hirdetés
2010-03-22 , Írta: Zách Dániel, Képek: archív
Bookmark and Share

hirdetés

Egy kicsit mindenből akar adni, ám egyik motorkategóriában sem tartozik a legjobbak közé a Kawasaki KLE500. A közel két évtizede bemutatott, soros kéthengeres blokk köré épülő típust nevezték már funbike-nak, sorolták a túraendurók gumikategóriájába, ennyi idősen viszont inkább az alacsony ár és a szükség szólhat mellette.

Az univerzálisnak titulált motorokkal több gond is van, de kezdjük inkább az előnyökkel. Aki többfunkciós gépet vásárol, sokszor nem tudja, pontosan mire is fogja azt használni, ezért minden klasszikus motorerényből szeretne egy kicsit. A hasonló keverékek rendszerint jól sikerülnek, de akad néhány kevésbé eltalált típus, mint például a Kawasaki KLE500.
A négy nagy japán motormárka legkisebbike 1989-ben mutatta be a hagyományos acél bölcsőváz köré épített KLE-t. A típus a megjelenése időpontjában még korszerűnek számított, hiszen soros, kéthengeres, hengerenként négyszelepes blokkja, ötven lóerő névleges teljesítményt nyújtott. Karaktere pörgős volt, és feszes futómű hangolása, illetve keskeny nyerge erősen szuggerálta a tempós kanyarvétel, és középtávú túrák lehetőségét.

Túraenduró vagy funbike? Ma már nem olyan égető a kérdés, inkább az ár dönthet a vásárlás mellett
 
A blokkot ismerhették már a vásárlók a GPZ500S nevű olcsó és sikeres sportos motorból, vagy az Z 450 LTD-ből, amely egy szintén eköré a motorblokk köré épített chopper volt. A motor a korai évjáratok idején több konstrukciós gyengeséggel is küzdött. Rendszeres jelenség volt például, hogy a nem megfelelő felületkezelésű vezérműtengelyek bütykeiről letöredezett a cementálás, ami ugyan nem mindig tette lehetetlenné a szelephézag helyes beállítását, de nem sok jót vetített előre az élettartammal kapcsolatban. A sorkettes Kawa teljesen jó műszaki állapotban is rendkívül magas fogyasztási értékeket produkál, ha alaposan kiforgatják a hat sebességi fokozatot és eleinte akadtak gondok a generátor forgórészével is.
A váltó sem volt tökéletes. A korai, 1991 és 1993 közt készült KLE500-asokon rendszeresen kiugrottak a fokozatok, ezért javasoljuk, hogy aki ilyen Kawasakit vásárolna, inkább keressen egy 1995. utáni, valamivel kiforrottabb példányt. A szolid modellfrissítés utáni gépeket a szögletesebb fejidomukról lehet felismerni.

Motorok Kawasaki KLE500
A modern soros kéthengeres előképe a Kawasaki ötszázasa. Elődje a GPZ-ben szolgált

A KLE a fékek terén sem nyújtott feledhetetlent, de ez csak akkor derült ki igazán, amikor a környező modellek - nevezzük őket funbike-nak vagy akár középkategóriás túraendurónak- közül több is dupla tárcsaféket kapott. Az amúgy tempós motorozásra alkalmas ötszázas elöl kétdugattyús féknyereggel szorítja egyetlen tárcsáját, melyet műanyag burkolat véd a szennyeződésektől és teszi lehetetlenné a hatékony hőleadást. Tehát le a burkolattal, és fel a fémhálós fékcsövekkel – így még javíthatunk valamit a helyzeten.

Az első KLE generáció 1994-ig változatlan volt

Fontos megemlítenünk, hogy a KLE nemcsak ötszáz köbcentis verzióban készült. Az osztrák és svájci piaci igényeknek megfelelően gyártottak négyszáz köbcentis, körülbelül tíz lóerővel gyengébb kivitelt, és létezik KLE250-is melynek tömege szárazon mindössze 146 kilogramm és a ZZ-R 250-ből is ismert soros kéthengeres gépecske harmincöt lőerőt teljesít ebben a típusban.

A magyar piacon ez a két modell fehér hollónak számít, és az ötszázasból sincsen túl sok. Az árak két-háromszázezer és egymillió forint körül szóródnak. Az alsó sávban sokszor a „csak hobbi célra” megjelölésű, tehát rendszám nélkül kínált vagy elhanyagolt és öreg példányokat kínálják, míg a csúcson a 2005-ben még egyszer újramaszkírozott, a Z sorozat formai elemeivel megfiatalított KLE-k tanyáznak. A két generáció közt lényeges különbség, hogy az újabb motorokat (KLE500-B) szabályozatlan katalizátorral tették alkalmassá az akkoriban érvényes Euro2 normák teljesítésére, így néhány lóerőt veszítettek teljesítményükből. Aki megelégszik a kisebb erővel az cserébe olyan Kawasaki funbike-hoz juthat, amelyre már UV álló műanyag burkolatok és festés került, így később éri el a régebbi KLE-ket sújtó plasztik repedezés és fakulás.

Motorok Kawasaki KLE500
2005-től a nagy sikerre debütáló Z sorozat jellegzetes vonalvezetésével próbálták piacképessé tenni a KLE-t

A megfelelő KLE kiválasztásakor figyeljünk a szelephangokra, mivel a zajos vezérmű a nem szakszerű karbantartásra utal. Nézzük meg a villahidak és a kerék merőlegességét és ellenőrizzük a kézi szivatót is, hiszen a bovdenházba beszivárgó nedvesség miatt megszorulhat a szerkezet és a napsugárzástól rideggé vált szabályozó kar egyszerűen eltörhető.
A Motorrevü használtmotor tesztjeiben már hagyomány, hogy a típushibák felsorolása után körültekintő vásárlásra buzdítunk. Ezúttal azt javasolnánk, hogy aki a Kawasaki KLE500-hoz hasonló motorkerékpárt keres, próbáljon ki több alternatívát is, majd vegye meg azt, amelyik a legjobban tetszett.

Egyszerű, könnyen szervizelhető konstrukció
Sportos kéthengeres motor
Megoldott alkatrészellátás

Kényelmetlen nyereg
Gyenge fékek

Címkék:  használt motor , 500 , kle , kawasaki , teszt


2011-07-24 10:55:27

Immáron 5. éve használok egy újonnan vásárolt KLE-t.
Hétköznapi ingázásra használom, de évente legalább egyszer, van úgy hogy többször is nagy túrákat teszünk az alpesi hágókon.
Valóban, az elmúlt 20 év alatt sokat változott a piac és a kategóriák célirányosabbak lettek, de a KLE megőrizte univerzális mivoltát.
Városban használva szeretem a karcsúságát és a magas üléspozícióját.Fordulékony. Az endurós felépítésének köszönhetően az igen rossz magyar utakat - akár földút, akár kátyús és folt hátán folt aszfalt - jól tűri.Kényelmes.
Az alpesi túrák során elegendőnek bizonyul a kis 500-as blokk.Megfelelő lendülettel mozgatja a megpakolva, pilótával közel 300 kilós tömeget. Ilyenkor nekem 4 litert fogyaszt, szemben az itthoni 5 literes fogyasztással.Az ülés ilyen hosszú távon túl keskeny és puha, töri az ember ülepét. 100-120 km után már fészkelődni kell, hogy elviseljem.
A fékek jól dolgoznak, előrelátó és normális használat mellett.A hágókon se volt gondom vele, a motorfék alapból masszívan lassítja a motort lefelé.
Mindenféle időjárási körülmények között jól használható. Én michelin anakee gumikat használok.Száraz úton jól fogja ezt a nehéz motort és koptatóig dönthető (megfelelő minőségű úton!), nagy esőben pedig biztonsággal irányítható.
Apróbb kényelmetlenségek azért adódnak használat során.3500-as fordulat alatt tartósan használva zsiböleltja a jobb csuklót. Túra során a gyári plexi sokszor kevés, tartós nagyobb sebességű haladáskor a menetszéllel birkózni kell, de korántsem annyira mint egy csupasz motoron. Az utángyártott magasított túraplexi megoldást nyújthat.
Összességében ez a motor -szerintem- egy jól sikerült darab, megbízható konstrukció.A Z750-esre maszkírozott fejidom férfiasabbá változtatta a megjelenését.Arányaiban szerintem nagyon mutatós.
Meg vagyok vele elégedve és nagyon szeretem

2010-06-01 15:08:42

A képek és a leírtak alapján kicsit úgy tűnik nem, hogy nem vezettél de nem is láttál még ilyen motort. Csak rágugliztál a KLE kulcsszóra és egy szép csokorba szedted a róla szóló infókat, megszórtad pár közhellyel és a képek alapján szemre megállapítható „tényekkel” amikből messzemenő következtetéseket vontál le.

Nekem is ilyenem van, pont az átkos 92 es évjáratú. furcsa módon a váltója sose dobta ki a fokozatot, a szelephézagot mindíg sikerült jól beállítani és a fogyasztás is megáll 5 liter körül hosszú távon. Érted? Hosszú távon! Mert igenis kényelmes túragép. Nyáron minden hétvégén vele ingázom Pécs és Dunaújváros között. 4,5 litert eszik és zaj, csörgés és probléma mentes.Megjártam vele Dunaújváros – Debrecen - Dunaújváros távot egyhuzamban erőltetett menetben és nem haltam bele, nem vágott ketté a keskeny nyereg. Természetesen elfáradtam és elzsibbadt a mancsom de közel sem néztem ki olyan szarul, mint ahogyan a leírtak alapján kellett volna.

Túraendúróként szerintem nagyon is alkalmas akár hosszabb aszfaltutas túrákra. A sportmotorból érkezett blokk szépen hajtja a levegős első villa ( amit elfelejtettél leszólni, biztos kimaradt a gugli listából ) frankon beállítható és a magas has de mégis relatíve alacsony üléspozíció miatt a kellemetlen útakadályok ( mint a padkák járdaszigetek kisebb lépcsők ) amik esetenként elválasztanak a legjobb parkolóhelyektől simán leküzdhetőek. Terepre tényleg csak szükségből vinném, mert elég nehéz, 200 kiló ( látom a gugli csak a 250 esnek a súlyát dobta ki ), viszont városi partizánkodásra, aszfaltutakra jó. Persze a megfelelő szélvédővel.

Hu csak egy féktárcsája van. Nagy kaland. Viszont az akkora mint egy malomkő. És nem hiányzik, hogy 2 pár fékbetétet kelljen vennem.

Rendben van öreg szutyok de egy végtelenül szerethető öreg szutyok ami igenis jól használható a mindennapokban, aszfaltos túrákon. Kezdő motorosoknak is kiváló, meg tudja mutatni a motorozás több irányát ami alapján már el tudod dönteni merre mégy tovább a következő gépeddel. Vagy megtartod. Mint én. Jó ez nekem. Elég.

2010-04-10 18:37:45

Igen, volt Exceed-em, viszont kínai motor és japán motor között óriási különbség van.
2 dologról szól a történet:
az 1ik hogy rengeteg időd van a szerelésre (nem minden típus problémás), de nincs sok pénzed (veszel egy motornak látszó tárgyat), a másik pedig hogy
rengeteg pénzed van, de csak motorozni szeretnél (veszel egy motort).
Talán azért lehet ez a dolog, mert a kínaiak nem foglalkoznak az elkészült termékkel (nem értik mit-miért), míg a japánok szigorúan letesztelik amíg eljut a fogyasztóhoz (ha kell harakiri...).

A meló dolgot viszont nem értettem, bocsi.

2010-04-01 13:27:20

Verpe! Köszi az infókat, Téged már láttalak videón is. Ahol dolgozol, nincs felvétel?! Jó melónak néz ki így leírva..... Van 1 kérdés is a végére. Neked volt előtte az Exceed -ed?

2010-03-30 10:10:33

A cikk jó, és jól össze van foglalva a lényeg.
Alapvetően szép és jó motor ez a KLE.
Fogyasztása fordulatszámfüggő, ami azt jelenti hogy 4,5 litertől felfele, és már ennyivel is lehet dinamikusan haladni vele.
Aszfalton nagyon stabil a gép és könnyen lehet vele manőverezni, a rugóútjai nagyon komfortosak.
A fékek akkor gyengék (alap esetben), ha nagyobb sebességű és tartós fékezésről van szó, amúgy átlagos fékezésre elegendő.
Rezgésekből kevesebb van mint egy 1 hengeresen, a blokkja szereti a magas fordulatokat, és közép tartománytól felfele csal vigyort az arcra.
90-es utazót szereti, fölötte már nagy szél van (esetleg magasabb plexivel jobb, létezik utángyártott).
150km-nél nagyobb távolságot (alapesetben) nehéz kivitelezni vele pihenő nélkül, mert az ülésén csak ennyit lehet kibírni.
Súlya tekintélyes:200kg, ami miatt kettős személyisége van, városban-terepen kicsit sok, országúton jól jön.
Terepen nagyon kell a súlyára figyelni, mivel idomosabb mint egy enduró (borulásnál sérülékenyebb és drágább).

Megbízható, szerethető konstrukció!

Annak ajánlom, aki szereti a sportosabb motorkarakterisztikát (nem 1 hengeres), és egy naked gépről ülne át egy 'túraenduróra'.

2010-03-25 18:55:56

én is gondolkodtam kellene venni egy endurot

2010-03-25 08:26:01

Azért annak nagyon bírnék örülni, ha lenne a túragép mellett valami ilyesmi, amivel lemerészkedhetek a betonról.

2010-03-23 19:17:27

nekem kicsit lagymatag, de hát kinek mi

2010-03-23 12:18:34

Szerintem nem rossz. Egy ismerősöm ilyet hajt már 5 éve, és nagyon szereti.

2010-03-23 09:22:00

Hát, ez jól le lett húzva, tényleg ennyire rossz lenne? Nekem pedig így külsőre tetszik, az újabbak fejidoma kísértetiesen emlékeztett egy Z750 -ére nem?

2010-03-22 19:05:49

Mikor elkezdtem motort nézni, először olyan GPZ-t akartam venni, ami ilyen 500-as motorral szolgál. Nagyon tetszett, de aztán jött a GéPeZet, és nyert!

2010-03-22 18:39:14

egyik ismerősömnek van ilyen motorja ö meg van vele elégedve, egyaránt használja kövesúton és földúton

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kawasaki KLE500 2005-

Kawasaki KLE500 2005-

údaje

Hengerűrtartalom: 498 cm3

Max. teljesítmény: 45 LE (33 KW) 8300/min-nál

Max. forgatónyomaték: 41 Nm 7500/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 230 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 - 21

Gumi hátul: 130/80 - 17

Tengelytáv: 1500 mm

Kawasaki
Kawasaki KLE500 1991-
 Kawasaki KLE500 1991-

Kawasaki KLE500 1991-

údaje

Hengerűrtartalom: 498 cm3

Max. teljesítmény: 50 LE (36 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 45 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 230 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 - 21

Gumi hátul: 130/80 - 17

Tengelytáv: 1505 mm

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár