hirdetés
2009-10-30 , Írta: Peter Mayer, Képek: Husaberg
Bookmark and Share

hirdetés

Kisebb lökettérfogat egyenlő jobb kezelhetőség. Ezzel a jelszóval a Husaberg a 450-es géposztályhoz egy kisebb változatot is kínál – az FE 390-et.

Motorok Husaberg FE 390 2010Jens Elmwall immár örökre beírta magát a Husaberg cég krónikájába. A ma 40 éves fejlesztőmérnök volt az, aki tavaly egy igen szokatlan koncepcióval az offroadvilág középpontjába állította az endurógyárat. Azért, hogy a manőverezőképesség szempontjából kulcsfontosságú, gyorsan forgó főtengelyt minél közelebb helyezhesse el a motor tömegközéppontjához, a svéd mérnök az erőforrást gyakorlatilag álló helyzetben implantálta a vázba. A szokatlan ötlet pozitív mellékhatásai: a magasan lévő, 70 fokkal előredöntött henger lehetővé teszi a szívóoldal áramlástanilag kedvező elhelyezkedését, a váz alsó részének feljebb kerülése miatt pedig nagyobb lett a szabadmagasság. A fejlesztéseket a benzinbefecskendezésre való átállás és a teljes egészében műanyagból készülő hátsó váznyúlvány teszi teljessé. A siker a száműzetésben élő svéd márka – a Husaberg 1995 óta a KTM tulajdonában van – igazát bizonyítja. Egy korábbi tesztünkben az FE 450 fürge manőverezhetőségével és nyomatékos motorjának köszönhetően már bizonyított.

Motorok Husaberg FE 390 2010

Egy darabig az FE 390 is az új generációs Husabergek koncepcionális erősségeivel, kiegyensúlyozott stabilitásával és kitűnő kormányzási pontosságával nyűgöz le. A krosszteszt legszűkebb kanyarja a szó szerint a talajra tapadó, és így nagy bizalmat keltő első kerékkel semmi gondot nem jelent. A kisebb lökettérfogat és mindenekelőtt a főtengely plusz lendtömege a kijárt nyomokban és a kaviccsal felszórt barázdákban is segít stresszes motorreakcióktól mentesen, jókora nyomatékkal továbbjutni. A jóindulatú jellem csak akkor bosszulja meg magát, amikor igazán komollyá válik a dolog, és a motort egyik kőlépcsőről kellene a másikra katapultálni. Míg az FE 450-ből ilyen helyzetben kis gázlöketekkel lenyűgöző, kiválóan kontrollálható sziklamászót varázsolhatunk, a 390-nel nem lehet így finomkodni. Gázt adni és előre – így hangzik az éppoly egyszerű, mint hatékony utasítás a kellemetlen talajon való előrehaladáshoz. A kis hajtóműről azonban valamivel több spontaneitást várnánk el.

Motorok Husaberg FE 390 2010
Nemcsak a kihajtható kuplungkar kelzi, hogy a husabergesek tudják, mitől enduró egy enduró

Pörgősségben a 390-es erőforrás valamivel túlszárnyalja a 450-est, és érezhetően kevésbé befolyásolja a futómű reakcióit, mint a nagyobb lökettérfogatú változat. Ami azt jelenti: az FE 450-nel összehasonlítva a WP Suspension rugózó elemek érzékenyebben reagálnak, és hatékonyabban kisimítják az éles peremeket.

FE 390 – mi új rajta?

Motor: a löket 55,9 mm-re csökkent (FE 450: 63,4 mm), a furat változatlanul 95 mm

Lökettérfogat: 393,3 cm³, hosszabb lett a hajtókar, a főtengely lendtömegét megnövelték, a vezérműtengely vezérlési idejét ehhez igazították, módosítottak a mappingon

Futómű: a villahídeltolás nagyobb (19 helyett 22 mm)

Ár: hazai ára még nem ismert, Németországban 9025 euróért lehet hozzá jutni

És valójában ez jelenti a husabergi lökettérfogat-csökkentés nagyobb hasznát. Hiszen ami a hatékonyságot illeti, az FE 450 már az év lejárta előtt olyan mércét állított fel, amelyet a konkurencia aligha tud megelőzni – az FE 390 sem.

Kiváló manőverezőképesség
Gyakorlatias részletmegoldások
Nagyon jó trakció
Vibrációk a felső fordulatszám-tartományban
Kis fordulaton lehetne impulzívabb is
Címkék:  husaberg , fe 390 , fe , 2010 , teszt


2010-01-28 17:16:21

Hát kiváncsi leszek mire lesz képes a 450-esekel szemben,nam szabad lebecsülni!

2009-11-26 09:57:18

Na ebben lehet némi igazságod. Ha egy versenyre szánt, és oda kihegyezett gépet úgy is használnak, az nyeli a cash -t, tuti.

2009-11-25 15:42:14

Na jó, akkor helyesbítek: versenyszerűen, használt, üzemórás krosszgépek a pénznyelők. Tudom, ez nem az, de épp ennél a gépnél jutott eszembe Meg minden olyan eszköz és gép, amit versenyre használnak. Kivéve talán a sakkot és a sakk órát De az nem is igazi sport ÉS most ne kövezzetek meg sakkbajnok krosszosok

2009-11-24 22:44:06

Vitatom! Nekem van, nem nyeli az olyan nagyon! Jó, most az enyém nyeli, de a felújítás mértéke sem mondható "mindennapi" -nak, vagyis inkább minden "ötévi" -nek. Ha nem töröd állandóan, mint apró gyerek a ropit, nem leszel csillagász. Na meg különben is valamit valamiért! Mikor ott állsz egy "fal" előtt és tudod, hogy gyalog nem tudnál rá felmászni, majd berakod egyesbe , kuplung ki és. . . . . . fentről lenézel, na azt nem lehet forintra átszámolni.

2009-11-22 19:09:49

Cross motor= pénznyelő automata. Bár szívesen dobálnám bele, ha lenne sok

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Husaberg FE390

údaje

Hengerűrtartalom: 393,3 cm3

Max. teljesítmény: 53 LE (38 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 45 Nm 9000/min-nál

Fék elöl: 260 mm-es szimpla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 140/80-18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 140 km/h

Husaberg
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár