hirdetés
2010-12-14 , Írta: Markó István, Képek: Husqvarna
Bookmark and Share

hirdetés

Mit tudhat egy Forma–1-es motortervező az egyhengeresekről? A BMW szerint nagyon is sokat, ezért egykori versenymotor részlegük vezetőjére bízták az új csodafegyver, a 449-es széria blokkjának megtervezését. Jó döntés volt.

A BMW egyre nagyobb erőket mozgat meg annak érdekében, hogy a három éve megvásárolt, de még ma is Olaszországban működő Husqvarna Európa legjelentősebb krosszmotor és enduró márkájává váljon. Eddig 40 millió eurót költöttek a cégre, és visszacsábították az Apriliától Raffaele Zaccagnini dizájnert, akinek a vagány SXV-RXV páros formáit köszönhetjük.

A jövő évi kollekció bemutatóján, az olaszországi Fanóban nem voltak kevésbé érdekes modellek, hiszen a TE 250 és a TE 310 kiváló tömeg-teljesítmény aránya miatt híres, míg a TE 449 endurót és a TC 449 krosszmodell vadonatúj szívét a BMW Forma–1-es részlegének egykori vezető motortervezője, Ralf Kleid alkotta. Az új gépek megjelenése maga az összetéveszthetetlen extravagancia. Oldalidomaik egyetlen darabból készülnek, mindkét 449-es olyan, mint valami gyártásba soha sem kerülő gépábránd, de menet közben kiderül, nem öncélú húzás volt az új forma megalkotása.

Motorok Husqvarna TE250

A 2011-es modellévre minden Husqvarna-modell Magura SX kormányt kapott, a fékeket és a kuplung munkahengert a Brembo szállítja, de az igazán ínycsiklandó falat a motorok másik végén található, ugyanis minden gép Akrapovic kipufogóval gördül le a szerelőszalagról. A TE-khez gyári tartozékként adják a versenydobot, amúgy utcai Euro–3 minősítésű kipufogóval kerülnek a kereskedésekbe. Ez a bátor lépés nem csak a Husqvarnákat teszi vonzóbbá, de egyúttal azt üzeni, a szlovén kipufogóspecialista már nagy tételben képes a világszínvonalra. Az összes modell mart kerékagyakat kapott, tehát erre sem kell költenie az amatőr versenyzőnek. A fejlődésben bizonyára jobban örülnek majd annak, hogy már a Huskik kormányán is ott a mágikus gyújtástérkép-választó gomb, így egyetlen mozdulattal változtatható a motorok viselkedése.

Motorok Husqvarna TE449

TE 449/TC 449
A TE 449 próbájához egészen különleges körülményeket alakítottak ki a tesztpályán. Szinte az összes szélsőséges, gyors, lassú, köves, oldalazó, katlan, árkos körülmény előfordult ezen a vérbeli endurós ösvényen, hogy a gyár új büszkesége mindenhol megmutathassa, mire képes. Csapatunkat Juha Salminen hétszeres enduró-világbajnok vezette, tehát a megfelelő tempó az időközben rosszra forduló időjárás ellenére garantált volt. Az első oldalazón máris elmentem három pilóta társamnak és verettem tovább, majd egy gyors murvás szakasz várt ránk. A végsebességet sajnos nem tudtam kipróbálni, de biztos jóval 100 km/h fölött van. Miután szűk jobbossal bevágtunk az erdőbe, köves ösvényeken terelgettem tovább a 449-est. Nem pattogott összevissza, pont arra haladtam, amerre szerettem volna. Szűk katlan következett. Tartottam is tőle, hogy elakad a lábam a partoldalakban, mivel a váz első látásra szélesnek tűnt, de tévedtem. Egyszer sem csaptam oda a csizmám, ami őszintén meglepett és meggyőzött arról, hogy a formabontó megjelenés nem ment a használhatóság rovására. Egy újabb tempós rész, de most erdei úton. Itt az új blokkról derült ki, milyen egyenletesen adja le erejét. Aki tapasztalt pilótaként ül a TE 449-re, hamar keresztbe meri majd rakni.

Motorok Husqvarna TE449
A pörgős, két vezérműtengelyes blokk sok mindent örökölt a BMW G 450 X-től

A Husqvarnánál ismét mertek valami szokatlant és rendhagyót alkotni. A 449-esek idomai alatt található új csőváz nem szokványos forma, de egyértelműen stabilnak és jól irányíthatónak bizonyult. Múlhatatlan érdemei vannak a Kayaba gátlóknak, a Brembo fékeknek és annak, hogy a motorok minden kezelőszerve pontosan kézre, illetve lábra áll.
Korlátlan mozgást biztosít a kanyarodáskor való helyezkedésnél a villanyaktól a hátsó sárvédőig érő ülés, mivel az üzemanyagtartály a légszűrőház megszokott helyén – vagyis az ülés alatt – van. Ezúttal tehát a légszűrőház került felülre.

Motorok Husqvarna TC449
A TC449 tanksapkáját az ülés mögött helyezték el

Szándékos ez az elhelyezés, hiszen így alacsonyabb a gép súlypontja, ami könnyebb irányváltást és jobb tapadást biztosít a 113 kg-os TE-nek. A motorblokk hátsó felfüggesztésén és a lengővilla tengelyén helyezték el az első lánckeréktengelyt, vagyis a lánc egy vonalban van a lengővilla forgáspontjával, ergo a lánc feszessége nem változik. Nincs szükség a szokásos 2-3 cm lánclógásra sem, így kisebb az esélye annak, hogy egy felverődő kő vagy faág félrevezeti a láncot.

A tesztek végén már-már a 230 V-os csatlakozót kerestem a motoron, hiszen akár egy villanymotor, szinte alapjáratról jól használható, egészen a magasabb tartományokig nincs benne lyuk. Ebben nagy szerepe van a jól hangolt Keihin befecskendezőnek és annak, hogy a blokk rezonanciái csak nagyon kismértékben jutnak el a vezetőhöz. Úgy látszik, érdemes volt leszerződtetni azt a Forma–1-es mérnököt.

Motorok Husqvarna TC449
Minden 2011-es modellt Magura SX kormánnyal szerelnek

A TC 449 indítása nem okozott problémát, mivel önindítós. Viszlát, lefulladás miatt elvesztett futamok! A nagy krosszgép nyúzása közben alaposan kipróbáltam a Soft és a Hard programot. A gyengébb verziót sem hívhatjuk lúzer fokozatnak, sokkal inkább hasznos beállítás kemény, csúszós pályákon. A TC ilyenkor nyugodtabban reagál a gázparancsokra, de elég erős marad.

Motorok Husqvarna TC449
A 449-esek közös újdonsága a lengővilla fölött elhelyezett himbarendszer, mely védettebb és nagyobb szabadmagasságot biztosít

A Hardra kapcsolva azonban mintha visszaülnék a tomboló villanymotorra. Ilyenkor nem lehet büntetlenül tekergetni a gázkart, mert az hamar megbosszulja magát. Eddig csak a motorról áradoztam, de a vázra és a hozzá csatlakozó Kayabára sem volt panaszom – nekem elfogadható bázisnak tűnt (kinek a kemény, kinek a puha jön be). A TE és a TC 449-es között csupán a futómű eltérése – az enduró lágyabb, a krossz feszesebb – és a súlykülönbség tűnt fel. Amúgy mindkét gép váltója rövid úton, pontosan kapcsolható, a TC öt-, a TE hatfokozatú. Az én stílusomnak jobban fekszik a feszes gátló, így a TE kicsit orrtolósnak tűnt, viszont az erdőben – ahova Juha vezetésével mentünk 2-3 tesztkörre –, a köveken és a mély nyomokban bizonyított a lágyabb hangolású TE is.

TE 250/TE 310
Lehet esélye Dávidnak egy alaposan kigyúrt, ráadásul okos Góliáttal szemben? Ez a kérdés foglalkoztatott mindenkit, mielőtt a kisebb modellekre ült. A TE 250-es épp olyan büszke lehet karcsúságára, mint volt korábban a TC, vagyis a negyedliteres krosszgép, hiszen a 2010-es évjárattól az enduróban is a világ legkönnyebb negyedliteres blokkját találjuk, persze itt hatfokozatú váltóval, kiegyenlítőtengellyel, illetve más injektorprogrammal és a berugókar mellett természetesen önindítóval.

Motorok Husqvarna TE250
A két kisebb TE modell közös alapokon nyugszik, a legfontosabb különbség a nagyobb henger a 310-esen

A 250-es külseje ráncfelvarrást sem kapott, viszont megnövelték az üzemanyagtartályt, így érezhetően nőtt a gép hatótávolsága. A kulturált hangért és a rendszámoztatás lehetőségéért néhány lóerőnyi teljesítménnyel fizetünk, de a motor mellé csomagolt, nyitott kipufogó felszerelése után sem kell félelmetes menetteljesítményre számítanunk, így ezt a motort kezdőknek ajánlanám inkább.

Motorok Husqvarna TE250
Mint minden TE modellhez, ezekhez is kétféle kipufogót csomagol a Husqvarna, egy utcai és egy nyitott verseny dobot egyenesen au Akrapovictól

A TE 310 csupán nagyobb hengerében különbözik a 250-estől, olvashattuk a sajtóanyagban, mielőtt a „mindent bele” felszereltségű, vagyis kellemesen ordító verseny Akrapoviccsal szerelt példányra ültünk. Tény, hogy a meredekebb felfeléken lesz némi erőhátránya a vele egy kategóriába sorolt 450-esekkel szemben, de máshol mindenkit elverhet jó irányíhatóságának és kis tömegének köszönhetően. Kezelőszervei jól beállíthatók, az üléspozíció kiváló, és nyugodtan nevezhetjük etalonnak a pontosan adagolható, hatékony Brembo fékeket, illetve a könnyen, de precízen használható, hidraulikus Brembo kuplungot.

Összegzés:

Rövid idő alatt a legnagyobb összhangba kerültem az új Husqvarnákkal, ami még versenyzőként sem szokványos dolog. Megpróbálhatjuk elemenként kideríteni a forradalmi 449-esek titkát, de azt hiszem, fontosabb a részletekből összeálló élmény és a magabiztos teljesítmény, amire ezek a négyötvenesek képesek.

A nyeregben: Markó István
A Romet Poni, a Simson, majd egy százhuszonötös MZ és a jó öreg 175-ös CZ alapozták meg a harminckét éves Markó István motorszeretetét, majd évekkel később, az ezredfordulón bukkant fel az első osztályú magyar enduróbajnokság mezőnyében vendégtesztelőnk, Markó István. Hat magyar bajnoki címet szerzett Enduró kategóriában, egyet Endurokrosszban, sokáig Suzukival, RM250-nel, DR-Z 400-zal és RM-Z450-nel ment. Az elmúlt években indult néhány Eb-futamon, melyeken többnyire 9–12. helyezést szerzett, sőt három alkalommal még a híres Six Days enduróversenyen is megmutathatta magát. 2006-ban a lengyel hatnaposon ért először célba, a következő, görögországi megmérettetésen pedig ő lett a legjobb magyar. Ott mindössze 15%-kal volt lassabb, mint a Husqvarna-teszten felvezetőként tevékenykedő Juha Salminen.

Markó István jelenleg egy jó kis kétütemű Huski WR300-at hajt, azt pedig csak lábjegyzetben tudtuk meg tőle, hogy nem csupán a pályán, de motorszerelőként is ő a legjobbak egyike, hiszen a Suzuki háziversenyén egyszer dobogóra állhatott. Így nem csoda, hogy versenymotorjait mindig maga készíti fel a futamokra.

Címkék:  husqvarna , te250 , te310 , te449 , tc449


2010-12-16 14:43:31

Egy kétütemű WR300? Ember aki kimotorozza!!!

2010-12-14 18:48:12

Játékszer...

2010-12-14 18:14:48

elég impozáns a kicsike

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár