hirdetés
2010-01-25 , Írta: Égő Katalin, Képek: Égő Katalin
Bookmark and Share

hirdetés

A 2010-es modellév első fecskéi, a krosszmotorok már a hazai márkakereskedésekben várják leendő tulajdonosaikat. Így van ez a Honda off-road gépeinek királyával, a néhány apró módosításon és finomításon átesett CRF450R-rel is, amelyet már élesben teszteltünk a sóskúti krosszpályán.

A Honda off-road fejlesztő mérnökei legnagyobb kapacitásukat idén a 250-es krosszgép teljes átalakítására fordították, de a munka közti szünetekben csak rápillantottak a tavaly gyökeresen megújult nagytestvérre, a CRF450R-re is. A karburátort az elmúlt évben felváltó befecskendezőrendszer új beállításokat kapott, átprogramozták a vezérlőelektronikát és lecserélték az automata dekompresszor rendszert is – mindezt tették az eddigieknél könnyebb indíthatóság végett. A 250-es fejlesztéseiből is átcsöpögött valamennyi a nagyobb motorba, főleg a futómű tekintetében. Hogy a változtatások mennyiben érintették a CRF450R-t, arra Nádor István, enduró-krossz versenyző segítségével kerestük a választ.

Motorok Honda CRF450R 2010

Alapvető probléma minden négyütemű krosszmotornál az indítás. Míg a kétüteműeknél jó messziről belerúgunk egy határozottat, a négyüteműeknél általában a nagy, végigvezetett rúgás a megoldás. Kíváncsian vártuk, hogy a CRF450R elsőre hogyan fog indulni hidegen, hiszen a módosítások java épp ezt a tulajdonságát érintette. Kis apró rúgásokra nem, de a határozott nagy rúgásra szépen elkezdett pöfögni. Most is csöndes, lágy hangú motort csinált a Honda, ami illik a blokk karakterisztikájához. Nem pörög fel, mint a karburátoros társak - ne felejtsük el, hogy a 450-es már tavaly óta injektoros -, hanem beáll egy szép egyenletes alapjáratra, amit nagyon jól szabályoz az elektronika. Nem szabad hozzányúlni a gázhoz, akkor szépen tartja a fordulatot. A CRF450R teljesen jól vizsgázott indításból.

Motorok Honda CRF450R 2010
Az UNICAM vezérlésű egyhengerest temperáló hűtő sarka esetlenül kilóg a műanyag elem alól

A rugózás a második sarkalatos pont, amire a fejlesztések során fókuszáltak. Már tíz éve is csináltak jó teleszkópokat, de azért mégis előre halad a világ. A 48 mm vastag belsőcső-átmérőjű első teleszkópok szimmeringjét módosították, valamint a villaszárakban az olajmennyiséget, és átszelepelték a csillapítást. A Hondának ezzel végre sikerült olyan teleszkópot kifejlesztenie, amely már az egész érzékeny mozdulatokra is reagál. A finom, apró kis lyukakra is megmozdul, de ettől függetlenül progresszív a rugózás, és ahogy durvul a pálya, egyre keményebb lesz. A végső határát nem is érezzük, az első teleszkóp mindent elnyel. Erre eddig csak a meglehetősen drága Öhlins teleszkópokkal szerelt versenymotorok voltak képesek, sem a Honda, sem a Yamaha, sem a Suzuki nem tudta megcsinálni azt, hogy az elején ne szoruljon. Egy krosszversenyen nem biztos, hogy ez annyira zavarná a pilótát, de akkor is leveri a kezét, hogyha nagyon ramplis a pálya.

Motorok Honda CRF450R 2010
A kis humplikon finoman meginduló teleszkóp az ugratás utáni földet érést is megfelelő erővel, bekoppanás nélkül kezeli

A hátsó rugózás esetében nincsenek nagy különbségek az egyes márkák között. Mindenki a keménységet és a kifele-befele csillapítást is be tudja állítani magának. Egy picit ezen is módosított a Honda, a hátsó rugóstag új dugattyút kapott és a nyomócsillapítás állító-mechanizmusát is átdolgozták. Maradt a bonyolult himbarendszer, amelynek egyetlen hátránya, hogy néhány év után lógni fog, és az alkatrészek cseréje sem lesz olcsó mulatság.

A Honda féke régen is jó volt, és továbbra is elég hatásos. A hullámos peremű féktárcsa többek között amiatt is igen hasznos, hogy könnyebben kidobja a sarat.

Motorok Honda CRF450R 2010
Hullámos féktárcsa és féknyereg védő

 Apró, de a mindennapi használat során értékelendő dolog, hogyha szétszedjük a motort, csak egy marék csavar marad a kezünkben. A műanyagok rögzítése nincs túlbonyolítva, nincsenek különböző alátétek, hézagolók stb. Bár a speciális csavarok valamivel drágábbak, hogyha netán cserélni kell, de súlyban és precizitásban is előnyös ez a megoldás.

Immár az ötödik generációnál tart a Honda CR váza. Az alumínium hídvázon valamit mindig változtatnak, hol a súlyponton, hol a billenthetőségen, de mindenképpen meg kell említenünk egy nagyon ügyes dolgot, az okosan a rajtlap mögé rejtett kormánylengés-csillapítót. A kormány nem szitál, és bár nehéz eldönteni, hogy a futómű ennyire jó vagy a HPSD-nek nevezett progresszív kormánylengés-csillapító, a lényeg, hogy ez együtt telitalálat. Az viszont sajnálatos, hogy nincs kormánykiemelő – bár a váz kialakítása révén magasabbra került a kormány –, de ez egy mai krosszmotoron már elvárható. Nincs mese, utólag majd megveszi, akinek igénye van rá. Ezt a területet érinti másik gondunk is: a fölső villahídon nincs állítási lehetőség, hogy magunkhoz közelebb vagy távolabb helyezhessük el a kormányt, arról nem is beszélve, hogy komolyabb gyártók repertoárjában a változtatható villaszög is szerepel. A kormány gumiágyban rögzített, ez picit nyúlósabbá teszi tartását, viszont sokkal kevesebb rezonanciát visz át a pilóta kezéhez. Az alumíniumvázzal sikerült a tankot jól lenyomni, ezzel az ülés hajlatának nagyon kicsi a meredeksége. Ugye minél közelebb ülünk a kormány forgáspontjához, annál stabilabban tudunk fordulni, a Hondánál már ott tartunk, hogy a tanksapkáig be tudunk csúszni. Nagyon jó, hogy a tankbetöltő nagy és jól meg lehet fogni, emiatt könnyű bele tankolni. Aki a kétóráson megy, az tudja, milyen fontos ez.

A CRF dizájnja kicsit furcsa, amelyet vagy megszokik a szemünk, vagy nem. A legtöbb kritika a vaskos első sárvédőt érte, de hát ennek köszönhető merevsége. A ducisabb jelleg a motor közepéig tart, emiatt kaphatott a hátsó gátló is kövérebb tartályt. A hátsó sárvédő már szép karcsú, lassan a gumi szélesebb, mint a sárvédő, ezért jól besarazzuk a hátunkat.
Messziről nézve szép az összkép, látszik rajta, hogy tervezték.

Összegzés:

A 2010-es CRF450R egy csomó meglepetéssel szolgált. Jól indítható hidegen és melegen is, a rugózása végre finom, de ha berugózott, kőkemény, mint egy krosszmotor. Hiányzik viszont néhány olyan extra, amelyek az európai modelleken már régóta az alapfelszereltség részei, például a kormánykiemelő, a kónuszos kormány vagy a fémházas fékcső.

Tesztpilótánk: Nádor István enduró-krossz versenyzőnk tanácsa



Arra mindenképpen figyelnie kell a CRF450R tulajdonosának, hogy indítás után nehogy hidegen meghajtsa motorját. Míg egy karburátoros motoron hiába húzzuk hidegen a gázt, leböffen és megáll, addig az injektoros gépekben az elektronika nagyszerűen beszabályozza az alapjáratot, és már hidegen is ad neki annyi benzint, hogy meg lehessen küldeni. Nem szabad! Nagyon fontos a melegítés, legalább a henger meleg legyen, mielőtt elindulunk.

Címkék:  honda , crf , 450 , r , 2010 , teszt


2010-01-30 22:59:31

azlenne a jó ha ilyen meg olyan is meg mindenféle lenne ithon

2010-01-29 22:17:52

De még mennyire lényeges a kisebb tömeg, meghát az XT600-as jó gép, de ezek kemény, üzemórás versenygépek.

2010-01-28 21:32:35

ha sokkal nem is de egy picivel biztos, meg gondolom könnyeb is vezetni és az sem elhanyagolható szempont

2010-01-28 21:13:54

Egy ilyen bringát én is kipróbálnék szívesen! Utoljára egy XT600-assal mentem 20 éve, az nem volt rossz, de ezekben talán több a kraft!

2010-01-28 19:55:50

nem vagyo kegy kimondott endurós de kiprobálnám

2010-01-26 20:32:27

zotya13, köszi szépen!

2010-01-26 16:27:18

figgol, a CRF450R videótesztjét megtalálod a videók menüpont alatt

2010-01-26 13:42:26

Szerintem kedvezően hatottak a változások a CRf-re,nem mintha eddig nem lett volna jó!!
Az injektor,vajon hogyan befolyásolja a fogyasztás?
Összességében,szerintem jó,mondjuk nem is nagyon várhatunk mást egy Hondától!!
UI:anno az XR600R is kaphatott volna egy önindítót,amit manapság nagyon értékelnék,de végül is rúgásra is jól indul,csak végig kell játszani egy procedúrát!

2010-01-26 13:18:33

Én nem is találtam videót! Hol van?

2010-01-26 13:17:51

Ebben a minusz 11 fokban is könnyen indul vajon? Kipróbálnám!

2010-01-25 20:46:17

Jó kis játékszer lehet. A videó is élvezetes volt. 5másodperc sötétség és néma csend

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Honda CRF450R

údaje

Hengerűrtartalom: 449,7 cm3

Max. teljesítmény: 55 LE (41,1 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 50,3 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 240 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 80/100 21

Gumi hátul: 110/90 19

Tengelytáv: 1491 mm

Végsebeség: 150 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár