hirdetés
2010-03-26 , Írta: Topor Róbert, Zách Dániel, Képek: Égő Katalin, Topor Róbert, Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Eredeti terveink szerint huszonötezer kilométeres tartósteszten kellett volna teljesítenie a Honda Transalpnak. A másfél éve elkezdett próba során hamar rájöttünk, hogy a motor csak röhögne rajtunk ekkora táv után, ezért döntöttünk a duplázás mellett.

Szűk, ötvenhat fokos hengerszögű, V2-es blokk, kényelmes nyereg, jó variálhatóság, univerzális menetteljesítmények és főként komoly konstrukciós tartalékok jellemezték a Honda Transalp három korábbi nemzedékét, így a típus tartóssága ma közhely.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp
A név kötelez. A Transalp az egyik legjobb típus, ha kanyargós úton zajló túrázásról van szó

Nem csoda, hogy rossz előérzet nélkül vágtunk neki az aktuális generáció tartóstesztjének. Az XL700V egy példánya 2008-ban került hozzánk. Az első nyár rendkívül mozgalmasra sikerült, hiszen a kompakt túraendurónak egymásután számos, többezer kilométeres túrát kellett teljesítenie. Európa, az Alpok vagy netán Afrika? Bárhová elmertünk indulni vele. A motort vezető kollégáink a gép kényelmét, rugalmasságát, jó pakolhatóságát és a sok csomag mellett is megfelelő utaskényelmét méltatták. A kritikák is egybehangzóak voltak. Senki nem értette, hogy egy túragépen miért kell ennyire elrejteni a hátsó rugóstag körmöskulccsal állítható előfeszítő csavarjait. Így vagy indulás előtt bontjuk le az ülésidomot és változtatunk a beállításon, vagy elfogadjuk, hogy a felmálházott gép eleje elkönnyül, szitál, és a rugóstag felüt.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp
A Transalpnak mostoha körülmények között is helyt kellett állnia

Az XL700V fontos változása elődjeihez képest, hogy első kereke nem huszonegy, hanem tizenkilenc colos, futóművének csillapítása pedig feszesebb, vagyis a gép kevésbé enduró mint inkább kanyarbarát túragép. A V2-es nálunk néha mégis térdig érő sáros vízben, földutakon, hóban gyűjtötte a kilométereket. A téli útsózások poklába is bedobtuk, sőt motoros futárokat hívtunk és kértük őket, vezessék úgy a Hondát, mintha saját munkagépük volna. A Transalp csak mosolygott a próbálkozásainkon. Sprintelt a városban, máskor százötvennel a német autópályán, mindezt élénk pörgéssel és négy–hat literes benzinfogyasztással.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp

Terepezéskor többen a tank szélességét kifogásolták, és azt, hogy ha fel kell állni, akkor ez és az alacsony kormány gondot okoz a biztos irányításban. Mivel tesztgépünket C-ABS-szel (kombinált blokkolásgátlós fékrendszer) is felszerelték, a Transalpot hajtó kezdők a kiszámítható szabályozási tulajdonságokról, a rutinos vezetők a fék hatékonyságáról emlékeztek meg. Csupán egy kemény alpesi menet okozott átmeneti fékhatáscsökkenést, a heves szerpentinezéskor ugyanis túlmelegedett a háromtárcsás rendszer.

A hatezer kilométerenként esedékes karbantartásokat és a tizenkétezres szervizt is hivatalos műhelyben végeztettük el. Utóbbi teendői közé tartozik a szelephézagok ellenőrzése (illetve ha szükséges csavaros állítása), valamint a gyújtógyertyák cseréje is, ami otthoni körülmények közt nehezen kivitelezhető.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp
Szép is az ősz Brüsszelben. Kollégánk habozás nélkül vágott neki a szokásos 1300 kilométeres útnak

Ötvenezer kilométer alatt egy hátsó lámpaizzó csere említésre sem méltó, ám egy alkalommal kollégánk túráját a motor hűtőfolyadék-szivárgása színezte. A szerencsés hazaérkezés után kicserélték a vélhetően egy korábbi felboruláskor megsérült hűtőradiátort és folytatódott a próba.

A Transalpon két alkalommal cseréltettünk láncszettet, többször váltottunk gumigarnitúrát, beállíttattuk a kormánycsapágyat, és örültünk, amikor a futófelületétől megváló hátsó (a gyár szerint túlkopott) Pirelli Scorpion abroncs megkegyelmezett nekünk, illetve a motornak, és nem okozott balesetet.

Mint már korábban több alkalommal, a tartósteszt végén most is a MAMI szakiskola tanműhelyében végeztük el a Transalp szétszereléses vizsgálatát. Topor Róbert szakoktató így összegez:
A motor szétszedése közben folyamatosan figyeltük a hibákat. Ahogy azt egy Hondánál megszoktuk, a használatból eredő kopás nem jelentkezett. Annál több a szakszerűtlen szerelésből és javításból eredő hiba. A Transalpon több mint 200 mérési ponton vizsgáltuk a kopásokat, de egyik helyen sem tudtunk érdemleges (mérhető) hibát találni.

A fékbetéteket és a láncszettet nemrég cserélték, ám a régi lánc oly mértékben nyúlhatott meg, hogy menet közben beleért a váltó kapcsolórúdjába és jelentős mennyiségű anyagot koptatott ki belőle.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp

A gumik állapota arra enged következtetni, azokat is mostanában szerelték fel. Az első kerék beszerelésekor (valószínűleg) hibát követtek el a szerelők, mert nem vették figyelembe a tárcsa és a fékkonzol közötti hézagot. Ennek az lett a következménye, hogy a féktárcsa beleért a konzolba, és annak anyagából kb. 0,5 mm-t ledarált.

A hátsó kapaszkodó egyik csavarját túlhúzták és az a menetet teljes hosszában kiszakította. A csavar most kiesik a helyéről. Az első teleszkóp belül hibátlan állapotú, de a jobb alsó gyűrű teflonrétege erősen megkopott. A rugó hossza szinte semmit nem változott a gyárihoz képest.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp

A hátsó teleszkópvédő műanyag lemez hozzáért a gumihoz, ezért az kikoptatta és kilyukadt. Panasz érkezett a hátsó rugó gyengesége miatt, ezért ellenőriztük a rugó gyári beállításait, ami jónak bizonyult. A rugót előfeszítettük, így a hatás érezhetően jobb lett.

A blokk szétszerelése közben hibát, kopást nem tapasztaltunk. Érdekes viszont, hogy az olajpumpa megbontásakor a csillagkerék oldalfelületén durva sérülést láttunk. Ez arra enged következtetni, hogy a gyári összeállítás után maradhatott benne valami, amit a pumpa bedarált. A kenési rendszert több helyen is szűrővel látták el, ezért ilyen méretű szennyeződés nem juthatott fel üzem közben.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp

A váltó szerkezete meglepően jó állapotú (hibátlan), nemhogy kopást, de még a használat nyomait is nehezen lehetett felfedezni.

A kuplungszerkezetet vizsgálva a kosáron lehetett némi beverődést tapasztalni, ami természetes elhasználódás ilyen futásteljesítménynél, és semmilyen működési hibát nem eredményez.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp

A főtengely és hajtókar csapágyai kopást nem mutattak, viszont a sok hidegindítás nyomait magukon viselik.
A henger és dugattyú viszonyában sem lehetett kopást mérni, hiszen a gyári hónolás még látható volt. Mivel ez ezredmilliméter mélységű, ezért intóval mérni – aminek a mérési pontossága század milliméter – nincs értelme. Műhely körülmények között nincs 0,001 pontosságú műszer.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp

Ovalitás és hordósság sem volt mérhető. Érdekes viszont az olajáteresztő gyűrűrendszer kokszlerakódása, ami a gyűrűk beragadásához vezetett. Tisztítás után újra működőképesek lettek.

A hengerfej és a szelepek viszonylatában semmilyen zárási problémát nem fedeztünk fel, és a szelepszárszimmeringek is igen jó állapotban voltak. A vezérműtengely és a himbák kapcsolatai szintén sérülésmentesek.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Honda XL700V Transalp

A kormány csapágyazása vízzel érintkezett, ami a korrodálásához vezetett. Ezenkívül a csapágy berágódott, ami a menetstabilitás romlását okozhatja. Ekkora távolság után ez természetes. Magyar utakon szinte csoda, hogy idáig kibírta.

A töltésrendszer és a villamos hálózat vizsgálatával nem sokat foglalkoztunk, mert egy egyszerű méréssel minden töltésrendszer minden elemét diagnosztizálni tudjuk. Itt sem találtunk rendellenességet. A méréshez kell egy oszcilloszkóp és az akkumulátor kivezetései. Az úgynevezett generátorkép mindent elárul a szakértő szerelőnek.

Összegzés:

kijelenthető, hogy ha a kötelező 6000 km-enkénti átvizsgálásokat és tizenkétezres szervizeket betartjuk, a munkákat gondos és hozzáértő szakember végzi, akkor a Honda Transalp örök darab lehet, mely sok százezer kilométeren keresztül tudása legjavát nyújtja a motorosnak.

MÉRÉSI JEGYZŐKÖNYV

Mérési hely:
Új, beszerelési méret:
Szerviz limit:
Mért méret:
Értéklelés:
Henger-dugattyú illesztés
0,01-0,045
0,1
R 0,04 / F 0,03
kiváló
Henger maximális hordóssága
-
0,06
0,01
kiváló
Szeleprugók szabad hossza
44,91
43,9
44,89
kiváló
Tk. rugó szabadhosszak   
43,2
41,7
42,08

Tk. súrlódó lamella vastagságok "A"
2,62-2,78
2,3
2,75
kiváló
Tk. súrlódó lamella vastagságok "B"
2,92-3,08
2,6
3
kiváló
Tk. fémlamella hullámosság
-
0,3
0,1
kiváló
Tk. fémlamella vastagság
2,62-2,78
2,3
2,7
kiváló
Szívó vezértengely-bütyök magassága
40,609-40,769
40,58
40,64
kiváló
Kipufogó vezértengely-bütyök magassága
40,695-40,855
40,67
40,76
kiváló
Vezérműtengely radiális lógás
0,02-0,062
0,1
0,04
kiváló
Szelepek tömítőkúpján mért ütés
-
-
0
kiváló
Hengerfej tömítősík vetemedés
-
0,1
0
kiváló
Szelepszár ütés
-
-
0
kiváló
Szelepek tömítőkúp szélessége
0,9-1,1
1,5
1,0
kiváló
Dugattyúgyűrű szakállhézag (komp.1)
0,2-0,35
0,5
R 0,3 / F 0,22
kiváló
Dugattyúgyűrű szakállhézag (komp.2)
0,35-0,5
0,65
R 0,44 / F 0,46
kiváló
Olajáteresztő gyűrű
0,2-0,7
0,9
R 0,55 / F 0,5
kiváló
Dugattyúgyűrű axiális hézag
0,015-0,045
0,065
0,02
kiváló
Csapszegátmérő
17,994-18,0
17,98
18,0
kiváló
Hajtókar axiális lógása
0,15-0,3
0,4
0,18
kiváló
Alsó hajtókarcsapágy lógása
0,028-0,052
0,07
R 0,04 / F 0,045
kiváló
Főtengely nyugvócsap lógása
0,02-0,038
0,07
0,04
kiváló
Szívó- és kipufogószelepek hézaga
0,15 ± 0,02 / 0,2 ± 0,02
-
0,12 / 0,22
kiváló

Címkék:  tartósteszt , xl700v , transalp , honda , szétszerelés


2010-04-05 21:38:00

Nagyon megbízható motorokat csinál a Honda.Csak ne tenne annyi műanyagot a rájuk.

2010-04-03 11:53:10

Nem tudom egy pilóta ,hogy nem veszi észre,hogy a lánc "rágja" a váltótengelyt,a láncot illett volna hamarabb cserélni,így elhanyagolni valamit!!!!

2010-04-02 14:03:22

szerintem csúnya motor,és hanygul van összeszerelve...egy túraendurónál meg alapfeltétel,hogy ne látszódjon meg 50ekm

2010-03-28 19:05:42

Nekem egy Xj 600 Yamaha Diversionom van, az is lazán hiba nélkül teljesítette ezt a távot/50000 km/. Elég baj lenne, ha egy két millió akármennyis motor ennyi kilométer után kuka lenne! Ha rendbe tartja az ember a mociját és valamennyire kíméletes vele még egyszer ennyit is könnyedén kibír nagyobb hiba nélkül.

2010-03-28 13:39:04

Hondáról eddíg csak jót hallottam, de majd Kobra ezt alá is támasztja nektek!

2010-03-28 08:07:52

melyik hondával jártál így?
pedig elég megbízható motorok hírében állnak

2010-03-28 06:08:09

Valóban nagyon jó cikk és VALÓBAN NAGYON JÓ MOTOR! Mint már több ízben említettem, nem hagyom el az árnyékvilágot addig, míg nem lesz nekem ilyenem.

2010-03-27 13:20:16

Nagyon jó a cikk! Érdekes..........én már a második Hondával szenvedtem. 2004-nél PC37 ECM hardwer hiba (oszcilloszkóp alapján), lambda szonda hiba (pillanatkép alapján) a hibatárolóban persze semmi. 2007 PC40-nél 11000km-nél a motor felől daráló hang (fogaskerék illesztési-hézagolásból adódó daráló hang, amit a csapágy problémára lehet vissza vezetni), váltó csapágy hiba szekunder tengely csere és fogaskerekeknél bemaródások (utcai körülmények között használva egy kerekezés mentesen). Injektor problémák miatt kb 4000km szenvedtem egyszerűen nem volt motorfék és össze-vissza reagált, szinte motorozhatatlan volt. Különösen a kanyarokban volt kritikus, nagyon kiszámíthatatlanul viselkedett.

2010-03-26 22:35:42

Érdekes összehasonlítást lehetne tenni az örök "japán vsbármi más" ügyben is.

2010-03-26 22:23:07

szerintem azoknak is kell bírni hisz arra készültek

2010-03-26 18:14:20

Egy 600-as pörgős sportgépet (pályamotort?) is tesztelhetnének.
Arra is kíváncsi lennék 50 000km után.
Ezek vajon mennyit mennek el, ha "használják".

2010-03-26 17:01:04

ugy látom elég szépen teljesitett

2010-03-26 17:00:56

jó cikk , ez csak megerősít hogy ilyen motort szeretnék a mostani után

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Honda XL700V Transalp

údaje

Hengerűrtartalom: 680 cm3

Max. teljesítmény: 60 LE (44 KW) 7750/min-nál

Max. forgatónyomaték: 60 Nm 5500/min-nál

Fék elöl: 256 mm-es dupla tárcsafék, 3 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 100/90-R19

Gumi hátul: 130/80-R17

Tengelytáv: 1515 mm

Hossz: 2250 mm

Végsebeség: 176 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár