hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Jó rosszfiú

Triumph Speed Triple

1994 - Az első Speed Triple
Tizenhárom évvel ezelőtt a Triumph először egy café racert alkotott a Speed Triple-lel, amely hamarosan streetfighteré mutált, majd az évek során az angolok slágerévé vált, és rövid időn belül kultikus motorrá avanzsált. Pedig az első Speed Triple (modellkód: T 300 B) gyakorlatilag nem volt más, mint egy burkolat nélküli Daytona. De rekedt háromhengeres hangzásával, beállítható rugós tagjaival, szupersport-gumijaival és mély kormánycsutkájával kiemelkedett az akkoriban éppen ismételt virágzásukat élő naked bike-ok és azoknak a klasszikus elődökhöz igazodó designja közül. A sportos habitus ellenére a Speed Triple a far felé eltolt súlyelosztásnak és a magas sebességnél tapasztalható, nem minden esetben stabil menettulajdonságoknak köszönhetően inkább visszafogott versenymotornak minősült, mintsem vérbeli országút-felszántónak.

Triumph Speed Triple
1997 - A második generáció megjelenése
Ez azonban azzal a második generációval radikálisan megváltozott, amely 1997-ben streetfighter-stílusban jelent meg a piacon. A teljesen új konstrukciójú T 509, amelyet immár elektromos befecskendezésű 885 cm3-es háromhengeres motor hajtott, a majdnem 30 kilogrammal kisebb súlyának, a szélesebb, egyenes csőkormányának, valamint a 98-ről 107 LE-re növelt teljesítménynek köszönhetően valódi országúti vadásszá mutált. Az extravagáns, egykarú lengővillás, feszes beállítású rugós tagokkal rendelkező alumíniumváz ismét közvetlenül a Daytonától származott.

Triumph Speed Triple

2000 - Rendbetették a gyújtás és befecskendezés elektronikáját

Sajnos azonban a Speed Triple - a nagyobb lökettérfogatú szupersport-motorhoz hasonlóan - küzdött néhány gyermekbetegséggel. Különösen a befecskendezés beállítása okozott némi bosszúságot. A problémák sora a gyújtáskimaradásoktól a magas üzemanyag-fogyasztáson át a fékezéskor bekövetkező hirtelen hajtómű-leállásig húzódott. Bár a Triumph hamar reagált ezekre és többször is átdolgozta a gyújtás és a befecskendezés elektronikáját, csak az 1999-ben végrehajtott modellápolás vetett véget a kisebb-nagyobb gondoknak. Azóta a Speed Triple a Daytona 956 cm3-es hajtóművét birtokolja, és visszafogott fogyasztás mellett erőteljes teljesítmény-kibontakozással és példamutató gázreakciókkal győzi meg a vásárlókat.

Triumph Speed Triple
2002 - A negyedik generáció

Az angolok 2002-ben új, présöntéssel készült, 120 LE-s és hármas hatású katalizátorral ellátott motorral (T 595 N) szerelték fel akkor már legsikeresebb motorjukat. Az ezzel járó design-retusálások ellenben kezdetben nem nyerték el igazán a rajongók tetszését és érezhető visszafogottságot eredményeztek a vásárlók körében. Egy idő után azonban kissé lecsendesedtek a Speed Triple új külseje körül zajló viták. A 2004. év eleji árcsökkentés és a javított felszereltség következtében pedig az 595-ös Triple újult erővel szállt versenybe a piaci részesedésért a naked bike-ok között az utolsó szezonjában. 2005-ben ugyanis ismét teljesen átdolgozott formában jelent meg. 1050 köbcentire növelt erőforrása 133 lóerőre erősödött, de ennél még fontosabb volt, hogy a teljesítményleadása még egyenletesebb lett. A külső a rövidebb farral és a két magasra emelt hangtompítóval még radikálisabb, még streetfighteresebb lett, elöl felfordított teleszkópvilla és radiálisan rögzített féknyergek még sportosabb futóművet eredményeztek, mint ami az aktuális Daytonán található.

Triumph Speed Triple
 
A siker titka: az évek folyamán apró finomítások tökéletesítették a háromhengerest anélkül, hogy egyedi karakterét elvesztette volna. A hangja meg utolérhetetlen.

De miből alakult ki a Speed Triple mítosz? A külleme és a hangja sokat ad hozzá, de emellett az angoloknak ennél a modellnél különösen ügyes keze volt a kisebb hiányosságok kiküszöbölésénél, és így vált a Speed Triple rendkívül kiforrttá, anélkül, hogy menetdinamikájának varázsát elvesztette volna. Tökéletes futóművének köszönhetően még a versenypályán is felveheti a legjobb szupersport motorokkal, az utcán meg szinte kergeti a lovasát.

Triumph Speed Triple  Triumph Speed Triple

Az összetéveszthetetlen kellékek: az egykarú lengővilla és a dupla fényszóró. 
A szélterelő fölötte opcionális, de jól fest, így szinte minden Speed Triple-re felkerült.
Ezért használtan is keresett típus, de azért jó, vásárlásnál néhány dologra odafigyelni. Míg a régebbi T-300-as modellek esetében nem voltak nagy változások, az 1997-től gyártott Speed Triple-ek idővel számos változáson estek át, amelyekkel a Triumph reagálni próbált a széria gyengepontjaira. Mivel az utólagos javításokat túlnyomó részben a rendszeres szerviz során hajtották végre, jól tesszük, ha eleve csak olyan használt masinákat keresünk ki, amelyek hiánytalan szerviz-füzettel rendelkeznek. Így biztosított, hogy az adott Triumph valóban fel tudja mutatni az összes utólagos javítást. Amennyiben kétségünk van efelől, a szerződéses kereskedők az alvázszám segítségével gond nélkül meg tudják állapítani, hogy az adott motor valóban átesett-e valamennyi módosításon.

Triumph Speed Triple

2005-ben jelent meg a jelenlegi modell

Nem kell, hogy a sok javítóintézkedés elbizonytalanítsa a használtmotor-vásárlót, hiszen legtöbbször olyan apró bosszúságokat küszöbölnek csak ki (benzinfogyasztás, hajtómű leállása), amelyek nem érintik a motor élettartamát. És az akusztikusan folyamatosan jelenlévő és kissé durván futó háromhengeres ugyanolyan hosszú életűnek mondható, mint a legjobb japánok. Így elég, ha az érdeklődők a szemrevételezés során a motor általános ápoltsági állapotát és a szokásos ellenőrzési listapontokat vizsgálják meg.

A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

Olvasói tapasztalatok

Bodnár Balázs, Madrid, Spanyolország

"Egy gyönyörű neonkék 2002-es Triumph Speed Triple motorom van. Ez már az injektoros verzió, 955 cm3 és 120 lóerő a katalógusok szerint. Már a megjelenésekor tudtam, hogy egyszer majd ilyen gépem lesz, mert nagyon megfogott a teljesen egyedi külleme. De az elmúlt közel 4 év tapasztalatai alapján sem csalódtam benne. A három hengeres motor már alacsony fordulattól (3000/perc) nagy nyomatékot ad le, és onnan kigyorsítva nagyon szép mély hangról megy át a Triumph jellegzetes süvítésébe (egy speciális dob még ezen is sokat javít). Igazán 6000/perc felett érzi jól magát. A futómű sportos, kemény, a hátsó egykaros lengővilla pedig gyönyörű. A váltó egy kicsit darabos, de így legalább biztosan észreveszi az ember, hogy bevette a sebességet. A Triumph-ok fékjei kiválóak, ez így van ennél a modellnél is. Óvatosan kell velük bánni, de az erős motorfék miatt sokszor nincs is rá szükség. Utasként -többek egybehangzó véleménye szerint- szörnyű, gyárilag nincs rajta semmi kapaszkodó, magas az üléspozíció és a lábtartó, hozzá a durva váltó és az erős motorfék is megkeseríti az életüket. De egy Speed Triple nem is túrázásra való, ez egy csupasz sportgép, ami kikényszeríti az emberből a csibészkedést. Pályán is kipróbáltam, ott jön ki igazán a sportos jellege, kicsit durva, mint egy kitetovált angol futballhuligán, de ha egyszer hozzászoksz, nagyon szeretni fogod a stílusát."

Visszahívások és szervízutasítások

1997 - Benzinpumpa-lemez tömítésének cseréje (alvázszámok vége 071699-073366), karterházdugaszok cseréje (046269-től 052452-ig), tank túlfolyócsövének utólagos felszerelése (mind, egészen 056407-ig).

1998 - Központi testcsatlakozó cseréje (060540-től 072706-ig).

1999 - Motorfedél-csavarok cseréje (076793-tól 072706-ig).

2000 - Hajtólánc cseréje (098573-tól 099811-ig).

2001 - Kuplungbowden cseréje (108460-tól 137191-ig).

2002 - Kuplungbowden cseréje (108460-tól 137191-ig).

2003 - Kuplungbowden cseréje (108460-tól 137191-ig).

Műszaki adatok

Triumph Speed Triple (T 595 N)

Motor

Vízhűtésű, négyütemű, háromhengeres soros motor egy kiegyensúlyozó tengellyel. Két, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 44 mm torokátmérővel, motormenedzsment, hármas hatású katalizátor és szekunder légrendszer, generátor 480 W, akkumulátor 12V/14Ah, önindító.

Furat x löket 79 x 65 mm
Lökettérfogat 956 cm3
Sűrítési viszony 12,0 : 1
Névleges teljesítmény 120LE (88 kW) 9100/min-nál
Max. forgatónyomaték 100 Nm (10,2 kpm) 5600 /min-nál
 
Erőátvitel

Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás X-gyűrűs lánccal.
 
Futómű

Alumíniumöntvény hídváz. Elöl teleszkópvilla 43 mm belsőcső átmérővel, hátul egykarú alumíniumöntvény lengővilla, himbarendszerre szerelt, központi rugóstag. Elöl 320 mm-es dupla tárcsafék, négydugattyús féknyergekkel, hátul 220 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul 120/140 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17 / 6.00 x 17
Abroncsméret elöl/hátul 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17
 
Méret és tömeg

Tengelytáv 1429 mm
Villaszög 66,5 fok
Utánfutás 84 mm
Ülésmagasság 820 mm
Teletankolt tömeg 221 kg
Tank/tartalék 21/3 l
 
Mérési eredmények

Végsebesség 240 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 3,2 s
Tesztfogyasztás 4,7 l/100 km (95-ös)
 
Karbantartási adatok

Szervízintervallumok 10 000 km-enként
Olajcsere 10 000 km-enként
Motorolaj SAE 10 W 40
Olajmennyiség szűrővel 4,3 l
Teleszkópvilla olaj SAE 10
Olajmennyiség villaszáranként 490 cm3
Gyújtógyertyák NGK CR 10 EK
Szelephézag (hidegen)
Szívó 0,13-0,20 mm
Kipufogó 0,23-0,30 mm
 
Előnyei

- Nagyon dinamikus és kiegyensúlyozott motor
- Nagyon jó futómű
- Kiválló fékek
- Kis fogyasztás
 
Hátrányai

- Csekély szélvédelem
- Két személynek kényelmetlen



2009-11-10 18:46:37

Ah, gyönyörűűű...dupla tányérlámpa

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

nincs kép

teszt1212

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár