hirdetés
2011-02-07 , Írta: Lajos Gyula, Képek: Zomborácz Iván, Égő Katalin
Bookmark and Share

hirdetés

A Honda krosszgépeinek csúcsát, a CRF450R-t a sóskúti endurókrossz pályára vittük egy kis sárdagasztásra. A márka a kétütemű érában a méltán nagy becsben tartott krosszgépek közé tartozott, de ez az utóbbi években kicsit megfakult. Alapvetően úgy álltam a kérdéshez, hogy minden bizonnyal egy „tucat” 450-est zavarhatok meg, és nagy kiugrást nem is vártam nagylyukú traktorunktól.

A nagylyukú kifejezés csak a 449 cm³ hengerűrtartalomra értendő, semmiképpen nem a kipufogó nyílására. A kipufogó – valljuk be – nem sikerült szépre. A leömlő megkerüli a vázat, amivel még meg lehet békélni, de a hátulra rakott hatalmas kémény első ránézésre megdöbbentő. Ráadásul olyan minimális lehetőséget hagytak az elhasznált gázok távozására, hogy tesztmotorunkat máris leírtam magamban. De ne feledjük, hogy a környezetvédelmi szabályok már nem engedik a 93 decibel felülmúlását, ennek megfelelően elkészült a mezőny leghalkabb motorja, ami nem is olyan nagy baj. Legalább nem fog az egész környék zengeni.

Motorok Honda CRF450R 2011
Még több kép a Honda CRF450R galériájában

Kíváncsi voltam a kormánylengés-csillapítóra (a 450-est 2008 óta szerelik fel vele), mert elvileg nagy szolgálatot tesz, ha már besavasodik az alkar, de azért mégis erőltetjük a nagy gázok adagolását. A 250-es esetében gyári hibás darabokat véltek felfedezni, így visszarendelés történt a modellnél, de orvosolták a hibát, ami egyébként enyhe olajszivárgás volt.

Motorok Honda CRF450R 2011
A rajtszámtábla mögött szinte észrevétlenül bújik meg a Honda progresszív kormány-lengéscsillapítója

Az új kialakítású, 240 mm-es első féktárcsa formailag szép, de ismerve az előző kiadásokat, ebben sem bíztam nagyon. Motorunk az új trend szerint hátul is ugyanakkora, 240 mm-es tárcsát kapott, bár hagyományosabb formavilággal ötvözve. A fékerőt a jól bevált Nissin munkahengerek adagolják, amelyek álló helyzetben próbálgatva meglepően feszesnek tűntek. A Honda jó kis dizájnnal látta el modelljeit, a CRF450R is mutatósnak mondható, csak sajna az előző évhez képest nem sokat változott. De elég volt az elméletből, így nekivágtam a sártengernek.

Motorok Honda CRF450R 2011
A Kayaba teleszkópokban áttervezett dugattyúkat, szelepelést
és tömítéseket találunk

A motor egy rúgásra kelt életre, szinte alig kellett rátennem a lábam a berúgókarra. Szerencsére ezt a jó szokását minden körülmény között produkálta, mondhatni az indításért jár az 5 pont. Az első hidegindításnál ügyelni kell, hogy a sárga visszajelző lámpa elaludjon. Amíg ez világít, valamint az ezt követő 15 másodpercig nem szabad a gázkaron matatni. A melegítés alatt megállapítottam, hogy az ülés- kormány-lábtartó háromszög jól eltalált és nagyon kényelmes.

Motorok Honda CRF450R 2011A blokk bemelegítve, a négyszelepes hengerfej és az ultrakönnyű dugattyú szép csendben duruzsol. Az üzemzaj és a kipufogóhang halk, ez segít a pályára való koncentrálásban. A sebességi fokozatok hihetetlen jól összehangoltak, valahogy mindig pont akkor kell váltani, amikor az ember egyenesen megy. Az ötsebességes váltó is finom járású. Hondánk alulról folyamatosan (egyik motoros barátom szerint sunnyogósan) gyorsul, és ami igen fontos: pilótabarát. Nem tépi a kezem és nem is akar levetni magáról. Olyan, mintha 50–100 cm³-rel kisebb kétkerekűn ülnénk. Ezért rendkívül elégedett voltam a teljesítményével. Az egyórás kalandnak a kicsinyke tank térfogata a maga kevesebb mint 6 liter 95-ös benzinmennyiségével szabott hamar határt. De a krosszpályán ennyit egyszerre nem is kell menni. A 106 kilós motor súlyelosztása remek, nem vagdalózik, nem csapkod, egyszerűen nem csinál mást, csak egyenesen fut. Igaz, ezt köszönhetjük a meglehetősen merev, de mégis enyhén rugalmas alumínium bölcsőváznak és a lazatalajos Pirelli gumiknak, amelyeket kis túlzással ehhez a géphez találtak ki.


A rajtszámtábla mögött elbújtatott, jól hangolt kormány-lengéscsillapító csöndben, de nagyon hatékonyan teszi a dolgát. A lengéscsillapítók legjobb teszthelyszíne a kigödrösödött féktáv, a kigyorsítás és az ugratás. A féktávon tapasztalom a CRF egyik kedvező tulajdonságát, hogy megbocsátja a pilóta botlásait, és a második reakciós korrigálásokra sem tör ki az eredetileg eltervezett nyomból. Ez a kigyorsításnál még inkább jellemző, tehát ez is ötösre vizsgázott. A 48 mm-es villaszárral szerelt Kayaba első és Showa hátsó felfüggesztés ugratásoknál azt teszi, amit kell, nem koppan, nem kemény, nem üti a csuklómat, csak csillapít földet éréskor. Sőt, stabil alapot biztosít a nyomos, padkás elugrásoknál is. Az már kevésbé tetszett, hogy az első sárvédő nem véd eléggé a saját kerekem fröcskölésétől, minden latyakban vagy tócsában összekentem a szemüvegemet. A hátsó viszont kellően hosszú, nem szórja tele a nyakat sárral.

Motorok Honda CRF450R 2011
Új beállításokat kapott a Pro-Link felfüggesztés központi rugóstagja

Az első fék nem harapós, de pontosan és kis erőfeszítéssel adagolható. Hibátlanul érezhető, mikor mekkora fékerővel kell meghúznunk a kart a kívánt lassulás érdekében. Hátsó fékünk szintén tudja a dolgát, amit tökéletesen el is végez. Kuplungja sajnos még mindig bovdenes, mint a japán modellek mindegyikén. Lassan léphetnének a gyárak, mivel a holtjáték beállítása folyamatos figyelmet igényel, hiszen az állandóan változik a megterhelés nagyságától függően. Egy amatőr krosszozónak nem könnyű ezt felügyelni, hiszen sokszor örül, ha egyáltalán rajta tud maradni a motoron. Ettől eltekintve élveztem a motorozást, a teszt ideje alatt silány kondícióm sem fogyott el, ez mindenképpen a motor erényeihez írandó.

Motorok Honda CRF450R 2011
Már egy üzemóra használat is nyomot hagy a Honda alumínium hídvázán

Összegzés:

a CRF450R igazi kezes bárány, kezelhetősége alapján kezdő és újrakezdő, képességei révén haladó motorosnak is kiváló. A toppilóták megbízhatósága mellett akkor fogják igazán kedvelni, amikor kiderül, hogy a hosszú futam második felében fogyadozó erejük is elegendő a gyors körök megtételéhez. A Hondákra jellemző kevés szervizigénnyel nyugodtan neki lehet vágni egy szezonnak, és ügyes motoros számára a gép technikai felkészítettsége és teljesítményadatai alapján ideális választás lehet. Nem mellesleg a jelenlegi piaci viszonyok mellett versenyképes áron juthatunk ehhez a modellhez.

Címkék:  honda , crf , crf450r , 2011


2011-03-06 18:06:24

Szántanyi?

2011-02-08 14:48:55

Szóval mégiscsak egy tucat japán!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár