hirdetés
2010-03-16 , Írta: Zách Dániel, Képek: Honda
Bookmark and Share

hirdetés

A VFR750F vagy ahogy a beavatottak emlegetik, RC24 1986-os megjelenése óta egyetlen VFR-generáció sem okozott olyan elemi meglepetést, mint a legújabb modell, az SC63. A VFR1200F élőben csak néhol emlékeztet nagy hírű elődjére, menet közben hamisítatlan VFR, persze sokkal több erővel.

Akár másfél percig is képes vagyok visszafojtani a lélegzetemet. Ezt játszom olyankor, amikor meg kell őriznem a hidegvérem. Még néhány perc és elkezdődik az élmény – végre átvethetem a lábam a motor fölött, amelyet évek óta lélegzetvisszafojtva vártak a csúcstechnikára nyitott tömegek. Az új VFR1200F-ről az indulás előtt elárulták, alig pár hónapja dőlt el végleg, hogy így nevezi majd a Honda, az elnevezésnek tehát komoly súlya van. Félreértés ne essék, nem a korábban emlegetett, erő és sebességrekorder CBR1100XX Superblackbird utód érkezett meg, azt a projektet leállították.

Motorok Honda VFR1200F 2010
A Honda VFR1200F galériájáért kattintson a képre!

A mostantól mélyvörös, vagy ha tetszik, bordó vezérszínű V4-es elődjei a VFR-sztori 1986-os kezdete óta négyévente váltották egymást, de az ezerkettes nagyobb lépésnek tűnik, mint amekkorát bármelyik generáció jelentett. A japán mérnökök ezúttal gyakorlatilag újra feltalálták a túrasport alapkoncepciót, majd néhány hétre összebútoroztak Teofilo Plaza spanyol formatervezővel Toszkánában, hogy a minden részletében érdekes technikai tartalomhoz elkészítsék a lehető legrendkívülibb körítést.

Véletlenül sem mennek majd el mellette a parkolóban, és messziről feltűnik, amikor szembejön az úton – magyarázza lelkesen a nagydarab, művészsapkás rajzmester. Képzeljétek el, ahogy a távolban kirajzolódik az X-et formázó lámpatest, illetve a tükörházakban világító helyzetjelző LED-ek. Egy idő után már mindenki tudja majd, egy VFR közeledik.

Motorok Honda VFR1200F 2010
Orra még szokatlan, de hatékonyan tereli el a menetszelet

Elhelyezkedem a 815 milliméteren húzódó nyeregben és érzem, ahogy én is a terv részévé válok, pedig még mindig nem indultunk el. Így utólag belátom, a konstruktőrök szokásos tájékoztatóján kevesebb volt a púder, mint gondoltam, ez a Honda tényleg magába olvasztja vezetőjét.

Egy piros kabátos alkalmazott jelt ad, majd a parkoló tíz különböző pontján egyszerre hallatszik az önindító nyikkanása. Lúdbőrözik a karom, amikor az újratervezett kapcsolókhoz nyúlok. Az ezerkettes puha, egészen finoman bizsergő alapjárattal kel életre. A hetvenhat fokos hengerszögű V4-es hangja távolról jön, nyugalma kikezdhetetlen, hála a huszonnyolc fokonként elékelt főtengelynek. Bal első-bal hátsó-jobb hátsó-jobb első – így érkeznek a szikrák. A hátsó sor dugattyúi közvetlenül egymás mellett állnak, ezeket fogják közre az elsők, de az egész blokk annyival tömörebb, hogy az ismert nyolcszázas motor fizikai méretei majdnem fedik a sokkal nagyobb újét. A vízhűtő két oldalról ismét előre került, ezért hiába robusztus a VFR1200F elölről, a méretosztály valójában közel van a megszokotthoz.

Motorok Honda VFR1200F 2010
Elöl széles, középen egészen keskeny az új VFR

Álló helyzetben játszunk a gázzal, van, aki a két csappantyúval szabályozott méretes kipufogó fölé hajol, én pedig keresem az összetéveszthetetlen VFR-es tónusokat. Ezek nyomokban maradtak csak meg, de mindenért kárpótol a helyükbe lépő, öblösből harsánnyá erősödő koncert, amit gázadásra produkál az ezerkettes. Egy új korszak nyitánya ez.

A környezeti hőmérő négy Celsius-fokot mutat, amikor a lábam mozdulatát követve egy másik szegmensen feltűnik az első fokozat. A végtagok a helyükre kerülnek, elindulunk, hogy alaposan megismerkedjünk a november végén is lélegzetelállító andalúziai tájjal és felfedezzük a VFR1200F legbensőbb értékeit.

Motorok Honda VFR1200F 2010
Jelentős súlytöbblete ellenére abszolút kanyarbarát a Honda, bár sportos futóművének rossz úton is bizanyítania kell

Miközben a motor bemelegszik, van idő és főként bőven van lehetőség kipróbálni a szokásos üléshelyzeteket. A széles, kétoldalt idomokkal határolt üzemanyagtartály kontúrja szinte hívogat, hogy néha megpihenjen rajta az alkar. A Honda szóhasználatában road sport motornak nevezett gép enyhén előredőlve tökéleteshez közelítő szélvédelmet kínál, és nem csak a szélvédő, de a sokat emlegetett kétrétegű idomok is ügyesen fogják körül a fém- és embertestet. A köztük áramló menetszél, stabilizálja a motort és a blokk hűtését is hatékonyabbá teszi.

Kiérünk a végtelenbe tűnő egyenessel kezdődő országútra, majd teljes gázzal törünk előre a hegyek felé. Nincs idő nézelődni, mert az egyik pillanatban távolinak tűnő Pireneusok hirtelen ott tornyosulnak a plexi előtt. A VFR százharminc newtonméteres nyomatéka soha nem tapasztalt magasságokba emel. Az új motorblokknak nem kell trükköznie a szelepszámmal, hiszen háromezertől, ahol még érkezik némi rotyogás a kardánhajtástól, majdnem úgy követi a ride by wire, vagyis az elektronikus gázmarkolat utasításait, mintha bovdenes lenne az összeköttetés. A kardán megjelenésével vége a láncápolásnak és többé nem kell koszos ragacsot tisztogatni az egyik hagyományos látványelemről, a hátsó felniről sem. A Pro Arm lengőkarba két részből álló kardántengely került, amelynek egyik része képes kitekeredni az üreges másikból, így lágyabbak a terhelésváltások, a hagyományos megoldásoknál tapasztalt liftezést pedig még komoly kínzással sem sikerül előidéznem.

Motorok Honda VFR1200F 2010
Hatdugattyús féknyeregek bírják lassításra a VFR-t

A meredek emelkedők zuhanó lejtőkbe csapnak át, majd szűkebb és szélesebb kanyarok követik egymást félelmetes sziklafalak közt. A néhol két kilométer hosszú egyenesben bemutatott sebességtomboláskor csővé zsugorodik a látótér. Kanyar következik, parányit mozdítok a fékkaron, a százhetvenhárom lóerő és az ahhoz csupán hétezres fordulat fölött társuló markáns motorsüvítés pillanatok alatt visszabújik az idomok alá. A kombinált rendszerbe kötött, hatdugattyús féknyergek és a finoman szabályozó blokkolásgátló pillanatok alatt hővé alakítja a papíron kétszázhatvanhét kilós, menet közben viszont elődjénél semmivel sem nehézkesebb VFR fölös mozgási energiáit.

Motorok Honda VFR1200F 2010
A luxusvonat-illúziót a jövőre várható Pan Europeanre hagyja a VFR, de nem kín hátul ülni

Még csak százötven kilométeren vagyunk túl, de a tempó már rég nem túrákhoz illő. A VFR1200F futóműve még a foltozott aszfalttal borított kanyarokban sem bizonytalanít el, pedig amikor lepillantok a sebességmérőre, megint eláll a lélegzetem. Tehát ezért nem jön már mögöttem az a motoros társaság, akik egy útszéli pihenőben rohamoztak meg, amikor meglátták, hogy egy új VFR-rel érkeztem.

Összegzés:

Elsőként egy ötvenes angol férfi lépett mellém és lelkesen tolmácsolta a spanyol kérdéslavinát. Erős a motor? Igen, nagyon, de egyben a legkulturáltabbak közül való. És inkább sportos vagy kényelmes menet közben? Akár kényelmesnek is tűnhet, ha az ember alapvetően jól viseli a sportos üléshelyzetet. Jobb, mint az eddigi VFR-ek? Csend. Erre nincs egyértelmű válasz. A különbség nagyságrendnyi, így egymás mellett is elférnek majd a Honda palettáján a tovább gyártott és lényegesen kevesebb pénzért kínált VFR800 VTEC-kel.

Alul is nyomatékos kulturált V4-es
Sportos, de nem kényelmetlen üléshelyzet
Tömegét meghazudtoló irányíthatóság
Első osztályú kidolgozási minőség

Alapáron nem jár középállvány
A korábbinál is kisebb tankkapacitás
Enyhe kardánkattogás alacsony fordulaton

Címkék:  honda , vfr , vfr1200f , 2010 , másodvélemény


2010-03-25 18:58:09

ha lesz halason teszt aszem részt veszek rajta
biztos jók lehetnek a menet tulajdonságai

2010-03-23 12:21:24

De király volt végre rá ülni, és élvezni a pozíciót a felsőbbrendűségben.

2010-03-21 21:29:57

asszem ezt nem fogom meg tudni mivel nem veszek ilyet

2010-03-21 09:28:05

Vitathatatlan, hogy tele van technikai csemegével ez mind szép és jó. Abban azonban biztos vagyok, hogy a szerízhálózat messzire nincs ezen a technikai szinten.

2010-03-20 17:27:03

Na, űtem rajt. Tűrhető volt

2010-03-19 18:20:00

elöbb utobb sor kerül mindenre

2010-03-17 11:54:15

Élőben? Háááá... Bár ott lenénk már!

2010-03-17 07:37:31

Magam inkább a tesztnapot várom...

2010-03-16 22:17:42

Ha lehet, én is biztos csinálok magamról képet a nyergében ülve.

2010-03-16 18:26:11

Már alig várom, hogy rápillantsak a motorkiállításon, esetleg rá is üljek

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Honda VFR1200F

údaje

Hengerűrtartalom: 1237 cm3

Max. teljesítmény: 173 LE (127 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 129 Nm 8750/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 6 dugattyús Nissin féknyereg

Fék hátul: 276 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/55 ZR17

Tengelytáv: 1545 mm

Végsebeség: 282 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár