hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Negyedtonnás sportolók

A nyolcvanas évek elején, a Yamaha is be akart szállni a négyütemű sportmotorok piaci versenyébe, ám végül egy máig sokat emlegetett túrasport típust az FJ-t kapta a világ, amely miután megtalálta közönségét sokáig sikeres maradt.

 Yamaha FJ 1100/1200



Yamaha FJ 1100/1200Használtmotor-tesztjeink elkészítéséhez sokat kutatunk a kortárs motortörténelemben. Keressük a valaha volt legnépszerűbb, legérdekesebb, legellentmondásosabb, tehát valamiért emlékezetes kétkerekűeket. Egyetlen kategória sem élvez, előnyt vagy szenved hátrányt, hiszen az ízlések szerteágazók és ez mindig is így volt. Mai szemmel meglepő például, hogy a Yamaha hamisítatlan gyorsasági modellként jellemezte 1984-ben az FJ1100-ast. A kor hasonló kétkerekűi sem könnyebbek, sem erősebbek nem voltak az első szériánál. Az 1097 köbcentis, lég-/olajhűtésű, négyhengeres motorral hajtott, félidomos típus a korabeli Bimoták vázkoncepciójához hasonló stabil acél profilokból összeállított szerkezetre épült. A speciálisan kialakított váznyakról úgy vonták el a terhelés egy részét, hogy azt nem a gerendák találkozási pontjába, hanem az általuk alkotott keretbe helyezték, elé vaskos merevítőt hegesztettek.

Az eredmény egy teletankoltan negyedtonnás, százhuszonöt lőerős gép lett, elől-hátul 16 inches, ballonos kerekekkel. Az első futómű érdekessége volt a korszakra jellemző Antidive vagyis süppedés gátló rendszer, amely egy szelep segítségével elvileg megakadályozta, hogy erős fékezéskor hirtelen összeüljenek a teleszkópok, vagyis a motor bólintson.


Yamaha FJ 1100/1200
Az FJ 1100-as belső hűtésű tárcsáit és süppedésgátló rendszerét elsöpörték a modellfrissítések.

Yamaha FJ 1100/1200A kétszáz kilométeres tartós utazótempóra méretezett FJ1100-as körül hamarosan megváltozott a világ. Megjelentek a könnyebb és fordulékonyabb, illetve radikálisabb sportgépek így a típus túlélését a kényelem fokozása és a túrázók igényeinek kielégítése garantálhatta. 

Az alapok adottak voltak. Ezekből kiindulva a vásárlók kritikáit meghallgatva készíthették el 1986-ra az FJ1200-t. Az előddel kapcsolatos elsőszámú észrevétel a gyenge szélvédelemre vonatkozott, így nagyobb felületű fejidomot szereltek fel, melybe az irányjelzőket is beépítették és átköltöztették rá a kormányról a visszapillantó tükröket. A burkolat két évvel később tovább terebélyesedett. Ekkor elhagyták a kétes értékű Antidive rendszert, 17 inches első kereket építettek be, a rohanó test megfékezését pedig az FZR1000-es négydugattyús, kéttárcsás úszóágyazású rendszerére bízták. A motor lökettérfogata a második generációban 1188 köbcenti, öt lóerőnyi teljesítmény, és 22 Nm-res nyomatéktöbblettel. Megerősítették a váltót és a kuplungot, az üléseket kényelmesebbre formálták, a hátul ülő örömére. A tank térfogata két és fél literrel csökkent, de ez nem befolyásolta jelentősen az FJ hatótávolságát. A következő időszakban nem sokat változott a legnagyobb Yamaha, mindössze a fényezés módosult és ismét nőtt az idom egy kicsit. Az 1993-ig gyártott FJ1200-as utolsó nagy dobása az évtized elején bevezetett opcionális blokkolásgátló rendszer volt, melyről a korabeli tesztek elismerően nyilatkoznak.

Yamaha FJ 1100/1200 
Az 1990 után gyártott FJ1200-asra turbulenciamentes szélvédőt és kérésre blokkolásgátlós fékeket szereltek, hogy kora ellenére eladható maradjon.

A típus vezethetőségével és ergonómiájával soha nem volt igazán nagy gond, és aki egyszer megtapasztalta, hogy a terheléstől szinte függetlenül milyen fölényesen viselkedik a négyhengeres, az hosszan tartó barátságot kötött ezzel a géppel. Mai szemmel talán avítt benyomást kelt a Yamaha FJ, főként kései utódja az FJR mellett, de nem véletlen, hogy motorját az XJR-be is átültette a gyár és folyamatos fejlesztésekkel tartja életben. Ettől függetlenül ajánljuk, hogy minden potenciális FJ vásárló gondolja át, mire használná a motort mielőtt a keresésére indul. Ha a motorszemlén repedezett, hiányos idomokkal találkozunk, ne lepődjünk meg, hiszen lehet, hogy az esztétikai hibát a motor rezgései okozták. Ez ellen a tulajdonosok szivacsos markolatokkal, a gyár pedig a kései példányokon rugalmas motorfelfüggesztéssel védekezett. A kipufogórendszer állandó hanyatlása ellen azonban nem sokat tudtak tenni. Ezt részben a rezonanciák, részben a korrózió okozta. A régebbi gépek jellemző hibája az alulméretezett kettes fokozat kiugrása is. Ezt egy próbaúton többször érdemes ellenőrizni. Kevésbé gyakori jelenség, az első féktárcsák vetemedése az 1200-ason, amit a pulzáló fékkar jelez, így erre is érdemes odafigyelni.



Yamaha FJ 1100/1200
Nehézlovasság a nyolcvanas évekből. Az ezerkettes jobb partner volt a kétszemélyes túrákhoz, mint elődje.

A típusrajongók örülnek a tizenkétezer kilométeres szervizintervallumoknak, annak, hogy a tizenhat szelep beállításához nem kell kiemelni a vezérműtengelyeket, és az sem zavarja őket, hogy a nagy Yamaha, állapottól függően 0,5-1 liter motorolajat is elfogyaszthat ezer kilométerenként. A kenőanyagigény odafigyeléssel és a magas fordulatszámok kerülésével kordában tartható, a motor élettartama pedig ettől függetlenül meghaladhatja a kétszázezer kilométert, mindez csupán a tulajdonos odafigyelésén és vezetési stílusán múlik, vagyis, hogy a túrasport motorok ősapját túragépként vagy sportmotorként használja-e. A hazai kínálatban is kellő számban előforduló klasszikus Yamaha működő, de huszonéves példányaiért négyszázezer forintot kérnek, míg egy eredeti állapotú, szolid futásteljesítményű, és akár túradobozokkal is felszerelt FJ1200-es ára meghaladhatja a nyolcszázezer forintot. Az igazán szerencsések, illetve azok, akik a magánimportra vállalkoznak, könnyen bukkanhatnak futómű tuningon átesett gépre is, ami tovább fokozza a gép stabilitását, manőverezhetőségét.



Olvasói tapasztalatok

Ochtinszki László - Yamaha FJ 1100, 1985

Két évvel ezelőtt, régi álmomat valóra váltva vásároltam egy 1200-as idomokat viselő FJ1100-est. A kettes fokozat kidobását az előző tulajdonos kijavította. Lejárt műszakival, első teleszkópszár-szimmering hibával, rozsdás lánccal került hozzám a motor, az idomokon kisebb borulásnyomok voltak. Amikor először hallottam kicsit egyenetlenül járt, de mellékzörej nem volt. Általános formába hozás után irány Erdély. Bíztam a motorban és a szerelőben. Az üléspozíció kényelmes, bár a láb eléggé be van hajlítva. Gyári szélvédővel az utazó sebesség (a német M3-as autópályán) 140-160km/h, de itt már nagyon rángatja a fejem a szél. Átlagfogyasztás 7liter/100km, két személlyel, tanktáska, top case és oldaltáskák csurig pakolva. Ja, utas kényelemből ötös. Sajnos a kicsit rosszabb minőségű utakat nem szereti, pattog és ráz.
 
Télen kijavítattam az idomokat, amit kellett, lefényeztem rajta. A hasidom ezután ismét megadta magát, le is szereltem. Az ajándékba kapott túraplexit is felszereltem, kapott egy garnitúra új Pirelli Sport Demont. Kicsit nehéz már ebben a méretben jó gumit találni, talán ezért is szoktak FZR kerekekre cserélni. A központi rugóstagot állító kis lánc elszakadt állítás közben, így nem lehet kívülről állítani a keménységét. Amúgy a gép futóműve mára kicsit túlhaladott, szeret hintázni gyors kanyarokban. A fékek egész jók a konstrukcióhoz képest, a bólintás gátló tökéletesen hasztalan. A hidraulikus kuplung hosszabb állás után levegősödik de a hiba gyorsan orvosolható. Az üzemanyagszint jelző a teli és az üres tankot jól mutatja, a kettő között viszont néha eszeveszett csapkodásba kezd.

Aki FJ-t szeretne venni, ne csak a motor vételárát nézze, mert a fenntartása ugyanannyi, mint egy sokkal fiatalabb motoré! Viszont használtan már olcsón meg lehet szerezni jó állapotban, ezért cserébe kapunk egy megbízható hosszú távú túrázót, mely jól terhelhető és két személynek is kényelmes. Rengeteg kiegészítőt árulnak hozzá, én jelenleg magasított kormánnyal szemezek.








2013-09-28 15:06:14

hellosztok nekem van egy yamaha fj 1100 járgányom elado alkatrésznek mert kintröl let behozva és nincs neki semijen papirja ha valakit érdekel a berci24@citromail,hu cimre irjon és biztos megtudunk egyezni helosztok

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FJ 1100

Yamaha FJ1100

údaje

Hengerűrtartalom: 1097 cm3

Max. teljesítmény: 125 LE (91,2 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 87 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 282 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/80 V 16

Gumi hátul: 150/80 V 16

Tengelytáv: 1490 mm

Végsebeség: 245 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár