hirdetés
2009-07-13 , Írta: Somorjai István
Bookmark and Share

hirdetés

Klasszikus, mégis modern. Kicsit chopper, kicsit cruiser, kicsit power. Mi az? A megoldás: az Eliminator. A Kawasaki különös öszvérének 250-es változata hihetetlen karriert futott be Európában, sőt, a mai napig nem ment ki a divatból.

Fura szerzet az Eliminator. Alaposan szemügyre véve az embernek olyan érése támad, mintha egy kevésbé tehetséges, ám rendkívül kreatív, amatőr motorépítő készítette volna. A motor légies első fele nincs teljesen összhangban a masszív hátsó résszel, de van valami, ami teljes mértékben felborítja egy custom gépről kialakult képet: ez a blokk. Egy pörgős, vízhűtéses, két vezérműtengelyes, soros kéthengeresnek semmi keresnivalója sincs egy ilyen stílusú motorban, sokkal jobban illik, az – amúgy később megjelent – ZZR250-esbe. Mindezek után szinte felfoghatatlan, hogy válhatott kultikus típussá az EL250. Tán pont emiatt? Márpedig azzá vált, és ennek köszönhetően több mint 15 évig meg is maradt a Kawasaki modellpalettáján. Sőt, különböző hengerűrtartalmú verziók jelentek meg belőle 125-től egészen 1100 köbcentiméterig összesen tíz lépcsőben, a nagyobbak nem is két-, hanem négyhengeres motorral. Ezek többsége nem ismert nálunk, hiszen alig került ki egy-egy belőlük a japán szigetország belső piacáról.

Kawasaki EL250 Eliminator
Kawasaki Eliminator - pörgős, sorkettes chopper

Gyakori hibák
Az Eliminator – többek között – megbízhatóságával csábította magához rajongóit. Nagy pörgési kedve ellenére a kis blokk igencsak megbízhatónak bizonyult. A – főleg hidegen – hallható zörgő, kopogó hangok szinte az akkori Kawasakik védjegyének számítottak, mai füllel kissé ijesztőek ugyan, de nem feltétlenül utalnak hibára. Ha mindig rendesen bemelegítették, akkor olajat sem fogyaszt. Idősebb, sokat futott példányoknál a kuplung megcsúszása szokott jelentkezni, aminek javításánál a kuplunglamellákon kívül a nyomórugókat is érdemes kicserélni. Az egyszerű elektromos rendszer nem rejteget sok hibalehetőséget, hacsak a motor korábbi tulajdonosainak egyike nem bolygatta meg azt mindenféle kiegészítő lámpák felszerelése végett.

Kawasaki Eliminator műszerfal
Akár egy igazi chopperen: krómozott műszerek és visszajelző lámpák. A 16000-ig kalibrált fordulatszámmérő azonban furcsa

Kawasaki Eliminator karburátorokGyenge pontnak számít viszont az üzem-anyagellátó rendszer. A benzincsapban nincsen vákuumos biztonsági membrán, a nyitva felejtett csap miatt a benzin útját csak a tűszelep zárja le. Ha a karburátor belsejében a tűszelep háza kopott, és emiatt nem zár jól, akkor a motor túl sok benzint kap, nehezen indul, beköpi a gyertyát, extrém esetben a benzin akadálytalanul folyik ki a szabadba. Konstrukciójánál fogva ez csak a komplett porlasztó cseréjével orvosolható, annak ára újonnan csillagászati összeg, használtan csak egyszerűen drága. Természetesen ez megelőzhető a porlasztók rendszeres és szakszerű karbantartásával. Még egy apró, ám igen bosszantó hibát jegyezhetünk meg. A szívató vezetékét úgy vezették el, hogy egy helyen, a tank alatt kis „hasa” van, amiben eső után megáll a víz, és bovden berohad. Szívató nélkül pedig elég nehéz életre kelteni a motort, pláne hosszú állás után.

Benzincsap
A benzincsap szép, de nincs benne vákuumos biztonsági szelep

Mindezeken felül, bármi hiba jelentkezik ezeknél a motoroknál, mind abból ered, hogy a tulajdonos megpróbál spórolni a karbantartáson, vagy otthon, házilag bütyköli a motort. Például a vezérműlánc cseréjének elmulasztása annak szakadását vonhatja maga után, ami a blokk súlyos károsodásához vezet. Ez nagyjából 50-60 ezer kilométernyi mostoha bánásmód után szokott bekövetkezni.

Eliminator extrák
Házilag készült extrák (például országúti lábtartók) sok Eliminatoron vannak

Összegzés
Az EL250 kitűnő hétköznapi és túramotor, ami tökéletesen alkalmas kezdők első motoros szárnypróbálgatásaira. Mára nehéz keveset futott, átalakításoktól mentes példányt találni. Megbízható forrásból mégis érdemes lehet Eliminatort vásárolni, hiszen a pörgős kis motorral hajtott egyedi stílusú motor felejthetetlen élményekkel ajándékozza meg azt, aki gondját viseli, és tisztességgel elvégezteti rajta a szükséges karbantartási munkákat.

Előnyei
  • Hosszú életű motor
  • Alacsony ülésmagasság
  • Erőteljes stílus

Hátrányai
  • Üzemanyag-ellátó rendszer hibái
  • Sok a rosszul karbantartott példány
  • Berohadó szívató bovden


 
V blokkos Eliminator

Kawasaki VN250

1998-tól kezdve a soros kéthengeressel párhuzamosan futott a VN250, szintén Eliminator becenévvel. Ez a modell sokkal összeszedettebb külsővel rendelkezik, mint az EL, és a hűtőbordákkal csinosított kéthengeres V motor látványa is jobban illik egy valódi cruiserhez. A VN250-et a mai napig gyártják.

Olvasói tapasztalatok

Jankowska Radka
2001-ben vettem egy 13 éves, 13 ezer kilométert futott, megkímélt Eliminator 250-est. 3,5 évig folyamatosan használtam, összesen 40 ezer kilométert tettem meg vele, néha elég mostoha körülmények közt. Ez volt az első motorom. Csak ajánlani tudom tanuló motornak, mert könnyen vezethető, megbocsátó, igénytelen szerkezet, ami csak egy kis benzint, olajat, és a kopó részek cseréjét kéri tulajdonosától. Fogyasztása alacsony, és nem eszi az olajat. Egyetlen hibája a gyengécske erőforrás, vagyis annak alacsony végsebessége: a 120 km/h-át csak néhanapján sikerült kisajtolni belőle, és az emelkedőkön néha érezni lehetett, hogy szenved szegény. A kis cruiseren az utasnak is viszonylag kellemes helye van, de hosszú távra nem ideális. Mind mindennapi közlekedésre, mind túrázásra remek társ, és remek női motor, alacsony súlypontja és könnyű súlya miatt.

Kertész Richárd
2001-ben vásároltam, 330 ezer forintért egy 1988-as évjáratú, Eliminatort. Az órában 20500 km-rel, gyári fényezéssel, pici sérülésekkel, sufni-tuning kipufogóval, taknyos villaszárral, kopott gumikkal. Az első szezonban 12 ezer km-t nyomtam bele. Azóta a feleségemé lett, de én magam is szívesebben nyúzom városban, mint a sajátomat VTR-emet. A km-óra most 49000-t mutat. A blokkja csörömpöl egy kicsit, amit a vezérműlánc okoz. A telószimmeringek cseréje nem okozott nagy költséget, annál inkább a karburátorban található tűszelepek. Ezeket csak Japánból tudtam megrendelni. A kormánycsapágy cseréjét is saját kezűleg hajtottuk végre, mint szinte minden javítást a motoron. Viszonylag egyszerű szerkezet lévén nem csak motorozni tanultam meg vele, de a karbantartásról is széles tapasztalatokat szereztem. A gyújtáskapcsoló érintkezéseinek megcsiszolásával tudtam az időnként felmerülő „se kép, se hang”-problémát orvosolni. Gyengélkedő akkumulátorral nem szabad az indítást megpróbálni, mert hajlamos a gyertya beköpésére, annak tisztítása pedig időigényes művelet, mert le kell venni az üléseket, a tankot, és hosszú szárú, kisméretű (16-os) gyertyakulcs is szükséges hozzá. Azt, hogy valójában hány km van a motorban, csak a Jóisten tudja. Olajat nem fogyasztott soha, a vizet nem forralja.

Címkék:  kawasaki , használt motor , eliminator


2010-08-12 21:09:19

Ez a műszerfal melyik évjáraton volt? Csak mert nézegettem '91-'93-as évjáratokat, és ott csak egy kilóméteróra volt... (Kezdő motornak szánnék egy ilyet, valami szépet, NO-ból behozva, fejidommal.

2010-03-26 10:24:39

illuminátoros rambó-babaNekem a konkurencia ebbe a kategóriába eső termékei sokkal jobban bejönnek,kidolgozottabb,strapabíróbb,szebb,jobb és igénytelenebbet is választhatsz...

2009-11-26 11:41:51

Szerintem kezdő motornak tökéletes. Nem eszik sokat, alacsony, bírja a strapát, meg nem kerül egy vagyonba.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kawasaki EL250 Eliminator

údaje

Hengerűrtartalom: 248 cm3

Max. teljesítmény: 40 LE (30 KW) 12500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 23,5 Nm 10000/min-nál

Gumi elöl: 100/90-17

Gumi hátul: 140/90-15

Tengelytáv: 1490 mm

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár