hirdetés
2010-09-13 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

A Kawasaki az utóbbi időben fokozott figyelmet fordít a folyamatos vásárlói utánpótlásra. Évekig nem kínált a legalsó kategóriákban belépő szintű modellt, aztán megjelent a Ninja 250 R a sportmotor rajongóknak, majd a „városi” KLX250 és a KLX125. És most itt áll még egy újdonság a ZX130 Kaze.

- Jééé, egy Innova! – kiáltottunk föl, amint megpillantottuk. Igaz, ami igaz, nagyon hasonlít rá már elsőre is. Hát még, amikor a műszaki tartalmat és megoldásokat is szemügyre vesszük! Elöl-hátul nagyméretű, 17 colos kerekeken gördül, vonalvezetése, burkolatai is hasonlóak a világ legnagyobb mennyiségben gyártott Hondájához. Vagy ha úgy tetszik, a Suzuki Addresséhez. Az amúgy is letagadhatatlan a rokonság még nyilvánvalóbbá válik, amikor felfedezzük, hogy ez a modell is négysebességes, körváltós, röpsúlyos kuplungos. Ez a műszaki csomag nyerő a világ nagy részében, egész Dél-Kelet-Ázsia gazdasági életének, közlekedésének súlyát viseli állítási lehetőségeket nélkülöző rugóstagjain.

Motorok Kawasaki ZX130 Kaze
További képek a galériában!

És most megjelent a Kawasaki kínálatában is. Igaz, más szerepet szánva neki, minthogy családokat, malacokat, tyúkokat és egész műhelyeket szállítson. A ZX130-at a Kawasaki tulajdonosoknak szánják második motornak, depójárműnek, hétvégi telekjárónak, vagy kezdő motornak olyanoknak, akik már előre a márka elkötelezett hívei. Az elképzelés létjogosultsága a motor próbaútjának első kilométere alatt megerősítést nyert. A visszapillantó tükörben láttam, hogy egy zöld sportmotor követ. Mögém állt és a nyakát tekergetve nézte, ez vajon miféle Kawasaki szerzet? Végül nem bírta ki, mellém állt a ZX10-R, és jöttek a kérdések: mi ez, hol lehet kapni, mennyibe kerül, és mióta létezik egyáltalán, és hogy „ez mennyivel jobb lenne városban.”

Motorok Kawasaki ZX130 Kaze

Így jöjjön be mindenkinél a Kawasaki elképzelése! Ennél jobbat városban elképzelni sem lehet: a 17 colos kerekek az összes aszfalthiányosságot kigördülik, a keskeny gumik nem vesznek tudomást a nyomvájúkról. Képes szinte derékszögben befordulni a kocsik közé (1,9 m sugarú körön megfordul), hogy immáron legálisan előreguruljon a lámpáknál, majd zöld jelzésre 10 Nm-es nyomatékát és majdnem 10 lóerejét bevetve elsőként elrajtolva könnyedén maga mögött hagyja a többieket.

Motorok Kawasaki ZX130 Kaze
Ezúttal nem fűzött, hanem öntött a felni. A szimpla tárcsafék és a kétdugattyús féknyereg elég fékezőerőt biztosít

Igaz, eleinte a levegőt markolássza a bal kéz a kuplungot keresve - ami nincs, pontosabban van, de röpsúlyos, tehát magától dolgozik. Aztán ott van a négysebességes körváltó, amely furcsa lesz a hagyományos motorokhoz szokott vezetőnek, ugyanis az összes fokozat lefelé található rajta. Hogy éppen melyikben vagyunk, azt a műszerfal kijelzőin láthatjuk, ahol minden fokozat egy külön lámpát kapott. A röpsúlyos kuplungnak köszönhetően lefulladni nem lehet vele, ha lámpához érve négyesben maradt, akkor is el tud indulni, persze a tempó meglehetősen öreges lesz ekkor. Visszaváltogatni nem kell, mert álló helyzetben (!) a négyes után - szintén lefelé – az üres következik, és kezdődik minden előröl. Az üres fokozatra szinte csak akkor van szükség, ha a szivató miatti magas alapjárat zárja a kuplungot és mászni kezd a motor. Üzemmeleg állapotban álló helyben szépen elketyeg egyesben, gázra pedig azonnal, késlekedés nélkül indul. Számoljunk azzal, hogy felfelé váltás helyett egyszer-kétszer majd visszakapcsolunk megszokásból, szerencsére nincs akkora motorfék, hogy megcsússzon a hátsó kerék.

Motorok Kawasaki ZX130 Kaze
A műszerfal kijelzői nagyméretűek. Minden sebességfokozathoz külön lámpa jár

A váltókar finom lenyomásával csúsztatni még kuplungkar nélkül is lehet, ugyanis mielőtt beugrana a választott sebességfokozat, a váltó nyitja a kuplungot.

Az üléspozíció a váz építési módja miatt amolyan robogós, az ülésen elfér mögöttünk életünk párja, de szállítható ott gúzsba kötött élő malac, kecske, vagy tucatnyi, lábainál füzérbe fogott baromfi is. Néhány tyúkot az ülés alatt lévő tárolórekeszben is elrejthetünk. Szerencsére itt nem az ülés alá tették az üzemanyagtankot, mint a Innovánál, ezért valóban használható térfogat áll rendelkezésünkre. Ha már az üzemanyagtankot említettük: a ZX130-nál nagyon szellemesen oldották meg a betöltőnyílás elhelyezését. A gyújtáskulcs elfordításával lámpa alatti burkolat felpattan, feltárva a tanksapka rejtekhelyét, amelyen keresztül 3,8 liter üzemanyagot tölthetünk a motorba. Ez körülbelül közel 200 km megtételére elegendő mennyiség!

Motorok Kawasaki ZX130 Kaze
Mivel a tank nem az ülés alatt búvik meg, helyén nagyméretű tárolórekeszt alakítottak ki

A futóműtől nem kell csodákat várni, elöl hátul 8 cm áll rendelkezésünkre, hogy elnyelje az útegyenetlenségek hatását, a futómű csillapítása mérsékelt. A fékek kielégítő hatásfokkal teszik a dolgukat, a hátsóba elég keményen bele kell taposni éles helyzetben, de mint mindig, az előrelátás és a defenzív vezetés nagyon jó fékkiegészítő.

Motorok Kawasaki ZX130 Kaze

Meggyőző a ZX130 alapfelszereltsége is: utaskapaszkodó, oldal- és középtámasz, berúgókar és önindító. Apropó, oldaltámasz… a visszahúzó rugó már akkor is felcsapja a sztendert, ha éppen hogy csak lekerül róla a súly. Ehhez egyetlen centiméternél jobban meg sem kell dönteni a motort. E ténnyel akkor szembesültünk, amikor egy közepesen erős szélroham következtében felborult a zöld szépség. Érdemesebb a középállványt használni...

Összegzés:

a ZX130 a szokásos 125-nél öt köbcentivel nagyobb térfogatán kívül semmi nagy újdonsággal nem szolgál, szinte mindenben az ötvenmillió eladott hasonló típus jól bevált receptjét követi. Kifejezetten alkalmas városi szaladgálásra de ha valaki megelégszik a maximális 110 km/órás vég- és 100 km-es utazósebességgel, annak tulajdonképpen mindenféle motoros célra megfelel.

Címkék:  kawasaki , zx130 , kaze , teszt


2010-10-21 17:54:12

így elmondhatják,hogy az ö motorjuk nagyobb,mint az innova Amúgy ázsiába csak ilyen jellegü motorokat látni,a világ többi részén meg fanyalognak....Mondjuk én is inkább egy rs125 nyergében szégyenkeznék

2010-09-24 06:59:30

Nem lett volna túl sok. Biztos hónapokig tartó szorgos kutató munka volt ezt így, ilyenre kiszámolni...

2010-09-18 16:42:20

Ennyi pénzért nem értem, miért nem bökték kicsit nagyobbra a hengert? 150ccm már túl sok lett volna?

2010-09-15 14:13:44

Szegény ZX130 nagyon csúnyára sikerült, de attól mondjuk még működhet jól...

2010-09-14 18:33:53

Végre egy új Kawa, amit az én öreg kawám is körbe röhöghet.

2010-09-14 11:04:05

Én meg a fejenként 10 KTM-től alig férek amit a múltkor hoztunk el tesztelni, szóval nem kell....

2010-09-14 08:14:03

Pontosan oda, már, ha az R1 mellé még be tudom suvasztani

2010-09-14 06:27:23

Ott mindjárt a Teneré mellett?

2010-09-13 15:53:01

A ZX14 mellé jó lesz bevásárlómotornak...a képzeletbeli garázsomba

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kawasaki ZX130 Kaze

údaje

Hengerűrtartalom: 130 cm3

Max. teljesítmény: 9,8 LE (7,2 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 11 Nm 5500/min-nál

Gumi elöl: 70/90-17

Gumi hátul: 80/90-17

Tengelytáv: 1250 mm

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár