hirdetés
2008-10-29 , Írta: Stefan Kaschel, Képek: Jürg Künstle
Bookmark and Share

hirdetés

Vajon mekkora különbség van egy a hetvenes évek végén gyártott és egy mai motor között? Egészen pontosan két ütem, egy henger és hét kilogramm. Műszaki sarokszámok tekintetében mindössze ennyiben tér el egymástól egy 1976-os kiadású Yamaha RD 250 és egy 2008-as Yamaha WR 250 X. Hasonlóan kicsi a differencia a 2008. évi Kawasaki Ninja 250 R és közel három évtizeddel korábban piacra került rokona, az 1980-as Kawasaki Z 250 A között: hat lóerő és hat kilogramm az előbbi javára, miközben hengereik űrtartalma és száma egyezik. Ami igazán más: az újabb Kawa hengerenként nem kettő, hanem négy szeleppel rendelkezik.


Vajon ezt jelenti a fejlődést? Ezt akarják a fogyasztók? Nos, tény, hogy mind a Kawasaki, mind a Yamaha a várakozásokat felülmúló értékesített mennyiségről beszél, és ha ezt vesszük alapul, bizony megérett az idő a nagy visszatérésre.

Rögtön az első ülőpróba alkalmával nyilvánvalóvá válik, hogy teljesen eltérő célcsoportnak készül a két gép. A Yamaha – szükségszerűen magas – pilótája 920 mm magas ülésen foglal helyet, a 765 mm ülésmagasságú Ninján ellenben az alacsony termetűek érzik magukat jól. Persze nem csak az alapkoncepcióban (az egyik magas építésű egyhengeres szupermotó, a másik zömök sportmotor soros kéthengeres blokkal) rejlik a különbség a két negyedliteres modell között, hanem abban az értékesítési politikában is, amelynek jegyében forgalmazzák őket. A Kawasaki egyszerű, funkcionális és olcsó masinát kínál ügyfeleinek, a Yamaha viszont válogatott műszaki megoldásokra épülő, jelentős élvezeti értékű highend-funbike-ot. Értelemszerűen többet is kér a portékájáért, 5995 euró áll szemben a Kawasaki által kalkulált 4345 euróval.



E tekintélyes árkülönbség miatt sokak nyilván az olcsóbb típus mellett döntenek, ami nem feltétlenül baj, hiszen amellett, hogy szép és megbízhatóan működő sportmotor a kis Kawasaki, egyúttal friss jogosítványosok hátaslovaként is tud szolgálni. A Yamaha ellenben csekély, 137 kilogramm tömege miatt nem felel meg kezdőknek (0,16 kg/LE). Csak abban az esetben teljesíthetné az ezirányú követelményeket, ha visszafojtanák 30 lóerőre, vagy 141,25 kilogrammra csökkentenék a tömegét.
Kár lenne minden egyes lóerőért. Hamisítatlan élményt jelent városban cikázni vagy kanyargós úton swingelni a szupermotóval. Nem csak azért, mert a Yamaha versenyrészlege által felkészített csúcsmodern játékszer hengerenként négy szeleppel és szívás- ill. kipufogás-vezérléssel büszkélkedhet, hanem azért is, mert példás gázfelvétel és lineáris teljesítmény-kifejtés jellemzi, az igényes futóműről nem beszélve. Utóbbiban még akkor is bőven vannak tartalék, amikor öt számjegyű fordulaton pörög az egyhengeres.

Félreértés ne essék: a motor is remek konstrukció, a futómű azonban még rátesz egy-két lapáttal. Csodálatos visszajelzést ad az útról a 46 mm-es csőátmérőjű szárakra épülő, finom reakciójú és kényelmesre hangolt fordított teleszkópvilla, továbbá az szintén teljesen állítható rugóstagról is csak feltétlen elismeréssel lehet nyilatkozni. A futómű remek adottságai mintaszerű irányíthatóságban csúcsosodnak ki. Könnyen járó széles kormányának köszönhetően a nagyobb teljesítményű motorokat megszégyenítő fölényességgel igázza le a Yamaha a kanyarokat. Hatásosan lassító 298 mm-es dupla tárcsájával lazán kifékezi riválisait. Szinte nem létezik olyan ív, amit ne lehetne játszi könnyedséggel bevenni a WR 250 X-szel.



Ezért aztán nincs mit csodálkozni rajta, hogy képtelen lépést tartani vele a Ninja 250 R, amit persze nem feltétlenül szabad a kis japán harcos szemére vetni, hiszen egészen más jellegű motor, mint honfitársa. Lényegesen konszolidáltabb, mint a minitankkal (7,6 liter) és kőkemény versenyüléssel ellátott WR. Kéthengeres motorját pörgetni kell ugyan a lendületes haladáshoz (lehetőleg 7000 fölött), azonban így sem kell attól tartani, hogy szétveti a fordulat. Az egyszerű futómű – acél hídváz, hagyományos teleszkópvilla és szimpla rugóstag – megfelel az igényeknek, de semmilyen szempontból nem kimagasló. Egyebekben megállapítható, hogy jól fékez a Ninja, és a WR-rel ellentétben még végsebességnél is jó az egyenesfutása. Ezzel együtt nem jellemzi a Yamaha csodás irányíthatósága.

Yamaha WR 250 X                                        Kawasaki Ninja 250 R

A 250 R legfőbb értéke éppen abban rejlik, hogy egyszerű és mértéktartó. Se a motorost nem teszi próbára, se a benzinkúton nem hívja fel magára a figyelmet. Lehet, hogy pont ez utóbbi, a szerény étvágy (mindkét modell 3,1 litert fogyasztott országúti használat során) segíti majd elő a negyedliteres kétkerekűek reneszánszát és vele együtt a visszatérést a megalomániától az egyszerű, emberléptékű motorokhoz. Ha így nézzük a dolgot, akkor mindkét modell ígéretes kezdet.

Összegzés

Yamaha WR 250 X
Fürge és féktelen. Napnál is világosabban bebizonyította a WR, hogy nem a teljesítmény a boldogság egyetlen forrása. Elismerésre méltó, hogy a Yamaha a szigorú előírások ellenére is 32 lóerőt tudott előcsalni a motorból.
 
Kawasaki Ninja 250 R
Hagyományos recept. Végy egy pörgős kis kéthengeres motort, párosítsd konvencionális futóművel, és körítsd az egészet felnőttes külsővel. Ha jól főztél, jelentős használati értékű, kedvező árfekvésű sportmotor lesz az eredmény. 



2009-12-01 10:38:31

Kíváncsian várom FeR1 véleményét! Szerénységem a WR mellett teszi le voksát.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha WR 250 X

Yamaha WR 250 X

údaje

Hengerűrtartalom: 250 cm3

Max. teljesítmény: 30,7 LE (22 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 23,7 Nm 8000 /min-nál

Fék elöl: 298mm mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 230 mm mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/70R17

Gumi hátul: 140/70R17

Tengelytáv: 1425 mm

Hossz: 2115 mm

Végsebeség: 150 km/h

Yamaha
Kawasaki Ninja 250 R

Kawasaki Ninja 250 R

údaje

Hengerűrtartalom: 249 cm3

Max. teljesítmény: 33 LE (22 KW) 11000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 22 Nm 8200/min-nál

Fék elöl: 290 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/70 ZR 17

Gumi hátul: 130/70 ZR 17

Tengelytáv: 1400 mm

Végsebeség: 170 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár