hirdetés
2008-08-25 , Írta: Werner Enzmann, Képek: Honda
Bookmark and Share

hirdetés

A Honda Gold Wing a jövőben 150 liter térfogatú légzsákkal óvja vezetőjét ütközéskor. Vajon tényleg hasznos biztonsági felszerelésről van szó, vagy csak felfújták a dolgot?


Mivel motorokon sokkal nehezebb kiépíteni a passzív biztonsági vértezetet, mint a személygépkocsikon, eddig főleg a motoros öltözetére hárult a feladat, hogy megóvja viselőjét a sérülésektől. Az 1998-ban elsőként az Aprilia, majd később a Dainese által is bemutatott légpárnás motoros dzseki is hasonló célból született, ti. hogy közvetlen védelmet nyújtson a vezetőnek, méghozzá akkor is, ha lerepül a motorról, ám a párnák felfúvódásának módja és sebessége (bowden és CO-patron segítségével) meggátolta széles körű elterjedését.

A Honda most egy a személygépkocsikéhoz hasonló légzsákkal szerelte fel a Gold Winget. Ha pusztán koncepcionális szempontból nézzük, az egyenes ülőhelyzetet kínáló, térdpajzsként is működő hatalmas idommal felszerelt túramotor ideális feltételeket kínál az életmentő párna telepítéséhez. Azonban, ha a dolog gyakorlati oldalát vesszük, felvetődik a kérdés: ér valamit egyáltalán a légzsák egy kétkerekűn?

Nos, hogy mennyi hasznát lehet venni, az a baleset jellegétől függ. Régi motoros szabály, hogy nyílt terepen való ütközéskor vagy bukáskor lehetőleg minél távolabbra kerüljön járművétől a motoros. Csakhogy, mint arra az EU bizottsága által támogatott MAIDS-program motorbaleseteket elemző vizsgálata rámutatott, a fizikai eltávolodás csak legritkább esetben sikerül a pilótának. A tanulmányt készítő szakértőcsoport közel 1000, Németország és négy másik EU-tagállam területén bekövetkezett balesetet rekonstruált és értékelt. Arra a megállapításra jutottak, hogy a súlyos motoros balesetek csaknem 55 százaléka frontális ütközés. A motor ilyenkor menetirányban valamilyen akadálynak, javarészt autónak ütközik. Az esetek több mint 70 százalékában 50 km/óránál kisebb volt a becsapódási sebesség. A vezetők által elszenvedett sérülések egyharmadát az okozta, hogy kontaktusba kerültek az autóval. Töréstesztekből tudni, hogy ilyenkor az a legveszélyesebb, amikor az illető feje nagy sebességgel nekicsapódik a tető kemény elülső szegélyének.

A balesetkutatók emiatt sokáig azt látták kívánatos megoldásnak, hogy a motoros ütközéskor lehetőleg átrepüljön az akadály fölött, és úgy gondolták, ebben a légzsák is hathatós segítséget nyújthat neki. 1990-ben azonban, amikor a Honda hozzálátott a fejlesztéshez, elvetette az eredeti elgondolást, miszerint az lenne a légzsák szerepe, hogy valósággal átkatapultálja a motorost a személygépkocsi fölött. Döntését az a felismerés indokolta, hogy egyre magasabbak a buszlimuzinok, pickupok és terepjárók, arról nem beszélve, hogy tehergépkocsikat, autóbuszokat és a nagyobb méretű könnyű haszonjárművek amúgy sem tudna „átrepülni” a szerencsétlenül járt motoros. Ráadásul a légi bravúrral még mindig nem lenne megoldva a landolás kérdése.


A Honda fejlesztői inkább úgy vélték, a légzsáknak már a motor és az akadály találkozása előtt a lehető legnagyobb mértékben csökkentenie kell a motorvezető mozgási energiáját. Hamar rájöttek arra is, hogy meglehetősen nagy űrtartalmú légzsákra van szükség a fizikai kontaktus elkerüléséhez: A Gold Winghez kifejlesztett, 2006-tól rendelhető airbag sorozatgyártásra kész változata ennek megfelelően 150 liter térfogatú.

Következő lépésként a Silver Wing 600 túrarobogó is megkaphatná az életmentő párnát, ugyanis ülőhelyzete és beépítési adottságai miatt hasonlóan kedvező feltételeket kínál, mint a Gold Wing – a tavaly őszi Intermoton már látható volt a modell légzsákkal felszerelt prototípusa. A sportmotorok esetében egyelőre nem adottak a telepítés feltételei. A vázhoz két erős szalaggal rögzített V-alakú légzsák formájából adódóan arra is képes, hogy enyhe oldalirányú ütközéskor az ülésben tartsa a pilótát.

Annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban működésbe tudjon lépni szükség esetén, két-két ütközésérzékelővel látták el a villaszárakat. Ezek igen pontosan és megbízhatóan érzékelik a horizontális gyorsulást. Mivel a légzsák akaratlan kinyílása szükségszerűen bukást eredményezne, a működését vezérlő elektronika folyamatosan összeveti az érzékelőktől kapott adatokat, sőt még a villa kormánytengely körüli elfordulási gyorsulását is figyeli. A légzsák így kizárólag akkor lép működésbe, ha az egyes érzékelőktől kapott jelek közül valamennyi túllépi az előre meghatározott határértéket. „Garantáljuk, hogy nem lesz téves kioldás” – nyilatkozták a Honda illetékesei.
A BMW érdeklődve figyeli a Honda újítását. A németek is kifejlesztettek már motorkerékpár-légzsákot, és nem sok választja el őket a sorozatszerű alkalmazástól. Pillanatnyilag azonban nem élvez elsőséget a projekt, mivel a bajor vállalat úgy véli, egyelőre igen mérsékelt az általa elérhető biztonsági előny. Jürgen Stoffregen sajtószóvivő szerint „Egy olyan márkánál, mint a BMW a vásárlók esetleg többet várhatnak a légzsáktól, mint amit az tényleg nyújtani tud.”



2010-12-29 13:00:51

Bátraké a szerencse! Az óvatosoké meg a jövő..............

2009-11-26 22:17:38

Ja, lehet sokat tesztelték, de kissé viccesnek tűnik. Mondjuk a Gold Wing már nem is igazán motor...ötvözi az autó hátrányait a motor hátrányaival...különben is túlbiztosított világ a mai.

2008-08-25 22:12:02

Valószínűleg komolyan átgondolt, és rengeteg szimulációval , ütközési kísérlettel alátámasztott fejlesztésekről van szó, reméljük, hogy hamar elterjed, és tökéletesedik a mocis lufi.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár