként is viselkedik” – biztosít mindenkit Karim Mostafi, a Kawasaki európai értékesítési szervezetének sajtószóvivője.

Olyan ismerős ez az egész helyzet: kellemes lounge-helyiségben ülünk, a padlót márvány és horgolt szőnyeg esztétikus ötvözete borítja, a falakon festmények, mindenütt diszkrét megvilágítás és tucatnyi izgatott Kawasaki-munkatárs. Elöl, a szónoki pulton éppen azt jelenti be az egyik fejlesztőmérnök, hogy a Kawasaki „újra feltalálta a kereket”: még nagyobb teljesítmény, még intenzívebb érzelmek, még korlátlanabb szabadság. Mint ha már korábban is állított volna valami hasonlót a japán cég…

Motorok Kawasaki Z1000 2010
Kattintson a képre a Kawasaki Z1000 galériájáért

Igen, állított, és ha konkrétan a híres Z modelljét vesszük alapul, pontosan négy alkalommal. Először 1972-ben, akkor mutatta be a legendás Z1-et, amelynek idővel kibővítette a hengerűrtartalmát, majd 1979-ben sajnálatos módon leállt a gyártásával. Az utódok nem voltak hasonlóan sikeresek. 2003-ban ezért úgy döntöttek a japánok, hogy gyökeresen megújítják a Z-koncepciót, és ezzel nemcsak értékes dizájndíjat zsebeltek be, hanem a Z-rajongók szívét is sikerült visszahódítaniuk. Persze azért nem volt minden fenékig tejfel, többen is kritikával illették az új modell motorját, mivel túlságosan hirtelen módon, vadul szabadította fel a teljesítményét 6500-as percenkénti fordulat tájékán, ami érthetően nem nyerte el mindenki tetszését. 2007-ben frissítésre került sor, ám ezt sem övezte maradéktalan siker, ugyanis bár viszonylag szelíddé vált a négyhengeres, se megváltozott karaktere, se a kényelmesre hangolt futómű nem vágott egybe a Z radikális imidzsével. Ha hinni lehet a híreknek, egyszer s mindenkorra vége az agonizálásnak: 2010 februárjától ismét igazi „farkasbőrbe bújt farkas” várja a vásárlókat a Kawasaki-márkakereskedőknél. Lapunk munkatársának Dél-Spanyolországban nyílt rá lehetősége, hogy próbautat tegyen az újdonsággal.

Az új Z 1000 olyan, akár egy ugrásra készülő ragadozó: elöl a földre „lapul”, hátul pedig a magasba emeli a hátsóját. Vonalvezetése bátran illethető a radikális jelzővel, szemmel láthatóan a zsákmány megfélemlítése a célja. Az ilyesmit általában szereti az ember, vagy ha nem, hát megtanulja szeretni. A Németországba szállítandó példányok kivétel nélkül fel lesznek vértezve ABS-szel, a teszt helyszínén, Spanyolországban ellenben nélkülözniük kell majd a vásárlóknak a blokkolásgátló berendezést. A Kawasaki a szűkös gyártókapacitással magyarázza ezt az anomáliát. Mit tehetünk, fogadjuk el!

Akkor hát, pattanjunk fel az új Z 1000 hátára! Még hogy farkas? Inkább kiskecske! Ez az ember első gondolata, hiszen minden szempontból barátságosabb és előzékenyebb a mostani változat, mint elődje. Nemcsak szélesebb és magasabb a zsanéros rögzítésű kormány, hanem egyúttal közelebb is esik a pilótához. Szintén örvendetes tény, hogy öt milliméterrel alacsonyabban húzódik az ülés felülete. A műszerfalat igen ötletes módon napszemüveglencse-sárga színű üveggel fedte le a Kawasaki, és úgy fogatta fel, hogy három fokozatban állítani lehet a dőlésszögét. Ennek a megoldásnak köszönhetően kis és nagy termetű motorosok egyaránt jól le tudják olvasni a rajta megjelenő információkat. Térdeiket pedig a tank burkolatán kialakított mélyedésekben nyugtathatják menet közben úgy, hogy nem kell kényelmetlen szögben tartaniuk őket.

Motorok Kawasaki Z1000 2010
Napszemüveglencse-sárga üveggel van fedve és állítható dőlésszögű a műszerfal

Motorok Kawasaki Z1000 2010Nosza, indítsuk be a motort! Meglepő módon nyoma sincs üvöltésnek vagy bömbölésnek. Inkább száraz, mechanikus színezetű morgás hangzik fel az indítógomb megnyomására. Gyerünk, egyesbe a váltót, és induljunk! A kuplung működtetéséhez szerencsére nem kell nagy erő, szépen, tisztán kapcsolhatók a fokozatok – annyira talán nem olajozottan és egyértelműen, mint néhány 990-es KTM-nél, de nem lehet ok panaszra.

Két körforgalom, egy kereszteződés, végre birtokba lehet venni a gyorsforgalmi utat! Cakk, cakk, egymás után szortírozza a váltó az áttételeket. Ha nem figyel az ember, könnyen azt hiheti, hogy még hetedik is jön a hatodik után, utóbbi ugyanis nem overdrive-ként, hanem rendes sebességfokozatként működik. 100 km/h-nál 4500-at, 120-nál 5500-at pörög a forgattyús tengely percenként. Kicsit olyan érzést kelt a motor ezen a közepes fordulaton, mintha türelmetlenül topogna. Mintha támadásra készülne. Egyre fokozódik ez az érzés. Hallatlanul élénken reagál a gázkar rezdüléseire, egy az egyben, szinte digitálisan alakítja át őket gyorsulássá.

Motorok Kawasaki Z1000 2010
Sportosan rövid áttételezés, élénk gázadási reakció: igazi élvezet vele a kanyargás

Akkor hát, hadd mutassa ki a foga fehérjét! Vad indulattal veti magát előre a 221 kilós motor, közben pedig valóban kibújik belőle a farkas. Igen, ez az! 6000 percenkénti fordulattól látványosan megélénkül a vázban dolgozó négyhengeres. Akinek van mersze kicsiholni belőle az utolsó csepp tartalékot is, az egészen 12 000-ig felkergetheti a fordulatszámmérő mutatóját, jutalmul óriási érzelmeket kavaró gyorsulásban lesz része. Megtapasztalhatja, milyen is a tolóerő a maga leglehengerlőbb formájában. Amint feltartóztathatatlanul tör előre a Z 1000, valóságos robbanás-lökéshullámként feszül neki az ember fejének a menetszél. Közben élénk vibráció rázza össze a pilóta kezét és lábát, ráadásul olyan pokoli hang hallható az airbox irányából, hogy az már szinte rémisztő. Annak persze, aki fogékony az ilyesmire, libabőrös lesz a háta a gyönyörűségtől.

Motorok Kawasaki Z1000 2010

A Kawasaki tájékoztatása szerint 138 lóerőt ad le a motor 9600-as percenkénti fordulaton, szemernyi kétség sem fér hozzá. A Z 1000 végsebessége állítólag 240 km/óra – ennek senki nem járt utána a spanyolországi bemutató alkalmával, de pusztán számtanilag ki kell futnia. A bemutató helyszínét övező hegyek lejtőin kivitelezett fékezések tapasztalatai azt mutatják, hogy az egyujjas féktől messze van az új Kawa berendezése. Két ujj viszont teljességgel elegendő hozzá, hogy fölényesen és célirányosan megálljt parancsoljon a Z-nek. A radiálisan felfogatott, négydugattyús féknyergekkel párosított első tárcsafékek abszolút hatékonyak, a hátsó viszont meglehetősen tompa és nagy kézerő kell a működtetéséhez. A tárcsát szorításába fogó egydugattyús úszó nyereg a versenysportból ismert módon a lengővilla alá van építve és speciális támasztékon keresztül kapcsolódik hozzá.

Motorok Kawasaki Z1000 2010
A lengővilla fölött foglal helyet, és külön kiegyenlítő tartály nélkül is elboldogul a himbarendszerre kapcsolt hátsó rugóstag

Cigarettaszünet. Míg szememmel fürkészőn méregetem a farkast, műszaki adatok suhannak át az agyamon: szinte az utolsó csavarig megújult a Z 1000. Teljesen átalakult a motorja: most már kiegyensúlyozótengely csitítja a rezgéseit, és hosszabb löketű (furat x löket: 77 x 56 mm), mint elődje volt. Elégetett gázai a motor alá épített, öblös első dobon áramlanak át. A dob nagy térfogatának köszönhetően kisebbre és könnyebbre lehetett méretezni a két hátsót. A tömegkoncentráción van a hangsúly. Ugyancsak e cél szolgálatában áll az új szerkesztésű váz, melynek anyaga alumínium a korábbiakban alkalmazott acél helyett. Harminc százalékkal nagyobb csavarodási merevségű, mint eddig, ugyanakkor négy kilóval könnyebb, és négy ponton felfogatva, teherviselő elemként olvasztja magába a motort.

 
Motorok Kawasaki Z1000 2010
Excenterrel állítható a láncfeszesség

Minden jel arra utal, hogy a gyors váltott kanyarok és a tág ívek, vagyis a folyamatos bedöntés és a dinamikus kanyarvétel az új Z 1000 lételeme. Könnyen irányítható, de nem eltúlzott reakciójú, és pontosan követi a kormány mozdulatait anélkül, hogy a kelleténél nagyobb erő kellene az irányításához. 138 lóereje és sportosan rövid áttételezése, valamint ebből fakadóan kiváló menetteljesítményei birtokában a szokásosnál izgalmasabb formában értelmezi a „kanyarvadászat” fogalmát. Páratlan élvezetet jelent átdönteni egyik oldalról a másikra. Rugózó elemei jól bírják a terhelést, és pontos visszajelzéssel szolgálnak az út állapotáról. Beállításuk sportosan feszes, mindazonáltal nem mellőzi teljesen a kényelmet.

Motorok Kawasaki Z1000 2010
Kígyóbőrhatású huzattal is kérhető az ülés

Összegzés:

Az új Z 1000 nemcsak farkasbőrbe bújtatott farkas, hanem egyúttal a legfickósabb országúti motornak kijáró megtisztelő cím nagy esélyes várományosa is. Vételára 11 000 euró lesz ABS-szel együtt.

rendkívül élénk gázadási reakció
könnyen és pontosan irányítható
tökéletes országúti áttételezés
sportosan kemény, mégis kényelmes futómű
kis és nagy termetű pilóta számára egyaránt megfelelő ergonómia
keskeny és kevés támasztást adó utasülés
a kiegyensúlyozótengely ellenére jelentős vibráció
nem állítható a kuplungkar
nem elég jó hatásfokú a hátsó fék
Címkék:  kawasaki , z1000 , 2010 , teszt


2010-05-05 22:22:07

Ő a legszebb a japán meztelen bike-ok közül!! Bár az ülés az tényleg egy kula. Szerintem ilyen győzike stílusú!

2010-04-29 21:05:05

Nagyon pöpec bringa !!! Nagyon szívesen vennék eggyet !!! Az ülés viszont hányadék, nem is értem, ki volt a kawánál ennyire ízléstelen.

2010-03-26 11:12:40

nekem a legelső tetszik,ez olyan...nem is tudom...túl japános

2010-03-21 21:42:12

kiállitáson néztem impozáns darab

2010-03-11 19:50:09

ja krokodil bör jobb lenne az nem is csúszna

2010-03-11 16:43:16

Az ülés tényleg sok, de amúgy..... Wháááá

2010-03-05 18:58:52

lehet sejtitek szerény személyem YAMAHA párti, de el kell ismernem ez szépre sikerűlt

2010-03-05 10:08:17

Mindig mondom: élőben kell látni! Mondjuk nekem képen is tetszik, bár kígyóbőrt nem kérnék rá. Ennyit a formáról.
Ha hiszitek, ha nem, a fogorvosom már a második Z1000-t használja, és nem is tervez mással. Akkor pedig csak jó lehet, nálla biztos nem az anyagiak dominálnak...

2010-03-04 15:15:26

Biztos frankó ez a motor, de ha pusztán a kinézet alapján kéne dönteni, akkor én az előbbi szériából választanék egyet, ennél nekem kicsit sok pl az ülés mintázata. De majd ha egyszer ez is lesz 5-6 éves, később talán be tudok rá nevezni!

2010-03-03 19:05:11

Én még fizetnék is érte!
Mióta piacon van a Z1000, azóta tetszik, de évről, évre egyre szebb.

2010-03-03 18:38:03

Nekem is dobhattok, de kígyóbőr nélkül. Olyan kínai gagyinak tűnik ezzel az üléssel

2010-03-03 14:39:55

Tetszene mi?! Én csak fintorogva nézném a garázsban. . . . . de lehet most nem voltam őszinte.

2010-03-03 14:34:39

ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ! Én is akarok egyet!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kawasaki Z1000

údaje

Hengerűrtartalom: 1043 cm3

Max. teljesítmény: 138 LE (101 KW) 9600/min-nál

Max. forgatónyomaték: 110 Nm 7800/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 250 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1440 mm

Hossz: 2095 mm

Végsebeség: 240 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár