hirdetés
2010-04-20 , Írta: Zách Dániel, Képek: Archív
Bookmark and Share

hirdetés

A fejlett technikai tartalom akár hátrány is lehet a custom motoroknál – vélekedik szinte mindenki a kategória képviselőiről. A kevés kivétel egyike a Honda VT750C, vagyis ahogy sokan ismerik, a Shadow, melyet 1983 óta rengeteg változatban elkészítettek már.

A Shadow lassan három évtizede valódi varázsszó a Hondánál. A hétötvenes első szériája az RC14, 1983-ban jelent meg, de ezenkívül az öt-, hatszáz, sőt még az ezeregyszáz köbcentis VT-t is ezzel a típusnévvel jelezték.

Motorok Honda VT750 Shadow
További képek a galériában. Kattintson a képre!

A gép alapkoncepciójának megalkotói az amerikai piacra akartak betörni a Shadow-val, oda, ahol tán még ma is mindennél többre értékelik a zabolátlanságot, a keménységet és a vezetőt mindenféle mechanikus ingerekkel elhalmozó gépeket. Ehhez képest a japánok középkategóriás cruiserének összes generációja nagyon kulturált, ötvenkét fokos hengerszögű, duplagyújtású, hengerenként háromszelepes, egy vezérműtengelyes blokk köré épül, amely a látványos hengerbordázat ellenére folyadékhűtésű. Ennek azért van jelentősége, mert a léghűtésű V2-es motorok hőelvezetése, illetve hőleadása a hátsó hengeren nehézkesebb, és a Shadow néhány konkurense ezért sokkal rövidebb élettartamú, miközben hűen idézi a tengeren túli példaképeket.

A szelepeket a megjelenéskor újdonságnak számító hidrotőkék mozgatják, a motorblokkba pedig nem kellett kiegyensúlyozó tengelyt építeni, hiszen az a két külön főtengelycsaphoz csatlakozó hajtókarok miatt amúgy is nyugodtan jár. Talán túlságosan is úriemberként viselkedik a Honda Shadow – vélekednek, akik több esetlegességet várnak egy motorkerékpártól.

Motorok Honda VT750 Shadow
52 fok, hat szelep, négy gyertya - ez a VT750C blokkja

A customös lazaság már a nyolcvanas években készült ősgenerációnál és inkább az üléshelyzetben volt keresendő, bár akkoriban a japán choppereket a sajátosan meredek tank és barokkos vonalvezetés jellemezte.

A VT750C1-et egészen 1997-ig gyártották az eredeti zömök, mai szemmel erősen ellentmondásos formában. Ez a motor úgy néz ki, mintha egy korabeli naked bike-ból indultak volna ki a tervezésekor, így például műszeregysége egy fordulatszámmérőből és sebességmérőből áll, melyek a chopperes viszonylatban keskeny kormány középvonalában ülnek a fényszóró fölött.

Motorok Honda VT750 Shadow
A kezdetek óta egyszerűbb, de stílusosabb lett a műszeregység

A C2-es sorozat megjelenésével valódi cruiserré változott a Shadow. Formája lényegesen időtállóbb, mint elődjéé. Ezt a verziót nem csupán stílusa és kényelme, de használtpiaci ára miatt is ajánljuk. Érdemes megjegyezni, hogy ezen a középgeneráción a korábbi kardánhajtásról hagyományos láncos megoldásra állt át a Honda és ezt a kortársának számító Black Widow (fekete özvegy) esetén is megtartotta. A még ma is sikeresnek mondható kivitel további sajátossága a 21 helyett 19 col átmérőjű első keréken, illetve a többi modellnél magasabb kormánykiemelőn kívül, hogy első teleszkópjai – ellentétben a Shadow-k többségével – nem tokozottak és a gép egyrészes ülése nem kényelmes az utas számára. A Black Widow különcségét 2008 óta a Shadow Spirit viszi tovább.
Az alaptípus az ezredforduló után mind stílusában, mind a műszaki tartalmában többször esett át modellfrissítésen. A C3-as széria nem a hétötveneseket, hanem a legnagyobb ezeregyszáz köbcentis Shadow-t jelöli, így a máig futó C4 jelölésű VT750 tekinthető aktuálisnak.

Időközben gyártották egy és két kipufogódobbal, 2008-ban pedig befecskendezést szereltek a környezetvédelmi szempontból tovább nem vállalható karburátorok helyére, később pedig kombinált fékrendszerrel és blokkolásgátlóval tették biztonságosabbá a VT-t.

Motorok Honda VT750 Shadow
Egy- és kétszínű, egy vagy két kipufogódobos, illtve lánc- és kardánhajtású is lehet a Shadow. Figyljünk generációkra!

A Shadow-nak jelenleg négy változata kapható. Talán a gyár rájött, hogy ez a típus is gyakran alakul át részben vagy teljesen valamilyen custom-megszállott jóvoltából, így érdemes gyárilag is követni a főbb trendeket. A használt Shadow-vásárlás egyetlen igazán nagy buktatója is ebből, vagyis az esetenként nem szakszerű átalakításból adódik.

A megfelelő példány kiválasztásánál érdemes figyelembe venni, hogy miközben a motorblokk alapkonstrukciója máig nem sokat változott, a Honda 1997-ben hatezerről tizenkétezer kilométerre emelte az olajcsere-intervallumokat, így az újabb motorok karbantartási költségei lényegesen alacsonyabbak, mint a korábbiaké.

A motorblokk amúgy problémamentes, megfelelő gondoskodás mellett könnyedén átlépheti a százezer kilométeres futásteljesítményt nagyjavítás nélkül. Az elhanyagolt példányoknál tapasztalható zörgés többnyire az elállítódott szelephézagokra utal, a bizonytalan gázvétel pedig a karburátorok újraszinkronizálásával orvosolható.

Motorok Honda VT750 Shadow
Amíg a vezető élvezi a hömpölygést az utas egyre látványosabban szenved

Ha a váltó nehezen kapcsolható, annak az esetek többségében egy korábbi eldőlés az oka, ugyanis ennyi is elég lehet ahhoz, hogy a mozgatórudazat eldeformálódjon és szorulni kezdjen. Ezenkívül csak régebbi gépek és döglődő akkumulátor esetén fordulhat elő feszültségszabályozó hiba, és megesik, hogy az indítógomb érintkezőinek oxidálódása okoz kellemetlen pillanatokat. Mindkét jelenség kiszűrhető némi odafigyeléssel.

A komolyabb balesetek nyomait a váznyaknál, a teleszkópszáraknál és a vázbölcsőknél keressük. Ez utóbbi egyébként akkor is sérülhet, ha a csekély szabadmagasságú VT-vel gyakran padkáznak. A helyreállítás egyik esetben sem lehetetlen, de a gyár nem adott ki pontos vázméreteket, így ha a gép geometriáját, egyenesfutását is befolyásolta a sérülés, csak a vázcsere jelent tökéletes megoldást.

Összegzés:

A fentiekből kiderül, hogy a Shadow rengeteg kisebb-nagyobb változtatás után is pontosan ugyanaz a megbízható és könnyen vezethető japán custom gép maradt, aminek eredetileg szánták, így egy alapos ellenőrzést követően akár már három-négyszázezer forintért birtokba vehetünk idős, de szép példányokat, de a fiatalabb, 2000 után gyártott gépekért sem kérnek többet egymillió forintnál.

Címkék:  honda , vt , vt750 , shadow , használt-teszt


2010-04-29 20:35:55

Én már egy c2-el letekertem 60e kilométert gond nélkül. Bátran ajánlom mindenkinek aki egy kicsit is gondolkozik rajta.

2010-04-23 20:09:12

A Shadow valóban egy rendkívül jó motor! Azonban a cikk kissé pontatlan. Átnéztem a VT-k robbantott rajzait. Lehet tévedek,de a VT-k hajtókarjai közös csapon helyezkedik el,köztük van ugyan egy lendítősonka,de attól az még közös hajtókarcsap. Tehát a hajtókarok egymáshoz viszonyítva nincsenek elékelve. Ez igaz a 600-as,400-as VT-re is
De valóban kultúrált jár,talán tényleg túlságosan is,bár ez ízlés dolga.
300-400 ezerért nincs VT,még a 80-as évekből származók sem. A 2000 utániak JÓVAL 1 millió felett kaphatók,a 90-es évek példányai is millió vagy felette. De megéri az árát!

2010-04-20 21:48:00

Jómagam is azon emberkék táborát gyarapítom, akik azt vallják, hogy "á, nem nekem való", de ha belegondolunk, utazási komfortról azért itt sem kell lemondani, a megbízhatóság nem kérdés, és jól is néz ki. Bár ezeket tulajdonképpen egy Intruderről is el lehet mondani Mondjuk a króm pucolgatás az abszolute nem az én műfajom.

2010-04-20 20:49:28

Nem az én stílusom, de aki szereti a csoppereket, az biztos jól választ vele...

2010-04-20 15:50:42

Jó motor a maga kategóriájában, idősebb koromra el tudom képzelni ezt is

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Honda VT750C Shadow
Honda VT750C Shadow

Honda VT750C Shadow

údaje

Hengerűrtartalom: 745 cm3

Max. teljesítmény: 46 LE (33 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 64 Nm 3000/min-nál

Fék elöl: 296 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 180 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 120/90-17 (64S)

Gumi hátul: 160/80-15M/C (77S)

Tengelytáv: 1640 mm

Hossz: 2510 mm

Végsebeség: 170 km/h

Honda
Honda VT 750 Shadow Spirit
nincs kép

Honda VT 750 Shadow Spirit

údaje

Hengerűrtartalom: 745 cm3

Max. teljesítmény: 46 LE (34 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 64 Nm 3500/min-nál

Fék elöl: 296 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 180 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 160/80-15

Tengelytáv: 1653 mm

Végsebeség: 170 km/h

Honda
Honda VT 750 Black Widow
Honda VT 750 Black Widow

Honda VT 750 Black Widow

údaje

Hengerűrtartalom: 745 cm3

Max. teljesítmény: 45 LE (33 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 63 Nm 3000 /min-nál

Fék elöl: 296 mm-es tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 180 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 110/80 H 19

Gumi hátul: 160/80 H 15

Végsebeség: 175 km/h

Honda
Honda VT750DC Shadow Spirit 2007
 Honda VT750DC Shadow Spirit 2007

Honda VT750DC Shadow Spirit

údaje

Hengerűrtartalom: 745 cm3

Max. teljesítmény: 46 LE (33 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 58,8 Nm 3500/min-nál

Fék elöl: 296 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 180 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90 - 21

Gumi hátul: 160/80 - 15

Tengelytáv: 1653 mm

Hossz: 2424 mm

Végsebeség: 169 km/h

Honda
Honda VT750C Shadow 2006

Honda VT750C Shadow

údaje

Hengerűrtartalom: 745 cm3

Max. teljesítmény: 46 LE (33 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 64 Nm 3000/min-nál

Fék elöl: 296 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 180 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 120/90-17 (64S)

Gumi hátul: 160/80-15M/C (77S)

Tengelytáv: 1640 mm

Hossz: 2510 mm

Végsebeség: 170 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár