hirdetés
2005-04-18 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

hirdetés
Get Adobe Flash player

Az olaszok formatervezésére soha nem volt panasz, legyen szó autóról, motorról, vagy akár divatról. Nem véletlen, hogy az 50 cm3-es robogók piacán is ők indítottak el egy lavinát. A sportrobogóik kerékméretét az addig megszokott 10 colról 12-13-ra növelték. Ez biztonságosabb közlekedést tett lehetővé, hisz az átmérő növekedéssel a futó felület is nőtt, így nagyobb lett a tapadó felület. Emellett a gödrökkel is jobban boldogultak ezek a gépek. A japánok természetesen nem engedhették meg, hogy ne nyissanak ebbe az irányba, így a Yamaha piacra dobta az Aerox-ot. Nem csak egyszerűen nagyobb kereket adtak a megszokott designhoz, hanem magában a formatervezésben is jelentős előreugrást produkáltak.

hirdetés
Get Adobe Flash player

Ha a Yamaha Aeroxon nem lett volna rajta típus matrica, csak kevesen mondták volna meg róla, hogy japán szülők gyermeke. De azért nem volt teljesen olaszmentes: formatervezése az olasz Yamaha központban készült, Olaszországban szerelték össze, és számos alkatrésze is olasz beszállítóktól származott. Valóban az igazi sportosság jegyében született. Gömbölyített áramvonalas formái szemet gyönyörködtetőek voltak. A nagy sportmotorokéhoz hasonlító oldalidom, mely benyúlt a lábtér felé, külön kuriózumnak számított. Akár csak a szépen ívelt és kivitelezett ötküllős alumínium kerekek. Már nem a fejidomban, hanem az orr lehető legalsóbb pontján elhelyezett lámpák nem csak jól mutattak, de hatékonyabban is funkcionáltak. Az elnyújtott és az idomba integrált irányjelzők ugyan nem számítottak újdonságnak, de harmonizálták az összképet. És ekkor még csak 1997-et írtunk.

Yamaha Aerox   Yamaha Aerox

Az erőforrásba is apait, anyait tettek bele. Bár egy merőben új blokkról volt szó, hisz a vízhűtés addig nem jellemezte a Yamaha robogóit, mégis a hosszú évek tapasztalatait és legjobb alkatrészeit tették bele az Aerox sportrobogóba. Ezzel nem csak a költségeken tudtak spórolni, de a sok csereszabatos alkatrész miatt a későbbi ellátás is egyszerűbb volt. Így történhetett meg az, hogy a kb. 20 évvel ezelőtti 2YA típusjelű Yog variomatikja, vagy épp a 3AA-s BW’S ékszíja egy az egyben passzol bele, egyéb más elemmel egyetemben. Kiszűrtek jó pár lehetséges, addigra már kitapasztalt hibalehetőséget is. Ilyen az elektromos szivató, ami előtte már ugyan létezett, mégsem alkalmazták ennél a motornál, mivel hamar feladta a szolgálatot, és rengetegszer makacsolta meg magát, ami az akkumulátor korai halálát okozta. Így egyszerűen kézi hidegindítóval látták el.

  Yamaha AeroxYamaha Aerox
A rugózó elemek kíválóan működnek, akár csak a két tárcsafék.

Hogy mennyire alkottak akkor időállót a Yamahánál, mi sem mintázza jobban, mint az, hogy az Aerox idomzatának fő elemein a mai napig nem változtattak. Sőt igazából az erőforráson is alig módosítottak. Próbálták optimalizálni a teljesítményleadást, és apró részletében változott a kipufogó és a karburátor, hogy az újabb emissziós szabályoknak meg tudjon felelni a motor. Mivel sportrobogóról van szó, folyamatosan követte az aktuális divat, vagy gyári csapat fényezését. Két jelentős évet kell kiemelni a gép életében, az egyik 2002 volt, amikor is a hagyományos spirálos megoldású analóg kilométerórát digitálisra cserélték. 2005 a másik úgymond jelentősebb beavatkozás éve, amikor is visszafordították a dolgot és az LCD helyére ismét mutatós sebességmérő került. Ennél többre nem is nagyon volt szükség. Rengeteg darabot értékesítettek belőle, és nem igazán mutatkoztak rajtuk probléma jelei.

Persze volt egy két apróság, mint például az, hogy a digitális órás változatnál, főleg a magyar rázós utakon kontakt hiba lépett fel, minek következményeképp nem mutatott semmit a műszer. De ilyen az is, hogy a folyamatos napsütésnek kitett Aerox hátsó idomzata idővel nyikorogni kezd. A legtöbb esetben a komolyabb problémák oka az elhanyagoltság és a nem megfelelő karbantartás eredményei voltak. Különösen érdemes az ékszíj állapotára és megtett kilométereire figyelni, mert sok alkalommal a bőven túllépett csere intervallum miatt elszakad. Hála az égnek egy elég masszív alumínium házban kapott helyet, így csak kevés alkalommal okozott nagyobb kárt az elszakadás következtében. Inkább csak bosszantó, amikor tolni kell a szervizig. Főleg, mert nem egy drága dologról van szó. Ugyanilyen jellegű az is, hogy a kopó alkatrészek nagyságrendileg 10 000 kilométerig megbízhatóak, utána viszont benne van a pakliban, hogy a henger, dugattyú és gyűrű táján valami történik, ami viszont jelentős költséget jelent, főleg ha feleslegesen kell kidobni valamit, ami megúszhatta volna. Érdemes erre odafigyelni és még időben szervizbe menni és ott átvizsgáltatni. Ha valaki ezeket az alapszabályokat betartja, akkor a világból ki lehet vele menni. A legrosszabb ami történhet, az egy esetleges baleset következtében történő kár.

 Yamaha Aerox farokidomYamaha Aerox műszerfal

A hátsó rész kialakítása elég masszív, így nehezebb csomagok szállítására is alkalmas. A sportosság érdekében a fordulatszámmérő került előtérbe.

Mivel elég sok darab szaladgál belőle az utakon, így a különböző idomok beszerzése se egy vészes költség, ráadásul szinte mindenhol hozzá lehet jutni. Mai szemmel látszik tisztán, hogy mennyire lett komoly ez gép. Még a mai napig friss és modern a formája, meghibásodástól pedig nem nagyon kell tartani.

Azoknak, akiknek az 50 cm3 nem elegendő, létezik belőle egy hasonlóan megbízható 100-as verzió is, így még több felhasználó kívánsága ki van elégítve. Ráadásul a használt piacon igen alacsony áron lehet hozzájuk jutni.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!

Olvasói tapasztalatok

Horváth István, Budapest

"Még az első sorozatból sikerült egy remek darabot megvásárolnom, amivel hosszú éveken át nyüstöltem Budapest utcáit, komolyabb gond nélkül. Sajnos egy baleset miatt darabokra törött. Féltem, hogy nagyon drága lesz a rendbe hozatal, de nem így lett. Sikerült gyorsan és olcsón hozzájutnom a sérült alkatrészekhez. Azóta ismét a minden nap ezzel járok dolgozni."

Címkék:  yamaha , aerox


2010-04-26 09:01:55

"Sikerült gyorsan és olcsón hozzájutnom a sérült alkatrészekhez."
Sérült alkatrészt tényleg lehet gyorsan és olcsón találni
Értem ám...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés

Yamaha  Aerox (2004)

Yamaha Aerox

údaje

Hengerűrtartalom: 49 cm3

Max. teljesítmény: 5 LE (3,6 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 4,2 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 190 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 190 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 130/60 - 13

Gumi hátul: 140/60 - 13

Tengelytáv: 1256 mm

Végsebeség: 50 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Aprilia SR 50 DiTech Factory R Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Kawasaki Ninja 250 R Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XV535 Virago Honda VTX 1800 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Suzuki GSR 600 KTM 1190 RC8 R 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 Honda VFR 800 2003- Yamaha XJ6 Diversion 2009 Triumph Tiger 1050 Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Yamaha SR125 1997- BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King BMW F800GS 2008 Honda VTR250 2009
És ezt olvasta már?Bezár